menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin heraanleggen

Ga naar meest recente reactie

KV

KV

Beste leden,

Enkele maanden geleden kochten we een nieuw huis. De tuin achteraan ligt er voor de helft verwilderd bij (rechts), de andere helft is gazon (links), gescheiden door een pad.

Om te beginnen zou ik alles willen opkuisen. Maar hoe?
- het onkruid verwijderen zou ik zoveel mogelijk met de hand willen doen, tot wanneer het rechtse deel ook vrij is. Ik zou niet te veel produkten willen gebruiken om in het voorjaar te kunnen beginnen met een groententuin.
- het pad zou ik willen uitbreken. De stabilisé van het tuinpad zal ik dan ook moeten verwijderen. Maar wat doe ik ermee? Containerpark? Recycleren voor een fietsenparking zal moeilijk zijn veronderstel ik.
- Eens we zover zijn zou ik alles, inclusief de gazon willen 'opkuisen'. Ik had ergens gelezen dat je het gras twee 'spade'-hoogten onder de grond moet stoppen om het weg te krijgen. Klopt dit? Moet ik dat ook doen voor het stuk waar het onkruid op staat?
- Tijdens het opkuisen zal ik misschien wat grond moeten aanvoeren en de grond wat willen verrijken. Iemand hier tips voor?

Het is misschien wat veel in één keer, maar ik wil mezelf een idee vormen waar ik aan begin.

Alvast bedankt
Karel
zondag 1 februari 2009 - 20:31
westy

Westy

Om het gras om te spitten moet je eerst een voorn(sleufje) graven van 2 steken diep die krui je naar het andere eind waar je stopt,nu kun je van voor af aan de graszoden steken van ong 5cm dik die gooi je onderin de voorn daarop de 2 steken grond
vrijdag 6 februari 2009 - 18:34
Esem

Esem

Oppassen als je het gras gaat onderspitten.
Misschien als het mogelijk is een foto plaatsen om te zien over wel grast het hier gaat.
Is er wild gras bij of ook wel eens raaigras genoemd,wel deze mag je een meter diep onderspitten het zal altijd wel terug de kop opsteken.
beter dat je dit gras afvoerd naar het containerpark en ook niet op de composthoop.
Doe dit ook met grotere (on)kruiden om later niet voor verrassingen te komen staan.
Om gewoon gras onder te spitten, zoals hierboven is vermeld ,oké.

Om je oud gazon zelf te lijf te gaan kan je twee dingen doen.
Ofwel spit je hier ook alles om zoals de moestuin,en leg je ee nieuw gazon aan,of je kies voor een renovatie van je oud gazon wat perfect kan,als volgens jou het gazon nog mooi gelijk ligt.
Hier ga je als volgt te werk.
Nu maart als de meeste koude achter de rug is en de grond niet al te nat is kan je eerst gaan verticuteren of verluchten masschinaal de beste keuze,verticuteer masschiene's zijn te huur bij vele tuincentra.

Na het verticuteren ga je de kale plekken bijzaaien met hertselgazon, daarna strooi je een laaagje compost van enkele mm over het ganse gazon.Als je werkt met orgnische meststoffen kan je nu zowel kalk als meststoffen gaan strooien als het gazon voor de eerste keer is afgereden.

Werk je met andere meststoffen is het best 14 dagen tussen de beide giften tussen te laten.
Namelijk het strooien van kunstmatige meststoffen en kalk zorgt ervoor dat kalk niet zijn werk voldoende kan doen.

De afbraak van je tuinpad is je eigen keuze, hergebruiken of afvoeren naar het containerpark.

gr Eddy,
zondag 8 februari 2009 - 16:18
Rita1960

Rita1960

@ Eddy,

Wat bedoel je met raaigras is wild gras?
In ons weiland waar de paarden weiden, willen we het liefst zoveel mogelijk raaigras (engels raai en italiaans raaigras) hebben vanwege de hoge voederwaarde en geen wild gras (tuintjesgras en kweek)

Ik denk dat jij bedoelt met wild gras het zgn kweek-gras, welke niet gegeten wordt door de dieren en die van die verschrikkelijk lange wortelstokken vormt zodat je er bijna niet vanaf komt of.....

Als ik mij vergis kun je dan een foto plaatsen van het gras waar jij op doelt??
Dan kan ik dit misschien determineren.

groetjes,

Rita
zondag 8 februari 2009 - 21:42
Esem

Esem

Wellicht wel rita en heb ik me verkeerd uitgedrukt.
Het is wel degelijk het wild gras dat ik bedoel met lange vleesige witte wortels.
bedankt voor de verbeteringe van mijn schrijffout.

gr Eddy,
zondag 8 februari 2009 - 22:06
KV

KV

Hey,

Bedankt allemaal voor jullie advies. Na het lezen van het topic 'van een ongelijke weide een gazon maken' dacht ik er toch aan dat er op die gazon gespeeld gaat worden door de kinderen, een schommel komt... niet meteen de moeite dus dacht ik om er veel tijd in te stoppen.
Ik ga me dus beperken denk ik tot het verticuteren, wat het mos proberen verwijderen en verder vooral genieten van onze tuin.

Weet er nog iemand raad met mijn stabilisé? Kan ik die ergens anders leggen, aandrukken en terug als basis gebruiken voor een ander tuinpad? Of moet ik dat beter gewoon afvoeren en nieuwe stabilisé kopen?

Alvast bedankt
Karel
maandag 9 februari 2009 - 09:20
vanparystje

Vanparystje

beste,

ik kan je best afraden van je gazon onder te spitten, het komt hoe dan ook terug naar boven in je nieuw mooi aangelegd gazon. Dit zou zonde zijn natuurlijk, beter voorkomen dan genezen dus.

Je onkruid gedeelte zou ik inderdaad zo veel mogelijk manueel uittrekken met wortel en al, en met de spade uitspitten en de witte worteltjes van pemen enzo uitrapen-> veel tijd zal het in beslag nemen maar het loont wel.

Anderzijds kan je ook een laag aarde van 40-50cm afgraven en heel propere grond invoeren maar dit kost wel veel geld.

Je stabilisé moet je wegdoen, het containerpark of een container( +- 150 euro) zijn de ideale oplossing, als basis gebruiken voor een ander tuinpad is niet zo goed, je zal verzakkingen krijgen binnen een paar maanden alsje nieuwe pad er ligt en dat zou ook heel jammer zijn, je kan het wel opnieuw gebruiken maar dan zou ik nogal diep uitgraven voor je pad en de stabielisébrokken erin gooien en breken tot niet al te grote brokken en opvullen met stabiliseringszand en aantrillen en daarop je nieuwe dikke laag stabiel aanbrengen voor je tuinpad.

Het wegvoeren van stabiel zal minder werk en minder geld kosten dan je oude stabiel te hergebruiken.
dinsdag 10 februari 2009 - 13:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon