menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Najaar nog steeds geen vorst - snoeien nog OK

Ga naar meest recente reactie

djdave

Djdave

Hoi,
is het mogelijk NU nog te snoeien aub ?
Volgende planten hebben nog grote scheuten:
*ligustrum
*osmarea burkwoodi
*lavendel
*rozen: rosa marie pavie, en klimroos constance spray

Dank je voor advies
woensdag 7 december 2011 - 13:29
minouke

Minouke

Ligustrum, zal geen probleem zijn
Osmarea burkwoodii, pas nà de bloei, moest je het nu doen dan heb je geen bloei in de lente.
Lavendel zou ik nu niet meer snoeien, ook pas in de lente (maart)
Rozen ook in de lente en éénmalige rozen pas nà de bloei (Constance Spry)

gr
Chantal
woensdag 7 december 2011 - 15:28
Polplastron

Polplastron

Die rozen inderdaad zeker nu niet snoeien. Na het snoeien zullen ze snel terug gaan uitlopen en met de winter voor de boeg is dat niet wenselijk. De nieuwe groei zal gewoon bevriezen. De plant heeft dan voor niets energie erin gestoken.

Snoei je rozen gewoon in het voorjaar als het gevaar op vorst wat geweken is.
"Constance Spry" ken ik zelf niet uit ervaring, maar ik dacht inderdaad ook dat het een eenmalig bloeiende roos is. In dat geval snoei je die inderdaad best na de bloei ergens in juli.

Groeten,

Pol
woensdag 7 december 2011 - 19:18
djdave

Djdave

Dank voor antwoorden.
Dus best mijn rozen laten zoals ze zijn, ook al staan ze nu wat wild en uitgebloeid ?

Straf dat hier en daar professionele tuinmannen wél nog duchtig overal hun schaar in zetten ....
zondag 11 december 2011 - 13:41
minouke

Minouke

Er zijn veel mensen die hun struiken wat inkorten ook rozen omdat het mooier is in de herfst.
Fatsoeneren dus.
Hier en daar een erg lang tak wegknippen kan geen kwaad en soms zelfs beter omdat ze niet zouden afknakken van de wind.
Maar de echte snoei is toch te vroeg voor de rozen.
zondag 11 december 2011 - 13:58
Polplastron

Polplastron

Inderdaad! Lichtjes fatsoeneren is o.k., echt snoeien niet.

Bij sommige "professionele" tuiniers heb ik overigens wel eens m'n twijfels; ik zie genoeg rozen die volledig fout gesnoeid worden met alle gevolgen van dien.

Natuurlijk valt van die "professionals" niet te verwachten dat ze van elke plant de juiste verzorging van buiten kennen, maar ik verwacht wel dat als zo iemand een bepaald werk moet doen, deze op z'n minst even z'n huiswerk maakt door een paar dingen op te zoeken. En helaas knelt daar heel vaak het schoentje.

Groeten,

Pol
dinsdag 13 december 2011 - 21:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon