menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke planten kan ik zetten op een rand van 60 cm

Ga naar meest recente reactie

Baileysker

Baileysker

Ik heb een stukje van 60 cm breedte waar ik wat planten wil zetten.
Zullen dus wel planten moeten zijn die niet breed uitgroeien.
Graag zou ik iets willen dat tussen de 1 en 2 meter hoog wordt.
En het is wel meestal schaduw op dat stuk.

Is Hibiscus mogelijk?
Iemand nog andere suggesties?
zaterdag 29 september 2007 - 08:51
annis

Annis

Hibiscus heeft toch wel zon nodig om goed tot bloei te komen en wordt breder dan 60 cm. Is dit een stukje tegen een muur of afscheiding of een vrijliggende strook grond?
zaterdag 29 september 2007 - 09:51
Baileysker

Baileysker

Dat stuk is tegen een houten afschutting gelegen.
zaterdag 29 september 2007 - 09:53
annis

Annis

Je kunt dan ook denken om klimplanten te plaatsen die van schaduw houden en daarvoor wat kleinere planten zoals bv. Hosta's, Helleborus etc. Klimplanten Clematissoorten ,Klimhortensia etc.
zaterdag 29 september 2007 - 09:56
Baileysker

Baileysker

Kan clematis in de schaduw, dacht dat die in de zon moesten staan?
Klimhortensia, worden die niet heel groot?
zaterdag 29 september 2007 - 09:59
annis

Annis

Clematis kan schaduw verdragen.Komt op dit stuk grond helemaal geen zon of maar een aantal uren de Clematis staat graag met zijn voeten in de schaduw. Hoe hoog is dan die houten schutting. Klimhortensia wordt wel hoog maar kun je leiden naar de zijkanten. Kamperfoelie kan ook nog er zijn zelfs wintergroene soorten. Zelf heb ik er een die in de schaduw staat en het erg goed doet. Dit is Lonicera japonica Halliana.

zaterdag 29 september 2007 - 10:26
Baileysker

Baileysker

Toch heel weinig, misschien in de late namiddag een klein beetje, moet daar eigenlijk nog eens goed op letten. De schutting is 1,80 meter hoog.
Klimhortensia lijkt wel interessant als ik die naar opzij kan leiden.
zaterdag 29 september 2007 - 11:09
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Ik heb zelf Pieris Flaming Silver en ben er heel tevreden over , mooie kleuren in alle seizoenen, goed te snoeien en nog veel meer , zoek maar op !!!
Skimmia Japonica Rubella, kan ik ook aan raden!!!!
Veel Acers..............zijn ook mooi.( ook kleine traaggroeiende en goed in vorm te houden)
Anemonen.........
siergrassen...........
Rododendron ( dwerg )en Azalea's..............
Enz...................
Hopelijk heb je er wat aan, googel eens op schaduwplanten, dan vindt je er nog veeeeeel meer.
zaterdag 29 september 2007 - 12:07
Catgarden

Catgarden

Als je wat vaste planten wilt die het goed doen in schaduw :
Anemone japonica hybriden (zoals 'Pamina', 'Honorine Jobert', 'Whirlwind' enz.).
Brunnera macrophylla (Kaukasische vergeet-mij-niet), daar heb je de gewone in met groen blad maar ook mooie cultivars met tweekleurig blad zoals 'Jack Frost'.
Varens zijn ook altijd mooi voor een groene tint en er bestaan heel wat varens die groenblijvend zijn in de winter.
Dicentra spectabilis (gebroken hartje) is een mooie voorjaarsbloeier maar verdwijnt wel na de bloei, maar als je die tussen een herfstbloeierplant vb Anemone, valt die lege plek niet op.
Als je in de winter wat kleur wilt kan je ook Helleborus in je border zetten.
Heuchera heeft tientallen cultivars en doet het ook goed in de schaduw.
Omphalodes cappadocica 'Cherry Ingram' of 'Starry Eyes' is ook een soort vergeet-me-nietje, ook een vaste plant maar met kleiner blad dan de Brunnera en ze blijven lager ook maar de bloemen zijn groter.
Pulmonaria is groenblijvend en heeft veel cultivars met groen blad, zilver blad, groen blad met witte stippen en de is wit, roze, paars of blauw.

Dat zijn allemaal sterke planten waar je geen werk aan hebt buiten uitgebloeide bloemen afknippen of in de vroege lente afgestorven stengels afknippen.

maandag 8 oktober 2007 - 11:48
Lysianthus

Lysianthus

Bedankt Catgarden................ik heb dank zij jou ..............enkele leuke schaduwplanten leren kennen, die ik overweeg in mijn schaduwborder te zetten.
maandag 8 oktober 2007 - 16:30
Baileysker

Baileysker

Inderdaad, heb foto's opgezocht van de planten, en ik vind er mijn goesting wel tussen.
Bedankt
maandag 8 oktober 2007 - 17:01
Baileysker

Baileysker

Ben weer eens bezig met een verlanglijstje op te stellen met planten die ik zou willen.
Dicentra spectabilis (gebroken hartje) vindt ik ook heel mooi, maar nu lees ik dat deze giftig zijn.
Zijn deze gewoon giftig of zeer giftig? vooral dan voor honden en katten.
maandag 24 maart 2008 - 16:21
Lysianthus

Lysianthus

@ Baleysker,
Dicentra spectabilis is matig giftig, denk ik, ik vind et nergens terug onder heel giftig.
Alle delen van de plant zijn giftig en het sap kan huidirritaties veroorzaken.
Ik heb het ook en mijn kat blijft er af


maandag 24 maart 2008 - 19:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon