menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

frankreynders

Frankreynders

Hello Tuinliefhebbers,

Ik zou graag een beukenhaag aanleggen tussen mijn oprit en terras.
Nu ligt er beton 15cm dik. Dus deze moet eruit


Hoe diep en hoe breed moet ik de sleuf graven?
En wat steek ik hier dan in als ondergrond?
Ik weet niet wat ik onder de beton van ondergrond ga vinden, dus hoe diep gaan de wortels in de grond gaan indringen wanneer de haag volledig is volgroeid.

Vorig jaar heb ik al de tuinbladeren verzameld in een compostbak. Zijn deze bladeren al goede compost om te vermengen met zwarte zand om als basis te gebruiken?
Of is er een meststof die ik best onder de zand meng?

Hoeveel plantjes per meter?
En wat is de ideale hoogte om aan te kopen?

Ik had ook ergens gelezen dat een beukenhaag aanplanten kan tot max maart.
Is dat zo?

Grtn Frank

maandag 19 januari 2009 - 09:50
hugo

Hugo

graaf een geul met een diepte van dertig centimeter. plant vervolgens de planten met een tussenruimte van ongeveer 25 cm, al naar gelang de hoogte van je plantgoed 4 à 5 per meter,, vul de grond goed aan rond de wortels. plant niet dieper dan de jonge beukjes op de kwekerij stonden. nadat de beuk op z'n goede plaats staat een schep grond over de wortels en trek de beuk met een lichte ruk iets omhoog. Hierdoor komt de grond goed tussen de wortels. Dicht het plantgat en trap de grond lichtjes aan,niet vaststampen;; als je planten met blote wortel koopt, zeker op letten dat er nog grond aan de wortels zit, deze bevat nl. een schimmel absoluut noodzakelijk voor de hergroei van beuk,, je kan altijd een paar palen met een draad spannen om de planten aan te binden,, de uitgegraven grond mengen met een goede hoeveelheid verteerde compost (bladeren die je verzameld hebt in je compostbak),, kan je planten tot half april;; ikzelf heb destijds planten van +/- 90 cm gezet,, hoe hoger je plantgoed, hoe duurder

groetjes

maandag 19 januari 2009 - 19:33
Esem

Esem

Hugo mag ik hier wat aan toevoegen.
ik heb een beukenhaag geplant 2 jaar geleden en zijn vertrokken van een greppel van 40 cm Breette en 5O cm diepte.beuk houd van losse mulige grond,daarom de grote greppel.
Daarin het ik goed verteerde compost en bladgrond gemengd met de losgewerkte aarde zoals hugo reeds schreef.
Hier ook verder de volledige werkwijze van hugo toegepast.
Nu na twee jaar zijn er 2 van de ruim 100 aanplantingen achter gebleven wat,denk ik toch, een zeer goed resultaat heeft op geleverd.
Ook heb ik bij het verschijnen van de eerste blaadjes meststoffen toe gediend.
gr Eddy,
zondag 8 februari 2009 - 15:49
vanparystje

Vanparystje

Ja, de beton moet verwijderd worden dan dan moet je toch wel een 50 tal cm uitgraven, dan heb je de geul en spit je de geul van 50cm diep nog eens los maar laat je de aarde erin liggen en daarna plant je de planten 4à5 de lopende meter, afhankelijk van je hoogte bij anplanten. alsje plant goed aanvullen met propere aarde en compost en goed aandrukken rond de wortels met je vingers zodat de wortels goed contact hebben met de aarde en compost.

Niet te hard aandrukken zoadt het water er nog goed doorkan en de grond luchtig blijft.

Die geul van 50 nog es spitten is om het water goed door te laten, want anders loop je in de geul en stamp je het aan en creeër je een harde laag.
dinsdag 10 februari 2009 - 13:15
frankreynders

Frankreynders

Allemaal thanks voor jullie tips!
Nu nog effe afwachten tot het stopt met regenen, en dan kan ik beginnen uitgraven.

Misschien nog graaftips??
Ik heb al eens gekeken naar de dikte van de beton = 15cm
Nu wil ik bij Eurorent een sleuvenslijpmachine huren, maar ik weet niet hoe groot de schijf moet zijn.
Volgens het ene verhuurbedrijf mag de schijf de zand niet raken, of het is onmiddellijk bot. En moet ik een dikte van 12cm nemen.
En de rest met een piqeur eruit halen.
Volgens het andere bedrijf is dit onzin.

Maar als wegenwerkers dit doen, kan ik me toch niet inbeelden dat zij eerst meten hoe dik de beton is, om dan pas te beginnen.

Ik zou eerder 17cm nemen, om er volledig door te zitten, of is dit onlogisch?
dinsdag 10 februari 2009 - 13:50
vanparystje

Vanparystje

Het verhuurbedrijf heeft ergens wel gelijk, direct bot is het niet maar dat hangt natuurlijk af welk zaagblad erop zit. Maar die machines en bladen zijn ervoor gemaakt, alsjij zegt voor wat je wil doorschijven met de slijpschijf zullen zij jou zeker het gepaste schijfblad meegeven. Je slijpschijf heeft er wel geen deugd van heel veel in het zand te zitten maar dat is ook niet de bedoeling.

Een martepick zou ik ook halen al ik jou was want je zal de blok beton moeten breken en alsje gaat schijven kan je niet overal aan met de schijf of je gaat het beton dat moet blijven liggen schenden.

Ik zou je die van 17 aanraden zo zal je er allesinds doorzitten en wie weet is de beton niet overal even dik.

Ik zou naar het andere bedrijf gaan die zegt dat het onzin is want als je eerst schijft met 12 en dan moet piqen breek je misschien meer beton los en heb je schade die vermeden kan worden.

veel plezier en inderdaad best wachten tot et wat stopt met regenen.
dinsdag 10 februari 2009 - 15:16
Deef1337

Deef1337

mischien wel nog leuk om te weten dat het plantseizoen voor blote wortel van 1 novembe tot 1 april duurt groetjes
donderdag 19 februari 2009 - 22:06
tuinplantonline

Tuinplantonline

Ik zit al de tips te lezen maar ik mis een belangerijke: voor het planten van een beukenhaag is het belangerijk dat je de grond doet enten. ik zal je proberen uit te leggen wat daar mee bedoeld wordt. een beuk leeft samen met een schimmel bij de wortels deze heeft hij nodig voor een goede groei om het proces van het ontwikkeling te versnellen kan je het beste grond bij een ander beuk weg halen en die in je plant sleuf strooien. dat noemd men de grond enten.

groetjes tuinplantonline
vrijdag 20 februari 2009 - 16:41
monique251

Monique251

Kun je niet aan verteerde beukenblad komen? Strooi dan hagenmest van Ecostyle. Hier zijn de schimmels al aan toegevoegd. Ik mis trouwens nog een tip: hoe is de afwatering van de grond? Loopt je betonpad af naar de te planten beukenhaag? Als beuk ergens een hekel aan heeft dan is het natte voeten in de winterperiode. Loopt al het water dus richting je haag zorg er dan voor dat het water snel in de grond kan wegzakken!!
Groet, Monique
zaterdag 21 februari 2009 - 23:00
frankreynders

Frankreynders

Allee, dit weekend is het zover!
De sleuf is uitgeslepen, en de beton is eruit (zweten en zwoegen)
Zaterdag 50 cm uitgraven, nieuwe zwarte (met ecostyle hagenmest) bemeste grond. En zondag planten die handel.
Ik hou jullie op de hoogte voor het vervolg.

Thanks voor jullie tips, tot dusver! bye
woensdag 11 maart 2009 - 21:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon