menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Algen op het trottoir

Ga naar meest recente reactie

Lila

Lila

Hallo allemaal,
wij zijn in juni verhuisd naar een vrijstaande woning. Voor het huis is er een grote tuin met bomen en aan de straatkant een mooi trottoir van 20 m lang. De vorige eigenaars hebben het trottoir niet onderhouden, zodat het simpelweg zwart was.
Ik heb tot op vandaag elke week het trottoir geschrobd met water en marseillezeep, tijdens de bladval, elke dag geveegd, tijdens de notenval elke dag de noten opgeraapt. Een drietal maal heb ik na het schrobben het trottoir gespoeld met een gieter van 8 liter water met een kwart liter bleekwater erin.
Mijn trottoir begint nu wel wit te worden, maar toch blijf ik verveeld achter door die geelgroene vlekjes die daar doodleuk blijven zitten. Ze hebben de grootte van een twintigcentstuk, en ze zitten om de vijf centimeter.
Ik heb ook de indruk dat ze "herademen" als het regent, of als ik ze nat maak.
Ik vermoed dat de vorige eigenaars de wilde kastanjenoten gewoon lieten liggen op het trottoir, en dat ze daar zichzelf hebben afgebroken.
Weet iemand een tip over hoe ik mijn trottoir weer stralend wit kan krijgen ? Het zou mij toch zo'n plezier doen.
Groetjes,
Lila
donderdag 17 december 2009 - 08:53
cee

Cee

Sorry voor m'n berichtje, maar vind dat je beter met een hogedruk spuit tewerk kan gaan dan liters marseillezeep en bleekwater over uw trotoir te gaan gieten.
Er zal in elk geval de bomen geen goed doen.

Ik kan geloven dat je het trotoir wit wil krijgen, maar die groene spots zijn ook een resultaat van je bleekwater.
Als je blond haar met bleekwater behandeld wordt het wit met een fluo groene schijn. En blijkbaar zit er al wat bleek in de stenen getrokken aangezien die bij een beetje regen terug komt.

Soms is een trotoir ook simpelweg niet meer wit te krijgen, door verkleuring onder invloed van de zon en misschien ook door die kastanjes,..., mischien is verven dan de oplossing als je het mooi wit wil hebben?

En is je trotoir nu niet mooi wit door het laagje sneeuw?
donderdag 17 december 2009 - 09:17
printemps

Printemps

Die vlekken kunnen ook korstmossen zijn hoor

Ze lijken op platgetrapte kauwgom


Ik denk dat je die er nooit gaat af krijgen dan

mvg
donderdag 17 december 2009 - 13:00
hildavw

Hildavw

Een hogedrukspuit is dan weer niet goed voor de stoeptegels.
Als het niet zorgvuldig gebeurt, en zo zie je het meestal, worden alle voegen weggespoeld en zit je met losliggende tegels, veeeeeel erger dan gevlekte tegels.

Je kan misschien eens probreren met een zeer harde borstel, maar het zou kunnen dat na de sneeuw van vandaag het probleem al voor een gedeelte opgelost is.

Hilda
donderdag 17 december 2009 - 14:09
Rita1960

Rita1960

stoeptegels reinigen met de hogedrukreiniger is wel goed. Na het schoonspuiten als de voegen weggespoten zijn er geel zand over strooien en invegen/bezemen.

groetjes,

Rita
donderdag 17 december 2009 - 18:53
Mandy

Mandy

De vlekjes die je beschrijft, Lila, lijken erg veel op de "beruchte" korstmos.
Als je trottoir inderdaad van stoeptegels is kun je wellicht de hogedrukspuit gebruiken maar als je bv keitjes hebt, zou ik niet weten hoe die weg te krijgen zijn. Ik heb nl datzelfde probleem en niets krijgt die vlekken weg..... en het staat erg "onverzorgd" vind ikzelf.....
donderdag 17 december 2009 - 20:26
FransNL

FransNL

Of je met een hogedrukspuit korstmossen weg krijgt weet ik niet maar je krijgt in ieder geval wel troep doordat je het zand tussen de tegels ook gedeeltelijk weg spuit. Ik weet , altans dat is mijn mening , een betere manier.

Ik heb ooit een zgn bitumenbrander aangeschaft die ik , aangesloten op een fles butaan met inhoud 11kg , gebruik om de paden in mijn tuin schoon te houden door het tussen de klinkers opkomend onkruid weg te branden. Zelf heb ik geen last van korstmossen maar een familielid van mij had er flink last van op zijn uit gebakken klinkers bestaande oprit. Toen hij ze nergens mee weg kreeg ben ik eens met mijn brander bij hem langs geweest en dat hielp ! Een kwestie van de aangetaste plekken echt goed heet stoken , verbranden dus , en dan later met een zeepoplossing afschrobben.

Misschien denk je nu gelijk aan de in de handel verkrijgbare (hobby)onkruidbrandertjes die via een wegwerppatroon werken waarin butaan zit . Het is eigenlijk een verkleinde uitgave van een bitumenbrander . Ik denk dat deze dingen niet erg bruikbaar zijn omdat hun capaciteit laag is en verder zit er in de busjes weinig en vooral erg duur gas . Je hebt voor dit karwei echt een flinke brander nodig die een "brullende" blauwe vlam kan produceren .

Bij veel bouwmarkten kun je bitumenbranders compleet met gasfles huren . Idee misschien ?
donderdag 17 december 2009 - 22:32
Mandy

Mandy

En als je je keitjes met zo'n " brullende blauwe vlam" hebt bewerkt hoe zien je keitjes er dan uit??
Zijn die dan niet vreselijk beschadigd?
En als er daarna vorst komt barsten die keitjes dan niet omdat ze bv broos zijn geworden door die ontzettende hitte?
vrijdag 18 december 2009 - 00:09
FransNL

FransNL

De betonklinkers in mijn tuin ondervinden geen schade van de vlam net zoals de betonnen trottoirtegels voor mijn huis. Ook de gebakken klinkers die ik bij mijn familielid tegen korstmos 'behandeld' heb zien er nog prima uit en hebben geen enkele schade opgelopen. Vergeet niet dat om die steenklinkers te produceren ze ooit gebakken zijn in een (gas)oven met temperaturen tussen de 1000 en 1100°C en zo lang hoef je die hete vlam nu ook weer niet op de korstmossen los te laten voor ze verkolen.

Maar je hebt gelijk als je bedoelt dat je voorzichtig moet zijn Mandy. Ik had toen ik in dit topic reageerde alleen de bovengenoemde steensoorten in gedachten en heb er niet over nagedacht of deze methode wel geschikt is voor andere steensoorten .
vrijdag 18 december 2009 - 01:24
Mandy

Mandy

Stoeptegels zijn waarschijnlijk een ander verhaal, misschien is de harde waterstraat dan wel genoeg......
...en misschien heeft Lila het wel over stoeptegels omdat ze spreekt over het trottoir......
vrijdag 18 december 2009 - 08:46
Lila

Lila

Die vlekken kunnen ook korstmossen zijn hoor

Ze lijken op platgetrapte kauwgom


Ik denk dat je die er nooit gaat af krijgen dan

mvg ( citaat van printemps )
Dat is het, denk ik. Ik zou een foto kunnen maken en hierbij plakken, maar nu is mijn trottoir wel erg mooi wit natuurlijk.

[citeer Stoeptegels zijn waarschijnlijk een ander verhaal, misschien is de harde waterstraat dan wel genoeg......
...en misschien heeft Lila het wel over stoeptegels omdat ze spreekt over het trottoir...... citaat van Mandy]
Ik weet niet goed hoe dat citeren gaat , en ik moet weer vertrekken, maar vlug nog dit : Het zijn inderdaad gewone stoeptegels. Dallen, zoals we hier zeggen.
Afschrobben met een stalen borstel, eventueel mechanisch, zou dat werken ?
Groetjes,
Lila
vrijdag 18 december 2009 - 10:54
hildavw

Hildavw

Een stalen borstel is zeker het proberen waard, en het is nog milieuvriendelijk ook
vrijdag 18 december 2009 - 11:22
Lila

Lila

Ik probeer het zeker, nu nog aan zo'n mechanische borstel geraken. Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes, Lila
vrijdag 18 december 2009 - 22:00
printemps

Printemps

Je kan ook een stalen borstel kopen voor op het boormachine te zetten

Dan zeker niet vergeten een veiligheidsbril op te zetten

mvg
zaterdag 19 december 2009 - 12:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon