menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paddestoelen

Ga naar meest recente reactie

artdeco

Artdeco

Na elke regendag krijg ik telkens zeker 100 kleine bruine paddestoeltjes in ons gras , ze verschijnen als minieme bruine bolletjes , op de foto zijn ze net open .
Voor ons een groot probleem , alhoewel ik elke dag verwijder wat zichtbaar is , maar onze huisdieren eten soms gras , de minieme paddestoeltjes inclus , en zijn daarna flink ziek .
Komt het door de flinke voorjaarsbemesting - gazon is op vele plaatsen weg door de droogte en hitte daarna - of door het verwijderen van een oude wilde kerselaar , ik weet het niet .
Hoe krijg ik die paddestoelen , liefst voorgoed , weg zonder iets giftig te gebruiken ?
Alvast bedankt , Vera

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 29 augustus 2010 - 14:54
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Paddenstoelen weg krijgen is niet zo eenvoudig...

Bij deze soort zit er onder de grond een draderig netwerk van schimmeldraden (zwamvlokken of 'mycelia' genoemd) en in de periode van de fructificatie verschijnen er vruchten aan de uiteindes van die ondergrondse schimmeldraden (dat zijn dan de paddenstoelen).

De enige definitieve manier om dit type paddenstoelen te verwijderen is de bovenste grondlaag volledig af te graven zodat de mycelia weg zijn en er dus ook geen fructificatie meer kan plaatsvinden. Maar paddenstoelen maken ook sporen aan die door de wind meegevoerd worden, dus als er in de buurt nog enkele van die paddenstoelen blijven staan (bv. in tuin bij de buren), dan kan het best zijn dat je volgend jaar alles opnieuw mag afgraven...

De groei van paddenstoelen is ook erg gebonden aan de weersomstandigheden, vooral vochtigheid en lage temperaturen doen de fructificatie starten. Veronderstel bv. dat we de komende weken warm en droog weer krijgen, dan zullen deze paddenstoelen vermoedelijk terug verdwijnen.

De meeste soorten hebben ook een specifieke periode om te fructificeren, bij de ene soort is dat 1 maand per jaar, bij andere soorten is dat bv. de volledige herfst en de winter. Maar mijn ervaring is echter dat de meeste soorten paddenstoelen maar kort fructificeren, dus met wat geluk ben je er snel vanaf, kan je misschien best gewoon nog wat afwachten en blijven proberen de paddenstoelen zoveel mogelijk te plukken.

Of misschien kan je de zone waar de paddenstoelen staan tijdelijk afbakenen zodat je huisdieren er niet van kunnen eten, of eventueel je huisdieren een tijdje geen gras laten eten tot de paddenstoelen verdwenen zijn...
zondag 29 augustus 2010 - 19:08
artdeco

Artdeco

Bedankt !
Pure interesse : welke zwam is dit ?
zondag 29 augustus 2010 - 19:23
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Daar kan ik op dit moment moeilijk met zekerheid op antwoorden, daarvoor heb ik meer en duidelijkere foto's nodig, bij voorkeur van een volwassen exemplaar, met bovenzicht, zijaanzicht en eventueel ook een foto van de onderkant...
zondag 29 augustus 2010 - 20:36
artdeco

Artdeco

Sorry voor het late antwoord maar ik heb problemen met mijn Hotmail account .
Het gaat om hondjes en ze eten niet doelgericht de paddestoelen maar wel het gras waar de paddestoelen ( klein en onderliggend ) tussen staan .
bedankt alvast , groetjes , Vera
dinsdag 14 september 2010 - 15:33
verbena46

Verbena46

kan het de paddestoel zijn die ook wel eens in bloempotten groeien?
"pustularia catinus"
komt in europa voor van juni tot september
niet eetbaar
dinsdag 14 september 2010 - 17:49
artdeco

Artdeco

De paddestoelen zijn er deze zomer gekomen , eind juli of begin augustus .
Het gras langer laten staan is geen optie want dan zie ik ze niet ( ik neem ze dagelijks weg ) en ze groeien er naderhand toch boven .

Ja, het is zeker van de paddestoelen dat de honden ziek zijn .Het zijn serieuse vergiftigingsverschijnselen met constant braken en bloederige diarree ! Niet op te lossen zonder onmiddelijk naar de dierenarts te gaan .

Gras wordt niet enkel gegeten als er indigestieproblemen zijn maar ook om een tekort aan mineralen aan te vullen . Mijn honden eten al jaren gras zonder het uit te braken .

Ik ben nog altijd geinteressseerd welke paddestoelen het zijn .

Bedankt voor jullie reactie .
woensdag 15 september 2010 - 16:49
merty

Merty

hier kan je op zoek naar de soort;

http://www.soortenbank.nl/

mvg
zaterdag 2 oktober 2010 - 16:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon