menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help hoe kan ik van zandgrondschaduw een leuke border maken

Ga naar meest recente reactie

annavermue

Annavermue

Beste tuinforum bezoekers,
Mijn naam is Anna en ik ben nieuw op dit forum, heb me aangemeld omdat ik graag wat advies van ervaren tuiniers zou krijgen.
Ik woon sinds twee jaar in een nieuw gebouwd huis in Italie, de tuin bestaat uit twee stukken; naast het huis pal op het zuiden zonder enige beschutting heb ik een strook voor border bestemd tegen stenen muur van ongeveer 70 cm breed en 5 meter lang, onderbroken door een fonteintje, de rest is gazon (dat wil zeggen, groen klaver/onkruid tapijt) Het grootste probleem van dit stuk is het feit dat de grond een laag is van ongerveer 30 cm, daaronder garage... ik ben na twee seizoenen op eigen houtje proberen een beetje moedeloos, wil zo graag veel groen/weelderige sfeer in de zomer maar tot nu toe blijft het een keurig gewiedde strook grond met hier en daar een plant,
Aan u de vraag, welke weelderige liefst rood, roze, paars bloeiende bodembedekkers zoeden hier op zijn plaats zijn? er staan nu twee rode rozen die zeer langzaam groeien, een paarse hortensia die het wel goed doet en verder plukjes vrouwemantel waarvan ik hoopte dat ze uit zouden groeien over de hele tuin maar ze zijn nog precies hoe ik ze geplant heb. Tot zover probleem n°1, dan nu het tweede stuk tuin, nog problematischer;
Achter het huis in volledige schaduw is vollop grond, deze is zeer arm, zandachtig en vol met stenen (heb al 10 kruiwagens afgevoerd) men zegt dat de grond zo arm is door het feit dat hier een stuk van de berg is afgegraven om het huis te bouwen. Varens slaan niet aan , hortesia ook niet... Wat zou ik hier mee kunnen doen, wil niet zozeer veel bloemen (mag natuurlijk wel) maar graag iets "bosachtigs" veel vrij hoog groen, liefs ook door de winter heen en misschien wat iets lagere bodembedekkers. ik hoop u hiermee niet verveelt te hebben en hoop natuurlijk nog meer op antwoord en advies!
Bij voorbaat dank,
Anna

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 1 februari 2011 - 10:25
annavermue

Annavermue

Lieke, dank voor je snelle antwoord, ik heb vorig voorjaar een enorme hoeveelheid koeien/geiten mest erdoor gewerkt maar heeft voor mijn gevoel niet veel gedaan , de grond is echt een beetje gelig en zeer korrelig, zou het helpen om een heleboel potgrond te kopen en dat te mengen? Mijn meisje is ondertussen al heel wat groter en helpt dit jaar zelf mee in de tuin met veel enthousiasme. Klimaat hier idd fantastisch, weet niet hoe het nu in ned is maar mijn twee zielige roosjes lopen wel al helemaal uit!
Dat brengt me op een andere vraag, is het te laat om te snoeien als de roos al uitloopt? Groeten anna
dinsdag 1 februari 2011 - 11:01
jdcoster

Jdcoster

Dertig cm is niet veel. Probeer zoals gezegd , de grond met kompost te verbeteren, desnoods met wat zakken van de goedkoopste potgrond.
Ik zou planten kiezen die het in een warmer klimaat ook nog goed doen en niet veel eisen stellen aan de grond.
Ik denk bijvoorbeeld aan Centranthus, Lychnis coronaria, Lavendel, Santolina, Sedum Telephinium om er maar enkele te noemen.
Vooral grijsbladige planten en en planten met behaarde of viltige bladeren weerstaan goed de droogte en de hitte.
Het Escholtsia (Californisch slaapmutsje) is ook een plant die het daar wel goed zal doen en veel voldoening geeft.
dinsdag 1 februari 2011 - 11:14
jdcoster

Jdcoster

Als je de rozen nu nog insnoeit tot op twee ogen, gaan zij zeker weer opnieuw uitlopen.
dinsdag 1 februari 2011 - 11:18
annavermue

Annavermue

Dank allen voor reacties,
@fairy, dat van het plantgat vullen met goede aarde ligt eigenlijk best voor de hand maar heb er nooit aan gedacht, ga ik zeker proberen.
@coster, ben echt een leek, heb geen ide wat zgn ogen zijn... Dank voor het plantadvies
@lein, zou het kunnen zijn dat de langzame groei van mn rozen normaal is, nooit aan gedacht! Twee sprietige takjes na twee jaar? Ga plaatjes van huislook zoeken
dinsdag 1 februari 2011 - 11:29
annavermue

Annavermue

Ga "centranthus" kopen, heel mooi en ook "sedum telephium".. Heb er zeker goed aan gedaan advies te vragen want deze planten brengen me echt op een ander spoor. Zat een beetje vast in het idee van een frivole, engelse romantische tuin maar heb ondertussen wel al gezien dat dat er niet in zit. Dit zijn planten soorten die ik niet ken en waar ik niet aan denk. Ga me een beetje orienteren op een wilde tuin met stevige vettige planten en toch wel bloem. Dank dank
dinsdag 1 februari 2011 - 11:40
annavermue

Annavermue

nog nooit gesnoeid, zal morgen foto plaatsen (ben op kantoor...) de takken gaan alleen de lengte in en er komen dus geen zijtakken aan, moet zeggen de rozen staan in maar 30cm grond..
dinsdag 1 februari 2011 - 11:44
annavermue

Annavermue

nog een paar vragen, krijg weer helemaal nieuwe moed!
Is escholzia een plant om te kopen of te zaaien, en wat is goede rozenmest en wat doe je daar dan mee, bij de wortels gieten of ingraven
sedum alleen in roze rood of ook andere kleuren?
dinsdag 1 februari 2011 - 11:49
jdcoster

Jdcoster

Van Escholzia koop je best een zakje zaadjes (desnoods via een postorderbedrijf) en je zaait dat breedwerpig uit, liefst nog voor maart.
In oktober trek je die planten uit(kompost!) en intussen zullen ze zichzelf gezaaid hebben. Dus volgend jaar zullen ze lukraak her en der opkomen en al heel vroeg en dat de ganse zomer jouw bordertje opvrolijken met hun fel oranje bloemen.
Waar er te veel staan wied je ze maar weg.
De planten die ik aanraad passen natuurlijk wel meer in een ongedwongen en informele tuin. Die planten bepalen door de jaren heen wel zelf een beetje waar ze graag staan en zullen ook al eens de anderen overheersen. Het is dan nodig dat je ze met creatief wieden, en soms eens verplanten, de baas blijft in de tuin.

Andere planten die het daar ook goed gaan doen, zijn mesembryanthenumsoorten; Allysum saxatile en Allysum Maritima en portulacca's ((ook zaaibloemen) (Hopelijk correct gespeld ook)
De foto hieronder heb je een idee van mijn rotstuintje voor het huis. Er staat veel Centranthus in bijvoorbeeld.
[url=http://img338.imageshack.us/i/afbeelding018e.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
Ik doe ook een poging om te tonen wat ogen en slapende ogen zijn bij rozen. Waarschijnlijk zijn uw rozen ongeveer in dat stadium. Ook de slapende ogen lopen nog uit. Je snoeit niet gauw teveel weg dus.
[url=http://img513.imageshack.us/i/rozen20oog.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
dinsdag 1 februari 2011 - 12:55
annavermue

Annavermue

@ lein Ok, als ik je goed begijp is gewone mest of korrels prima. Zal flink inslaan. Ik heb stokrozen gehad, een van de twee groeide wel aardig maar was een lange kale stengel met bovenste 25 cm blad en bloem, niet erg decoratief... De ander bleef heel laag en zat onder de oranje bobbeltjes, ging dan ook dood ontdanks het feit dat ik de zieke bladeren steeds weghaalde.. Je leest, het is echt een beetje een trieste boel bij mij. Ik vind het zo gek dat de tuin niks wordt want ik heb ook een moestuin (heel andere grond en wat beschutter) en daar is het in de zomer soort hof van eden, zonder dat ik veel doe (alleen wieden en sproeien)
Rozen ga ik gewoon maar doen straks met je tips geprint bij de hand, hier is de kans dat het nog gaat vriezen heel klein!
Ga zeker wat van de geadviseerde planten kopen en zaaien.
Groet en dank
dinsdag 1 februari 2011 - 12:59
annavermue

Annavermue

@coster: wat een prachtige border, begrijp ik het goed als je rotstuin zegt dat je een zelfde soort bodem hebt als ik? Zou zeer blij zijn als dit ook maar enigsinds mogelijk zal zijn. Dus alle planten een beetje door elkaar zaaien? Hoe creeer je het hoogteverschil?
Groet anna
dinsdag 1 februari 2011 - 13:03
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Als bodembedekker in Italië kan je zeker volgende Campanulaceae overwegen:

- Campanula carpatica
- Campanula isophylla 'Napoli'

Deze zijn inheems in Italië, wintergroen en hebben mooie paarsblauwe klokjes. Ze doen het prima in rotsachtig gebied en kunnen ook wel wat droogte en hitte verdragen

Maar ook de meeste andere niet-inheemse lage, bodembedekkende, wintergroene Campanulaceae kan je overwegen, ze zouden het daar ook prima moeten doen:

- Campanula cochleariifolia
- Campanula portenschlagiana
- Campanula poscharskyana

Enkele grotere soorten Campanulaceae kan je ook proberen, maar deze zijn niet wintergroen:

- Campanula persicifolia
- Campanula punctata
- Platycodon grandiflora

Foto's van alle bovenvermelde Campanulaceae kan je vinden op mijn site
http://www.thelordofcantecroy.be/CampanulaCollection.html
dinsdag 1 februari 2011 - 13:25
annavermue

Annavermue

@LORD: Dank voor alle tips, vind je site geweldig en vooral voor Campanula persicifolia 'La Bello' gevallen. wat een prachtige bloemen. Is het een plant di je bij tuincentra vind? En kan ik beter zaaien of planten kopen? ik zag op je foto's dat de Campanula persicifolia 'La Bello' aan een stok groeit, kan je ze ook gewoon wild laten groeien?
Groeten anna
dinsdag 1 februari 2011 - 14:07
annavermue

Annavermue

@lord: nog een vraag als ik zo vrij mag zijn, de versie Campanula x haylodgensis 'Summer Pearl' (zeer mooi) zou die geschikt kunnen zijn?
dinsdag 1 februari 2011 - 14:17
rialle

Rialle

Anna ook van mij een hartelijk welkom op ons té gekke forum. Dat het ook een heel leerzaam forum is, heb je al gemerkt heb ik gelezen. Je wordt steeds enthousiaster! Leuk.....weer iemand aangestoken met het tuinvirus ha ha!

Ik ben wel een beetje jaloers op je....lekker in Italié wonen.....is een grote droom van mij! En als palmen- en Musa-fanaat zou ik mij helemaal uitleven daar. Het lijkt mij heerlijk!
Veel succes en plezier met je tuin en op dit forum.

Groetjes Rialle
dinsdag 1 februari 2011 - 14:27
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

@LORD: Dank voor alle tips, vind je site geweldig en vooral voor Campanula persicifolia 'La Bello' gevallen. wat een prachtige bloemen. Is het een plant di je bij tuincentra vind? En kan ik beter zaaien of planten kopen? ik zag op je foto's dat de Campanula persicifolia 'La Bello' aan een stok groeit, kan je ze ook gewoon wild laten groeien?

De Campanula persicifolia 'La Bello' ® is een geregistreerde cultivar. Dit wil zeggen dat de kweker daar een patent op heeft en enkel hij die soort mag kweken (of dat andere kwekers bij de originele patenthouder het zaad moeten kopen + een vergoeding moeten betalen als ze die bloem ook willen kweken).

Het is inderdaad een prachtige cultivar die niet wit maar heel lichtpaars is + de bloem heeft dubbele bloemblaadjes, iets wat bij de andere Campanula persicifolia's niet het geval is (daar zijn het enkelvoudige klokjes).

Zoals je op mijn site kan zien bestaat er ook nog de Campanula persicifolia 'La Belle', dit is bij manier van spreken een nagemaakte 'La Bello' ®, waarbij men het patent probeert te omzeilen. De bloemvorm is gelijkaardig (dubbele bloemlaadjes), maar de kleur van de 'La Belle' is meer paarser zoals de gewone Campanula persicifolia's.

De 'echte' Campanula persicifolia 'La Bello' ® ben ik ooit nog maar 1 keer tegengekomen in een tuincentrum, de nagemaakte Campanula persicifolia 'La Belle' heb ik al wel meer gezien. Maar bij een goed tuincentrum kan je ook planten bestellen, dus misschien kan je er zo wel aan geraken, wie weet ook in Italië. Zaaien lijkt mijn erg onwaarschijnlijk omdat je vermoedelijk erg moeilijk aan de zaden zal kunnen komen...

Bij mij staan alle Campanulaceae in potten, met meestal maar 1 plant per pot. Daardoor zijn er weinig stengels en is het raadzaam ze vast te binden aan een stok. Maar als je er vele bij elkaar zet (bv. in volle grond) houden de stengels elkaar recht en zijn stokken niet nodig.

@@lord: nog een vraag als ik zo vrij mag zijn, de versie Campanula x haylodgensis 'Summer Pearl' (zeer mooi) zou die geschikt kunnen zijn?

De Campanula x haylodgensis 'Summer Pearl' zou het ook prima moeten doen in Italië, het is een heel sterk plantje. Het is trouwens qua uiterlijk een mini-versie van de Campanula persicifolia 'La Bello' ® of de Campanula persicifolia 'La Belle', met ook die dubbele bloemblaadjes. Men zou zelfs kunnen veronderstellen dat de Campanula persicifolia 'La Bello' ® en Campanula persicifolia 'La Belle' eigenlijk Campanula persicifolia x haylodgensis zijn (dus een persicifolia gekruist met een haylodgensis), maar daar heb ik tot nu toe geen bevestiging van gevonden.

De Campanula x haylodgensis 'Summer Pearl' (en al zijn afgeleiden) zijn over het algemeen heel gemakkelijk te vinden in tuincentra, enkele dagen geleden heb ik er zelfs nog gezien, maar deze zijn uiteraard in serres met kunstlicht opgekweekt om nu te bloeien
dinsdag 1 februari 2011 - 14:47
annis

Annis

Anna van mij ook een warm welkom op dit leerrijke forum.
Dat de roos niet goed groeit komt waarschijnlijk doordat hij met zijn wortels niet veel plaats heeft.
De 0.30 m grond is te weinig het wortelgestel van een roos is tamelijk lang meestal koop je ze hier al in vrij hoge potten.
De Eschscholzia doet het goed in wat warme gebieden .Net zo als Papaver alpiunum en P.nudicaule ook mooi voor in rotstuinen.

Annis
woensdag 2 februari 2011 - 08:29
renate67

Renate67

hallo anna, ook van mij welkom,
lavendel moet op jou hete zonnige plek natuurlijk ook fantastisch doen.
verder voor snel effect eenjarige zaaien, hopelijk weet je nog van afgelopen jaar welke in het klimaat bij jou het goed doen, misschien petunias of cosmea en afrikaantjes (maar die zijn niet roze) deze 3 kwam ik tenminste in zuid frankrijk nog wel in de gemeente plantsoenen tegen.
renate
woensdag 9 februari 2011 - 11:41
renate67

Renate67

Anna
Voor in de zon op vrij dunne laag grond
ijsbloemen dorotheantus (dan bloeien ze overdadig) en kunnen goed tegen droogte

renate[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 25 februari 2011 - 02:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon