menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Graag advies bij aanleg tuin nieuwbouw

Ga naar meest recente reactie

cookie2307

Cookie2307

Beste foraleden,

Een tijd terug kon ik zien hoe enkele leden een neofiet zoals mijzelf adviseerden bij de aanleg van een nieuwe tuin. Graag doe ook ik een beroep op de experts van het forum.

Ik schets de situatie, ik heb nog enkele stroken vrij langsheen de nieuwe woning.

Bijgevoegd enkele foto's. Naast de strook op de foto is een volledig vak (zo'n 8*8m) ingeplant met pennisetum 'hameln' met daarin nog drie bomen liquidambar styraciflua gumball. De stijl is nogal minimalistisch dus... De woning is verder ook modern.

De plaats is zon/halfschaduw en grond is 100 % zand, dus zomers zeer droog.

Ik dacht persoonlijk ook aan siergrassen, maar sta open voor tips. Wel zou ik mij graag beperken tot enkele plantsoorten.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 6 juni 2012 - 19:43
cookie2307

Cookie2307

Dit is de andere zijde van de woning. Naast reeds geplante beukenhaag ligt een 'verloren' strook van 1,5 m breed (13 m lengte). Deze strook is vooral zon en loopt tot achteraan het terras. Een deel van deze strook ligt dus naast het terras.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 6 juni 2012 - 19:48
cookie2307

Cookie2307

De boomkweker stelt mij o.m. hetvolgende voor:

- Molinia caerulea 'Heidebraut'
- Miscanthus sinensis 'Kleine Silberspinne'
- Miscanthus sinensis 'Gracillimus'
woensdag 6 juni 2012 - 19:52
minouke

Minouke

Wel ik dacht ook aan die Miscanthussen.
Past mooi bij je huis en de strakke zijkanten.
Voordeel is ook dat je gemakkelijk langs kunt met grassen zonder je te bezeren daar het toch een smalle doorgang is.
Ik zou wel en zeker aan de straatkant beginnen met dezelfde grassoort, zodat het zicht aan weerskanten gelijk is.
Wil je meer kleur kan je ook een bloeiende plant tussen zetten die mooi passen bij grassen:
Echinacea
Rudbeckia
Verbena
Eupatorium
Sedum
Helianthus
...

groetjes
Chantal
donderdag 7 juni 2012 - 09:54
Plantadvies

Plantadvies

Doorvoeren met grote groepen van dezelfde planten is het mooiste. Het straalt rust uit. Neem groepen van ongelijke aantallen. Dus 3,6,9. Twee aan twee is ouderwets en geeft geen speling. Een modern huis met siergrassen staat geweldig.

Succes, groene groeten van Plantadvies
donderdag 7 juni 2012 - 21:20
cookie2307

Cookie2307

Mijn voorkeur gaat zeker ook uit naar siergrassen. Zou het in het stuk voortuin willen laten opbouwen in hoogte, dus grotere miscanthussen tegen de afsluiting en daarvoor iets lager en bodembedekkend. Suggesties hiervoor? Dit kan misschien toch iets anders zijn, ik vind lavendel wel mooi...

Mijn pennisetum is ondertussen geen onverdeeld succes. Van 320 planten mag ik er dit weekend al 90 gaan vervangen, die niet aangeslagen zijn. De kweker heeft ze wel kosteloos vervangen, dus daar kan ik al niet over klagen, maar op die manier blijven we wel bezig hé...
vrijdag 8 juni 2012 - 10:59
Plantadvies

Plantadvies

Zeker lastig, houdt je van de straat. Die opbouw zou ik eigenlijk willen zien. Vanaf de straatkant beginnen met hoog is lelijk. Vanaf het uitzicht vanuit het huis is meteen hoog beginnen ook niet ogend. Beter is dan vanuit het midden te werken. Kunt u een foto maken van dit stuk en graag met uw huis erop. Ik wil er graag een beeld van krijgen. Tevens geeft u aan waar de zon opkomt.

Plantadvies
vrijdag 8 juni 2012 - 20:56
cookie2307

Cookie2307

Ben er zo min of meer uit wat betreft de aanplanting van de eerste strook (eerste foto) in de voortuin. Deze is trouwens voornamelijk zon.

Meteen naast het pad wil ik twee stroken lavandula 'muntstead' planten met daarnaast 1 of 2 stroken gaura lindheimeri 'whirling butterflies' om dan tegen de omheining te eindigen met 1 rij van ofwel stipa tenussima 'Pony tail' ofwel miscanthus sinensis gracillimus.

Zou dit van aan de straatkant tot aan het begin van de beukenhaag willen aanhouden, d.i. zo'n 9 meter.

Kan deze keuze op goedkeuring van de experts rekenen?
dinsdag 12 juni 2012 - 14:40
minouke

Minouke

ik zou Stipa tenussima 'Pony tail' kiezen, samen met de lavendel en Gaura moet dat prachtig zijn.
Ook omdat Miscanthus na een tijd erg veel plaats zal innemen.

dinsdag 12 juni 2012 - 19:39
Angus

Angus

Stipa tenuissima 'Pony Tail' kende ik niet, dus even opgezocht en meerdere bronnen schrijven dat deze minder dan een meter hoog wordt!

Om die reden lijkt het me interessanter om voor je 2e optie (M. sinensis) te gaan (tenzij het natuurlijk niet de bedoeling is dat de achterste rij planten hoog is)
dinsdag 12 juni 2012 - 19:40
satomi

Satomi

Maar zoals Minouke ook zegt, dan blijft er straks weinig ruimte over voor de andere rijen planten. Miscanthus groeit in een 5-tal jaren uit tot een pol van een meter in doorsnee. Bovendien zijn er ook veel sites te vinden waar men van mening is dat Stipa t. 'Pony Tails' tussen 70 cm en 1 m. hoog wordt.

Niettemin zou ik ook voor iets hogers EN smalblijvends kiezen en dan denk ik toch meer aan Calamagrostis acutiflora 'Karl Foerster'.

Hou je er ook rekening mee dat de beukenhaag ook nog uitgroeit en de beplanting er niet te dicht op zet?
vrijdag 15 juni 2012 - 16:59
minouke

Minouke

Hetgeen Satomi voorstelt om Calamagrostis acutiflora 'Karl Foerster' te nemen is wel een goede keuze.
Ik heb er ook zo'n staan en hebben een rechtopgaande groeiwijze.

Maar nu ik nog eens die 'gang' zie twijfel ik toch of de lavendel genoeg zon zal hebben.
Zonder planten zal de zon wel gans dat pad beschijnen maar de planten zullen mekaar schaduw geven en de eerste geen probleem maar de volgende???

Alchemilla en Geranium (de tuingeranium, niet de balkongeranium) kunnen beter tegen weinig zon.

Als ik mijn gedacht mag zeggen... zou ik in de gang maar 1 rij grassen kiezen met een bodembedekker bv Geranium macrorrhizum.
Past qua stijl bij het huis.
Wat ik ook zou doen is een onderbreking tussenin om de 'lange gang' te vermijden.

ik ga een foto zoeken van mijn vorig huis waar ik ook dit gedaan heb... wel een andere stijl, maar zo begrijp je wat ik wil zeggen

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 15 juni 2012 - 17:20
minouke

Minouke

tussenin op het smalste, wat je ziet achter de eendjes:

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 15 juni 2012 - 17:48
cookie2307

Cookie2307

Voila, het resultaat van een dagje hard labeur. Vooral het maandenlange onaangeroerde onkruid wegkrijgen was een hels karwei. Heb rekening gehouden met de tips en de miscanthussen voldoende ruimte gegeven, denk ik. Twee rijen van lavendel, deze zouden normaal zeker voldoende zon moeten krijgen.

Enige foutje, bedenk ik mij nu, is dat ik ze niet geschrankt heb geplaats. Zou dit een probleem opleveren. Ze staan nu 30 cm uit elkaar, in beide richtingen.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 17 juni 2012 - 23:17
satomi

Satomi

De lavendel geeft zo geen problemen, dat groeit tegen elkaar aan en dan zie je enkel 1 brede streep lavendel na een jaar of 3.

De Miscanthus gaat in een jaar of 3-4 wel problemen geven omdat zo'n pol veel groter wordt dan de ruimte die er nu voor uitgetrokken is. De lavendelpol die het meest links staat zal volgend jaar al tegen de Miscanthus aangroeien.

Ik snap wel dat je de ruimte zo snel mogelijk begroeid wil hebben maar het is beter om de planten de ruimte te geven die ze vragen i.p.v. alles te dicht op elkaar te proppen omdat dat er zo mooi uitziet. Zo worden ze veel gevoeliger voor schimmels e.d.. Open gaten kun je dan zolang eventueel opvullen met mooie eenjarigen of kortlevende vaste planten.


maandag 18 juni 2012 - 13:59
cookie2307

Cookie2307

@satomi

Hoe zou je dit dan corrigeren, lavendelrijen gewoon opschuiven naar het pad toe.

Het was idd mijn bedoeling om het snel wat vol te hebben, aangezien ik een bovengemiddeld onkruidprobleem heb. Zie de braakliggende terreinen aan weerskanten van mijn perceel.
dinsdag 19 juni 2012 - 20:05
satomi

Satomi

Tja, dat onkruidprobleem blijft voorlopig wel zo te zien en het zal de komende tijd veel tijd van je vragen om dat bij te houden maar als je iedere week een paar uur onkruid blijft verwijderen is dat wel te doen. Iedere dag een ander gedeelte aanpakken. Overigens groeit na de langste dag het onkruid niet meer zo snel, misschien is dat een geruststelling.

Het is een goed idee om de lavendel wat op te schuiven. Het pad lijkt me breed genoeg zodat er voldoende ruimte overblijft om te lopen als de planten over het pad heen gaan hangen. Je kunt dan evt. meteen de "fout" herstellen.Zorg er voor dat, net als bij de grassen, de ondergrond nooit lang nat blijft. Het water moet goed wegtrekken.

Verder ziet het er prachtig uit, mooi strak. Dat wordt zo een lust voor het oog als alles is volgroeid. Hopelijk heb je weinig uitval dit keer.
donderdag 21 juni 2012 - 14:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon