menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinafscheiding met klimop

Ga naar meest recente reactie

Nijiske

Nijiske

Binnenkort komt er een omheining tussen ons en onze buren.

We hebben gekozen voor een stevige bekaertdraad en zouden er graag iets tegen laten klimmmen om privacy te creeëren.

Hierbij dachten we natuurlijk metteen aan klimop.
Nu vroegen we ons af :

- hoe lang duurt het eer het dichtgegroeid is.
- moeten we ergens rekening mee houden als we klimop planten?
- om de hoeveel cm moeten we klimop zetten?
- zijn er verschillende soorten klimop?
- hoe moeten we dit alles verzorgen?
- vanaf wanneer kunnen we klimop zetten?


Alvast bedankt !

dinsdag 19 januari 2010 - 11:20
Eniavaswen

Eniavaswen

Hallo,

Kimop is idd het meest voor de hand liggende om op een draad te laten groeien. Wij hadden dat aanvankelijk ook gedaan, maar meerdere tuinaannemers waarschuwden ons dat klimop op termijn moeilijk in toom te houden is. 3 x per jaar snoeien is nodig. Het mag zeker niet te dicht bij elkaar geplant worden, want klimop is een krachtige groeier. In het begin is het positief dat een plant snel groeit, maar dat blijft hij ook doen.
Volgens die aannemers zou klimop op lange termijn ook de draad kunnen beschadigen en zelfs stuk maken.
Wij hebben het zelf niet willen uitproberen en de klimop terug weggedaan, maar hebben andere forumleden hier meer ervaring mee.

Groetjes, Karen
dinsdag 19 januari 2010 - 12:08
cee

Cee

Ik heb zelf ook alleen maar slechte ervaringen met klimop,

Bij m'n ouders 2x per jaar alle klimop gesnoeid en in m'n vorige huurhuisje een ware veldslag geleverd met de klimop die er tot anderhalve meter van de muur groeide, het tuinhuis binnendrong, en de koterij aanviel en binnendrong.

Nu heb ik dus een grote hekel aan deze plant en komt die in m'n huidig huurhuis de tuin niet meer binnen.

Verder is het wel een goeie plant voor de insecten die er tot laat in het najaar nectar van de bloemen kunnen vinden (je moet wel 7 jaar wachten op de eerste bloei), maar als je hem toch elk jaar snoeit heb al helemaal geen bloei.

Een andere snel groeiende klimplant is de wilde wingerd, heeft een mooi blad, dat hele mooie herfst taferelen maakt. In de winter verliest hij wel z'n blad, en blijven enkel de takken over maar op zo'n moment heb ook niet echt nood aan privacy en geniet je misschien van de extra openheid in je tuin. Je hebt er ook veel snoeiwerk aan maar is iets minder hardnekkig dan klimop. Behalve als je er echt vanaf wilt want het wortelt heel diep en is dus moeilijk uit te roeien als je er vanaf wilt.
dinsdag 19 januari 2010 - 13:22
Veke007

Veke007

Hallo,

Onze buren hebben ook klimop geplaatst tegen Bekaertdraad op de scheiding tussen onze tuinen. De klimop groeit nu over en tussen de draad en ook wij moeten die jaarlijks 2 x snoeien. als we dit niet doen groeit hij door op de grond en langs kieren in onze garage of in andere planten...
Het voordeel is wel dat het heel snel groeit en je hebt meteen privacy.
Maar als je hem moet snoeien, is dit geen proper werkje: stof, spinnen enz
Bovendien gooien wij het afval niet graag op de composthoop want voor je het weet groeit er daar ook al klimop.
Ik heb nu een soort siergras (bamboe) Fargesia aangeplant op zo'n 50 cm voor de draad waar nog geen klimop groeit, is ook wintergroen en groeit redelijk snel.
Ik raad je aan om iets anders te zoeken dan klimop

Groetjes
dinsdag 19 januari 2010 - 16:40
Nijiske

Nijiske

Fargesia (bamboe) lijkt ons zeker een goede optie.. ook al vrees ik dat het wel duur zou uitkomen aangezien we een lange smalle achtertuin hebben (zo'n 70m lang)
dinsdag 19 januari 2010 - 18:18
Matabish

Matabish

Klimop wordt op den duur schadelijk voor een draad omdat hij erdoor groeit en steeds dikkere stammen
ontwikkeld die de draad gewoon uit elkaar drukken!
Kijk eens bij de klimplanten... die groeien ook snel dicht geven mooie bloemetjes en bestaan ook in bladhoudende soorten (o.a. 'Clematis').
Bovendien zal een buur minder rap van z'n oren maken voor een mooie bloem die binnengroeit dan voor een overwoekerende klimop.
Indien je voor bamboe kiest, pas dan wel héél erg goed op wèlke soort je neemt.
Want van schadelijke woekeraars gesproken!!

Hier kan je alvast eens rondkijken om een gedacht te hebben wat eventueel zou kunnen.
Deze link geeft een goede beschrijving van veel klimplanten.
http://users.skynet.be/tuintje.borgerhout/klimplanten.htm
dinsdag 19 januari 2010 - 18:27
Rita1960

Rita1960

hier een gecombineerde klimop, clematis, kamperfoelie, wilde wingerd en lathyrus(meerjarige siererwt)

gaat goed en als de klimop te groot wordt.. gewoon terugzagen tot 10 cm boven de grond..

groetjes,

Rita
dinsdag 19 januari 2010 - 19:17
leeuwtje

Leeuwtje

Ik ben zelf wel een groot liefhebben van de klimop. Mij maakt het niet uit dat er gesnoeid moet worden. Mijn hagen moet ik ook snoeien en dit dus ook gewoon. En dat het het gaas kapotgroeit is wel mogelijk. Maar dat vind ik geen probleem aangezien je dat dan niet ziet. Het gaas is gewoon bedoeld als klimhulp niet voor de sier of zo. En het wordt er ook niet minder stabiel op. Het vervormt gewoon wat maar het gaat niet kapot.
dinsdag 19 januari 2010 - 20:12
Matabish

Matabish

Dat is waar Leeuwtje, maar dan hoef je toch echt geen dure Bekaertdraad te nemen.
dinsdag 19 januari 2010 - 20:21
leeuwtje

Leeuwtje

Ik zou eigenlijk ook geen goedkopere oplossing weten.
Wij hebben zelf een hekwerkbedrijf en dit is voor ons toch echt de goedkoopste oplossing. Betonmatten zijn veel duurder.
dinsdag 19 januari 2010 - 20:23
Rita1960

Rita1960

Oef betonmatten zijn toch aardig goedkoper dan het dure gaas van Bea....

althans hier in het noorden van NL,

groetjes,

Rita
dinsdag 19 januari 2010 - 20:30
leeuwtje

Leeuwtje

Of je hebt een prijsofferte opgevraagd bij een hele dure hekwerkleverancier.
Bij ons ben je inclusief plaatsen ongeveer net zo veel kwijt als zelf je betonijzers en palen inkopen en dan moet je het nog eens zelf gaan plaatsen ook.

Maar in het noorden zitten ook niet zoveel hekwerkbedrijven en dan zijn de voorrijkosten al vaak wat hoger omdat ze van ver vandaan moeten komen. Hier in de regio zitten veel hekwerkbedrijven dus ook concurerende prijzen.
dinsdag 19 januari 2010 - 20:37
Matabish

Matabish

Dat zal wel, maar als je aan de bron zit scheelt het ook meteen een pak hé!
Het is een mooie en stevige draad maar hij kost hier ook wel wat hoor!
Daar laat ik geen klimop tegen en door groeien, liever een fleurig bloemeke!!
dinsdag 19 januari 2010 - 20:42
leeuwtje

Leeuwtje

Ja dat weet ik voor onszelf wel. Maar ik bedoelde hierboven voor klanten door ons bedrijf geplaatst. Dat komt overeen met het inkopen van die betonmatten en palen en dan zelf plaatsen.
dinsdag 19 januari 2010 - 21:24
koenh

Koenh

Ik heb ook een 70-tal m klimop staan als erfafscheiding, en voor mij werkt dat prima. Langs die kant heb ik geen buren, en ik heb een ietwat 'wilde' tuin (veel struiken, en daarachter staat dan die klimop), dus moet het voor mij ook niet strak gesnoeid zijn. Ik snoei dat ongeveer om de twee jaar eens (is dan wel redelijk wat werk, maar vliegt wel allemaal op de composthoop), en in de winter heb ik dan ook de bloemen, waar heel wat insecten van genieten. De vogels nestelen er ook in, en eten de vruchten. De draad zie ik al lang niet meer, hij is nog heel stevig, maar misschien is hij inderdaad wel al wat vervormd.
Dus: voor een niet te strakke tuin, en als je geen lastige buren hebt, is klimop volgens mij wel een goede oplossing.
woensdag 20 januari 2010 - 15:05
Kent

Kent

Klimop als afscheiding is heel mooi en groeit tamelijk vlug dicht.Als je niet van wespen moet hebben plaats je het beter niet . Wespen komen namelijk op de bloemen af en dit to laat in het najaar
Bij vrienden van ons zijn 2 zijden van het huis met klimop begroeid en ook een haag die worden twee maal per jaar korter gesnoeid - maar vanaf de zomer tot het begin van de winter komen de wespen erop af .
zondag 24 januari 2010 - 17:29
dendrodan

Dendrodan

Ze verkopen toch ook van die doeken voor wat privacie,deze zijn een 25m lang. Je kan deze tegen de draad zetten en daarvoor enkele stuiken plantenof een gewone haag zetten totdat deze hoog genoeg is om privacie te geven.
Ook verkopen ze zo'n plastieke strips om tussen je tuindraad te weven, maar deze zijn niet goedkoop.

Zelf heb ik op mijn achterhek clematis monana mayleen gezet en wilde wingerd. Nu is het daar nog gewoon maisvelde maar de bouw plannen zijn spijtig genoeg goedgekeurd en men gaat er een kleine 525 woningen bouwen. De achterkant van mijn tuin zou een wegje komen voor de garage van de achterburen en zo hun tuin en dan hun huis. Ik zou ook eventueel er een garage mogen zetten, maar dan velies ik weeral wat tuin.
zondag 24 januari 2010 - 22:12
Helios

Helios

Heb zelf 2 jaar geleden bekaert draad geplaatst met daartegen om de 50cm een klimopplantje, Deze is nu volledig dichtgegroeid. Van beschadigingen kan ik niet echt meespreken maar ik snoei de klimop wel heel dicht (en regelmatig) tegen de bekaertdraad zodat hij niet kan gaan woekeren. Ik vind het persoonlijk een mooi, degelijk (en goedkoop) resultaat. Als draad heb ik wel plasitor genomen die is wel een stuk steviger dan die standaard "carreaukes" draad.


[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 26 januari 2010 - 21:46
jdcoster

Jdcoster

Om vlug een dichte haag te hebben leid je best de takken onder 45 ° naar omhoog. De zijscheuten groeien dan vertikaal naar omhoog en dat vormt een goed gesloten netwerk.
Vijf tot zeven planten per meter volstaan zeker.
Je kunt er ook fantasietjes mee maken. Kijk maar.
Het vraagt natuurlijk veel snoeiwerk, minstens twee maal per jaar
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 27 januari 2010 - 23:03
andreash

Andreash

@jdcoster

Ziet er leuk uit Daar zou ik graag voor aan het snoeien gaan.

Bruidsluier misschien nog een idee? Groeit 5 meter per jaar
donderdag 28 januari 2010 - 13:30
kathy vanpoucke

Kathy vanpoucke

over buren gesproken.
Mijn clematis die ik vorige week aanplantte met mijn klimop is al vernietigd en bruin.
Dat onmens houd niet van groen, dus vernietigd ze maar een andere mens zijn planten in zijnen tuin.
vraagje ; klimop hersteld hem dat voor een stuk?
Mijn clematis zijn natuurlijk verloren.(montana rubens)
Jammer!
woensdag 20 april 2016 - 21:57
Tuinprins

Tuinprins

Hoe weet je 100% procent zeker dat de buurvrouw hier verantwoordelijk voor is? Clematis kan ook bruin geworden zijn door verwelkingsziekte. Cl. montana is niet super gevoelig voor verwelkingsziekte maar niet immuun.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 21 april 2016 - 07:11
kathy vanpoucke

Kathy vanpoucke

hallo,

Omdat het anderhalf jaar al duurt. Achter leilandeii horen druk op spuit steken en sproeien. iemand die zei dat mag wel niet wat je doet en ze lachte als overjaarse puber. Zijn ongeveer 8 jaar oud en naalden bruin ad binnenkant en uitvallen. Zij woonde er een maand en vertelden dat ze niets van groen willen. Enkel die hoeken zijn er erger aan toe. En tegen bezoek zei ze dat gaat hier nog weg! Op sparren dan. Dan maar zonder overleg houten muur geplaatst pal tegen draad op gemeenschapslijn.

Klimop waren pas aangekochte scheuten bij jullie.( eind februari en 2 tal weken geleden)
Staan jong volledig bruin en er ging een zweem van citronella achtig product en bleekwater.
In de hoek was ze alle blaadjes aan het aftrekken terwijl de dochter ze betrapte.
De jonge clematisscheuten waren door draad getrokken naar haar verkaveling. Met alle gevolg dat ik gisteren met pijn in het hart de jonge heesterscheut vond afgeknakt. Bovenste bloemknopjes nog dicht en groene blaadjes een paar a d bovenkant . Nog proberen in aarde zetten ................
donderdag 21 april 2016 - 11:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon