menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De waarheid over mos in de gazon

Ga naar meest recente reactie

Ntone

Ntone

Na hier een heel aantal keren gelezen te hebben dat kalk helpt tegen mos, voel ik toch de nood een aantal dingen uit de doeken te doen. IK kan begrijpen dat ik hiermee tegen een aantal schenen schop, maar toch, kalk is niet de oplossing.

Een blik op de gazon.
Onze gazon bestaat uit een grasmat die is opgebouwd uit verschillende grassoorten. Zo is er Engels Raaigras (Lolium perenne), Veldbeemd (poa pratensis), verschillende Zwenkgrassen, het traaggroeiende Barkoel, en nog verschillende andere soorten en onderverdelingen. Een goeie grasmat bestaat uit verschillende soorten, gemengd. Doorheen de loop der jaren verdwijnen bepaalde soorten door omstandigheden, en komt er dikwijls Gewoon Straatgras in onze gazon terecht. En dat is nu net de soort die we niet willen.

Maar ook mos willen we niet!
Mos groeit ongeveer overal. Het is zowat de oudste plantensoort (De eerste landplant wordt verondersteld een levermos te zijn geweest, er zijn fossielen gevonden van levermossen van 475 miljoen jaar geleden. - Wikipedia) Mos komt voor in oerwouden, tegen de poolcirkel, hoog in de bergen, en op plaatsen die onder het zeeniveau liggen. Mos komt dus ook voor in onze tuin.
En daar willen we het niet. Toch niet in onze gazon.

Een goed onderhoud doet veel
Mos groeit op plaatsen waar het genoeg licht heeft, genoeg vocht, en een beetje ruimte. Dit wil zeggen, dat wanneer we onze gazon slecht verzorgen, we mosontwikkeling in de hand werken. Te kort maaien zorgt voor lichtinval op de grond. Te lang maaien zorgt voor struikvorming, waardoor er kale plekken ontstaan. Deze kale plekken zullen snel vol staan met mos. Slechte vochtafvoer zorgt voor afstervende worteltjes van de grasplantjes. Mos langs de andere kant, geniet van dit extra vocht. Onze gazon op tijd en niet te kort maaien zorgt ervoor dat de gazon optimaal blijft. Af en toe bijmesten, verluchten of verticuteren zorgen voor een gazon in topvorm.

Maar ik heb al mos!
Dan is het nog niet te laat. De beste manier om mos te bestrijden is ervoor zorgen dat het niet meer kan groeien. Door te verticuteren gaan we mos uitkammen en de bodem oppervlakkig verluchten. De vrijgekomen ruimte moet zo spoedig mogelijk terug dichtgroeien, om te voorkomen dat er terug mos ontwikkeld. Dit gebeurd niet zomaar. Wanneer je dus verticuteert, zonder terug gras de introduceren, stel je de echte oplossing uit. Volgend jaar is het mos er terug.

We kunnen bezig blijven...
Een dikwijls gehoorde opmerking in verband met mos in de gazon is "Ne keer goe kalken en dat zo opgelost!" Dit is niet zo. De kalk gaat de mosgroei wel even afremmen, maar gaat het mos niet doen verdwijnen. We gaan er te dikwijls van uit dat mos wijst op een te zure grond, terwijl dit maar zelden zo blijkt te zijn. Een foute opeenvolging doet ons denken dat we goed bezig zijn. Enkele weken na het kalken gaan we verticuteren, en dan is het mos natuurlijk weg! Onze gazon groeit, krijgt de nodige vitamientjes, genoeg vocht etc. Een prachtige gazon doorheen de zomer, maar in de herfst merken we dat er alweer plekjes mos te zien zijn. Nuja, met een beetje kalk is dat zo opgelost. Ondertussen is onze bodem helemaal niet zuur meer. En toch is er nog steeds mos...


Een doordachte oplossing.
Onze gazon heeft permanente aandacht nodig. Maaien, verzorgen, bemesten, verticuteren, mos- en onkruidbestrijding. Mits de juiste aandacht krijgen we een prachtgazon, waar alle buren en bezoekers jaloers op zijn! In het voorjaar na de eerste maaibeurten kan je verticuteren. Na het verticuteren en verzamelen van mos moeten we zorgen dat de vrijgekomen plaats zo snel mogelijk ingenomen wordt door gras. Een handig middeltje hiervoor is dressing. Dressing is een mengsel van graszaad (liefst behandeld met Headstart of iets anders om kieming te bespoedigen.), potgrond en eventueel zand. Dit mengsel gebeurd met een 1 op 1 verhouding. 1liter graszaad mengen met 1 liter potgrond (en 1 liter zand). Na het mengen mag je dit strooisel openstrooien op de kale plekken die zijn achtergebleven na het verticuteren. En behandel niet alleen de kale plekken, maar strooi gerust je hele gazon met die mengsel. Zo introduceer je nieuwe frisse grasplantjes. Na het dressen kan je je gazon rollen. Wil je bemesten, gebruik dan liefst organische meststoffen zoals gedroogde koemest of compost. Deze mag je meteen na het dressen ook strooien. Wacht je liever tot de eerste zaadjes kiemen, dan mag dit ook. Gebruik geen meststoffen met veel stikstof (N). Je dwingt je grasplantjes tot hard groeien, maar verzwakt ze tegelijkertijd ook.
Op het einde van de zomer kan je nog eens een bemesting geven met een meststof met een verhoogd fosforgehalte. Dit zorgt voor stevigere cellen, waardoor onze gazon beter de winter gaat "overleven", en de kans op mosontwikkeling doorheen de winter gaat beperken.


Nog enkele algemene tips :
- maai niet te kort (4-6cm voor rotatieve maaier, 3cm voor cilindermaaier, afhankelijk van grassoorten)
- bemest niet overvloedig. Het is niet goed voor je gazon, en niet voor jou (tijd om te maaien, maaisel afvoeren, de kostprijs van meststoffen etc)
- dressing is niet alleen iets dat je op een slaatje doet!
- gebruik organische meststoffen
- op tijd en stond eens rollen helpt tegen oneffenheden, gaat zorgen dat je gazon nog meer uitstoelt, helpt tegen het voorkomen van emelten etc.
- verticuteren is nodig. Kan je het niet zelf doen, laat het dan zeker eens om de 2 jaar doen!
- Doorzaaien werkt preventief tegen onkruid en mosontwikkeling, en zorgt ervoor dat je gazon ten allen tijde in topvorm is. Laat het liever eens doen in plaats van te wachten tot het te laat is!
- Volg bemestingadvies, en laat gerust je bodem eens ontleden, of doe het zelf met een ontledingskit.


Dit is wat ik weet. Geleerd van mijn grootvader (die al 75jaar in de tuinbouw zit), mijn nonkel (de beste tuinaanlegger die ik ken ), op school (ik heb inderdaad nuttige dingen geleerd op school) en door ervaring. Ben je het niet met me eens, laat het gerust hieronder weten.
maandag 17 november 2008 - 18:37
Lysianthus

Lysianthus

Bedankt Ntone,
Natuurlijk heb je gelijk en ik vind het heel aardig van je dat je deze interessante bijdrage met ons wil delen.
maandag 17 november 2008 - 18:48
Rita1960

Rita1960

Hoi Ntone,

Bedankt voor deze zeer uitgebreide uitleg m.b.t. het gazon(onderhoud)!

we gaan ons ons voordeel er mee doen

groetjes,

Rita
maandag 17 november 2008 - 19:52
rombaft

Rombaft

Toch is kalk strooien een van de onderhoudsfeiten van het gazon hier in Belgie.

Je verteld veel waarheden zonder twijfel en alleen kalk zal idd niet helpen, maar in Belgie die rijk is aan leem/klei waar het water goed blijft staan in combinatie met onze zure regen is er gezoon veel zure grond in de tuinen.

Bovendien zijn er enkele factoren die je toch niet kan aan doen, ik heb ook een gazonplek die niet veel lcht heeft maar kan toch men huis niet verzetten ? desondanks heb ik er geen mos.

maandag 17 november 2008 - 20:38
Ntone

Ntone

Ik heb hier natuurlijk gesproken over algemeen gazononderhoud en mosbestrijding. Specifieke situaties vragen specifieke oplossingen en onderhoudsmaatregelen.

Natuurlijk hoort kalk bij onderhoud, net zoals meststoffen, maaien en onkruidbestrijding. Maar kalk is niet de oplossing zoals ze door velen naar voor wordt geschoven. Ik zie particulieren meer kalken dan boeren. Dat is een beetje een scheve situatie. Daarom pleit ik voor doordacht bemesten/bekalken.
maandag 17 november 2008 - 20:53
Lino

Lino

Knappe uiteenzetting! Daar kunnnen we wat mee.
woensdag 19 november 2008 - 08:55
Jules

Jules

Voor een natuurlijke grasmat.
Vertel me eens waarom een gazon alleen perfekt zou kunnen zijn zonder mos erin? Wie heeft ons al jarenlang wijsgemaakt dat we geen mos in ons gazon mogen willen?
Mijn ervaring: ieder jaar opnieuw kost het veel arbeid en geld en ieder jaar opnieuw groeit er toch weer mos in het gazon.
En wie wordt er nu van al onze inspanningen beter? Juist diegenen die ons dat beeld van de ideale grasmat zonder mos of onkruid voorhouden en ons tegelijkertijd ons hun (meestal dure) produkten aansmeren.
Ga eens kijken, om maar enkele voorbeelden te noemen, in Fra
zondag 23 november 2008 - 23:07
Jules

Jules

Ga eens kijken, om maar enkele voorbeelden te noemen, in Frankrijk, in Duitsland. Veelal een zeer gewone, natuurlijke grasmat, met hier en daar een sierstruik. Mooi door zijn eenvoud en veel minder arbeid en kosten.
Mos in het gazon? 't Is de natuur zeker?
zondag 23 november 2008 - 23:11
Ntone

Ntone

In een natuurlijke grasmat ga je ook weinig tot geen mos tegen komen, maar dan spreken we over echt natuurlijk (dus _niet_ maaien, _niet_ onderhouden, de natuur zijn vrije gang laten gaan...)

De zaak is, het beeld zit in ons hoofd, en van waar komt het? Doorheen de eeuwen is er een cultuur gegroeid, waar veel is overgenomen vanuit enerzijds de Engelse Tuinen, anderzijds de Amerikaanse cultuur (Hoe komt het dat de beste grasmaaiers Amerikaanse merken zijn? John Deere, Toro, Snapper). Ook de tuin en parkcultuur van de Franse koningen hebben hiertoe bijgedragen.

Als we dan toch in dat stramien willen blijven, is het beter van het goed te doen, nietwaar?

Ik zie ook liever verwilderde graspartijen met wilde bloemen etc, maar we hangen nu eenmaal vast aan onze gazonnetjes.

Wat je daar zegt over Fra, ik neem aan dat je Frankrijk bedoelt? Ik vind nu niet dat we daar een vergelijking kunnen gaan zoeken. Het noorden van Frankrijk heeft een zelfde tuincultuur als ons, en eens je voorbij Parijs bent zie je het zo achteruit gaan.

Je hebt wel gelijk over wat je zegt van de fabrikanten van dure producten, maar ik weet uit ervaring dat je die niet nodig hebt....Het kan ook anders
zondag 23 november 2008 - 23:14
hannibal

Hannibal

@Ntone: bedankt voor de uitleg, ik was aan het denken dat ik nog geen kalk gestrooid had na de zomer en zie op dit forum een uitleg. Even laten bezinken en dan nog eens mijn grasmatje inspekteren.

woensdag 3 december 2008 - 07:36
LOBU

LOBU

Door te verticuteren ga je niet verluchten (tenzij je hiermee bedoelt dat het dode organische materiaal uit de grasmat verwijderd wordt) en zoals je terloops in de uiteenzetting aanhaalt is het verdichten van de bodem één van de belangrijkste factoren bij de mosontwikkeling (in de meeste gevallen gecombineerd met lichtgebrek voor de grassen die toch echt wel in de volle zon thuishoren ondanks labels met schaduwgazon)

Wat mij betreft zijn verticuteren en doorzaaien een zeer goede combinatie, maar zou ik het topdressen toch combineren met het beluchten (met beluchtingsmachine of de gouwe ouwe riek) om de paar jaar.
Omdat er dan holtes bij de graswortels moeten opgevuld worden is een mengsel van: tuinaarde, potgrond, graszaad (en in dit geval is ca 1à2 Kg per kruiwagen ruim voldoende), op zware gronden scherp zand of lavagruis, eventueel nog perliet, kalk (in tuinen vol dennen bv toch onontbeerlijk), op droge gronden eventueel TerraCottem, mogelijk Mycorrhiza voor gazon (alhoewel op gezonde bodems voldoende goede schimmels van nature aanwezig zijn) en wat sporenelementen indien er een gebrek werd vastgesteld (bladgroen plus van Ecostyle) ideaal om mee te gaan topdressen en tevens de groeilaag voor onze gazonwortels te optimaliseren.

Waar je (waarschijnlijk opzettelijk) ook niet over hebt gesproken is het gebruik van kopersulfaat en dergelijken om het mos effectief te doden. Dit is in alle gevallen af te raden!! Het verstoort dermate het bodemleven (zwammen (oa de Mycorrhiza) en bacteriën) dat onontbeerlijk is om eender welke plant op lange termijn gezond te houden dat dit meer kwaad dan goed doet.

Zoals je goed uiteenzet, maar wat misschien nog eens zeer duidelijk gesteld mag worden moet je de oorzaken aanpakken en niet de symptomen gaan behandelen.
Op een prairie (het natuurlijk biotoop van gazongrassen) is er volop zon en wind, niet te veel organische stof en bij een natuurlijke bodemopbouw en bodemleven geen ernstige bodemverdichting.
Hoe dichter je hierbij in de buurt kan komen, hoe minder mos en hoe meer prairieplanten (oa grassen, maar helaas voor de gazonliefhebber en gelukkig voor de bijtjes, hommels, vlinders, ... ook een aantal weidebloemen! er zullen groeien
Onder de bomen die veel van onze tuinen hun karakter verlenen zal het mos een trouwe bondgenoot worden die in toom gehouden kan worden.
Door bijvoorbeeld in een droge periode te gaan verticuteren (wat hetzelfde effect heeft als in het natte voor- of najaar verticuren in combinatie met mosdoders) en dan na één of twee weken te gaan doorzaaien en beregenen krijgt het mos ook wel rake klappen, maar het zal in schaduwrijke omstandigheden steeds weer de kop opsteken omdat het daar nu éénmaal een sterkere concurrentiepositie heeft ten opzichte van onze prairiegrassen. In echte bostuinen zal het gras dan ook vaak vervangen worden door bodembedekkers (waar onder andere enkele grassoorten zoals Luzula sylvatica toe behoren, die echter niet frequent gemaaid kunnen worden).

Uit mijn ervaring blijkt dat veel mostoestanden in tuinen vooral te maken hebben met het feit dat het gaZON te weinig zonlicht krijgt en dus gewoonweg niet op zijn plaats ligt, tenzij je mits een milde controlerende hand wel kan leven met wat zacht deinend mos!
maandag 8 december 2008 - 18:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon