menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bemestingsadvies

Ga naar meest recente reactie

cornelia

Cornelia

Graag advies mbt het volgende;
In de voortuin heb ik een enorme blauwspar (niet mijn idee, stond er al)
Vanaf November 2009 ben ik bezig geweest de hele voortuin leeg te halen (Vinca epidemie) en heb ik gespit, grond proberen te verbeteren met zakken compost en in de buurt afgevallen blad etc. etc.

Alles wat buiten het bereik van de spar valt gaat goed, duidelijke verbetering. Ik kan er tenminste in planten zonder een pikhouweel nodig te hebben en de planten doen het aardig.

Onder de spar blijft het maar wat zielig. Ik heb er diverse Geraniums, steenanjers, kruiptijm en dat soort plantjes gezet. De planten doen het allemaal goed maar ze lijken niet te groeien. Dus ze staan gewoon hun ding te doen maar nu na anderhalf jaar zien ze er nog steeds uit als of ze zo uit de potjes komen. Een enkel plantjes wil wel wat uitdijen maar het is maar minimaal. Ik probeer de grond rond de planten zo los mogelijk te houden om wortels de kans te geven uit te groeien en sproei momenteel zowat iedere avond onder de boom om de plantjes wat vocht te geven. Op sommige plekken is de grond echter binnen no-time weer zo hard als een bikkel.

Maar enfin, kan ik de plantjes ook wat helpen door ze mest te geven ? Heeft dit in dit geval nut en zo ja, wat is dan het beste. Ik heb alleen ervaring met roze korrels voor de potplantjes en een enkele keer wat rozen mest. Verder doe ik niets met mest. Zoals gezegd gaat er in de herfst compost in de tuin en de bladeren die alle buren zo ijverig weg harken. In het voorjaar haal ik de grofste bladeren dan weg en de rest draai ik de grond in.

Dus de vraag; Kan ik planten onder een blauwspar helpen door ze extra te bemesten
met een kant en klaar product zoals roze korrels of koemest en zo ja, hoe vaak.

maandag 11 juli 2011 - 22:06
renate67

Renate67

de grond onder je blauwspar is waarschijnlijk droog en zuur en schaduwrijk
Ik weet niet of mest daarvoor gaat helpen, misschien anderen met meer eravaring
Renate
dinsdag 12 juli 2011 - 02:05
cornelia

Cornelia

Er is wel zon, 's morgens en in de namiddag, eigenlijk best vrij veel zon zo door de dag heen. Iemand heeft ooit de onderste takken tot op, ik denk 2 meter, verwijderd.

Droog is het zeker maar dat kan ik ondervangen door onder de boom regelmatig te sproeien, dat heb ik er wel voor over.

Verder staan er nu planten die in principe wel tegen wat droogte/zuur etc. zouden moeten kunnen, dat heb ik opgezocht + advies van tuinforum leden. Ze staan er ook goed bij, bloeien etc. etc. maar ze lijken wat moeite te hebben met groeien.
Het word geen mooi aansluitend geheel maar blijft een soort perk met allemaal keurige individuele plantjes.

Waarom blijven ze wel goed in leven maar groeien ze niet ? Ik dacht, ze krijgen misschien niet genoeg voedingsstoffen, vandaar de vraag of je dit kunt ondervangen door ze gewoon voeding te geven.

dinsdag 12 juli 2011 - 13:04
rombaft

Rombaft

miischien nogal drastisch, maar kun je de spar neit gewoon omzagen ?
Wortel laten uittrekken en iets anders zetten ?

Of stukje stam laten staan en pot opzetten /?
woensdag 13 juli 2011 - 07:52
cornelia

Cornelia

Krijg geen toestemming van de gemeente. Aan de andere kant hoeft dat ook weer niet voor mij. Een spar is ook een plant, zal ik maar zeggen (en die staat daar blijkbaar wel op zijn plaats want die doet het goed)

Ik ga wel wat uitproberen met wat mest, misschien gewoon van die roze korreltjes en anders zet ik er maar gewoon wat plantjes bij. Of ik word opeens een fanatieke verzamelaar van tuinkabouters.
woensdag 13 juli 2011 - 11:22
meerkat

Meerkat

Hallo, ik zou er niet te veel bemesting op strooien want onder een spar groeit er niet veel. Indien je ze niet kan/mag verwijderen, zou ik er mooie schors rondschikken, en daar kan een tuinkaboutertje zijn werk doen
vrijdag 15 juli 2011 - 15:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon