menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat te doen met een taxushaag

Ga naar meest recente reactie

Cortinacum

Cortinacum

Beste lezers.
Recent kocht ik een boerderij met een 40-tal meter perfect onderhouden taxushaag (in 3 of 4 delen).

Daar deze haag giftig/dodelijk is voor paarden, dient deze verwijdert te worden.

De haag is ongeveer 1.20 meter hoog en staat vogens mij al een heel aantal jaren.

Welke opties zijn er?

De haag gewoonweg verwijderen richting containerpark? Zonde!
De haag elders verplanten? Kan dit?
Verkopen?

Eind mei 2013 komt de boerderij vrij....doch ik kan/mag nu al een beetje m'n gang gaan.

Graag tips over hoe en wanneer.

Dank bij voorbaat!

Ivan
vrijdag 16 november 2012 - 03:13
Plantadvies

Plantadvies

U zou ze kunnen verkopen of verplanten. Planten kan dan van eind september tot begin mei, van oktober tot maart is de beste planttijd is. Alleen als het vriest is dat niet verstandig.

Plantadvies
vrijdag 16 november 2012 - 08:04
Wannus

Wannus

Indien mogelijk kun je misschien een omheining plaatsen ,
zodat de paarden niet bij de haag kunnen .
Gr
vrijdag 16 november 2012 - 09:47
jdcoster

Jdcoster

IK zou de paarden verkopen natuurlijk
vrijdag 16 november 2012 - 11:03
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Wachten tot de periode tussen 15 juni en 31 augustus, dan de hagen snoeien en het jonge snoeisel naar het containerpark brengen. Daar wordt het ingezameld en uiteindelijk gebruikt voor het maken van kankermedicijnen. Nadien kan je dan desnoods de haag verwijderen...

Alle mogelijke info over dit initiatief kan je vinden op http://www.vergrootdehoop.be/

Er zijn ook enkele gemeenten in Zuid-Nederland die aan deze actie deelnemen.

Misschien is het ook veilig even na te gaan of je van de gemeente toestemming krijgt om de haag te mogen verwijderen, want wij wilden een schutting rond onze tuin zetten en we hebben voor 1 zijde geen toestemming gekregen. Er staat namelijk een oude beukenhaag en deze moet blijven staan (staat letterlijk zo in de bouwvergunning). Dit heeft te maken met de acties die Vlaanderen onderneemt om zoveel mogelijk hagen en struikgewas te beschermen voor dieren en insecten. Bij de meeste gemeenten kan je trouwens om diezelfde reden ook aan sterk verminderde prijzen plantmateriaal voor hagen aankopen.
vrijdag 16 november 2012 - 15:57
iecee

Iecee

je zou eens kunnen zoeken of firma van de kankermedicijnen je kaag komt afscheren , ik dacht dat ze dat ook deden.
dinsdag 20 november 2012 - 00:24
Snuitje

Snuitje

Omheining van de paardenweide aanpassen zodat ze er niet aankunnen.
Ik moet zeggen, ik heb nog noot een paard geweten dat spontaan van een giftige plant gaat eten of hij moest zich dood vervelen en het uit verveling doen, maar die dingen zie je bijna enkel op stal.
dinsdag 20 november 2012 - 09:00
iecee

Iecee

niet waar, dat geld voor de maaste dieren wel, maar paarden eten wel van taxus en gaan dan dood.
taxus is juist voor paarden heel gevaarlijk omdat ze van een heel klein beetje al dood gaan en ze het blijkbaar niet weten.
dinsdag 20 november 2012 - 09:50
minouke

Minouke

Ja juist wat Iecee schrijft.
En niet uit verveling, je ziet dat als je rijdt ze proberen altijd vlug tussendoor iets mee te pikken als je niet oplet.
Ook Taxus.
Ik heb geen weet van ongelukken in de manege maar iedereen vermijdt dat de paarden aan Taxus zitten.
woensdag 21 november 2012 - 11:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon