menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten en bloemen definitief verwijderen.

Ga naar meest recente reactie

Gonzales

Gonzales

Dag allemaal.

Verleden jaar (net voor de winter) werd onze hof heraangelegd. We kozen voor een rotstuintje om minder werk te hebben.
Op een bepaald deel werd op de grond een speciaal zeil gelegd(dit zou volgens de tuinman de planten die eronder zitten niet de kans geven verder te groeien)
Nu zie ik echter dat er reeds krokussen door het zeil groeien.
Er liggen nochthans vele steentjes op het zeil.

In een ander gedeelte van de tuin(waar geen zeil ligt) komt de beplanting van vroeger ook weer terug(en dat wil ik nu echt niet).
Er werd een bodembedekker geplant . Hoe kan ik de oudere planten weg krijgen zonder de nieuwe kapot te doen,
Uiittrekken gaat niet daar de wortels verspreid zijn en dieper zitten. Bestaat er soms een produkt om enkel een bepaald plant te vernietigen(zonder de andere kapot te maken)
Wie o wie kan me helpen?

Alvast bedankt.

Lut.
donderdag 7 februari 2008 - 19:05
VTO

VTO

geachte,

er bestaan sproeistoffen die enkel werken op eenzaadlobbigen of enkel op tweezaadlobbigen. De sproeistoffen voor tweezaadlobbigen is typisch de sproeistoffen voor het gazon. Deze sproeistof dood alle tweezaadlobbige planten. Eenzaadlobbig, bij het ontkiemen van het zaad komt er een blaadje uit, zoals gazon, prei, ajuin. Tweezaadlobbigen zijn de meeste andere planten. De zaden komen uit met twee blaadjes, zoals een boon.

Er zijn ook bepaalde planten die genetisch gemanipuleerd zijn die niet afsterven bij bepaalde sproeistoffen.

Als je selectief bepaalde planten wilt vernietigen, en dit zonder alles uit te halen en opnieuw te beplanten wacht je best tot halverwege mei- begin juni en dit wanneer de temperatuur rond de 15 ° is. Dan kunt u plant per plant aanstrijken (met een kwast, watje), met een verdelingsmiddel. Neem een selectief product die alles tot in de wortel vernietigt en die afbreekbaar is. Uw tuincentrum kan u hiervoor de juiste producten leveren.
donderdag 7 februari 2008 - 19:59
deHaan

DeHaan

Ga regelmatig schoffelen en het probleem is na een jaar al een stuk minder.
Na 2 a 3 jaar ben je er vanaf.
Ga geen vergif gebruiken, dit heeft in dit geval weinig zin en is duur.
Schoffelen moet je toch, dus doe het een keertje vaker.
vrijdag 8 februari 2008 - 21:33
VTO

VTO

Ik ben ook van mening dat je zo weinig mogelijk vergif moet gebruiken. Liefst geen. Doch in bepaalde omstandigheden is dit de enige oplossing als je zoals hier niet volledig wilt herbeginnen. Schoffelen op het anti worteldoek die hier gebruikt is lijkt mij iets moeilijker. Maar zoals de haan zegt schoffelen is he beste voor het milieu. Het is zelfs twee maal goed, een voor het milieu, twee voor je conditie.
vrijdag 8 februari 2008 - 22:50
annis

Annis

Om te planten weg te halen denk ik dat je het met schoffelen alleen niet red. Je kunt toch beter de bodembedekkers even verwijderen en dan de planten weghalen dus uitgraven. Meestal als je een tuin doet heraanleggen zorg je dat alle planten uit de grond zijn om zo op die plekken nieuwe te zetten. Zo zijn de nieuwe planten op de oude gezet en als de oude sterker zijn zullen deze de nieuwe planten verdringen en krijg je nooit een mooi geheel.
zondag 10 februari 2008 - 17:03
Gonzales

Gonzales

Om te planten weg te halen denk ik dat je het met schoffelen alleen niet red. Je kunt toch beter de bodembedekkers even verwijderen en dan de planten weghalen dus uitgraven. Meestal als je een tuin doet heraanleggen zorg je dat alle planten uit de grond zijn om zo op die plekken nieuwe te zetten. Zo zijn de nieuwe planten op de oude gezet en als de oude sterker zijn zullen deze de nieuwe planten verdringen en krijg je nooit een mooi geheel.


Dag Anis.

Ik begrijp wat je bedoeld maar helaas de tuinaanlegger heeft er zich niks van aangetrokken.
Zo zit ik er maar mee. Ik dacht van een selectieve onkruidverdelger te gebruiken en daar waar ik de planten niet kan uitgraven dit produkt te gebruiken. Ik heb er reeds heel wat uitgegraven maar sommigen hebben zoveel vertakkingen en komen dan elders weer uit. Deze planten krijg je door uit te graven alleen nooit weg.
Er komen planten door in het nieuwe gras(daar waar vroeger geen stonden) maar alles werd door elkaar gewoeld. Ik denk dat de selectieve onkruidverdelger de einge oplossing is?
Is dat de goede oplossing?
ps. heb zojuist die twee prachtige websites bezocht.

Groeten.
Lut.

dinsdag 12 februari 2008 - 13:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon