menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Regenwormen bestrijden

Ga naar meest recente reactie

Saabke

Saabke

Heeft er iemand een oplossing om de regenwormen te bestrijden??
Het probleem is dat onze tuin vol vol vol van die zandhoopjes ligt die afkomstig zijn van regenwormen!
Dit is niet plezant om al die zandhoopjes op het gazon te zien.
Als er iemand een oplossing heeft om er iets aan te doen (verminderen of verwijderen) mag je het altijd laten weten.
Dank u
vrijdag 24 augustus 2007 - 20:56
rialle

Rialle

Allereerst hartelijk welkom op dit leerzame en gezellige forum !!

Sorry hoor Saabke, maar ik dacht dat regenwormen juist een teken zijn dat je een gezonde tuin hebt!?
Hoe meer regenwormen hoe beter toch?


Groetjes Rialle
vrijdag 24 augustus 2007 - 21:12
Helianthus

Helianthus

Saabke, ook van harte welkom op dit forum, maar hoe kom je erbij om regenwormen te gaan bestrijden ?
Hoe meer ik van die kleine helpers in m'n tuin krijg, hoe liever ik het heb.
Zoals Rialle al zei, regenwormen dus een goed teken.
Die kleine hoopjes die neem je er maar voor lief bij.
En bij een regenbui spoelen die zo tussen het gras en zijn prima bemesting.
Meer nog, regenwormen MAG je NIET bestrijden !!!
Enkel en alleen op golfterreinen is dat toegelaten, gelijk waar elders is dat verboden.
Zet dat idee dus asjeblief uit je hoofd...

Groetjes, Gert.
vrijdag 24 augustus 2007 - 21:17
Saabke

Saabke

Dankuwel voor de snelle reacties
Maar ik vind het gewoon niet zo tof om met dat probleem te kampen. Je krijgt er oneffenheden van in de tuin. Nu niet dat het een biljarttafel moet zijn maar ik zou het graag verminderd zien.
Hoe doen ze het dan op een golfterrein???
vrijdag 24 augustus 2007 - 21:30
fastmario

Fastmario

als visser weet ik ze te vangen
u kan ze gewoon vangen bij nat weer en snachts
maar je moet het kunnen
u kan ze doen verminderen zo maar zoals hierboven vermeld is het wel een nuttig dier
je moet wel snel zijn om ze te vangen
vrijdag 24 augustus 2007 - 22:37
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

De Schepper heeft het gras geschapen en de regenwormen en zag dat het goed was. Toch, in al zijn wijsheid heeft hij gedoogd dat de mens het vast tapijt uit vond en voor buiten asfalt en betonnen plaveisel, hopend dat zijn favoriete schepsel daar genoegen zou mee nemen. Tot zijn verwondering was deze nooit tevreden en wou alles wat reeds duizenden jaren logisch en vanzelfsprekend was geweest herscheppen tot het ideaal dat hen dagelijks werd ingeprent door afgoden als Bayer en Monsanto. Hij werd woedend en liet de mensen dan maar aan hun lot over toen zij begonnen te stikken in hun vervuilde atmosfeer en leden aan de ergste kankers ....
zaterdag 25 augustus 2007 - 02:40
minouke

Minouke

prachtig JD ! één en al waarheid, mooi gedicht

En wie een teveel heeft aan regenwormen, breng ze maar naar hier ; véééél méééér voordelen dan nadelen aan regenwormen alhoewel ik me toch afvraag of je zeker ben dat die hoopjes van regenwormen zijn , want dat zijn zo'n kleine hoopjes dat je ze amper ziet .

Je gras misschien niet zo kort maaien dat het hoger is dan die kleine hoopjes
zaterdag 25 augustus 2007 - 07:02
hugo

Hugo

JD, ik treed je volledig bij;;

regenwormen zijn zeer nuttig,ze zijn het lievelingsvoedsel van mollen,egels,merels,kippen,en vele andere vogelsoorten die op de grond tikken met hun snavel en zo de wormen uit de grond lokken,maar ze zijn ook heel nuttig voor de bodem en het bodemleven!Ze bewerken de bovenste grondlaag tot op een diepte van wel drie meter door de grond om te woelen die dan luchtig wordt,en een natuurlijke drainage vormt voor het regenwater door insijpeling,door lucht en water komt er zo een natuurlijk bodemleven tot stand,regenwormen graven steeds maar door gedurende hun ganse leven en eten aarde,rottend plantmateriaal,dode wortels,bladeren,dode soortgenoten en andere,deze wordt dan uitgescheiden in humusrijke wormenmest,die zeer voedzaam is voor het bodemleven,de wormen zorgen zelf voor een natuurlijk bioptoop,zo kunnen micro organismen zich perfect ontwikkelen,en vormen ze een perfecte symbiose met planten,daar het plantafval op het menu de nr1 lekkernij voor hun is.Men heeft het aantal regenwormen per halve hectare geschat op 3 miljoen, met een totaal gewicht van 50 kg. Zonder hun voortdurende grondbewerking, doorluchten, draineren, het naar beneden trekken van bladeren en het opwerpen van wormhoopjes zou de aarde en zeker het niet in cultuur gebrachte land spoedig dichtgeslagen en zonder groei van micro-organismen zijn. De grootste aantallen wormen vindt men in weilanden waar een overvloed van voedsel is en waar ze niet gestoord worden, de populatie vermindert sterk wanneer de grond gespit of geploegd wordt. De regenworm verdraagt ook geen sterk zure grond; wanneer een bepaalde zuurgraad wordt overschreden blijven dode planten als een dichte mat liggen en tenslotte ontstaat turf.De ideale zuurtegraad ligt tussen de 5.4 en 5.9 ph voor regenwormen,bij zoetere of zuurdere grond gaat de voortplanting beperken,en bij uiterste waarden sterven ze gewoon...

Het nut van deze aardewerkers......
------------------------------------------------
Iedereen weet dat moeder natuur het goed voor elkaar heeft,wij als aardekwekers kunnen enkel in beperkte mate de ideale omstandigheden nabootsen om tot een zo bevredigend mogelijk resultaat te kunnen komen,wel deze diertjes leveren hier een belangrijke bijdrage aan,alle wonderboosters ten spijt,maar als je aarde niet in orde is zal de rest ook nooit in orde komen!Het is juist de sterkste schakel in de teelt,door een perfecte harmonie tussen goede natuurlijke bacterien,schimmels en regewormen op een goede luchtige aarde,waarbij nog eens gratis humusrijke wormenmest zal afgegeven worden kunnen we tot ongekende resultaten komen,De regenworm is zeer belangrijk voor de afbraak van organisch materiaal (compostering). Hierbij wordt dood organisch materiaal omgezet in humus en een humusrijke grond is belangrijk voor een goede plantengroei. Uitwerpselen van wormen bevatten soms 40% meer humus dan de bovenste grondlaag, waarin de regenworm leeft. Regenwormen trekken 's nachts bladeren, mest en ander dood organisch materiaal de grond in om later als voedsel te dienen en voor bekleding van het nest.door de regenwormen zal de aarde niet verkorsten,blijft deze waterdoorlatend en luchtig waardoor het micro bodemleven van schimmels en bacterien gunstig zal beinvloed worden,de aarde zal leven....

wormen zijn tegelijk ploeg en meststofstrooier

groetjes
zaterdag 25 augustus 2007 - 08:24
Catgarden

Tekst aangepast

Catgarden

Ik versta de mentaliteit van sommige mensen toch echt niet tegenwoordig
Regenwormpjes doden omdat ze "hinderlijke" hoopjes produceren in het gras...
Als oplossing : een rakel nemen en die hoopjes wegrakelen in het gazon.

Die regenwormen zorgen immers voor een goede beluchting onder je gazon zodat het water makkelijk wegkan. Na zo'n natte zomer zou je gazon verzopen zijn van teveel water, vol met kale plekken als die lieve regenwormpjes geen gangen zouden graven onder de grond.
zaterdag 25 augustus 2007 - 13:51
Adrienne

Adrienne

Ja maar ... zijn het wel regenwormen ??????
Ik heb ook met zijn momenten hoopjes in de gazon.
Eens gaan loeren en .... volgens mij zijn da mierenesten !!!

Dus ik zou toch eerst eens goed kijken, misschien is het bij jou
ook wel iets anders !!!
zaterdag 25 augustus 2007 - 22:52
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Zoals ik al zei ,ik twijfel ook dat het regenwormen zijn, die maken weinig hoopjes en als die er zijn dan lijken die op een héél klein hoopje bruine (aarde) saucissekes .Hoogte 1 à 2 cm max en omtrek idem

Mierennesten zouden zoals Adrienne zegt wel eerder kunnen zijn

al de voordelen van regenwormen :
http://www.ping.be/~pin29174/regenwor.htm

en op dezelfde link vind je ook info over mieren (bovenaan op "mieren" tikken)
zondag 26 augustus 2007 - 07:48
Saabke

Saabke

Mieren zijn het zeker niet want die hun hoopjes is meer zo van da poederachtig zand. Heb ik al een paar keer voor gehad. Volgens mij zijn het echt hoopjes van mieren.
zondag 26 augustus 2007 - 09:42
Adrienne

Adrienne

Awel misschien kan je een foto op het forum zetten.
Er is altijd wel iemand die het kent en je raad kan geven.
maandag 27 augustus 2007 - 17:27
tgrassprietje

Tgrassprietje

tisch best da ge die wormen gewoon laat !
dinsdag 11 september 2007 - 21:51
Saabke

Saabke

Zoals ik al zei ,ik twijfel ook dat het regenwormen zijn, die maken weinig hoopjes en als die er zijn dan lijken die op een héél klein hoopje bruine (aarde) saucissekes .Hoogte 1 à 2 cm max en omtrek idem

Mierennesten zouden zoals Adrienne zegt wel eerder kunnen zijn

al de voordelen van regenwormen :
http://www.ping.be/~pin29174/regenwor.htm

en op dezelfde link vind je ook info over mieren (bovenaan op "mieren" tikken)


Ik ben er nog eens na lang weg geweest te zijn. Die beestkes zitten nog alijtd massaal in mijnen tuin seg. Wat er hier gezegd wordt van die HEEL kleine hoopjes bruine aarde ben ik het niet mee eens. Ik zal 1 van de dagen eens een foto nemen zodat ge kunt zijn dat het niet klein is.

Wat is er eigenlijk aan te doen?
Heel de tuin een stukje afgraven en verse goede grond aanvoeren. Of heeft dit niet veel zin?
woensdag 15 oktober 2008 - 07:36
Rita1960

Rita1960

Hallo Saabke,

Ik heb voor u in de aanbieding:

mollen,

de beste pierenvangers die er zijn

groetjes,

Rita
woensdag 15 oktober 2008 - 18:09
hugo

Hugo

foto's aan doorgestuurd door 'saabke' van zijn euvel

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
zaterdag 18 oktober 2008 - 18:47
Saabke

Saabke

Dit zijn mijn verontrustende bergen zand (heel de gazon heeft er last van) van de regewormen denk ik!!!!! Of denkt er iemand anders over?
Het zijn toch al geen KLEINE zandhoopjes niet meer.
Wat is er aan te doen om terug een proper gazon te krijgen?
Wat kan de oorzaak zijn dat ik er heel veel last van heb en de buurman hier en daar een enkele wat normaal is?
zaterdag 18 oktober 2008 - 22:28
semperfi

Tekst aangepast

Semperfi

Howdy Saabke,
Als wormen dat gemaakt hebben zijn dat Superwormen die bodybuilding hebben gedaan.
'k Zou begot niet weten wie de dader(s) zijn .... maar dat is bijna een kolonie termieten
Er zal wel iemand op het forum de bouwwerken herkennen.
Veel Succes,
vrijdag 7 november 2008 - 10:43
Saabke

Saabke

Hey Semperfi, snapt ge nu waarom ik er zo moeilijk over doe!
Het wordt alleen maar erger. Als ik nu het gras moet afdoen ben ik langer bezig met al het zand uit mijn machien te halen dan met het gras zelf!! (precies een mijnenveld)
Overal waar zo'n hoopje ligt is er geen gras meer te bespeuren.
Ik hoop dat ik hier een oplossing voor vind!
vrijdag 7 november 2008 - 19:08
Peppody

Peppody

vang een stel merels en laat ze los op je gazon

of iets eenvoudiger: ga kippen houden en och mochten ze je gazonnetje wat wegkrabben... je wou het toch al af gaan graven. Hoef je het naderhand alleen maar opnieuw in te zaaien.

Of vangen (en dit is wel serieus): je neemt een koperen staaf/stangetje, en een tweeaderig snoer, maak met plakband aan het uiteinde van het stangetje het snoer vast (natuurlijk wel de stroomdraad los maken zodat dit via de staaf kan lopen) Aan de andere kant van het snoer een stekker maken. Stangetje 15 cm de grond in steken, stekker in stopcontact. Door de stroom komen de wormen omhoog en je kunt ze wegrapen. En even voor de dierenbeschermers: de wormen leven dan nog, mijn vriend doet dit om te vissen en je hoeft er niet snel voor te zijn. O, pas wel op met nat gras... raak de staaf niet aan.... er staat stroom op! Diervriendelijke oplossing maar wel oppassen voor jezelf. Mocht de aardlekschakelaar in de meterkast meteen omspringen dan gaat het niet bij u, wees niet bang de boel zal echt niet ontploffen.
Bovenstaande is echt geen grapje, mijn vriend doet dit al jaren zo!

vrijdag 7 november 2008 - 22:56
Etienne45

Etienne45

Afgaande op de foto's lijken mij dit géén (gewone) regenwormen. Zelfs geen mieren.
Ik zou in een verloren hoekje van het gazon werkelijk eens een " diepgaand" onderzoek doen. M.a.w een klein stukje nabij die heuveltjes uitgraven en nauwkeurig onderzoeken.
zaterdag 8 november 2008 - 10:42
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

dat zijn volgens mij toch 'gewoon' pierenhoopkes. Het gazon ligt er hier ook voller van als andere jaren maar het is dan ook bijna een heel jaar natter dan normaal, misschien zijn de regenwormen in overdrive gegaan (als je ze ziet geef ze dan een schouderklopje). Normaal heb ik ook een aantal mollen in de tuin (de buurman heeft net zijn tuin aangelegd, misschien zijn ze gaan lopen door de zware grondwerken), die geven veel grotere hopen maar de remedie is dezelfde : gewoon regelmatig opentrekken, als je dat een beetje gespreid doet zal het met de verzakkingen wel meevallen, zeker met de pierenhoopjes.
Weinig aan te doen denk ik maar dan nog wees blij dat de wormen blij zijn met jouw grond, hij zal van de slechtste niet zijn. Afgraven en 'goede' grond aanvoeren zal de oplossing niet zijn tenzij het slechtere grond is (en die kans is groot want 'goede grond' wordt schaars).
De schade zal wel meevallen, mijn gazon ziet er altijd stukken beter uit dan die van de buren, ondanks de 'schade' van de molshopen in de winter (ondanks of is het net dankzij want mollen = pieren en pieren = goede grond, en allebei geven ze betere waterhuishouding - want water kunnen optrekken is even belangrijk als water kunnen afvoeren, betere beworteling want als voorgeboorde kanaaltjes, betere verluchting,...).

noem ons gerust "naïeve groenen" op dit forum maar geef elke pier persoonlijk "een goei bees" of leg klinkers
dinsdag 11 november 2008 - 22:00
Ntone

Ntone

Dat lijken mij toch ook "gewone" pierenhoopkes. Gewoon op tijd openduwen. Er zal wel een reden zijn waarom dit gebeurd, maar niks om je echt zorgen over te maken imho.
woensdag 12 november 2008 - 00:14
iecee

Iecee

ben blij, je hebt gewoon heel goeie gezonde grond met hele grote pieren en de beste mest die er bestaat is wormenmest.
bij ons is dat ook zo en dan maaien niet zo kort.
bij ons komt het doordat we een muchmaaimachine hebben en alles wat blijft liggen ordt opgegeten door de wormen en die hoopjes zijn zuiver wormenmest.
woensdag 12 november 2008 - 13:20
grey

Grey

Help !

Ik zit met het zelfde probleem, hoe kan je de regenwormen uitroeien of toch drastich verminderen? Buiten het electrocuteren hier niet echt iets gelezen, er moet toch een of ander chemisch middel bestaan...

En begrijp me niet verkeerd, ik weet dat het goed bedoeld is maar zeg aub niet meer hoe goed de wormen zijn voor de grond. Als je er zoveel hebt als ik is het echt niet meer te doen. We hebben gazon voor de estetiek en voor het "gebruik" ttz voor kinderen te kunnen spelen. Maar beiden zijn verdwenen: het 1ste zie je op de fotos van saabke, en het 2de wat vroeger een biljart was is nu een mijnenveld waar je je enkels verzwikt als je er over loopt (zonder overdrijven!). Om noch te zwijgen over de modderpoel die het wordt wanneer we in de zomer een opblaasbaar zwembadje installeren...

donderdag 24 september 2009 - 12:57
Esem

Esem

Als je regenwormen wil uitroeien dan kan je beter 10 hoog gaan wonen,daar heb je geen last van regenwormen.
Het is nu net het zelfde of je zou vragen om alle bijtjes uit te roeien,dat hebben we in de korste tijd geen voeding meer ,wat bijtjes zorgen voor de bestuiving,wel regenwormen hebben ook zo hun nut in de tuin.

Sorry dat ik dit zo cru stel ,maar als je regewormen wil uitroeien ben je beslist verkeert bezig.
Een tuin heeft nu eenmaal, of het nu een siertuin of een moestuin is,regenwormen nodig.
Gr Eddy,
donderdag 24 september 2009 - 22:40
Polplastron

Polplastron

Simpele oplossingen: napalm of asfvalt.

Regenwormen zorgen ervoor dat de grond luchtig blijft waardoor planten beter gaan groeien.

Een grond zonder regenwormen en ander bodemleven is een dode grond waarin niets zal groeien.

Een tuinliefhebber die regenwormen wil uitroeien is gewoon gek!
(Maar ik begrijp de dwaling wel hoor in dit geval!)

Wist je trouwens dat kolonisten regenwormen importeerden in Amerika om de grond er vruchtbaar te maken. Zonder die kleine beestjes lukten heel wat teelten immers niet zo goed.

Die hoopjes kan je best uiteenrijven. Bovendien komt het "probleem" maar een korte tijd in het jaar voor. Wanneer je wekelijks twee keer het gazon maait blijft er immers van die hoopjes al snel niets meer over.

Groetjes,

Pol

P.S.: Als je gazon hebt voor het estetische en niet bereid bent een beetje mee te werken met de natuur. KIES DAN VOOR KUNSTGRAS!!!!!
vrijdag 25 september 2009 - 14:42
grey

Grey

Zulke antwoorden kunnen alleen komen van mensen die er geen last van hebben...
Het gazon dient voor het estetische en het praktische, in dit geval allebei zoek. Dus het gazon verliest zijn reden tot bestaan en kan dan inderdaad beter asfalteren...

Heb verschillende buren die geen last hebben van regenwormen en hun gazon is perfect dus dat ze noodzakelijk zouden zijn is flauwekul.
Maaien brengt ook niks op, zo worden ze alleen maar aangestampt.
zaterdag 26 september 2009 - 10:33
Esem

Esem

Wel beste grey,
dan zou jij in de zomer eens naar mijn gazon moeten kijken deze is niet anders dan de jouwe,maar ik maak daar geen probleem over,even met een harde borstel over de regewormenhoopjes en klaar is kees zoals de Nederlanders het mooi kunnen verwoorden.
En denk nu niet dan je buren geen regenwormen in het gazon hebben hoor.

Als je het niet wil geloven zal je op zoek moeten gaan naar iemand die je wat vertelt dat je wel wegwijs maakt,maar ik heb sterk mijn twijfels daarover.

Ik wens je sux6 met je zoektocht naar........

Gr Eddy, en een prettig weekend en zoektocht naar....
zaterdag 26 september 2009 - 11:06
Esem

Esem

TuinFairy of tuinfee?
ik ben het volledig met je eens,al wat de natuur cieërt heeft uiteindelijk ook zijn nut,ook al zijn er misschien wel insecten bij die het ons soms knap lastig willen maken.
Maar ik ben van oordeel, leven en laten leven ook al kunnen ze dan al wel eens en prikje uitdelen.

Van een echte natuurliefhebber,

Eddy,
zaterdag 26 september 2009 - 16:23
marre02

Marre02

Ten eerste wil ik vermelden dat ik zelf wormhoopjes heb maar dat ik het geen enkel probleem vind, je hebt gewoon wat meer werk aan je gazon.

Ten eerste zal ik je zeggen waarom anderen wormhoopjes hebben en de buren bevoorbeeld niet. Simpel: jouw grond bevat meer organisch materiaal en is dus beter.

Kunnen we wormhoopjes tegengaan?

Zo goed als...

Pireco ® Gras Wormen is een hoog geconcentreerde vloeibare samenstelling van specifiek werkende kruidenconcentraten op basis van water en sojaolie.

Werking:
Pireco ® Gras Wormen wordt opgenomen door de grasplant en tevens vastgehouden in de graszode en in de bodem. Hierdoor wordt de weerbaarheid van het gras verhoogd, waardoor er een eigen defensiesysteem ontwikkeld wordt. Tevens bindt Pireco ® zich aan de gronddeeltjes, zodat de bodemomgeving onaantrekkelijk wordt voor wormen.

Je zou echt afvragen waarom dit uitgevonden wordt, maar dit product wordt vooral gebruikt op golfterreinen.

Je kan ook chemische mest gebruiken. Door dit te doen zal de worm zich al meer inhouden zelfs meer dan dat je je gazon niet bemest. Heeft resultaat. 3 keer bemesten per jaar. Wil je de activiteit van de wormen goed laten dalen dan is het best dat je een middel of meststof gebruikt (chemisch dus) waar ijzersulfide inzit. De wormen zullen hun activiteiten minderen

Ook het geven van kalk zijn kleine middeltjes om wormen minder goesting te laten krijgen en nu kan je gerust een beetje kalk strooien, overdrijf niet want het helpt zeker niet met zienderogen en je ph moet iets hoger liggen dan normaal als je effect wilt. Er is nu ook superkalk dat stikstof uit de lucht neemt en afgeeft aan je gras en dus je gazon voedt, twee vliegen in 1 klap zou ik zeggen, hoewel het gazon nu niet meer gevoed moet worden.

Alle chemische middelen waar koper inzit is slecht voor regenwormen, tenminste als je het veel gebruikt waardoor je grond veel koper bevat. Zeker niet gezond voor de mens en milieu, zorgt voor verstoringen die je niet echt opmerkt maar die er zijn.

Er zijn ook talrijke bodeminsecticides, ironisch genoeg ook ecologische.

Ten slotte mag je je gras niet te kort maaien als je de hoopjes ziet.


Ik ben totaal geen voorstander van deze zaken maar ik wil ook mensen helpen waarin alleen het perfect uitzicht telt, ieder zijn smaak en zolang ze plezier hebben aan het tuinieren.







maandag 2 november 2009 - 19:31
grey

Grey

Bedankt marre, eindelijk eens een nuttig antwoord.
Mijn vooraf geuite vrees dat de meesten niet verder zouden komen dan "hoe nuttig ze wel zijn" was jammer genoeg uitgekomen.

Bedankt !
zondag 8 november 2009 - 20:15
kwispel

Kwispel


Ik begrijp het probleem van Saabke over die modderhopen in het gras. Ik weet dat regenwormen goed zijn voor de bodem (beluchting) maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat ze het hele gras onderspitten. Ik heb in het begin geprobeerd de modderhoopjes met de bladhark te verwijderen (verspreiden) maar er was geen beginnen meer aan. Mijn nieuwe grasmat die ik het vorig jaar heb laten leggen is verdwenen onder die modderhoopjes. Dit is toch echt wel een serieus probleem!
Ik zou willen weten of het inderdaad regenwormen zijn die dit veroorzaken.
woensdag 17 februari 2010 - 20:35
kwispel

Kwispel

Nou Batdah ik nodig je uit om eens keer te komen kijken!
woensdag 17 februari 2010 - 20:54
Jorg

Jorg

Met verbazing dit topic gelezen. Laat me niet lachen, wormen bestrijden... Het moet niet gekker worden. Moestuin

*gaat nog even z'n stoepje vegen want er ligt een zandkorreltje op*
woensdag 17 februari 2010 - 22:02
kwispel

Kwispel

Nu niet zo kinderachtig doen. Voor sommigen van ons is dit een serieus probleem!!!!!
woensdag 17 februari 2010 - 22:25
Eniavaswen

Eniavaswen

Eigenlijk vind ik het een beetje een intrigerend probleem. Onlangs hoorde ik nog iemand hierover klagen. Dan vraag ik me af: Komt het door een lage tolerantie en komt het veel vaker voor, maar vinden die mensen dat niet erg of is het letterlijk van het goede teveel? Zou het kunnen dat er in die grond iets zit of iets wordt gedaan waardoor regenwormen overactief worden?
Ik weet ook dat het zinvolle diertjes zijn en ze met chemische middelen gaan bestrijden is voor mij ook uit den boze, maar als iets goed echt overlast gaat veroorzaken, is het ook niet goed meer.
Moest je weten waarom die diertjes uitgerekend voor die plaats kiezen, zou je een andere plek kunnen creëeren, waar ze misschien nog liever naartoe gaan en zo het grasveld een beetje met rust laten.

Groetjes,
Karen
donderdag 18 februari 2010 - 11:00
kwispel

Kwispel

Toch fijn dat er ook nog mensen zijn die serieus proberen mee te denken over het probleem van die modderhopen in het gras. Ik ben een reusachtige dierenvriend en ben de laatste die dieren iets aan wil doen (ik sla zelfs nog geen vlieg dood). Heb de grasmat het vorig jaar voor E 450,00 laten leggen. Dan zou het toch wel leuk zijn als je van je nieuwe grasmat kunt genieten. De hele zomer heb ik nergens last van gehad. Het begon in het najaar. Eerst de hoopjes steeds weggeharkt en met de vingers uit de grond gepeuterd. Maar op een gegeven moment was er geen beginnen meer aan. Het zijn heel vettige hoopjes. Het heeft of in de compost gezeten die de is uitgestrooid om de bodem te verbeteren of in de nieuwe grasmat. Mijn vraag is eigenlijk heel simpel. A: zijn het wel regenwormen die dit veroorzaken en B: hoe kan ik dit tot een acceptabel niveau terugbrengen.
Aan de foto's kun je zien wat er nu van mijn nieuwe grasmat over is. De foto's die Saabke op deze site heeft geplaatst laten het probleem beter zien. Ik zal het voorjaar even afwachten misschien herstelt het gras zich nog.
Mijn dank voor de reacties van mensen die proberen mee te denken.

groetjes Kwispel

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 18 februari 2010 - 14:11
kwispel

Kwispel

Nog een foto

Kwispel

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 18 februari 2010 - 14:13
marre02

Marre02

Beste,

Teveel wormhoopjes kan inderdaad het estetisch aspect van je gazon drastisch verminderen. Zoals eerder vermeld in dit topic heb ik een aantal hulpmiddeltjes opgesomt om het aantal sterk te reduceren, daarbij kan ik nog aan toevoegen:

Doe niet aan mulchmaaien en zeker niet als je al last hebt van wormen.
Ja kan nu ook aaltjes op de markt verkrijgen die parasiteren op wormen. (misschien wel de best ecologische oplossing aangezien ik wat twijfels heb bij pireco)

Beste kwispel, uit je laatste foto ben ik wel bijna overtuigd dat het gazon redelijk betreden wordt aangezien je grond aan het dichtslempen is. Als je hoopjes ziet wacht je tot de bodem goed droog is om deze te verwijderen met de hark.
donderdag 18 februari 2010 - 14:36
kwispel

Kwispel

Hoi Marre,

Bedankt voor je reactie. Mijn grasmat wordt bijna niet betreden. Ik woon alleen en toen die hoopjes ontstonden probeerde is ze eerst te verwijderen (met hark of de hand) alvorens erover heen te lopen. Maar er was geen beginnen meer aan. Ik denk dat mijn grasmat een paradijs is voor de pieren. Waarschijnlijk is de compost die voor het leggen van de nieuwe grasmat in de bodem is verwerkt de oorzaak maar zeker weten doe ik dat niet. Ik heb ook heel veel vogels in de tuin maar zo te zien is dat ook geen oplossing om het probleem te verhelpen.
Ik zal eens afwachten wate er in het voorjaar gebeurt en of het gras zich nog herstelt.

groetjes Kwispel
donderdag 18 februari 2010 - 15:31
kwispel

Kwispel

Nou birdwatcher jij kunt je beter van commentaar onthouden dat slaat echt nergens op!
vrijdag 19 februari 2010 - 15:36
kwispel

Kwispel

Hoi TuinFairy Birdwatcher bedoelde dat sarcastisch!
vrijdag 19 februari 2010 - 17:57
Esem

Esem

Ik kan nochtans Birdwatcher goed volgen,je moet hier de gazon eens bekijken, het is een slagveld,omdat spechten nu volop hun best doen om een mier te verslinden.
En deze vogels maken echt wel grote gaten,met een doorsnede van ongeveer 3 tot 5 cm.
Maar voor mij , geen probleem hoor,als de lente weer in aantocht is zal je van,wat de spechten nu hebben aangericht niets meer niet meer zien.

De kale plekken worden terug fijn geharkt ingrzaaid en gewelt.
Maar om nu regenwormen te willen verwijderen vind ik van het goede een beetje teveel.
En ik kan best de vele reactie's van de leden hier begrijpen,we gaan toch ook niet alle vogels doodschieten omdat ze op ons dak poepen.

Je moet de natuur zijn gang laten gaan,en alles zal zich op langere termijn wel gaan herstellen.

Het is juist omdat wij ingrijpen dat alles fout begint te gaan.

Mens DOM en dieren RIJK

Gr Eddy,
vrijdag 19 februari 2010 - 18:53
Polplastron

Polplastron

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik vind trouwens dat het gazon op de foto er wel erg slecht uitziet. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat enkel aan de wormen ligt ... Hoe is de toestand van de grond eigenlijk? 't Lijkt mij erg nat, of ligt dat aan de foto ...?
vrijdag 19 februari 2010 - 19:13
kwispel

Kwispel

Hallo Poplastron en Eddie,

Het gras ziet zo nat omdat de sneeuw net gesmolten is. Ik heb ook geen spechten of andere grote vogels in de tuin die dit veroorzaakt hebben. Mijn tuin ligt op het zuiden en heeft de heel dag zon. Ik moet zomers vaak sproeien.
Het zijn echt die vettige hoopjes grond (of wat het ook moge zijn) die dit veroorzaken. De grasmat is vorig jaar gelegd en zag er heel de zomer prachtig uit. Het is in het najaar begonnen. Ik vind het erg dat niemand mij echt raad kan geven. Eeb nieuwe grasmat leggen heeft geen zin want als het probleem in de gornd zit dan gebeurt natuurlijk weer hetzelfde. Ik weet het ook niet meer. Ik wacht maar eens af hoe het er na het voorjaar en zomer uitziet. Misschien dat het gras weer door de modder opkomt!

Toch bedankt voor het meedenken.

groetjes Kwispel
vrijdag 19 februari 2010 - 20:57
marre02

Marre02

Beste kwispel,

Toch ben ik ervan overtuigd dat uw gras tekort is ofdat het gazon is betreden in de winter door mensen of een hond. Ik heb ook last van wormhoopjes en als je daar niet op stapt kom je zulke plekken niet tegen. Aangezien jouw toestand van het gazon al redelijk drastisch is moet je beginnen met herstellen.

Wacht tot het een weekje niet meer vriest en de bodem DROOG is. Met je tuinhark ga je goed je gras uitkammen bezie het als verticuteren maar dan met een tuinhark, zodat de wormenmest goed verspreid wordt. Indien je dit niet doet zal je gras stikken onder deze vettige hoopjes. Wanneer dat gedaan is kan je na enkele dagen verticuteren. Na het verticuteren kan je scherp zand op je gazon strooien, dit zorgt voor minder vettig gazon en zorgt er ook voor dat je gazon langer over lucht beschikt. Daarna kan je inzaaien, in jouw geval is het beter om herstelgazonzaad te nemen, dat komt veel rapper op. Verwacht niet direct wonderen met het zaaien, het kan plots goed uitkomen of tegenvallen. Maar kijk ook niet op de verpakking van het zaad meestal staat erop dat je kan zaaien van maart tot mei of zoiets. Blijf maar gerust het proces herhalen tot november. Je kan gerust zaaien in putje zomer, hou het zaad voldoende vochtig en wanneer het snachts is zal het zaad perfecte omstandigheden hebben. kijk dan naar mijn eerste antwoord en mijn tweede antwoord. Samen met dit derde antwoord moet het lukken. Uiteraard kan verticuteren pas in maart of april, vroeger zou ik nog niet beginnen met jouw gazon.

Een andere manier is om het gazon volledig opnieuw te leggen. Probeer bij het aanleggen geen zuiver compost meer te nemen. Compost is goed maar trekt de wormen enorm aan. Een bodemverbeteraar is beter omdat het minder compost bevat met een mengeling van turf en nog andere componenten, dit is wel duurder.

Groetjes

zaterdag 20 februari 2010 - 08:38
kwispel

Kwispel

Hoi Marre,

Ik heb mijn gras bij de laatste maaibuurt vorig najaar niet te kort gemaaid. Ook is het grasveld de hele winter door niets of niemand betreden. Heb alleen twee keer het blad van het gazon geharkt. Dat heb ik bewust niet gedaan om te voorkomen dat ik op die modderhoopjes zou gaan staan, want als je die plattrapt dan verdwijnt het gras eronder.
Superbedankt voor je tips. Ik zal in overleg met degenen die mijn grasmat gelegd hebben proberen het gras te herstellen.

groetjes Kwispel
zaterdag 20 februari 2010 - 12:49
Etienne45

Etienne45

Kan het niet nalaten toch even te reageren. Een groen specht woelt je gazon om op zoek naar mieren, niet naar regenwormen. Als je een familie groene spechten in je buurt hebt heb je een probleem. De schade die ze op een halve dag aan je gazon toebrengen lost zich zeker nier van zelf op Uit ervaring weet ik dat het betekend : eindeloos weer opvullen van de gaten met goede tuinaarde, is en weer inzaaien met herstelgazon. Als je de vernielde gazon niet hersteld krijg je binnen de de kortste tijd gaten en allerlei onkruid dat zich in de opengemaakte aarde komt nestelen.
Ik heb best begrip voor mensen die een mooie egale gazon willen, en dergelijke vernielingen willen bestrijden. Iemand in het forum voor gek verklaren en met woordspelingen rond de oren slaan lijkt me niet gepast.
Kwispel en Saabke : succes ! En vertel ons later hoe je het probleem heb opgelost !
Etienne
zondag 21 februari 2010 - 10:59
Esem

Tekst aangepast

Esem

Idd Etienne,het klopt wat je schrijft,maar door het onderwerp dat hier nu aan bod is schreef ik regenworm ipv mier.Ja want ze zijn verzot op mieren en hun larve,maar het resultaat blijft natuurlijk het zelfde, de gazon is een echt slagveld.Maar voor het weer terug open tuinen is,is alle schade al lang terug hersteld.Alles terug effen maken, inzaaien en wellen,en enkele weken later is er van de aangerichte schade niets meer te zien.laat de spechten hun gang maar gaan,en ik ga ze zeker niet proberen te verdrijven uit de tuin,daar respecteer ik de natuur te veel,we hebben er maar één(nu nog)Leven en laten leven,en als je daar niet mee kunt leven dat de natuur al eens schade kan aanrichten aan je eigendom..........We zouden terug meer verdraagzaam moeten zijn en niet altijd alles willen hebben zoals wij het willen.Hier heb ik het dan vooral over de natuur die toch wat meer aandacht zou moeten krijgen.

Wie goed doet,goed ontmoet.

Gr Eddy,
zondag 21 februari 2010 - 11:56
Etienne45

Etienne45

Akkoord.
Het is trouwens een prachtig dier dat enorm boos kan "hinniken" als hij opgeschrikt wordt. Ergens in Vlaanderen noemt men hem bosveulen of ook maarts veulen.
Mijn devies is ook : Wat je zaait, je oogsten moet.
Grtjes,
Etienne.
zondag 21 februari 2010 - 22:54
Nicoleken

Tekst aangepast

Nicoleken

Bij ons is het probleem dat er overal hoopjes grond tussen de klinkers van de oprit komen. We vegen ze elke keer weg en elke dag zijn ze er terug op nog meer plaatsen. Leuk is dit niet en het is smerig, je trapt er per ongeluk in of rijdt er met de auto over. En in de tuin waar gazon is en groenten staan, ook bloemen, daar zijn geen hoopjes !
Helpt het als je er water met soda in of met zout erin, om de regenwormen daar weg te houden ? Weet iemand raad ?
We zien de regenwormen daar ook nooit aan die hoopjes.
zondag 18 oktober 2015 - 11:56
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Neem U zelf en uw 'problemen' niet te serieus zou ik zeggen

het is smerig, je trapt er per ongeluk in


Weet je wat smerig is? Ach, laat ook maar, verspilde moeite.
zondag 18 oktober 2015 - 19:00
Bece

Bece

Ik heb geen probleem met de regenwormen die in mijn tuin zitten. Maar als het regent ligt mijn huis vol met, dode, regenwormen. Die drogen namelijk uit en dat vind ik, en mijn echtgenote, niet leuk. Zij komen onder de voordeur gekropen die is afgedicht met een borstel. Is er iets dat ik op de drempel kan smeren om die beestjes af te schrikken en te beletten dat ze zelfmoord plegen (deze morgen 25 stuks moeten van de vloer krabben). Vorige jaren hebben we dat nooit gehad en ook de buren hebben er nu veel last van.
dinsdag 17 november 2015 - 08:58
Boerke

Boerke

Bece, bij ons raken ze tot op het terras en verder niet. Ik maak er geen probleem van maar ja , als ze binnen in huis geraken,dat is iets anders.Ik denk dat er niets aan te doen valt. Is uw deur misschien kort bij uw tuin? Volgende is een gissing. Wij hebben een drempel met een oversteek en er ligt juist een waterafvoer voor. Misschien dat daarmee is dat ze bij ons niet binnen kunnen.Al hoe wel de goot zou moeten aantrekken door het vocht.(zie foto)

Verder heb ik deze oude toppic nog eens gelezen en ik moet zeggen , Tuinprins 100% gelijk. Men roept op de natuur.En het beestje dat zo wel de fauna als flora doet groeien boren ze hier letterlijk en figuurlijk de grond in.

Ik moet me ook bijsluiten bij de mensen die zeggen; hoe meer hoopjes hoe liever ik het heb want dan weet ik dat mijn grond gezond is. Op het moment liggen er hier ook verschillende ,ik kijk er naar en denk; dat is nu de natuur en ik heb nog nooit in mijn hoofd gehaald om dat te bestrijden. Dit is een natuurlijke verluchting. En als ik het gazon maai vliegen ze gewoon open en zijn ze weg. Ik moet wel toegeven dat ik niet met mijn "zondagssloefkes" over de gazon loop.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 26 december 2015 - 09:06
Dunya

Dunya

Het is zo'n jaar zeker. Ik heb er ook heel veel in het gazon en tussen de groeven van het terras. Ik mag geen putje graven voor een bolleke of wat onkruid uittrekken of er zit een regenworm.
Het is de natuur dus niet te veel aan ergeren maar ja als je ze in huis hebt is het niet zo plezant.
Ik zou de deur op een andere manier proberen te dichten. Een rubber misschien in plaats van een borstel waar ze doorkruipen.
zondag 27 december 2015 - 08:54
kuinbatouter

Kuinbatouter

Regenwormen in huis los je eenvoudig op door je vloerbekleding binnenshuis te vervangen door tuinaarde (best rijk aan compost). Dode regenwormen 'wegkrabben' behoort dan gegarandeerd tot het verleden.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 11 maart 2019 - 16:50
Ienvanderlaak

Ienvanderlaak

Dag Kwispel en anderen,

Volgens mij zijn het inderdaad toch geen regenwormhoopjes. Ik heb er afgelopen drie jaar veel last van gehad, vettige hoopjes die niet weg te harken waren en de gazon erg lelijk maakten. Afgelopen lente heb ik op advies aaltjes uitgezet, tegen naaktslakken en engerlingen. Sindsdien heb ik geen hoopje meer gezien, is misschien eerder engerlingen poep? Wellicht de moeite van het proberen waard voor degenen die nu nog voor advies op deze site terecht komen.
zondag 21 juni 2020 - 11:42
Henk-Willem

Henk-Willem

We zien dat er nog regelmatig wordt gereageerd op topics die zéér lang geleden geopend zijn, soms wel meer dan 10 jaar oud (dit topic is uit 2007), en de laatste reactie ook al jaren geleden was. Het is dan zinvoller eventueel een nieuw topic te openen daar het aannemelijk is dat de oorspronkelijk vragensteller geen antwoorden meer verwacht of wellicht zelfs niet eens meer op het forum zit. We zullen deze oude topics dan ook gaan sluiten voor verdere reacties. Uiteraard blijven de topics wel leesbaar!
zondag 21 juni 2020 - 13:26
Folium

Folium

Maar dezelfde vraag kan wel interessant zijn voor andere mensen, die moeten dan telkens opnieuw een nieuw item aan maken met dezelfde vraag.
Soms moet je dan zo diverse items doorspitten ipv 1 waar alle info gegroepeerd staat...
zondag 21 juni 2020 - 15:41
Folium

Folium

Het is ook nuttig dat een item open blijft voor mensen die dan eventueel willen vragen hoe een topic uiteindelijk een oplossing gekend heeft. Met een slot er op kan je niets meer vragen....
zondag 21 juni 2020 - 15:45
minouke

Minouke

Het is ook nuttig dat een item open blijft voor mensen die dan eventueel willen vragen hoe een topic uiteindelijk een oplossing gekend heeft. Met een slot er op kan je niets meer vragen....

@ Folium, na 10 jaar verwacht jij nog een antwoord van Saabke ??????
zondag 21 juni 2020 - 16:44
Folium

Folium

Dag minouke, daarom niet specifiek in dit geval maar meer in het algemeen kan het wel voorkomen.
zondag 21 juni 2020 - 17:14
zisa001

Zisa001

Na lang zoeken eindelijk hier gevonden waar ik ook al een tijd mee kamp. Sinds enkele weken iedere dag weer overal tussen de voegen van de tegels (ik heb ook een mooie border hoor dus niet enkel tegels ????) deze hoopjes. Mieren zijn het niet daar heb ik grondig naar gekeken. Ik zag vanochtend inderdaad een dikke pier net uit zo’n gat komen. Was te laat voor een foto helaas. Op zich niet zo’n probleem al veeg ik me het schompes.....en ik heb ook al een paar keer opnieuw gevoegd maar dat is vechten tegen de bierkaai dus ik ben maar gestopt.....Maar kan mijn terras niet verzakken hierdoor? Dit is in de 30 jaar dat ik woon nog nooit gebeurt! Al die pieren dan
grinnik....

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 11 september 2020 - 09:43
Henk-Willem

Henk-Willem

Gefeliciteerd, je hebt in ieder geval een gezond bodemleven
vrijdag 11 september 2020 - 20:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon