menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin voorbereiden voor komend jaar.

nillesen_m

Nillesen_m

Ik heb veel last van onkruid (ook zevenblad ) en heb de tuin dit jaar niet goed bijgehouden. Ik wil nu alle onkruid en wortels er handmatig eruithalen en de tuin in de winter vraak laten liggen. Is het verstandig iets aan het braakliggend terrein toe te voegen, zodat ik in het voorjaar een vliegende start kan maken?
zaterdag 24 september 2011 - 17:17
Pieter2

Pieter2

Misschien kun je overwegen om Gele mosterd (Sinapis alba) in te zaaien. Die kun je nu nog inzaaien en bereikt nog een hoogte van 1m. Ze vriezen kapot en kun je dan in het voorjaar onderwerken. Dan heb je direct goedkope organische stof in de bodem (dus alleen maar zaadjes kopen is ongeveer 2 EUR voor 100m²)
zaterdag 24 september 2011 - 19:20
renate67

Renate67

Gezien het zevenblad zou ik nu niets zaaien maar juist braak laten liggen dan kun je zien waar het zevenblad de kop weer opsteekt en het dan gelijk weer verwijderen. Als je tuin helemaal leeg haalt is zevenblad met secuur doorwerken van de grond en daarna goed bijhouden echt wel te verwijderen in 1 jaar tijd.
Ik heb het nu 2 keer gedaan met zo´n 2-3 vierkante meter (met weinig tijd, en nog meer tuin te onderhouden).
Bekijk bevoel en ruik de wortels van het zevenblad eens goed, zodat je ze herkent als je ergens een stukje tegenkomt. Ze hebben echt een eigen structuur en een heel duidelijke geur.
Ik ga morgen proberen nog een stukje grond terug te winnen op het zevenblad.
Een klein stuk grondig doen heeft bij zevenblad vlg mij meer zin dan een groot stuk half.
Succes Renate
zondag 25 september 2011 - 01:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon