menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Regenwormen in grasperk

Ga naar meest recente reactie

witten

Witten

Al enkele jaren wordt mijn grasperk ontsierd, zeker in natte periodes ( dus de hele zomer al ), door een overvloed aan regenwormen. Ze zorgen ervoor dat mijn grasperk een modderveld wordt. Wat is daar tegen te doen? Toen ik het probleem voorlegde in het tuincentrum was het antwoord: het is goede grond. Blijkbaar ben ik dan de enige met goede grond, want geen enkele van mijn buren heeft er last van. Weet iemand raad om deze lastige wormen kwijt te geraken?
vrijdag 16 september 2011 - 21:54
PeterW

PeterW

Ik kan me niet voorstellen dat regenwormen een modderveld van je grasperk maken. Regenwormen houden de grond luchtig en doen verder geen kwaad. Is het gras wel goed genoeg?
vrijdag 16 september 2011 - 23:24
vulk

Vulk

Graag een foto van de situatie. Pas dan kan er gericht gereageerd worden denk ik.
zaterdag 17 september 2011 - 08:45
Tuinman65

Tuinman65

Zijn het geen mieren die grondhoopjes maken? Dat kan heel vervelend zijn.
zaterdag 17 september 2011 - 12:27
Pieter2

Pieter2

Regenwormen zitten in vochtige grond aan het oppervlak, maar die kunnen in geen geval de oorzaak van de dras zijn.

Is er misschien een ondoordringbare laag op diepte door zware machines/materiaal tijdens de bouw neer te zetten?

Woon je aan een beekvallei/waterrijk gebied?

Komt het water van je verhardingen misschien in het gazon terecht?

Is het een dieptepunt in het gazon?

...

zaterdag 17 september 2011 - 19:03
witten

Witten

Aangezien ik nieuw ben op dit forum had ik niet gekeken of mijn probleem hier niet eerder was aangekaart. Blijkbaar wel, in 2007 had 'saabke' dezelfde vraag. Echt een antwoord is er toen niet gekomen, eerder ongeloof. Maar het is gemakkelijk lacherig te doen als je er zelf geen last van hebt. Indien 'saabke' nog actief is op het forum: hoe is het nu nog met uw gazon?
zaterdag 17 september 2011 - 22:01
witten

Witten

Ik zal er mij maar bij neer leggen dat er niets aan te doen is. Brave beestjes die regenwormen, ik zal wel een beul zijn die die gladde kruipertjes dood wil. Helemaal niet , ik wil enkel een normaal gazon waar mijn kleinkinderen kunnen op spelen zonder dat hun kleren daarna in de was moeten. Dat ik bij een maaibeurt geen drie keer moet stoppen om de grasmachien te reinigen. Toch bedankt aan allen die reageerden.
maandag 19 september 2011 - 19:32
vulk

Vulk

Kan je even een foto maken van dit fenomeen?
maandag 19 september 2011 - 19:35
witten

Witten

Hierbij een foto, deze morgen genomen:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 20 september 2011 - 19:12
Pieter2

Pieter2

Die methode werd vroeger veel toegepast voor pieren te vangen om te gaan vissen. Oorspronkelijk ook geen bestrijdingsmiddel dus
woensdag 21 september 2011 - 17:26
Kater

Kater

Nu ik de foto bekijk, wij hebben in ons gazon voor de eerste keer hetzelfde probleem.

Bij ons is dit in het vochtigste deel.
Ik steek het op de vochtige zomer, ga nog eens goed beluchten als winteronderhoud en wacht een jaartje af.
zondag 25 september 2011 - 12:24
woo

Woo

Eindelijk iets van een antwoord gevonden (nl deze forum) op mijn probleem. Net als 'witten' hebben ook wij last van die wormen uitwerpselen. Wat dat zijn het. Prima dat die wormpjes goed voor de grond zijn, maar ook ik heb kindjes die veel in en op het gras spelen. Modder is 1, maar dit is POEP.

Ik wil die lieve besten ook niet uitroeien, maar graag wel tips om het probleem te verzachten/ minder te maken etc.

Hoop op jullie begrip.

donderdag 29 september 2011 - 16:25
renate67

Renate67

JAA het is regenwormenpoep en die is schoner dan de modder die de worm daarvoor heeft opgegeten, hij haalt er tenslotte verteerbare stoffen uit anders heeft die niets om van te leven.
Renate
donderdag 29 september 2011 - 17:04
Polplastron

Polplastron

Volgens mij is er enkel iets aan te doen door de grond af te wateren waardoor het minder vochtig blijft.

De wormen zelf veroorzaken natuurlijk geen schade en zijn onmisbaar om het gras goed te laten groeien.

Dat het uitwerpselen van wormen zijn klopt ook. Deze zijn een belangrijk onderdeel van wat wij meestal compost noemen.

Kinderen laten spelen op een gazon met wormenhoopjes is nog altijd beter dan ze voor de Wii of Playstation zetten. Regenwormen verspreiden geen ziekten. Hun uitwerpselen zijn niet onhygiënischer dan het gras of de grond van je tuin.

Groeten,

Pol
donderdag 29 september 2011 - 17:38
renate67

Renate67

ik voel me aangesproken, zit een jongetje hier naast me te wiien (hoe schrijf je dat in vredesnaam??), hij moet eigenlijk hoognodig naar bed.
Is wel vandaag met oma en opa in de dierentuin geweest.
Ik weet wel dat niemand iets verkeerd bedoeld hoor
Nou doei ik ga 2 jongetjes in bed gooien (oh nee dat mag ik van de oudste niet zeggen "gooien")
Renate
donderdag 29 september 2011 - 19:29
Polplastron

Polplastron

ik voel me aangesproken, zit een jongetje hier naast me te wiien (hoe schrijf je dat in vredesnaam??), hij moet eigenlijk hoognodig naar bed.

Voel je inderdaad maar aangesproken! Ouders die hun kinderen met de Wii laten spelen, moesten ze ... Oeps, da's waar ook, mijn kinderen spelen ook soms op de Wii!

Neen, 't ging mij niet over de deugden en ondeugden van de games, maar wel over het lekker gezond zijn van een portie wormenhoopjessmeersel. Die van mij mogen in de tuin lekker wroeten en zich amuseren. Af en toe eens een Wii-ke kan geen kwaad.

Groeten,

Pol
donderdag 29 september 2011 - 21:28
Polplastron

Polplastron

Kunstgras is helemaal uit den boze: de effecten voor de bodem zijn volgens mij alles behalve goed, de productie van dit materiaal is het evenmin. Bovendien is volgens mij zo'n grasmat niet eeuwiglevend ... Kortom: grondafwatering verbeteren en gewoon gras blijven gebruiken.

Grts,

Pol
vrijdag 30 september 2011 - 22:12
renate67

Renate67

en hopen op een minder natte zomer volgend jaar
Renate
zaterdag 1 oktober 2011 - 06:43
Polleke1515

Polleke1515

Voor een goed begrip - regenwormen zijn wel nutige beestjes , moeten ze dus weg - absoluut niet - kan er iets aan gedaan , soms wel !!!!! wat hier ook al beschreven is meestal op het natste gedeelte het meest vookomend ....

Doe het om de 2 seizoenen met een spitriek prikken zoveel mogelijk en dat mag diep , akoord is een intesief werk maar hir resultaat - als dat gebeurt is borstel of hark ik reinzand in om zo een soort van drainering te bekomen - dit alles doe ik na de laatste maaibeurd . Hoop dat je er wat aan heb ...........
Groeten
dinsdag 11 oktober 2011 - 20:16
LOBU

LOBU

Voor wie die wormenhoopjes echt ondraaglijk vindt, af en toe eens met een stevige bladblazer het grasperk afblazen, et voilà ... weg zijn de wormenhoopjes!
dinsdag 1 november 2011 - 14:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon