menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostbak zon of schaduw

Ga naar meest recente reactie

yvdv32

Yvdv32

goedemiddag

wij hebben een compostbak via de gemeente (zo'n grote plastic groene). Nu lees ik in verschillende artikels verschillende meningen over de beste standplaats. Moet die nu in de zon staan of best in de schaduw? Wij hebben hem al een paar jaar in de zon staan maar geen humus/mulch. Het composteert bljkbaar moeiljk, ondanks compostversneller, luchten. Wat er onder uit komt blijft nat en gedeeltelijk niet verteerd.
Iemand raadde aan om de onderste schaal die op stenen boven de grond staat weg te doen en alles op de volle grond te zetten zodat het overtollige vocht kan wegsijpelen.
Wat doen we mis.?
maandag 2 april 2012 - 17:55
Gehenna

Gehenna

OEIOEIOEI! Dat is wel een zwaar probleem! ( als je een vat van 1000L hebt is't toch zwaar )

Ik had dat probleem ook.
Gewoon compost eens keren.
Vat eraf halen, ernaast zetten en alles er terug ingooien zodat het er ondersteboven inzit. Eventueel met hier en daar een laagske stro of hooi als hij té nat is.
Ge ga ne keer zien hoe rap da ge compost hebt!
(ik moet nog juist een zeef hebben om uit te zeven want zeven moet je altijd doen)

Dat mag je jaarlijks, 2X per jaar doen dus plaats voorzien om je vat te verplaatsen.
Die bodem is niet echt nodig denk ik. Bij compostbakken zit ook geen bodem en als je je vat keert is de bodem er ook niet.

Om dat vat eraf te halen gewoon een beetje tegen kloppen, een beetje mee waggelen en naar boven trekken. Met 2 is het makkelijker. Dan heb je een toren compost, kan je makkelijk met een riek in het vat scheppen. Een paar weken later is hij al veel beter en kan je zeven en de onverteerde en grove stukken terug in je vat gooien.
Vergeet niet om alles in kleine stukken te snijden voor je het in je compostvat kiepert.

maandag 2 april 2012 - 19:34
yvdv32

Yvdv32

heb geen idee hoeveel liter: is ongeveer 1.5 m hoog

alvast bedankt voor je tip. zal het eens proberen.
maandag 2 april 2012 - 20:23
Eniavaswen

Eniavaswen

Wij hadden hetzelfde probleem met zo'n compostvat. Het verteerde niet goed en werd zo'n vochtige troep.
Nu hebben we zelf een houten bak gemaakt. Het composteren lukt nu wonderwel heel goed en het ziet er nog leuk uit. De bakken staan het grootste deel van de dag in gefilterd zonlicht.
dinsdag 3 april 2012 - 09:55
dendrodan

Dendrodan

1,5 m is wel een hoog compostvat.
Een compostvat van mij staat op een 7 tal dals. Tussen deze stenen is een spatie van een 2 à 5 cm, zodat het eventueel vocht goed kan wegsijpelen. Normaal als je een vat opzet begin je met een 10 à 15 cm bruin droogmateriaal ( takjes bladeren, hakselhout) Daarop vul je dat dan met keukenafval het zogezegd groene materiaal. Daarna doe je er terug wat bruin materiaal over. Dus bruine bladeren, stro houtsnippers dennenaalden. Daarna terug groen materiaal keukenafval grasafval als je geen mulchmachine hebt.
Het grasafval kan je best eerst een dag of 2 wat laten uitdrogen anders als je er teveel in gooit heb je een natte kleverige boel en is je compost terug naar de .....
Wel minstens wekelijks er met je beluchtingsstok luchtkokers in je vat maken.
Dus de stok er insteken een kwart draaien en er terug uithalen. Dat doe je op verschillende plaatsen in je vat. Zokan deafval beter composteren dus het breekt vele rapper af.
Mijn vat staat in halfschaduw , zodat het in de zomer niet te erg uitdroogt.

Mvg Danny
maandag 9 april 2012 - 20:46
yvdv32

Yvdv32

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat ik te weinig droog materiaal erin steek. Ik doe dat wel maar echt niet regelmatig. Zo af en toe maar eens. Ik denk dat ik de bak eens helemaal ga herinrichten en hopen dat het dan wel lukt.
dank je voor jullie reacties
maandag 9 april 2012 - 22:50
Gehenna

Gehenna

Ben gaan meten, het is toch ook 1,5 meter hoog. Ah ja, ik heb het grootste vat gebedeld dat de groendienst verkocht
Temperatuur is amper 35°, ik denk dat ik dringend moet uitziften want compost composteren ...
dinsdag 10 april 2012 - 19:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon