menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimop probleem

Ga naar meest recente reactie

SallyBelgium

SallyBelgium

Hallo allemaal,

Ik ben eigenlijk helemaal niet handig in de tuin, maar toch heb ik een vraag.
Gedurende een 3-tal jaar is mijn tuintje helemaal omgeven door klimop, die heel snel groeide, tot op een zekere dag hij ineens begon af te sterven...blaadjes werden bruin vielen af en enkel de lege stam bleef over.
Dat zette zich steeds verder door, en het resultaat is dat mijn tuintje er nu troosteloos bij staat, nu helemaal omgeven is door bruine bladeren (tot op een 3 tal meter na, maar dat is natuurlijk een kwestie van maanden).

Ik ben al in verschillende tuincentra geweest om raad, maar iedereen zegt mij hetzelfde : "klimop die doodgaat??? dat kan toch niet, klimop is net onkruid, dat krijg je bijna niet weg mocht je het willen!"...
Dat rest mij met het trieste feit dat het bij mij blijkbaar wel sterft en ik weet helemaal niet waardoor....

Weet iemand of mijn restje haag nog te redden valt of wat ik moet doen??

Vriendelijke groeten
vrijdag 23 januari 2009 - 09:32
andreash

Andreash

Hey SallyBelgium,

Welkom op het forum! Hoop dat je een leuke tijd hebt.

Ik heb even gezocht op google en kwam daarbij het volgende tegen: http://www.groeninfo.com/forum/ziekte_en_plagen_forum/11986-klimop_sterft_af.html

Misschien dat je daar iets aan hebt?

Succes ermee in ieder geval!

Gr,

AndreasH
vrijdag 23 januari 2009 - 10:03
SallyBelgium

SallyBelgium

Voor mij zijn alle antwoorden goed
Ik had dit antwoord ook reeds gevonden, en ga straks in de winkel gaan vragen of ze dit product hebben, baat het niet, dan schaadt het niet.....

Maar mits er misschien nog andere oorzaken zijn, wou ik het toch eens aan kenners voorleggen....

Alvast bedankt voor de hulp
vrijdag 23 januari 2009 - 10:05
andreash

Andreash

Ik ben absoluut geen kenner (-: Maar ik google graag
vrijdag 23 januari 2009 - 10:09
vanparystje

Vanparystje

Het komt inderdaad niet veel voor dat klimop afsterft maar zelf heb ik het ook al 1 keer meegemaakt bij een klant, toen was het een schimmelziekte, maar ik heb toen de plant laten onderzoeken en me informeren ,er bestaan ook bacterie en virussen en insecten die de klimop plant kunnen aantasten, veel komt dit echter niet voor omdat klimop een sterke weerstand geeft en tegen die aantastingen bestand is.

Misschien is de oorzaak dat je nooit meststoffen gaf aan de klimop, velen laten de bladeren ook liggen en die veroorzaken schimmels waardoor de klimop serieus achteruit gaat. Sindsdien sproeien we nu met vitamines en staat de klimop weer knalgroen.

Bij de klant ging het om Hedera arborescens
dinsdag 10 februari 2009 - 13:28
SallyBelgium

SallyBelgium

Welke vitamines specifiek kan ik gebruiken?
dinsdag 10 februari 2009 - 13:48
vanparystje

Vanparystje

OENOSAN is de naam van het product, ik weet niet of je het als particulier kunt verkrijgen , het is een poeder dat je moet goed vermengen in water, eerst in een schudfles en dan injecteren in de grond of besproeien op de planten.

Natuurlijk, al wat dood is komt niet meer tot leven. maar de delen die nog leven en aangetast zijn zullen weer normaal komen
Je moet dit 5à6 per jaar doen, je zal het resultaat vanzelf zien komen . De jaren erachter 3 tot 4 maal.

Oenosan kost de klant 144 euro per kilo
en de dosis is 200g op 120 liter water

als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust .
dinsdag 10 februari 2009 - 15:08
Rita1960

Rita1960

Oei oei,oei, als ik dit zo lees mag ik blij zijn dat mijne klimop het als sinds zo'n dertig! jaar geleden goed doet. Ondanks dat hij iedere 2 a 3 jaar bijna tot op de bodem teruggesnoeid wordt. En van deze meststoffen ( en van alle andere) heeft 't ie nog nooit gehoord.
En dat laten we hem ook niet weten.

grt'n

Rita
dinsdag 10 februari 2009 - 20:38
SallyBelgium

SallyBelgium

Ja Rita, maar uw klimop is dan ook (gelukkig maar) niet ziek...

Ik zal zeker in mijn tuincenter informeren voor de vitamines, en ik hoop dat de vrieskou snel achter de rug is zodat ik ze ook effectief kan gaan gebruiken!
Mijn volledige haag is bijna dood en ik ben stillaan wanhopig...

Dank voor alle hulp!
dinsdag 17 februari 2009 - 07:49
vanparystje

Vanparystje

nja bijna dood, zal er na vele behandelingen en de juistye behandeling doorkomen, maar wat dood is blijft dood ntuurlijk!

Je kunt dit gauw zien alsje een stukje afknipt en het nog groen is dan leeft het
dinsdag 17 februari 2009 - 11:54
tuinenfre

Tuinenfre

Oenosan is een zeer goed middel waar ikzelf al meerdere positieve resultaten heb mee behaald.

Mag ik u er toch enigzins op wijzen dat de prijs wel zeer hoog is wat u schrijft !!!
Het is niet eerlijk om zulke woeker prijzen te vragen !
Jammer want dat maakt het vertrouwen stuk tussen klant en professional.

Grt.
zondag 22 februari 2009 - 08:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon