menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ligustrum

vdbrob

Vdbrob

Hallo,

Ik heb in februari 2006 thuis een nieuwe liguster haag aangeplant. Sindsdien heb ik niet dan problemen.
In het voorjaar staan er enorm veel nieuwe scheuten en blaadjes aan, maar na een tijdje beginnen de blaadjes te krullen, verkleuren (gelig) en vallen ze nadien af. Ook zit er op sommige blaadjes een wit "waas" , het lijkt op schimmel.
Ik ben bij mijn lokale plantenkweker langs geweest en hij heeft mij een product meegegeven om de haag te behandelen tegen bladkrulziekte. Tot dusver zonder resultaat na 3 behandelingen.
Vreemd is wel dat de plantjes die ik bij het aanplanten over had, dit probleem ook hebben en zij staan bij mijn schoonouders in de tuin.
Ik weet niet of deze haag nog te redden is, want indien niet wil ik dit najaar ze uitdoen en eventueel een nieuwe aanplanten.

Ik heb al enkele aanverwante topics en reacties gelezen maar kom tot de vaststelling dat geen enkele van de daar genoemde oorzaken (fundering, sproeistoffen, enz...) zich bij ons in de tuin voordoen.

Graag jullie advies en reacties
maandag 24 september 2007 - 10:15
JovanDreumel

JovanDreumel

Een foto zou me wat meer informatie veschaffen. Maar een paar zaken zijn mogelijk:
1e: Trips, die aan de bladeren schaven met hun mondwerktuigen en dan lijkt het dat er een waas op komt, maar er is een laagje van het blad weg en geeft een metaalachtige glans.
2e: Vruchtbladrollers, die de blaadjes doen oprollen.
zondag 30 september 2007 - 09:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon