menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bestrijding kruipende boterbloem

Ga naar meest recente reactie

steven__DG

Steven__DG

Mijn gazon (ongeveer 500m²) wordt sinds deze zomer vervuild met kruipende boterbloem. Is er een manier om deze te bestrijden, uitsteken heb ik al gedaan, maar is quasi onbegonnen werk door de grootte van het gazon?

Ik had ook met een selectieve onkruidbestrijder gespoten op een stuk van m'n gazon als test, maar met een slecht resultaat: de boterbloemen stonden nog recht en mijn gazon werd bruin! Kan ik dit gras trouwens nog hersteld krijgen of beter opnieuw inzaaien?

dinsdag 11 september 2012 - 12:06
Pieter2

Pieter2

Bofix is zo'n selectief middel tegen boterbloem. Kapotgespoten gras zaai je best opnieuw in.

dinsdag 11 september 2012 - 14:58
Esem

Esem

Daar zijn beter middellen voor,en deze spaart het gazon en dood alleen maar de boterbloem en andere breedbladige (on)kruiden.

Even navragen bij het tuincenter.
Gebruiken tegen zonsondergang om de bijen en andere nuttige insecten niet onnodig te doden,en gebruiken boven de 15° C.

E.
dinsdag 11 september 2012 - 16:16
Tuinman65

Tuinman65

Steven, waarmee heb je gespoten?
Als de boterbloemen er niet op reageren en het gras wel dan heb je iets verkeerd gedaan.
Bofix werkt heel goed tegen boterbloemen.


Leo
dinsdag 11 september 2012 - 18:35
steven__DG

Steven__DG

Heb met Bofix gespoten, volgens de aangegeven dosering en bij valavond. Paar dagen nadien was het wel 30°C, mss heeft dat een negatief effect gehad?

Ander onkruid zoals paardebloem was ook kapot, behalve de kruipende boterbloem, die is alleen maar toegenomen!
woensdag 12 september 2012 - 10:39
Pieter2

Pieter2

Met Bofix moet je goed oppassen hoor. Gebruik altijd de aangegeven dosis! Nooit een scheutje meer of zelfs een milliliter meer... Spuit in een vlotte beweging over de gazon maar ga nergens 2keer over.

Dat je boterbloem dan nog groeit vind ik toch straf. Zeker van dat je de sproeier goed hebt uitgespoeld vooraf ?
woensdag 12 september 2012 - 22:02
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb me gisteren vergist.
Bofix is niet de ideale bestrijder voor boterbloemen.
Ik liet de laatste jaren van mijn actieve loopbaan de chemie over aan mijn zoon en hij gebruikt nu Dicoplus, wat wel resultaat geeft.
Ik weet niet of dit voor een partikulier te koop is.
Eddy had dus gelijk, er zijn betere middelen als bofix.
Wanneer ik in de fout ga geef ik dat graag toe.

Leo
woensdag 12 september 2012 - 23:09
cozinskeeter

Cozinskeeter

Ik vecht al jaren tegen kruipende boterbloem op een gazon van 2000 m2 dus ik weet waarover ik spreek: Bofix is een product op basis van MCPA, Fluroxypyr en Clopyralid. Het werkt maar slechts gedeeltelijk zoals ook de fabrikant zelf aangeeft.
Bij correcte toediening onder de juiste omstandigheden (windstil, 20°+, geen regen binnen de 3 uur, niet in de zon spuiten) zullen na een paar dagen de boterbloemen gaan verschrompelen (in feite is het een groeihormoon dat hun kapot doet groeien)
Echter, de boterbloemen zullen niet volledig worden bestreden, er zullen stukken zijn waar ze volledig weg zijn, andere stukken zullen deels verdwijnen, maar indien je de behandeling niet volhoudt (eventueel aangevuld door manueel wieden) zal het probleem gedeeltelijk terugkomen
Als je echter grote clusters is manueel onbegonnen werk en spuit je best 2* per jaar (mei en september), en dan vooral volhouden.
Ikzelf had de fout gemaakt bij aanleg gazon de bestaande toestand niet grondig kapot te spuiten, en dus voer ik al een paar jaren een strijd om de indringer eruit te krijgen...
Ook goed het gazon bemesten want op een goed groeiend gazon krijgt het minder kans zich uit te zetten.
maandag 24 september 2012 - 23:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon