menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mulchen nieuw grasveld

Ga naar meest recente reactie

edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Goede avond,

Wij hebben net 800m2 met sportveldengras ingezaaid. Het komt nu redelijk op (groene gloed) en ik zie het met de dag groter worden.

Omdat ik op marktplaats aan het zoeken ben naar een goede gebruikte grasmaaier heb ik de mogelijkheid om een Stiga met Mulchfunctie te kopen van ca. 48 cm maaibreedte. De maaier heeft geen opvangmogelijkheid en is zelfrijdend.

Is dit goed te doen op ons grasveld? Dit najaar wil ik een stuk afzetten als geitenweide waarna er nog ca. 400 meter voor ons overblijft.

Kan ik dadelijk direct beginnen met mulchen als het gras een cm of 10 lang is? Bedek ik dan niet het gras wat nog niet opgekomen is? Ik wil het gras verder niet extreem kort gaan maaien maar gewoon telkens van een cm of 9-10 terug inkorten naar ca. 6-7 cm.

Graag advies voor ik het verkeerde koop!
woensdag 15 april 2009 - 21:29
JovanDreumel

JovanDreumel

Mulchen:
Vaak maaien. In vor- en najaar valt het verteren vaak tegen door de lagere temperaturen.
Als je kinderen en/of huisdieren hebt, dan willen die nog wel eens gemaaid gras naar binnen slepen.
Maar als je vaak maait kan het allemaal wel meevallen.
woensdag 15 april 2009 - 21:57
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Ik weet dat we vaak moeten gaan maaien, maar vroeg me af of ik het gras al kan toppen als het een cm of 8 hoog is dadelijk (maaien op centimeter of 6 dacht ik zo).

Het gras groeit nu redelijk goed, maar ik maak me zorgen over de dichtheid ervan, zie onderstaande foto's. Een loonwerker met een zaaimachine achter een veel te grote traktor heeft het gezaaid.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Is het normaal dat het zo opkomt (zie 2e foto), bandenspoor kruiwagen geeft referentie mbt breedte.

Als het dadelijk 8 cm is kan ik het dan toppen/maaien met de grasmaaier en direct mulchen? Neem aan dat er weinig bladafval komt.

Heb eigenlijk te weinig verstand van gras, maar neem aan dat het dadelijk via de wortels nieuwe scheuten maakt? Want anders moet ik dringend gras bijzaaien!

Hopelijk weet iemand iets!
zaterdag 18 april 2009 - 19:48
JovanDreumel

JovanDreumel

Volgens mij zou het rustig wat dichter mogen zijn. Maar is moeilijk te beoordelen op de foto. Gras stoelt ook nog wel uit. Maar het mag nog wel wat groeien voordat je gaat maaien.
zaterdag 18 april 2009 - 20:00
Rita1960

Rita1960

Hoi Edwin,
'k heb eerst maar eens even gegoogled.. want de juiste zaai doseringen van gras weet ik ook niet meer uit mijn blote hoofd..
Voor sportveldmengsel wordt geadviseerd 150 tot 200 kg / ha, wat zo ongeveer neer komt op 13-15 kg voor de 800 m2 die jij hebt in laten zaaien.
net zoals Jo ook al gezegd heeft, het had wat mij betreft ook wel wat dichter mogen zijn. Ik zou ook nog even wachten met maaien.
Zou het nog wel aanrollen als ik jou was. dan zijn ook de sporen minder geworden.

groetjes,

Rita


PS; jou hond? ridgeback??
zaterdag 18 april 2009 - 20:57
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Olla!

Op de ca 800 m2 is 25 kg gezaaid dus dat zit dan wel goed. Wellicht moet er nog wat opkomen, als ik met mijn vinger door de grond ga zie ik echter weinig.

1/3 wordt straks geiten weide, een deel blijft grasveld. Ik wil het straks niet te kort hebben en het op een cm of 6 maaien.

Maar weet iemand hoe gras groeit? Ik bedoel vertakt het vanuit de grond met wortelscheuten of worden het kleine bosjes die tegen elkaar aan groeien?

Ps. dat is onze hond ja een Ridgeback reu van 3 jaar oud, Pim genaamd.
zaterdag 18 april 2009 - 21:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Het stoelt uit net boven de wortels. Dus daar vertakt het. Maar dat is ook weer verschillend per grassoort. Er zijn bosjes vormers en er zijn zodevormers. Wat je gezaaid hebt is een mengsel van deze grassoorten.
zaterdag 18 april 2009 - 22:25
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Helemaal duidelijk!

Dus gewoon vaak maaien (toppen) om de 'bosjes vormers' goed te laten vertakken lijkt me.

Die zodevormers is gewoon een kwestie van beregenen?

Het gras wat uitkomt lijkt me nu veelal 1 soort, wellicht dat de andere soorten trager kiemen.
zondag 19 april 2009 - 09:17
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Het begint nu langzaam wat te lijken, was net bij de loonwerker om af te rekenen en ik vroeg of ik wat tegen kiemend onkruid kon doen.

Hij antwoorde om evt. al te spuiten en zeker om ook als bemesting koemerstkorrels te strooien.

Iemand ervaringen hiermee?
dinsdag 28 april 2009 - 20:30
JovanDreumel

JovanDreumel

Eerst even afwachten en maaien. Na een paar keer maaien zal het meeste onkruid verdwenen zijn.
dinsdag 28 april 2009 - 20:41
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

En koemestkorrels strooien? Ik wilde het doen als hij regen opgeeft, hoeveel moet ik strooien?

Vergeet niet dat het veld gezaaid is op een 10 jaar oud, omgefreest en daarna geploegd verwaarloost grasveld dus in de toplaag zit geen/weinig bemesting.
dinsdag 28 april 2009 - 20:59
Rita1960

Rita1960

ga met Jo mee.
eerst een paar keer maaien, de melden zijn dan al verdwenen en het perzikkruid kan er ook niet tegen.

groetjes,

Rita

PS; die van mij zijn ook ridgebacks, Spike en Rex broertjes, 4 jaar oud en nog steeds reuen
dinsdag 28 april 2009 - 21:00
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Het gazon staat nu een tijdje. In het begin kwam het op en groeide het wat, nu lijkt het wel stil te staan. 2 weken geleden heb ik koemestkorrels gestrooid (daarna geregend) met als resultaat dat het onkruid nu snel groeit.

Natuurlijk is het erg droog en geef ik regelmatig water. Wellicht zijn we dit een keer vergeten? Er zijn wat gele plekken onstaan en hier en daar ziet het wel groen, maar het groeit niet goed meer.

Voor we gezaaid hebben heb ik met Roundup het oude weiland doodgespoten, na 2 weken heeft de loonwerker alles fijngefreest en daarna onder geploegd.

Ik weet echt niet wat nu te doen. Het groeit gewoon heel slecht en alles gaat er steeds slechter uitzien.

Iemand een idee? Of moeten we gewoon wachten en wachten?
woensdag 13 mei 2009 - 22:08
gertjanvd

Gertjanvd

gewoon wachten het
ik denk dat het gewoon te droog is bij mij eeft et een 2 tal maanden geduurd eer het echt propr was en nu lopen de eenden er op als grasmaaiers zij kunnen da veel beter dan een grasmaaier en ze zorgen voor een mooi donkergroen kleurtje + ze bemesten het gras waardoor dit beter groeit

groetjes

gertjan
donderdag 14 mei 2009 - 20:34
Rita1960

Rita1960

Hoi Edwin, heb geduld... het is nog vroeg in het jaar. en ik weet niet hoe de weersomstandigheden bij jullie zijn geweest maar het is hier (nrd NL) akelig droog en da's niet zo goed voor net in gezaaid gras.

groetjes,

Rita
donderdag 14 mei 2009 - 20:56
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Ja ik hoop het maar, het onkruid is al aardig groot en lang aan het worden en groeit 10x zo snel als het gras.

Ik ga er van het weekend toch maar met de maaier overheen om het onkruid kort te houden. Hier en daar groeit een pluk gras.

Maar weten jullie of gras snel dood is? De stukken die geel zijn zien er aardig levenloos uit, kan dat vanuit de wortel weer gaan uitlopen?

donderdag 14 mei 2009 - 21:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon