menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Engerlingen in gazon

Ga naar meest recente reactie

Ianthe

Tekst aangepast

Ianthe

Hallo.. ik las bij tuinadvies een artikel over engerlingen in het gazon.. en dat de bestrijding zou kunnen gebeuren d.m.v. aaltjes.. waar kunnen we die aaltjes kopen? omgeving Geel.. alvast bedankt!
woensdag 15 oktober 2008 - 18:28
hugo

Hugo

BIOLOGISCHE BESTRIJDING
Biologische bestrijding van engerlingen zou mogelijk zijn door middel van het inzetten van aaltjes of nematoden. (Heterorhabditis bacteriophora ).
Biobest ontwikkeld hiervoor B-Green.
Meer info:www.biobest.be



Een 100 % efficiënte chemische bestrijding van larven van deze “bladsprietigen” is met één behandeling zo goed als onmogelijk !
De beste oplossing is volgend bestrijdingsSCHEMA:
Per jaar 2 keer behandelen :
•1e keer omstreeks 15-20 april(= ogenblik van de ontluiking van nieuwe kevers)
• 2e keer omstreeks half augustus tot half september, ten laatste eind september(= om de jonge 1e jaarslarven af te doden vooraleer ze dieper migreren in debodem)

Dit bestrijdingsschema zo'n 3 jaar na elkaar aanhouden én met zéér véél water overvloedig inregenen.
Beschikbaar middel : Marshal (10 gram per m²) uitstrooien en inregenen.

Auteur: Ir. Koen Linskens


groetjes

woensdag 15 oktober 2008 - 19:29
Ianthe

Tekst aangepast

Ianthe

Voor een tuinier is tuinwerk geen werk, maar bouwen aan een droom.. hier kan ik mezelf wel in vinden.. vooraleer ik 's morgens naar mijn werk vertrek maak ik altijd een wandeling door de tuin.. genietend van al het nieuws dat ik elke keer weer ontdek.. een nieuw knopje.. een bloem.. en werken in de tuin dat is een pure vorm van ontspanning voor me ..

Intussen is er al een mail vertrokken naar biobest.. zou ik een chemische bestrijding kunnen combineren met een biologische?.. in ieder geval begrijp ik dat ik voor beide methoden te laat ben.. ook al hebben we geen echte winters meer.. alhoewel de engerlingen nog hoog in de grond zitten..

Ik ben bang voor de wortels van de laagstammige fruitbomen en frambozen in mijn tuin want die zijn omringd door het gazon en dus ook door engerlingen.. bovendien heb ik een paar maanden geleden een passiflora geplant in de hoop dat die even goed ging groeien als op mijn vorig adres maar plots hingen alle bladeren slap en dit lag zeker niet aan de droogte.. de wortels heb ik nog niet gecontroleerd in de hoop dat hij nog goed komt.. bovengronds is niet echt iets te merken.. wel wat sporen van vraat aan de bladeren maar de "eter" hiervan is niet te vinden.. nog even afwachten dus..

Bedankt voor de info!!!!
zondag 19 oktober 2008 - 09:56
Rita1960

Rita1960

Zijn de bomen dan al aangetast?

En weet je wel zeker of er engelingen in je tuin c.q gras zitten?
Kunnen n.l. ook andere insecten/ dieren zijn.

groetjes,

Rita
zondag 19 oktober 2008 - 20:12
Ianthe

Ianthe

Hallo Rita..
ik denk wel dat deze foto's (gevonden op site tuinadvies) overeenkomen met hetgeen ik bij mij zie..
en neen de bomen zijn nog niet aangetast..
ik weet ook niet of ze gevaar lopen..
Ianthe
[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 20 oktober 2008 - 18:02
Rita1960

Rita1960

Lijkt idd op de engerling. Eén troost, ze tasten je bomen niet aan.

Misschien kun je iets met de volgende site:

http://www.engerlingen.nl/default.html

Andere vijanden van de engerlingen, vogels zoals spreeuwen, kraaien en kauwtjes.

Groetjes,

Rita
maandag 20 oktober 2008 - 19:12
miekehouthoofd

Miekehouthoofd

Hey hallo,

geloof die praatjes niet van al die chemische middelen hoor! Ik heb zowat alles geprobeerd en iets hielp.
Tot ik toevallig de mensen van Vartago tegen het lijf liep. Zij gebruiken de producten van Pireco en ja hoor! Het is niet giftig en ik gebruik het al twee jaar met succes!
Op www.vartago.be vind je meer.
vrijdag 7 mei 2010 - 08:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon