menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klaver en gazon een harmonie of een gevecht

Ga naar meest recente reactie

dvandyck

Dvandyck

Beste,

eind april heb ik een gazon gezaaid en na verloop van tijd zag die er erg goed uit. De laatste maanden begint hij hoe langer hoe meer op een klaverveld te lijken, maar naar verluid is klaver niet slecht voor een gazon.

Op zich heb ik niets tegen de klaver: het is ook mooi groen en zacht, maar hij mag mijn gazon uiteraard niet verdringen.
Vandaar de vraag: als je klaver laat doen, is het dan een gevaar voor het gras of eerder een harmonie?

Als het wenselijk is om tegen de klaver op te treden, hoe gaan ik dan best (bij voorkeur chemcialieloos) te werk?

dank voor jullie advies!

Dries.
zaterdag 11 oktober 2008 - 15:38
printemps

Printemps

hallo

er zijn steeds meer voorstanders van klaver samen met gazon
zou groener zijn en makkelijker in onderhoud
is ook te koop in een zaadmengsel(denk gele zakken)

google maar eens op microklaver

mvg
an
zaterdag 11 oktober 2008 - 16:17
leeuwtje

Leeuwtje

maar microklaver is zo klein dat het niet of nauwelijk opvast tussen gras. Gewone klaver is veel groter en kan inderdaad wel duidelijk het gras gaan overheersen vind ik. Het maakt ook van die lastige uitlopers en komt dan overal terecht. Ik zou het er dus uithalen. Als het niet te veel is gewoon met de hand doen.
zaterdag 11 oktober 2008 - 23:23
Kwest

Kwest

Voor mij hoeft een grasperk er niet smetteloos als een biljartveld uit te zien... Enkel paardebloemen gaan er onverbiddelijk uit. Vorig jaar moest ik een nieuw stukje gazon inzaaien en heb zaad met Microclover (van Aveve) gebruikt. Het geeft een zeer goed resultaat, de klavertjes zijn kleiner dan de gebruikelijke klavertjes, maar toch niet zo micro.. Maar dat geeft niet, klaver heeft een paar grote voordelen:
- groeit minder snel dan gras, dus minder maaien
- in droge periodes blijft het langer groen
- klaver zorgt voor natuurlijke bemesting van het gazon door de vorming van natuurlijke stikstofbolletjes aan de wortels.

Groeten,

Kwest
zondag 12 oktober 2008 - 09:19
dvandyck

Dvandyck

Ik heb inderdaad ook van die klaver met lange uitlopers. Ik heb net een hele hoop kale plekken ingezaaid en die waren vaak moeilijk terug te vinden door de klaver. Ik moest dan steeds een hele hoop uitlopers verwijderen alvorens ik de kale plek terug kon inzaaien (ik werk de grond een beetje los en strooi er een mengsel van potgrond en graszaad op en stamp het dan aan).

Op zich heb ik niets tegen de klaver, zolang hij mijn gazon *helpt* (klaarblijkelijk door stifstof toe te voegen (dank aan Kwest)), maar ik heb momenteel eerder de indruk dat hij mijn gazon aan het verdrijven is.... vandaar deze topic.

Hoewel er al heel wat nuttige informatie staat in deze thread, ben ik er eigenlijk nog steeds niet uit: kan klaver gazon verdrijven? Hiermee bedoel ik dat de gazon er op lange termijn op achteruit gaat (in kwaliteit, niet noodzakelijk in kwantiteit) door de aanwezigheid van klaver.

Bij de weg: moet ik de klaver verwijderen in de omgeving van de ingezaaide kale plekken of kan dat geen kwaad? Het zou een vreslijk werk zijn...

groeten

Dries.
zondag 12 oktober 2008 - 19:44
Pauze

Pauze

verticuteren en bemesten met bloedmeel op regelmatige basis ..aangezien klaver net als de bonen en erwten van de vlinderbloemigen familie is , houd ze niet van een goed bemest gazon , door het verticuteren zijn de uitlopers dan ook ineens uit elkaar getrokken .
zaterdag 6 juni 2015 - 08:27
Polplastron

Polplastron

Ik ga gedeeltelijk mee in bovenstaande uitleg. Zelf bemest ik de laatste jaren in het voorjaar eerst met een stikstofrijke, organische meststof (in mijn geval een Gazonstart of iets dergelijks). De hoeveelheid klaver lijkt de laatste jaren ook af te nemen, dus er zit iets van waarheid in.

Over het "gevecht" kan ik enkel zeggen dat het hebben van een gazon dat enkel bestaat uit gras een ideaal is dat slechts bestaat sinds de uitvinding van de herbiciden. Vroeger had elk gazon klaver e.d., maar tegenwoordig (sinds zowat de jaren '50) bestaat de misvatting dat een gazon met klaver een onverzorgd gazon is.

Voor mijn part is een gazon zonder klaver echter meestal een mooi teken van een giftige tuin. Geef mij dan ook maar een mooi gemengd gazonnetje met wat meer of minder klaver erin; de bijen zijn me er ook dankbaar voor.

Groeten,

Pol
zondag 7 juni 2015 - 12:48
Wannus

Wannus

Een klein beetje klaver mag van mij ook , maar dat klein beetje vermeerderd
steeds . Deze foto hieronder was eerder een gazon genoemd .

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 7 juni 2015 - 13:01
RdB

RdB

Ooit had ik klaver'velden' in mijn gazon. Niets tegen ondernomen (zelfs niet gemest) en toch zijn ze grotendeels verdwenen.

Ruud
zondag 7 juni 2015 - 14:43
Pauze

Pauze

voor alle duidelijkheid , als ik gras zaai voor het gazon doe ik daar een grote hoeveelheid klaver in . waarom zou ik achter bloedmeel hollen om mijn gazon mooi groen te krijgen als de klaver dat voor mij doet .
zondag 7 juni 2015 - 18:43
Tuinman65

Tuinman65

Zo eenvoudig en gemakkelijk is het allemaal niet.
Leo
maandag 8 juni 2015 - 22:34
Pauze

Pauze

Leo , mijn gazon heeft de looks niet van die afgegelekte ploezekes die ik overal zie , maar het staat wel gezond door die klaver , en het kan tegen een droogteperiode van x aantal tijd ..
ik ben de slaaf niet van mijn tuin , ik geniet ervan , dat vind ik persoonlijk belangrijk .
maandag 8 juni 2015 - 22:41
Tuinman65

Tuinman65

Ik ga je geen ongelijk geven.
Momenteel geniet ik ook van een tuin die er niet uit ziet zoals ik het zou willen maar ik maak er het beste van.
Leo
dinsdag 9 juni 2015 - 22:42
Polplastron

Polplastron

Momenteel geniet ik ook van een tuin die er niet uit ziet zoals ik het zou willen maar ik maak er het beste van.

Meer kan een mens niet doen, Leo. Probeer er maar écht van te genieten!
woensdag 10 juni 2015 - 08:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon