menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladbehoudende haag

Ga naar meest recente reactie

striep

Striep

Hallo,

Bij mijn zoektocht naar info mbt het plaatsen van een haag ben ik op dit forum gestuit .
Zeer nuttige tips . Toch vind ik het moeilijk een keuze te maken .
Er is reeds een afscheiding met draad , die is enkel maar 1.4 mtr hoog.
Ik zou graag een afsheiding hebben van zeker 2 mtr. liefst nog hoger.
Kan ik bv een haag aanplanten tegen de draad , mijn buren zijn goede vrienden dus die zitten er niks mee in als ik op hun grondstuk de haag afscheer.
Aan de straat kant heb ik Fagus sylvatica staan . dit vind ik een mooie haag , maar is toch redelijk dun ( is pas dit jaar aangeplant ) Groeit die schoon dicht , ook in de winter ?
Het gaat om zuidoost , in de zon , vochtige grond , bosrijk gebied.
Mij lijkt de Ligustrum ovalifolium wel schoon .
Ik zie graag een dichte haag waar bloesem inzit.

Grtz Striep
donderdag 29 januari 2009 - 20:02
leeuwtje

Leeuwtje

Liguster is ook wel mooi maar ik geloof dat door het snoeien je geen bloesem gaat krijgen. Dit ga je pas krijgen als de haag breder wordt en dus minder vaak gesnoeid.
donderdag 29 januari 2009 - 21:23
JovanDreumel

JovanDreumel

Inderdaad, als je de liguster regelmatig knipt dan krijg je niet veel bloemen. En over de reuk van die bloemen verschillen de meningen sterk. Ik vind ze op zijn zachtst gezegd niet lekker ruiken. En over een haag van meer dan 1,80m moet je nog eens goed nadenken. Dan heb je iedere keer een trap nodig om die te knippen met de nodige risico's, die een trap meebrengt. De beuk levert een mooie haag met mooie herfstkleuren en je kunt hem zo hoog en breed maken als je wilt. Maar als je perse bloemen wilt, dan is dat geen optie. De dikte van de haag komt vooral in jaar 2 en 3 bij de beuk.
vrijdag 30 januari 2009 - 09:01
Esem

Esem

Ik zou persoonlijk kiezen voor een taxus haag,misschien wel een van de duurste in aankoop maar gaat een leven lang mee en meer.
Is groenblijvend en groeit mooit dicht zonder doorkijk en kan je tamelijk dun houden+/- 30 cm met deze dikte bekom je een mooie gesloten haag,en makkelijk te onderhouden ivm het scheren van de haag.
Een van de duurdere in aankoop maar echt waard om aan te planten.

Gr Eddy,
zaterdag 31 januari 2009 - 20:06
leeuwtje

Leeuwtje

Ik kon helaas geen taxushaag planten omdat wij schapen hebben en er nog wel eens een wil ontsnappen. Zij gaan er dood aan als ze ervan snoepen. En verder was ik ook wat bang voor ons zoontje dat hij iets in zijn mond zou stoppen.
zaterdag 31 januari 2009 - 21:19
vanparystje

Vanparystje

De beukhaag gaat perfect toegroeien alsje steunwerk hebt geplaatst maar is niet wintergroen hé, de bladeren blijven wel lang hangen. Taxus is wintergroen maar is giftig voor kleine kinderen en dieren is dat te gevaarlijk. Ligustrum is mooi en groeit vlug maar is 3* per jaar scheerwerk aan. Leilandi is ook een wintergroene haag maar de laatste jaren zitten er gauw veel ziekten op en moet je preventief spuiten met vitaminen.

klimop kan je ook laten groeien op een constructie werk. het hangt allemaal beetje af van je persoonlijke smaak
dinsdag 10 februari 2009 - 13:23
Esem

Esem

Ik geef je één goede raad mee, laat klimop uit je tuin.Ik spreek van ondervinding.

Vraagt veel onderhoud en komt op langere termijn uit daar waar he het niet wenst.

En als je zou weten wat er allemaal giftig is en toch in je tuin staat,wel dan ga je morgen op een apartement wonen.

Gr Eddy,
dinsdag 10 februari 2009 - 19:15
vanparystje

Vanparystje

klimop vraagt veel werk, maar das ook te zien waar en hoe de klimop moet groeien. We hebben plaatsen waar we 2à3 maal per jaar moeten scheren en afboorden en ook plaatsen zoals bv hedera arborescens die ik een grote blok groeit waarvan we heel af entoe een nieuwe groeien scheut afknippen.
dinsdag 10 februari 2009 - 19:18
Deef1337

Deef1337

als je een brede fagus sylvatica haag wil plant dan een dubbele rij


Taxus is wel tof maar enkel als je een waterdoorlaatbare grond hebt
Wel giftig voor kinderen maar dieren zijn van natura slim genoeg om eraf te blijven!

Nu nog iets over ligustrum,de groenblijvende ligustrum is ligustrum vulgare atrovirens" en niet ligustrum ovalifolium! deze is halfwintergroen ( dus bij kleine vorts verliest deze zijn bladeren)

vergeet niet dat je ook berberis of pyracantha kunt gebruiken als haag maar deze hebben dan wel stekels andere coniferen zoals thuja of suppresocyparys kunnen dan ook al weer


groetjes davy
donderdag 19 februari 2009 - 22:02
JovanDreumel

JovanDreumel

Er zijn paarden doodgegaan van Taxusgroen.
donderdag 19 februari 2009 - 22:16
striep

Striep

Merci allemaal voor de reacties. Heeft zekers geholpen. De conifeer valt al zeker af. Ga binnenkort de ligustrum ovalifolium planten . de vorst zal nu wel uit de grond zijn. Moet alleen nog met mijn buurman overeenkomen dat ik ze tegen de draad mag zetten. Nu maar hopen dat het snel terug lekker weer wordt.
Grtz
zondag 22 februari 2009 - 16:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon