menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoeveel water geven

vp

Vp

hoeveel liter water moet de gazon krijgen en om de hoeveel dagen(zandgrond)
en tussen de planten ligt een druppelslang,hoeveel liter moet er ge druppeld worden en hoe dikwijls. Al op het internet aan het zoeken gegaan, maar er is niks van te vinden
zaterdag 28 mei 2011 - 20:38
lentemode

Lentemode

Is zelfs het internet al opgedroogd ?
zondag 29 mei 2011 - 09:45
Polplastron

Polplastron

Eventjes een richtlijn geven is onmogelijk. Zelf ben ik voorstander van zo weinig mogelijk te bewateren ook op zandgrond. Indien je toch wil bewateren kan je dat best niet te vaak doen omdat het gras dan te oppervlakkig zal gaan wortelen.

Beter één keer lang en veel bewateren dan vijf keer heel kort.

Een richtlijn die ik ooit kreeg was: zet eens een koffiekopje op het gras. Als dat vol is door het sproeien, dan heb je vast wel genoeg gegeven. Of dit ook klopt weet ik echter niet en hoe je dat dan moet doen met een druppelslang kan ik ook zo niet bedenken.

Overigens is bewateren volgens mij enkel zinvol bij nieuwe aanplant. Als je planten niet kunnen overleven zonder bewateren, heb je mijns inziens de foutieve planten gekozen voor je situatie. Mijn rozen en vaste planten krijgen nooit extra water en doen het op mijn stoffige zandgrond erg goed. Wel geef ik ze ieder voorjaar een mulchlaag van compost en probeer ik de bodem zoveel mogelijk bedekt te houden met planten en andere om verdamping tegen te gaan.

Hopelijk ben je hier al een beetje mee.

Groeten,

Pol
zondag 29 mei 2011 - 10:47
Iverna

Iverna

Misschien overbodig maar toch een kleine aanvulling (en bevestiging van wat Pol schreef).
Het gazon moet vooral niet te kort gemaaid worden (3 á 4 cm) en je kan het maaisel beter laten liggen.
Inderdaad beter één keer in de week veel water geven dan elke dag een klein beetje zodat de planten dieper gaan wortelen.
Beter geen water geven in de volle zon, niet omdat het gras dan zou verbranden maar om onnodig verdamping van sproeiwater te voorkomen. Nieuw gelegde graszoden vormen een uitzondering, deze moeten de eerste dagen continu vochtig gehouden worden. Omdat ze nog geen vocht uit de grond op kunnen nemen kunnen ze in een paar uur verdrogen.
In basis moet je natuurlijk zorgen voor planten die geschikt zijn voor de grondsoort en zorgen voor voldoende organische voeding.

Iverna
woensdag 1 juni 2011 - 08:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon