menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grond onder grote kerstboomH

Ga naar meest recente reactie

cornelia

Cornelia

Hallo mensen,

Ik wil even een verzoek tot meedenken.
Heb in de voortuin een Kerstboom staan die ooit door iemand als klein Kertboompje gepland is (volgens onze buren zeker 20 jaar geleden) Het is nu echt een hele grote boom.
Onder de boom ligt een losse laag ( 5 cm) aangewaaid en afgevallen "mulch" (zal ik maar zeggen) waar een grassoort op aan het groeien is. Ik kan de losse laag wegvegen met een bezem, de ondergrond is n.l. keihard maar wegvegen is niet de bedoeling. Naast dat de laag en functie zal hebben is een kale grond niet mooi vind ik.
Spitten zou ook niet gaan ivm flinke wortels. De grond onder de boom is erg droog (en mede daardoor w.s. ook nog eens extra hard) omdat de boom zo'n goede paraplu functie heeft. Het gras gewoon laten groeien vind ik geen optie, ik kan het n.l. niet verzorgen. De laag waar het op ligt is n.l. zo los dat het verschuift als je er over heen loopt, ik kan het dus nooit kort houden. Laten groeien geeft al snel een rommelig geheel.

Nu dacht ik, als ik een stuk worteldoek op de grond om de stam leg met daarop wat kiezels dan zou ik daar een netter stukje krijgen en als ik b.v. een lichte kleur kiezels neem zou dat stukje ook wat oplichten. Het is ten slotte redelijk donker onder de boom.
Ik kan me momenteel nog geen andere optie bedenken rekening houdend met de factoren; droog, hard en donker.

Iemand anders misschien een suggestie ?

Alvast bedankt voor het meedenken en groet,

Cornelia
woensdag 31 maart 2010 - 22:19
cornelia

Cornelia

Juist ja, de naalden, daar had ik dus weer niet aan gedacht.
Wat zou jij zien voor bodembedekker (zeg a.u.b. geen maagdenpalm)
woensdag 31 maart 2010 - 22:41
cornelia

Cornelia

Juist ja, dat bedoel ik dus ook met maagdenpalm.

Ik ga eens zoeken naar de genoemde suggesties. Bedankt alvast.

Cornelia
woensdag 31 maart 2010 - 23:07
cee

Cee

Hey,

een ander idee voor die zure droge grond zou een aanplant van een zuur moerasje kunnen zijn, in bakken welliswaar anders loopt je naaldboom met het water weg. 15 cm grond met 2 cm water erop zou zelfs al voldoende moeten zijn, al is 30 natuurlijk beter voor hun wortels.

Je hebt tal van planten die het in zoeen moeras heel goed doen: sarracenia, venus vliegenval, zonnedauw, veenmos,... je moet maar eens naar vleesetende planten googlen.

En met afvallende naalden moet je niet direct inzitten want ze prefereren een zuur milieu, mest moet je al zeker niet geven want die vangen ze zelf wel en als je dan toch voor iets moet opletten is dat je ze enkel regenwater geeft want ze hebben een hekel aan mineralen (kalk vooral).

Zo kan je misschien midden in die droge zure grond een mooie blikvanger hebben die de aandacht van de rest weg trekt.

De boom zal ze in de winter ook een beetje beschermen tegen de ergste vorst en de wind, lijkt me een haalbaar plan.

Jammer dat ik geen naaldbomen heb
donderdag 1 april 2010 - 08:51
cee

Cee

@birdwatcher,

je hebt waarschijnlijk gelijk, maar dacht dat als je een bakje vult met turf onder een naaldboom, vult met water je een soort vennetje zou kunnen creëren.

En dacht dat die vleessetende planten ook niet echt volle zon nodig hadden, aangezien ze in moerassen in bossen ook te vinden zijn? maar volledige schaduw zouden ze inderdaad niet overleven.

Maar over het schadelijk effect van de naalden had ik niet echt over nagedacht. Ik dacht dat die enkel een licht zuur milieu zouden creëren.

Moest ik een naaldboom hebben zou ik het toch misschien nog durven testen.

groene groeten,
Cee
donderdag 1 april 2010 - 14:52
deHaan

DeHaan

Het is zo droog, er groeit vrijwel niets onder.
Gewoon regelmatig even schoffelen en alles laten liggen.
donderdag 1 april 2010 - 18:12
cornelia

Cornelia

Enfin, gisteren de toplaag even in geheel aan de kant geschoven. Is toch voornamelijk een dikke laag verdroogd gras en naalden. Daaronder met een smalle en scherpe spa aan het werk gegaan. Blijkt de grond ongeveer 3 cm keihard en droog te zijn met daaronder een diepe rulle, zanderige grond die wel degelijk vochtig aanvoelt. De harde bovenlaag is met de handen (en een hamer) brok voor brok ook wel goed te verkruimelen, valt als los zand uit elkaar. Aantal wortels viel erg mee, bleken her en der gewoon ook richels van harde grond te zijn.
Ik zag gisteren dat er zo rond 16 u zowaar ook even een streep zon onder de boom kwam dus dat schept ook wel weer verwachtingen.

Viel dus wel te spitten. Mogelijk grond nu mengen met wat bemeste tuinaarde ????
Geraniums of andere genoemde suggesties proberen te planten en evt. met regelmaat gieten ?

Kan van de herfst grond bedekken met blad (is hier dan in overvloed aanwezig) en dit in voorjaar dan goed ondermengen ??

Zou dit een adequaat plan van aanpak zijn of wat ???????

cornelia

zondag 4 april 2010 - 14:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon