menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tips gevraagd voor de aanleg van de tuin

Ga naar meest recente reactie

Roselinde

Roselinde

In september - oktober hopen we de tuin wat te kunnen aanleggen.

Onze tuin is Zuidoost georiënteerd. Op de Zuidkant hebben/komen we/er allemaal screens.
Aan de ZW-kant zitten we met 2 smalle(70 cm) hoge (220 cm) ramen.
We zijn dus op zoek naar een schaduwboom die heel wat zonlicht wegneemt.
We hebben 4 meter tot de perceelsgrens. Ideetjes zijn welkom!

Mijn man spreekt steeds over een notelaar achteraan in de tuin. Is het niet zo dat het heel lang duurt vooraleer die iets of wat deftige hoogte hebben. (vond dit een goed idee tegen de insecten)

Plaats je best geen lavendel aan je terras? Voor de bijen en wespen?

Kan je in het NW Hortensia's zetten? 's morgens wat zon en 's avonds heel wat zon?

Wat vinden jullie van de bodembedekker tiarella? zenegroen?

Andere tips zijn ook steeds welkom!

Bedankt alvast voor de reacties!

Roselinde

maandag 19 juni 2006 - 13:44
Esem

Esem

Rosalinde ,
de boom zit in je naam een linde
of leilinde
En bomen hebben allemaal wel wat tijd nodig om volwassen te worden
En aan aan traag groeier heb je meer plezier.
Een notenboom heeft dan nog eens het voordeel dat hij de muggen op afstand houd,en ook de lekkere noten zijn niet te versmaden.
Onder een notenboon zal je zelde een nug aantreffen.

Om bijtjes aan te trekken zijn er veel soorten die je kan gebruiken ,maar lavendel is inderdaad een van de toppers.
Een hydrangea of hortensia houd van halfschaduw dus denk ik dat dat voor jou geen probleem gaat zijn.
Ik persoonlijk hou veel van pachysandra een mooie bodem bedekker die ook van half schaduw houd
maar ajuna reptans of zennegroen kan je ook gebruiken
Tiarella houd ook van schaduw,maar vind ik zelf is iets te fragiel.Eigen mening.
Zo ik hoop je een beetje op weg geholpen te hebben
Gr Esem
maandag 19 juni 2006 - 17:57
martine

Tekst aangepast

Martine

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
lavendel langs je terras is een aanrader!
je hebt het gezoem van de bijtjes, maar het stoort niet bij het buiteneten, ze hebben immers de lavendel al , ...
je hebt dan de geur, wanneer je erlangs komt . dit is een foto van vorige zomer, maar nu staat hij ongeveer terug zo mooi, de bloemetjes zijn nog net niet open. kan ik er nog langer van genieten.
Martine
maandag 19 juni 2006 - 22:47
Esem

Esem

Ik zie dat je maar weinig reactie krijgt op je vraag
Komop tuinfanaten enkele goed tips zij hier op zijn plaats
Esem,
woensdag 21 juni 2006 - 10:48
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Welk type grond is het?


Halfschaduw: rhodo's, hydrangea, skimmia's, hostasoorten
woensdag 21 juni 2006 - 11:06
Roselinde

Roselinde

Hallo,

Die lavendel is echt wel mooi aan het terras.
Welk type grond het is weet ik niet. Er hebben tot een jaar geleden altijd koeien opgezetten vermoed ik.
Ik zal eens vragen aan mijn echtgenoot.
Pachysandra(?) hebben ik ook al een tijd in gedachten. Zeker omdat die groenblijven in de winter.

Groetjes,
Roselinde
woensdag 21 juni 2006 - 11:40
Bowie

Bowie


Pachysandra houdt niet van kalkrijke grond, ook niet van de volle middagzon
woensdag 21 juni 2006 - 11:50
Willem

Willem

Bijen en hommels doen niets, dus daar zou ik mij geen zorgen over maken.

Hortensia's in de volle ochtend en avondzon verbranden. (laat staan de volle middagzon) Ze hebben echt redelijk veel beschutting nodig
woensdag 21 juni 2006 - 20:11
Catgarden

Catgarden

Tiarella vind ik dan weer niet fragiel. Het is een krachtige groeier en je kunt er gerust eens op lopen zonder dat je ernstige schade toebrengt.
Als je dat probeert bij Pachysandra kraken er takjes af.
Tiarella heeft ook een hele mooie bloei in het voorjaar.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Nog een mooie bodembedekker die zowel zon als schaduw verdraagt is Waldsteinia ternata. Als hij in de volle zon staat mag de grond wel niet te droog zijn.
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 22 juni 2006 - 12:01
sugar

Sugar

Een leuke schaduwboom is een Cathalpa bignoïdes, maar dan niet kopen in die (naar mijn idee) vreselijke bolvorm, die plant heeft een prachtig takkenstelsel en geeft enorm veel schaduw. Je kan die boom 2-3 m groot kopen voor een redelijke prijs

En bodembedekkers... er zijn er veel heh. Vinca minor of major zijn best leuk. Ik gebruik ook bosaardbeitjes als bodembedekker, als die het doen heb je nog lekkere aardbeitjes ook

Onder zo'n mooie schaduwboom als een cathalpa kan weinig op tegen een mooie groep hosta's.
En aan een zonneterras hoort lavendel

sugar
zaterdag 24 juni 2006 - 14:02
Geertje

Geertje

kan hortensia niet tegen volle zon? de mijne (een wit-rozige als dat van belang kan zijn) staat de ganse dag in de zon, totaal onbeschut en hij doet het altijd goed, heeft geen last van verbranding of in de winter van vorst, hij bloeit altijd goed en langdurig
zaterdag 24 juni 2006 - 23:05
Catgarden

Catgarden

Het is allemaal te zien welke grondsoort je hebt hé, Geertje.
In mijn vorige tuin had ik zware klei die bij droogte lang vocht vasthield en daar had ik een Hortensia staan in volle zon en hij deed het schitterend.
In mijn huidige tuin is de grond zanderig en droogt heel rap uit. Eén van mijn Hortensia's (die al in de tuin stond) heeft in de namiddag volle zon en laat heel rap zijn bladeren hangen. Als ik dan niet een beetje bijwater begint hij zijn blad te verliezen
zaterdag 24 juni 2006 - 23:19
florentina

Florentina

Roselinde,

In de streek waar ik woon plantten de mensen vroeger een treures (een lommeres, zegt men hier).
's Avonds gingen ze bij mekaar buurten onder de boom.
Ik heb er al mooie exemplaren van gezien.

In de tuin van mijn dochter staat een volwassen notelaar en als het warm weer is, is het inderdaad aangenaam zitten onder de boom.Noten rapen hoort er bij in de herfst.
Indien je een notelaar wil aanplanten, informeer je dan eerst over de soort.

florentina

zaterdag 24 juni 2006 - 23:53
Nigella

Nigella

Hallo Roselinde Sugar
heb je geen zin om een eigen foto op je avator te zetten, dan zouden we je snel herkennen ipv dat algemene tekeningske

als je een foto op je PC staan hebt doe je het volgende
ga naar bovenaan 1e bloempje daar zie je "MIJN PROFIEL", aanklikken. Dan ga je helemaal onderaan
naar ..... vanuit eigen PC en klik je op "bladeren"
eens dat aangeklikt is, zoek je de foto in je bestanden, klik die aan, en dan op "openen" klikken en dan helemaal onderaan. klaar is kees. Zeer gemakkelijk sinds dit nieuwe forum

We zouden blij zijn jou ook in een eigen kleur-kleedje te mogen herkennen.
vrijdag 30 juni 2006 - 23:15
sugar

Sugar

Hallo Roselinde Sugar
heb je geen zin om een eigen foto op je avator te zetten, dan zouden we je snel herkennen ipv dat algemene tekeningske

als je een foto op je PC staan hebt doe je het volgende
ga naar bovenaan 1e bloempje daar zie je "MIJN PROFIEL", aanklikken. Dan ga je helemaal onderaan
naar ..... vanuit eigen PC en klik je op "bladeren"
eens dat aangeklikt is, zoek je de foto in je bestanden, klik die aan, en dan op "openen" klikken en dan helemaal onderaan. klaar is kees. Zeer gemakkelijk sinds dit nieuwe forum

We zouden blij zijn jou ook in een eigen kleur-kleedje te mogen herkennen.


Morgen maak ik een foto en plaats ik een avatar
maandag 3 juli 2006 - 23:12
hildavw

Hildavw

Een catalpa is een ideale schaduwboom.
Krijgt laat in de lente zijn bladeren, laat dus de aangename lentezon nog door en geeft je in volle zomer een heerlijke schaduw (als we natuurlijk nog warme zomers krijgen hé ! )
zondag 3 december 2006 - 19:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon