menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Van een ongelijke weide een gazon maken

Ga naar meest recente reactie

fran

Fran

We willen ons gazon verder naar achteren trekken.
Achter ons gazon ligt er nu een stuk weide.

Hoe ga ik nu te werk om van deze ongelijke weide een recht gazon te maken?

Moet je eerst een grasdodend middel gebruiken voor het oude weide gras stuk te maken?
maandag 2 februari 2009 - 14:34
andreash

Andreash

Hee Fran,

Grasdodend middel?? Mwoah, zou ik niet doen. Zo min mogelijk chemicalien gebruiken is het devies.
Gewoon omspitten en vervolgens de standaard manier aanhouden om een gazon aan te leggen. Als het om kweekgras gaat zal het het regulier maaien niet overleven en daarmee meteen voor compost zorgen. En daar houdt een gazon ook wel van heb ik me laten vertellen.

Succes in ieder geval (-:
maandag 2 februari 2009 - 14:46
jdcoster

Jdcoster

Als je een grasvlak wilt dat er uit ziet alsof er pas een kunstgrasmat over uitgerold werd en waarin ieder toefje gras met een andere groentint of bladstruktuur met alle middelen hard moet bestreden worden, dan moet je dat doen zoals in de boekjes. Diepspitten, effenen met de hark, rollen, zaaien, inharken en weer rollen en ... wachten.
Doodspuiten? Het woord zegt het zelf. Dat wordt vele generaties later onze dood.

Mag dat gras deel uit maken van een natuurlijke tuin en zal er al eens op gewandeld, gelegen of gespeeld mogen worden dan zou ik dat allemaal niet doen.
Ikzelf heb mijn tuin ooit met 500 m2 grasland uitgebreid. Naar dit stuk was er sinds vele jaren nooit omgezien. Er waren schapen varkens op geweid geweest, om een idee te geven van de staat er van.

Ik heb het gras in twee beurten zo kort mogelijk afgemaaid met de grasmachine. Dan werden de laagten en bulten al goed zichtbaar. De bulten werden stelselmatig afgestoken met de spade en wat grond van er onder werd weggenomen en kwam terecht in de laagten. Ik deed dat in de vroege lente en in de zomer had ik reeds een mooie en vooral stevige grasmat. Uiteraard werd het ook nog eens goed bemest.
Met het veelvuldig maaien is dit een mooi gazon geworden.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Het is een geduldwerkje en het vraagt wat inspanning maar een bestaande grasmat omspitten en opnieuw zaaien is nog erger.
Ik zou dat eens proberen
Groetjes
maandag 2 februari 2009 - 22:21
JovanDreumel

JovanDreumel

Zo zou ik het ook doen. En gras 2 steken diep omspitten zou ik zeker niet doen, want dan gaat het onder in de grond door gebrek aan zuurstof zitten verzuren. Organische stof nooit diep onderspitten of aantrappen onder in de voor bij het spitten. Dat laatste zie je vaak gebeuren. Voor de vertering is (lucht) zuurstof nodig.
dinsdag 3 februari 2009 - 09:39
baloe

Baloe

Ben en blijf biochemicus
doodspuiten - omfreezen (beter voor uwe rug)
eggen en daarna zaaien en rollen.

dinsdag 3 februari 2009 - 12:43
JovanDreumel

JovanDreumel

Als je hoge eisen stelt aan het gazon wel, maar spitten si beter dan frezen, want je blijft stukken van de kapot gefreesde zode steeds weer boven halen met gelijk harken (egaliseren).
dinsdag 3 februari 2009 - 12:56
Rita1960

Rita1960

Hoi allemaal,

met belangstelling deze topic gelezen.
met mijn gezond verstand zeg ik: maaien en ploegen (mind you niet frezen!)
egaliseren, eventueel bemesten en inzaaien met het gewenste grasmengsel.

Ben en blijf biochemicus
doodspuiten - omfreezen (beter voor uwe rug)
eggen en daarna zaaien en rollen.

Ik ben absoluut geen voorstander van het doodspuiten van gras en met het freezen vernietig je volgens mij ook veel meer bodemdieren dan met ploegen en de structuur van de grond gaat m.i. ook meer kapot dan met ploegen.
Na het ploegen met de eg erover dan krijg je al een redelijk vlakke ondergrond.

Ennuh.... met spitten is niets mis hoor, goed voor de spieren en beter dan die stinkende sportschool en je hoort en ziet veel meer b(v)ogeltjes (met dank aan AndreasH)

groetjes,

Rita




dinsdag 3 februari 2009 - 20:01
jdcoster

Jdcoster

@Baloe
Ik loop niet zo hoog op met uw (bio)chemie.
Eerst was er de chemie. Daar danken we het onder andere aan dat er in het vetweefsel van de pinguins op Antarctica DDT te vinden is. In de Vietnamese gebieden die absoluut door de Amerikanen moesten 'ontbladerd' worden komen er nu ongehoord veel kankers en mismaakte kinderen voor.
Aan de biochemie danken we toch het feit dat er nu al meer en meer tweeslachtige en onvruchtbare vissen in de oceanen gevonden worden als gevolg van het massaal gebruik van oestrogenen door de mens. Er wordt er ook al gevonden in ons drinkwater.
De GGO's zijn het volgende onheil dat ons te wachten staat. Heel vaak worden gewassen genetisch gewijzigd om hen bestand te maken tegen selectieve verdelgingsmiddelen. Imkers bijvoorbeeld, zijn zeer bang van die ontwikkeling.
Als de nadelen ooit duidelijk zullen worden kan niemand nog de verspreiding op wereldschaal ervan stoppen.
Wees dus maar een beetje gematigd in uw gemakzucht en besef goed dat u, uw kinderen of achterkleinkinderen vroeg of laat dat gif gaan moeten opdrinken.
Groetjes, van een kritische en minder goedgelovige tuinier
woensdag 4 februari 2009 - 00:13
baloe

Baloe

Effe off topic, maar bon,
Ieder zijn mening,...
Ik gebruik enkel chemicalien bij aanleg van een tuin en niet bij onderhoud.
Heb voldoende respect voor bio om te aanvaarden dat iets dat niet groeit bij normale omstandigheden er ook niet moet staan voor mij (naast mijn gazon staan er dan ook oudere appelrassen en komt er een bloemenweide).

Risico's zijn er, maar zonder alle wereldzonden erbij te halen worden de stoffen die de grassen doden vrij snel afgebroken.
Dus een keer dat doen bij aanleg van een tuin zal de ondergang van deze wereld niet vooruit helpen (gelukkig maar).
Al krijgen de spitters mijn onverdeeld respect, ik zag dat niet zitten met mijn 12a kleigrond. Dan krijg ik vanalles aan mijne rug waardoor ik pillekes moet pakken waar dan tweeslachtige vissen van voortkomen
Even vriendelijke groeten van een even kritisch en net zo minder goedgelove tuinier annex biochemicus
donderdag 5 februari 2009 - 07:59
JovanDreumel

JovanDreumel

En de chemie heeft ook vele goede dingen gebracht en als er iets mis is zijn het ook weer de chemici die het weer op moeten knappen.
donderdag 5 februari 2009 - 08:17
jdcoster

Jdcoster

Je kunt ieder probleem van meerdere kanten bekijken en daar dient een forum ook voor.
Goed . Nog eentje en sluit ik die polememiek wel af.
Als je bij 'zoeken' het woord 'gazon' in tikt dan moet je die items eens vluchtig bekijken. Het is ontstellend hoeveel kommer en kwel er daar te lezen valt van mensen die slaaf geworden zijn van de idee dat een gazon er perfect moet uit zien.
Van daar dan mijn methode om grasmatten in slechte staat te corrigeren.
Spijtig dat we de starter van deze topic nog niet gehoord hebben. We weten immers niets van de totale oppervlakte of de grondsoort.
donderdag 5 februari 2009 - 19:40
fran

Fran

JA... ik ben er nog altijd helaas niet wijzer van geworden...

Het is een stuk van 800 vierkante meter.
We kunnen er met een traktor op.

Ik dacht nu aan:
- met een traktor omploegen
- gelijk trekken met de traktor
- zaaien

als je deze weide omploegd met een traktor, kan het dan kwaad als het bestaande gras onderin komt te zitten?

bedankt!
woensdag 11 februari 2009 - 23:23
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat is een goede oplossing. Gras mag niet eens zo diep weggestopt worden, want dan gaat het zitten verzuren onder in de grond. Zo zou ik het ook doen.
donderdag 12 februari 2009 - 08:59
Deef1337

Deef1337

Mss een ideetje wat wel goed werkt...als je wat extra centjes over hebt huur dan een mini graver en maak gebruik van diepspitten ( en dan bedoel ik toch op 1-1.5m op zijn minst) desnoods laat je 1 keer je onkruid kiemen aangezien je toch de bodem verstoord hebt en onkruid zaad boven zult gehaald hebben. Voor de mensen die zoveel belang hechten aan " ecologisch" willen werken kan je dan mischien gebruik maken van een veldbrander?4


Tevens wil ik wel nog iets zeggen op de mensen die zoveel kritiek geven op spuitproducten...het zijn de mensen die er geen kennis van hebben maar het toch gebruiken dat schade geven aan de natuur,denk je nu echt dat men nog producten zoals ddt toelaat?Voor alle mensen die zoveel kritiek geven op spuitproducten en hun chemische samenstelling kan ik enkel dit zeggen...trek maar thuis eens je ijskast open of bekijk eens deftig met elke kleren je rond loopt, hoe je je huis ingericht hebt...om dan nog maar te zwijgen over je auto en durf dan nog maar iets te zeggen over hoe spuitmiddelen de natuur kapot maken....


groetjes
donderdag 19 februari 2009 - 21:23
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat diepspitten is alleen zinvol als er storende (b.v. harde lagen) in de grond zitten of als er zandlagen op kleilagen liggen. Onkruid zal in het voorjaar altijd kiemen als je bedenkt, dat er duizenden onkruidzaadjes per vierkante meter in de grond zitten.

Als men de spuitproducten gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn en de gebruiksaanwijzingen opvolgt dan heb ik daar ook vertrouwen in. Een fabrikant van die middelen zal zich wel bedenken om een slecht product op de markt te zetten als hij weet, dat er ongeveer 8 jaar getest wordt of zijn product wel of niet een toelating zal krijgen. Daar heb ik meer vertrouwen in dan in allerlei zelf verzonnen, niet geteste middelen op milieu, gezondheid en werking e.d.
Producten uit de natuur zelf kunnen ook heel giftig zijn (Taxus, heermoes, spiritus)
donderdag 19 februari 2009 - 21:39
andreash

Andreash

@deef

Accoord. Ik heb ook spul in huis waar je je liever niet aan brandt. Het punt van al die mensen die claimen dat doodspuiten milieuvervuilend is, is volgens mij meer dat je bij het omwerken van een stuk gras meer keuze hebt om het milieuvriendelijk te doen. Als je een auto hebt dan vervuild het ding het milieu. Klopt helemaal. Maar, als er auto's gemaakt zouden worden die een stuk minder zouden vervuilen en daarnaast ook nog een betaalbaar zouden zijn dan zou die van mij er onmiddelijk uitvliegen. Helaas, helaas.... Hetzelfde geldt voor kleding en voedsel. De keuze is beperkt. Daarbij, het gedoe van vraag en aanbod. Een fabrikant zal z'n producten blijven maken als er vraag naar is.... En dat geldt dus voor alles...

Daarbij... Als het ook zonder doodspuiten kan.... Waarom zou je het dan niet zonder doen? Nog afgezien van het plezier wat je eraan hebt als je het allemaal zelf gedaan hebt in plaats van een multi-national chemieboer weer wat rijker maken....

Just my two cents....
donderdag 19 februari 2009 - 21:52
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik zou dit gras ook niet doodspuiten. Gewoon omploegen, als de grond niet te nat is. Egaliseren en inzaaien.
donderdag 19 februari 2009 - 22:13
andreash

Andreash

Here here...

Handig als je een tractor hebt. Of je doet het zoals wij. Kijken of er een kraanwagen langs de weg staat en die even vragen of'ie even tijd heeft
vrijdag 20 februari 2009 - 08:39
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat is natuurlijk ook een goede manier.
Maar mijn trekker "Brammetje" 12-14 pk 1 cilinder diesel, die werkt voor 1 liter dieselolie/ uur (ca € 1,00 / uur), daar kan ik geen knecht voor krijgen. En dan nog met een tweelingploeg op "hydraulische" handkracht, dan wordt het nog leuk en is toch goed voor de spieren.
vrijdag 20 februari 2009 - 09:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon