menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

NATTE GROND WELKE BOMEN EN STRUIKEN

anthomaka

Anthomaka

Vruchtbare Kempense zandgrond met(helaas) op ongeveer 1m diepte(variabel) een dikke leemlaag waardoor op een aantal plaatsen verzadigde natte grond.
Hier wil ik een houtwal(br=6m,l=70m) aanplanten met struiken en bomen(bladverliezende en wintergroene).
Welke komen hiervoor in aanmerking?
donderdag 4 januari 2007 - 03:18
Catgarden

Catgarden

Alle wilgen soorten doen het heel goed op natte grond.
Ik weet niet hoe hoog die bomen mogen worden maar Essen doen het ook goed in natte grond, maar die worden heel hoog. De vorige eigenaars hebben hier Essen aangeplant zonder er aan te denken dat die bomen veel te groot worden voor zo'n tuintje. Ergens op internet had ik gelezen dat Essen vroeger, net als wilgen, gebruikt werden om weides en akkers af te grenzen en dat die Essen ook werden geknot.
Sinds 2 jaar knotten we dus die Essen en dat gaat prima.
dinsdag 16 januari 2007 - 10:58
Annemie

Annemie

Ook Elzen gaan goed op een natte grond.
Als je geen echte bomen wilt maar eerder een houtkant, kan je laag plantgoed kopen en een paar jaar na het planten insnoeien tot op 20 cm. De planten zullen terug uitlopen in struikvorm. Als je vindt dat ze na enkele jaren terug te hoog worden kan je opnieuw insnoeien. Zo blijven ze binnen de perken met een minimum aan werk.
Annemie
dinsdag 16 januari 2007 - 19:16
Kwest

Kwest

Hallo anthomaka,

Wat dacht je van hazelaars, daar heb je in de herfst ook nog lekkere noten van.
Mijn schoonbroer woont in Belzele, dat is daar zware natte grond en de hazelaars in zijn tuin doen het heel goed.

Zie ook deze link naar Natuurpunt Limburg: http://www.natuurpuntlimburg.be/%7B22A219A8-C913-48A7-A7F5-963A07E20675%7D.html
woensdag 17 januari 2007 - 12:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon