menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras zaaien en onderhouden

DaMob

DaMob

Zoals zovelen wil ik graag een mooi groen gazon.
We zitten hier met een grote tuin en na jaren er niet echt actief mee bezig geweest te zijn (enkel het gras afdoen), zit er nu veel onkruid en dorre plekken in.
Je kan zeggen, spit alles om en begin terug opnieuw, maar omwille van de kostprijs wil ik proberen het zo groener te krijgen.

Wat ik al geprobeerd heb:
Bofix gebruikt om de grootste onkruiden eruit te krijgen en uiteraard meststoffen gesmeten.
Maar het lijkt niet te helpen, onkruid blijft steeds terugkomen en de meststoffen brengen de groene kleur niet terug.

Mijn vragen:
Wat kan ik nu best doen?
Moet ik elke maand meststoffen smijten?
Hoe zaai ik het beste? Als ik vroeger iemand zag zaaien zag ik nadien de zaadjes nog volop liggen, maar is het niet beter om ze in te harken zodat ze onder de grond liggen?
Hoe besproei ik de tuin best? 's Morgens of 's avonds?
Gaat voldoende besproeiing ook zorgen dat het groener wordt?
Als je een zeer klein plekje hebt bezaaid, kleiner als de maaibreedte van je grasmachine, mag je er dan overgaan (weliswaar niet met de wielen), of gaan de zaadjes opgezogen worden?

Alvast bedankt!
donderdag 3 juni 2010 - 00:43
tuinplantonline

Tuinplantonline

Het is een lastig verhaal om je zo advies te geven er kan van alles mis zijn met gras. zal een poging doen van uitgeaande dat er verder niks mis is met het gazon dan dat je verteld.

eerst het onkruid je spuit het hele gazon met een mengsel van mcppa en mcpp dosseer volgens de gebruiks aanwijzing.
na een week of twee gaan je het gazon verticuteren en daarna door zaaien. Je moet het graszaad wel goed inharken anders liggen de wortelhalsen van het gras boven de grond en verbrand het als het kiemt. als het graszaad is gekiemt ga je het hele gazon bemesten met kalkamonsapeter 27 %.
dan is het nog een kwestie van maaien.

je kan het gazon wat is doorgezaai gewoon maaien probeer het wel zo min mogelijk te doen en maai het niet te kort ongeveer 4 cm. veel problemen ontstaan door het tekort maaien gebruik geen cirkelmaaier maar een kooimaaier deze knipt het gras netjes af ipv het er af meppen van een cirkelmaaier. zeker voor de jongen grasplantjes is dit van belang.

gras word niet groeier van het sproeien sproei alleen wanneer het echt nodig is voor je jongen plantjes is dit wel sneller dan een wat ouder gazon. het maakt niet uit wanneer je dat doet als je er maar voor zorgt dat je veel water in een keer geeft en niet iedere dag een klein beetje. als je te vaak en weinig sproeit gaat het gras oppervlakig wortelen en kan het nergens meer tegen.

succes met je gazon en ik hoop dat je binnen kort een prachtig mooie groene mat hebt liggen
donderdag 3 juni 2010 - 08:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon