menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag

Ga naar meest recente reactie

leach

Leach

verleden jaar een huis gekocht en de tuin bezit een mooie klimophaag...
mits de tuin niet echt onderhouden is geweest zit de klimop ondertussen een beetje overal.

Veel mensen melden mij om deze weg te halen en een haag te zetten.
ik heb nu zitten zoeken op het net, maar de meningen blijven verdeeld
Dus het blijft hier discutie thuis over wat te doen....help

ik wil natuurlijk iets met niet overdreven veel onderhoud
iets dat groen blijft in de winter
niets giftig...mits er sprake is van kinderen...
en ook niet te breed

alle tips over hagen of andere zaken zijn welkom, ik wil zo snel mogelijk aan mijn tuin beginnen, maar zolang deze knoop niet is doorgehakt...
maandag 15 juni 2009 - 20:03
Rita1960

Rita1960

Hoi Leach,

Jij hebt het over een mooie klimophaag, hieruit haal ik dat jij er van gecharmeerd bent en anderen wat minder. 'k zou zo zeggen snoei de klimophaag eens en haal het overtollige weg. Klimop blijft in de winter mooi groen.
Een andere haag zetten wil wel zeggen eerst de klimop verwijderen en dan grondbewerken, planten, hopen dat alles aanslaat en dan net als bij de klimop snoeien en onderhouden.

groetjes, en een goede beslissing toegewenst

Rita
maandag 15 juni 2009 - 21:07
Matabish

Matabish

Hallo Leach,

welkom op dit leerrijke en leuke tuinadviesforum!

Even ter inlichting: het merendeel van de planten zijn giftig, zowel binnen- als buitenshuis!!
Je kan beter de kinderen van jongsaf leren om er af te blijven en zelf uiterst attent zijn tot ze het begrijpen!!

Een klimophaag kan héél mooi zijn en volgens mij, minder veeleisend dan een andere haag.
En vermits ze er tóch al staat...

Groetjes,
Matabish.
maandag 15 juni 2009 - 23:09
LauraK

LauraK

Hallo Leach,

Ook van mij een hartelijk welkom op deze gezellige en informatieve site!

Wij hebben hier ook een klimophaag staan, en bij de voortuin een boog begroeid met
klimop, en ik moet zeggen dat we er zelf heel tevreden over zijn. Er moet af en toe
wel wat een gesnoeid worden, maar dat moet je met een heg ook.

Een klimophaag blijft altijd groen, en ik vind zelf de donkergroene kleur van het blad
mooi als achtergrond voor de tuin. Het past zowel bij een moderne als bij een wat klassiekere
tuin.

Als ik in jouw schoenen stond, behield ik de heg. Als je de boel een beetje fatsoeneert, zal je
zien dat er toch iets moois staat!

Groeten van Laura.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 16 juni 2009 - 09:42
Polplastron

Polplastron

Wat giftigheid betreft:
Een zeer groot deel van de planten in de tuin is giftig, al zou je daar niet altijd bij stilstaan. Clematis, varens, ... zijn giftige planten!!!! Maar, loop niet te erg van stapel. De gevallen van vergiftiging met deze planten zijn ontzettend laag. Kinderen (De mijne van 1,5 tot 5 jaar alvast) zijn meestal niet zo aangetrokken tot blaadjes. Bessen zijn wel gevaarlijk: klimopbessen (komen niet aan een gesnoeid exemplaar), viburnumbessen, peperboombje, ... komen daarom in mijn tuin niet voor of staan ver genoeg van het gazon zodat de kids er niet aankunnen.

Wat onderhoud betreft:
Ik vind dat klimop best veel onderhoud nodig heeft als je hem mooi strak wil houden. Bovendien komt er stof uit dat bij astmapatienten, zoals ikzelf, op de adem kan pakken.

Voordelen:
Klimop is wintergroen, neemt weinig plaats in en is een zeer belangrijke schuilplaats voor vogels en nuttige insecten!

Voilà, aan jou de keuze!

Pol
dinsdag 16 juni 2009 - 18:48
printemps

Printemps

@ polplastron

Inderdaad van klimop kan je niezen en jeukende ogen krijgen
Maar nu heb ik hetzelfde gemerkt van Hulsteik

mvg
woensdag 17 juni 2009 - 17:24
leach

Leach

we gaan ze dus toch houden

ik ga me dus nu ook eens een elektrische haagschaar aanschaffen
Maar zag net op tell-sell de garden groom, natuurlijk een revolutionair iets
maar ik ken die tell-sell producten, dat werkt goed voor 5 dagen

moest het van bosh zijn had ik het meteen gekocht

iemand al ervaring met dit ding?
maandag 29 juni 2009 - 14:20
Matabish

Matabish

Dat ding ziet er idd. heel leuk uit maar naar mijn mening is het nog véél te nieuw om al betrouwbaar te zijn.
Misschien eerst nog maar een electrische heggeschaar verslijten...[afbeelding verwijderd niet-https]
tegen dan is die 'garden groom' ook al een stuk goedkoper!!
Trouwens, bij de heggescharen vind je tegenwoordig ook al heel handige en lichte exemplaren.

Eenmaal je haag in vorm heb je er veel minder werk aan en veel plezier van (de vogeltjes ook!).

Hartelijke groetjes,
Matabish.
maandag 29 juni 2009 - 19:46
Etienne45

Etienne45

Inderaad, als je het jaarlijks scheren er bij neemt lijkt mij een haag van klimop het meest opportuun. Altijd groen, resistent tegen ziekten en plaagdieren. Ideaal voor nestelen van vogels... maar tja het scheren is een karwei, alhoewel het snoeisel weer ideaal is voor de compost....
dinsdag 30 juni 2009 - 10:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon