menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

Lilian

Lilian

Zoals je op de foto's kunt zien kijk ik in mijn tuin tegen een lelijke muur van de buren. Ik dacht hier een beukenhaag voor te planten (groene beuk of rode beuk).
Aan de linkerkant staat een taxushaag en rechts is langs de afrastering bosbeplanting.
Mijn vraag is hoeveel ruimte moet ik tussen onze afrastering en de planten laten zodat je er gemakkelijk tussen kunt voor te snoeien? Moeten er ook palen met draad tussen gezet worden zodat de haag mooi recht groeit?

Ik dacht voor de haag enkele groepen te zetten met hortensia's en wat groepen met lavendel of heeft iemand nog een suggestie.....??

Ter info we hebben hier zandgrond en de haag krijgt middag en avondzon.

grtjs lilian [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 16 februari 2007 - 20:11
hugo

Tekst aangepast

Hugo

graaf een geul met een diepte van dertig centimeter. plant vervolgens de planten met een tussenruimte van ongeveer 30 cm. vul de grond goed aan rond de wortels. plant niet dieper dan de jonge beukjes op de kwekerij stonden. nadat de beuk op z'n goede plaats staat een schep grond over de wortels en trek de beuk met een lichte ruk iets omhoog. Hierdoor komt de grond goed tussen de wortels. Dicht het plantgat en trap de grond lichtjes aan,, afstand tussen afrastering en haag 60 à 100 cm (groeit ook in de breedte),, als je planten met blote wortel koopt, zeker op letten dat er nog grond aan de wortels zit, deze bevat nl. een schimmel absoluut noodzakelijk voor de hergroei van beuk,, je kan altijd een paar palen met een draad spannen om de planten aan te binden

groetjes


nog vergeten, de uitgegraven grond mengen met een goede hoeveelheid verteerde compost
vrijdag 16 februari 2007 - 20:57
Lilian

Lilian

Hugo bedankt voor de zeer duidelijke uitleg omtrent de aanleg van de haag, hier heb ik wat aan!
Ik ga me vanmiddag eens informeren op de kwekerij voor planten en kan ik al wat voorbereidingen gaan treffen.

fijn weekend, grtjs lilian
zaterdag 17 februari 2007 - 10:50
Kwest

Kwest

Dag Lilian,

Denk wel dat een beukenhaag niet zo heel vlug groeit, je zult nog een paar jaar tegen die muur moeten kijken...
Dit lijkt mij een ideale muur, met toestemming van de buren, om klimop te laten tegen groeien. Ik kan op de foto niet zien of er plaats genoeg is tussen de afrastering van de muur om de haag te kunnen onderhouden.

In onze vorige tuin hadden wij ook zo'n grijze muur achteraan en die was na een 3-4 jaar helemaal verdwenen.
maandag 19 februari 2007 - 12:23
Lilian

Lilian

Dag Kwest,

De ruimte tussen de muur en de afrastering is zo'n 30 cm je kunt er in ieder geval niet tussen lopen dus lijkt me niet zo gemakkelijk qua onderhoud. Ik heb afgelopen jaar tussen de bosbeplanting (en dit is zeker 50 mtr als het niet meer is!) de strijd gewonnen met de klimop! Het was helemaal verwilderd dus vorig seizoen heb ik dagen klimop uitgetrokken, voorlopig heb ik er een beetje genoeg van....

Een beukenhaag is inderdaad een trage groeier maar trekt ook weer veel vogeltjes etc aan dus ik denk dat ik maar een beetje geduld ga opbrengen.

Bedankt voor je reactie, lilian
dinsdag 20 februari 2007 - 10:12
Esem

Esem

lilian;
Ik persoonlijk zou ook niet kiezen voor klimop,
dan blijf je nog steeds zitten met het bovenste gedeelte van de muur.
Je beukenhaag kan dit probleem wel oplossen.
Je mag rekenen op een jaar of drie voor je een degelijke haag hebt,afgaant natuurlijk van de grootte van je beukeplanten die je aankoop.
Als je de grootste maat aankoop het je al vlug 1.50 tot 1.80 meter.
Natuurlijk hoe groter hoe duurder, voordeel je ben veel vlugger van de lelijke muur af.
Je kan ook kiezen voor taxus bevoorbeeld maar deze groeien pas traag 20 cm per jaar ongeveer.
Is ook duurder in aankoop.
Is wel een zeer sterke plant, en groeit op alle grond als hij maar niet te nat is
Want taxus staat niet graag met de voetjes in het water.
Gr Esem
dinsdag 20 februari 2007 - 10:31
Kwest

Kwest

Dag Lillian,

Ik weet het klimop kan een bijzonder hardnekkig beestje zijn en moet dan ook streng in de hand gehouden worden.
In onze tuin nu hebben we een afsluiting van Bekaertdraad, 50 m lang en 2 m hoog, waartegen klimop groeit. 2 maal per jaar flink terugzetten met de elektrische heggenschaar en de haar staat altijd mooi groen.

Een beukenhaag is idd zeer mooi, je kan dan nog kiezen tussen echte beuk of haagbeuk die is iets goedkoper in aanschaf.
Een vergelijking tussen beide is hier te vinden: http://www.tuinadvies.be/bomen_beuk_haagbeuk.htm

dinsdag 20 februari 2007 - 12:30
Lilian

Lilian

Hoi Kwest en Esem,

taxushaag heb ik aan de linkerkant van de tuin staan met een grote poort in de midden dus die ken ik al is inderdaad een hele mooie haag met erg weinig onderhoud, een keer per jaar snoeien.

Klimop, als die goed bijgehouden is, zie ik ook graag maar helaas heb ik een man "zonder groene vingers" dus ik zal er maar over zwijgen .... en we hebben een grote tuin (vroeger een weiland) dus probeer ik het toch voor en na een beetje gemakkelijk aan te planten. Ieder seizoen probeer ik weer een gedeelte te vernieuwen. Vorig jaar heb ik de bosbeplanting onder handen genomen, enkele bomen eruit gehaald en er rododendrons bijgezet.

Mijne keuze was ook de beukhaag omdat die in de winter het blad behoud en vlgs mij ook mooier gevormd is ik ben nog aan het twijfelen tussen de groene of de rode. Zou ik er nog een perk voor maken met wat grote groepen of gewoon een strakke haag met een houten bank en wat losse zinken atributen (want dat verzamel ik!) wat denken jullie?
dinsdag 20 februari 2007 - 15:48
Kwest

Kwest

Ik zou een (onderhoudsvriendelijk) perk ervoor leggen: dat is alweer minder gras te maaien... Achter een grasmachine lopen is niet bepaald mijn favoriete bezigheid!
Een border met wat struiken en een bodembedekker vraagt minimaal onderhoud, na een jaar of 2. Alleen zien dat de struiken niet vlugger groeien dan je haag of die krijgt geen licht meer. Aan het perk kun je dan nog een inham maken voor een bank, zodat je een beetje in het perk zit.
Wat moet ik me voorstellen bij zinken atributen, bloembakken of tuinvasen?
dinsdag 20 februari 2007 - 17:01
Lilian

Lilian

Gelukkig hoef ik sedert vorig jaar niet meer erachteraan te hobbelen maar zijn we in het bezit van zo'n groen/geel luxepaardje.

Inderdaad ik dacht aan hortensia's maar denk dat het zonde van de haag is.
Wat dacht je van deze bank? Is die niet grappig.....
[afbeelding verwijderd niet-https]

Zinken atributen zijn van vroeger de oude vuilnisemmer bv met die klep eraan met aan de voorkant de postcode van de gemeente, gieters, wasteilen, emmers enz. In de emmers heb ik buxusbollen.
Ik kan er niet meteen een foto van vinden, wel een gedeelte van de binnentuin dan heb je ongeveer een idee waar het bij past.
[afbeelding verwijderd niet-https]

we wijken wel een beetje van het onderwerp af maar je steekt er toch weer iets van op!!
dinsdag 20 februari 2007 - 19:46
Kwest

Kwest

Wauw Lilian, wat een originele bank-sculptuur! Mooie binnentuin hoor!
dinsdag 20 februari 2007 - 20:53
beertje

Beertje

Een prachtig idee van de bank en een heeeele mooie binnentuin.
donderdag 22 februari 2007 - 19:11
Lilian

Lilian

De bank heb ik zelf (nog) niet ik heb de foto ooit bij kennissen van ons gemaakt, het is wel mijn droom om deze ooit zelf in de tuin te hebben!
De foto van de binnentuin heb ik een keer in het voorjaar getrokken, ziet er nog tamelijk "kaal" uit als er niets bloeit. Ik zie heel graag een beetje die engelse stijl gemend met wat van mezelf...

Rechts naast de waterput heb ik nog een gezellige zithoek 's zomers met verhoogde perkjes omheen en in het midden een vaste barbeque tafel, het is de binnenplaats van een oude hoeve.
Vergt wel onderhoud maar zodra ik een uurtje vrij heb ben ik buiten te vinden met de honden.

grt lilian
donderdag 22 februari 2007 - 21:35
ines

Ines

Hoi Lilian, een leuk idee de bank met buxus, zithoekjes vind ik prima...ik zou overal zithoekjes
maken in mijn tuin na een paar uurtjes werken even lekker zitten met een drankje
Geniet maar flink van de buitenlucht en de honden, grtjs, ines
vrijdag 23 februari 2007 - 00:07
beertje

Beertje

De tuin ziet er nu toch ook al heel mooi uit met de groene planten ,mijn zoon ziet heel graag de waterput ik ook trouwens.mijn droom is ook altijd geweest om op een oude hoeve te wonen met engelse stijl en landelijk.grtjs
vrijdag 23 februari 2007 - 16:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon