menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe gestekte buxussen opkweken en snoeien

Ga naar meest recente reactie

pimpelmees

Pimpelmees

Beste

Ik beschik over enkele tientallen mooie buxusstekken die ik graag zou opkweken. Ik weet echter niet wanneer en hoe de buxussen moeten worden gesnoeid. Welke takjes moet je snoeien om een bolvorm te verkrijgen, een buxus op stam...? Wanneer moet je snoeien en hoe vaak?

Op het internet vind je enkel informatie over het stekken van buxussen (wat heel vlot gaat) of over het snoeien van reeds opgekweekte planten, maar wat je tussen beide fases moet doen, is me niet helemaal duidelijk.

Ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen (eventeel met een aantal foto's).

Alvast een prettig eindejaar toegewenst aan iedereen.
zondag 25 december 2011 - 10:20
Pieter2

Pieter2

Hey,

Opkweken van bolvormen neemt jaren in beslag. Dit kun je doen door meerdere keren per jaar (voorjaar-zomer-najaar) de buxus te snoeien zodat deze telkens opnieuw vertakt. Voor bolvormen meerdere stekken bij elkaar steken. Zorg voor voldoende voeding en een goede pH-waarde. Meer is er niet aan, maar geduld is nodig...

zondag 25 december 2011 - 11:15
LOBU

LOBU

de beste bollen krijg je door de planten eerst te laten uitgroeien (enkel toppen indien de plant hoog opgroeit en niet breed genoeg wordt) en pas wanneer ze te groot geworden zijn terug in te snoeien tot bol. Op deze manier krijg je een sterk takkengestel, als je van begin af aan al als bolletje snoeit krijg je een fijne vertakking die na bv zware sneeuwval kan uiteenzakken. Je hebt er wel geduld voor nodig
Voor de rest, zoals je vermoedelijk al weet, volle zon, niet te nat en genoeg kalk in de bodem. Zorg ook dat de planten goed kunnen opdrogen, dan heb je veel minder kans op schimmelziekten (bv Volutella, Cylindrocladium,...)
zondag 25 december 2011 - 12:45
Tuinman65

Tuinman65

Die schimmelziekts maken een opmars en zijn tot op heden niet te stoppen. Er is nog geen enkel afdoend product gevonden.
Wij hebben al vanalles uitgeprobeerd.
Mijn besluit : eens in je tuin, nooit meer weg.
Tenzij Bayer met iets komt want wees maar zeker dat die volop aan het zoeken zijn.

zondag 25 december 2011 - 23:07
miriam

Miriam

kennissen hebben prachtige eigen buxussen bij de vleet.

Die steekt gewoon kleine takjes in de grond ,ergens in een verlaten hoek ,
onder het motto ,groeien ze dan groeien ze..

kan niet zeggen hoeveel procent het hem lukt




maandag 26 december 2011 - 18:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon