menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Giftige Oleanders

Ga naar meest recente reactie

Beule

Beule

Voor het komend jaar wil ik een stuk tuin inrichten dat grenst aan een publiek trotoir. Er is geen hek of andere afscheiding mogelijk.
Nu wil ik op dit stuk ( gericht op het Zuiden ), Oleanders in de volle grond plaatsen. Op enkele sites kwam ik redactionele stukken tegen waarop de giftigheid van Oleanders beschreven staat. Enkele tuincentra meldden me niets te weten over en geen ervaringen te hebben met giftige Oleanders.
Is het nu wel verantwoord om Oleanders te plaatsen direct naast een publiek gebied ?

Alvast bedankt voor onderbouwde antwoorden.

Hans
woensdag 17 oktober 2007 - 10:54
hildavw

Hildavw

Welkom Hans op dit forum.

Wat je vraag betreft, op je eigen grond mag je toch plaatsen wat je wilt, zolang het geen verboden of beschermde planten zijn.
Als we alle giftige planten uit onze tuin zouden moeten weren, zouden vele tuinen er tamelijk kaal bijliggen !

groetjes

Hilda
woensdag 17 oktober 2007 - 11:18
Tine

Tine

Als je ook in de plantsoenen kijkt zie je voor het grootste deel ook giftige planten staan.

Tine.
woensdag 17 oktober 2007 - 11:59
Esem

Esem

Zoals hildavw al aangeeft,
als we inderdaad alle giftige planten uit de tuin laten ,kunnen we beter gazon alleen in de tuin zaaien.
Neem nu bv. Taxus alle delen zijn giftig en vooral de rode bessen wat kinderen aanterkt om ervan te snoepen,en toch zij ze massaal aangeplant,zelfs aan de straatkant.
Vingerhoedskruid ook een giftige plant,en toch groeit deze in het wild.
De klaproos is ook nog zo een giftige plant,dit maar om aan te geven, dat er veel mensen niet eens weten wat er allemaal van giftige planten in de tuin staat?
Gr Eddy,
woensdag 17 oktober 2007 - 12:18
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hey Hans,

Eerst en vooral hartelijk welkom op dit forum.
Oleander is inderdaad erg giftig en ik denk daarbij aan de mooie bloemen die zeker aantrekkingskracht hebben op jonge kinderen.
Ik moet altijd van mijn oren maken tegen de kinderen van de buurt en smeken dat ze mijn bloemekes laten staan.
Verantwoordeliijkheid, heb je al anders zou je de vraag niet stellen.
Ik denk dat jij alleen, voor jezelf, die gewetensvraag kan invullen.
Informeer eens bij je gemeente over aansprakelijkheid?
Veel succes

Lysianthus
PS: Oleander is niet winterhard...............in volle grond, beschut op het zuiden ( misschien ) maar toch .
Nu kamp je al met twee risico"s
woensdag 17 oktober 2007 - 12:27
printemps

Printemps

er zijn veel winkels waar ze niks weten

trouwens
2jaar geleden stond er in de folder van carrefour
bij de oleander-foto
dat het bloeiende laurier was???????
?????? ?????? ?????

lekker lekker
gezondheid
proost

zou ik zo zeggen

mvg
woensdag 17 oktober 2007 - 13:31
angy

Angy

idd oleanders zijn niet winterhard en giftig. Ze kunnen tot ongeveer -5°C verdragen indien het een niet al te jonge plant is en goed ingeworteld is. Afdekken van de wortels met schors kan je een paar graden schelen. Trouwens zo goed als alle tropische planten zijn giftig.
maandag 22 oktober 2007 - 13:49
LOBU

LOBU

De enige bekende ernstige gevallen van vergiftiging door oleander deden zich voor in zuid Europa waar reizigers, uitgeput of met een lichte zonneslag dronken uit openbare fonteinen waarin bladeren en bloemen van overhangende oleanders dreven, dit is een beetje gelijklopend met het leegdrinken van een vaasje waar meiklokjes in hebben gestaan.
Giftigheid heeft ook te maken met persoonlijke gevoeligheid van individuele mensen, zo zijn gevallen bekend van mensen die flauwvallen alleen al van het aanraken van blad van Aconitum (monnikskap, de giftigste inheemse plant)

PS Taxusbessen zijn het enige wat niet giftig is aan een Taxus (althans het rode omhulsel) en zijn best lekker, de pitjes echter zijn wel giftig (dodelijk vanaf een 15-tal) wanneer je ze stukbijt !!
donderdag 25 oktober 2007 - 21:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon