menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Padje voor moderne tuin

Ga naar meest recente reactie

Sally

Sally

Wij willen in onze tuin een pad leggen. Daar het vrij lang is (meer dan 20 meter en 1 meter breed) zien we kasseien niet echt zitten. We willen het goedkoop houden. het moet geschikt zijn om op te fietsen. Eigenlijk hadden we aan dolomiet gedacht met afboording kasseien. Is dit wel proper? Wat zijn jullie ervaringen?
zondag 23 maart 2008 - 18:06
Plantje

Plantje

Sally,

Dolomiet is een van de betere en goedkopere producten
om een tuinpad aan te leggen.
Ook heb je keuze uit verschillende kleuren en verschillende
afmetingen.
Wel best onder de dolomiet een anti-worteldoek leggen.

Groetjes,
Plantje.
zondag 23 maart 2008 - 19:14
Sally

Sally

We zouden dolomiet in het midden leggen, maar hele fijne, waarover ons kindje kan fietsen. Maar vinden jullie dit vuil? De zijkant willen we dan afboorden met een klinker.. Hoe kan je vermijden dat de dolomiet over die klinkers gaat ... Mooi blijft liggen.

We hoorden nog iets anders. In het midden, het stapgedeelte klinkers en aan de zijkant dolomiet.
Wat denken jullie?

Zijn er nog andere goedkopere mogelijkheden om een padje aan te leggen.
zondag 23 maart 2008 - 20:46
Plantje

Plantje

Sally,

De dolemiet kan je na het aanleggen wat aanstampen.
En hoemeer er word opgelopen en gefietst hoe harder het
pad word.
Om te vermijden dat de dolemiet over de klinkers gaat, leg je
hem ongeveer een halve cm. onder de klinkers.
Het is in het begin wel haast onmogelijk dat er niet hier of daar
een steentje over de klinkers beland, maar na een tijdje zal.je daar
geen last meer van hebben.
De andere mogelijkheid die U aangeeft kan inderdaad ook, maar
dan moet je de zijkanten afboorden anders zal de dolemiet in het gazon
of border terecht komen. Dus zal dit wel wel wat duurder uitvallen.

Groetjes,
Plantje.
zondag 23 maart 2008 - 22:02
Spuddy

Spuddy

Je eerste idee vind ik het beste. Dolomiet in het midden en langs de randen kaseien of klinkers. Dat oogt heel mooi.
zondag 23 maart 2008 - 22:59
tuinenfre

Tuinenfre

Hallo,

Een tuinpad aanleggen en toch enigzins letten op zeer beperkt budget vind ik een jammerlijke manier van werken. U zal er reeds na 3 jaar spijt van hebben en her doen kost dubbel !!.

vooreerst als u dolomiet gebruikt, mag stof zijn (0/5) dan dient deze laag toch een 7 tal cm te zijn. Daaronder dient u een laag verdicht steenpuin aan te brenegen van toch een 20 tal cm. de reden daarvoor is als u in de wintermaanden of als het 2 dagen op rij regent buiten over u pad loopt dan zal het volledig drassig zijn en vervormen. die onderlaag dient als fundering en stevigheid voor u pad. Het aanbrengen van een doek alleen zal dit zeker niet verhelpen. als er op gefietst zal worden zal u sporen krijgen. Stof dolomiet (0/5) houd ook veel langer het water vast, als het nat is zal u telkens afdrukken (sporen)krijgen op de terras of de vloer in de woning. Als u ook een losse boord aanbrengt om de dolomiet tegen te houden, dan dient u daar toch ook rekening te houden dat deze boort voldoende dient te worden gefundeerd. Na korte tijd zal deze anders volledig loskomen en zeker in de winter. De onstabiele laag zal u boord loswringen. Als u dolomiet gebruikt raad ik u aan om borduren te plaatsen en onder u pad toch voldoende te funderen. U moet ook letten op het onderhoud in de dolomiet onkruid, aarde, schors van in de beplanting, mosgroei.

Ik zou toch goed overwegen mocht u iets doen dat u na enkele maanden geen spijt zult hebben.


http://users.skynet.be/tuinenfrederik


grt. Fré
dinsdag 25 maart 2008 - 13:19
iecee

Iecee

ik ben bang dat fre een beetje gelijk heeft, maar kijk eens op de website van gamma daar staat precies hoe je paden aanlegt
er staat op gamma.nl meer als gamma.be
dolemiet moet wel goed afgeboord zijn en er moet worteldoek onder en dan huur je een trilmachine om het aan te stampen.
dinsdag 25 maart 2008 - 20:34
iecee

Iecee

op het bedrijf waar ik werkte gebruikten ze alluminium boorden van 3mm dik
dat was wel heel mooi, strak en buigzaam en het stak zeker een cm boven de dolomiet uitmaar ik heb geen flauw idee waar je dit koopt.
dinsdag 25 maart 2008 - 20:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon