menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Egel eet kip

Ga naar meest recente reactie

ulanka

Ulanka

Niet te geloven, maar heb het zelf gezien en was te onthutst om foto te nemen ! Vorige week is mijn 2 maand oude mechelse koekoek die ikzelf groot gebracht heb door een egel doodgebeten 's nachts in het kippehok. Ik zou nooit een egel verdacht hebben als ik het zelf om 6 uur 's morgens niet had gezien ! Ik heb 's nachts paniekering gekakel gehoord, maar omdat het donker is achteraan de tuin ben ik maar in bed gebleven .Ben dus direct gaan kijken als het licht werd, en tot mijn grote ergernis vond ik mijn dode kip waar de egel nog rustig aan het peuzelen was. Vorige zomer heb ik net hetzelfde meegemaakt met een "verdwenen" jong kippetje, nooit iets van teruggevonden, en ook 'snachts . Waarschijnlijk dezelfde dader !
Egels zijn waarschijnlijk niet zo lief als ze er wel uitzien ! Ben dus wel weer mijn kippetje kwijt .

ULANKA
donderdag 31 mei 2007 - 17:49
annd6

Annd6

Jezus mina!

Dat is raar, dat heb ik toch ook nog nooit gehoord dat een egel kippen eet!
Hopelijk herhaalt het zich niet meer.
Groetjes
Ann
donderdag 31 mei 2007 - 18:51
Merel

Merel

Hey Ulanka, ja dat gebeurd
Heb vroeger ook wel eens op wacht gelegen om een kuikentjesdief te pakken te krijgen en oh wat een verrassing, twas ook een egel, de kuikentjes werden lelijk aangevreten op de gekste plaatsen en niet eerst gedood wat het allemaal nog wreder leek lijken.
Enigste veilige oplossing voor de kippetjes is het kippehok afsluiten voor de nacht.

groetjes Merel
donderdag 31 mei 2007 - 23:25
Tomateboer

Tomateboer

Hallo,

Bent u dit helemaal zeker dat dit door de egel komt?
Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat een egel een kip dood,...want hier komt mijn eerste vraag al
Slapen de kippen op stok?
Ik denk eerder aan een wezel, vos , rat of een ander roofdier...
Is natuurlijk altijd heel jammer
Vriendelijke groeten
Angelo
vrijdag 1 juni 2007 - 00:10
sylvain

Sylvain

Beste Angelo er zal denk ik toch iets van waar zijn gisteren als ik de twee egeltjes waren jongen, aan het kippen hok voor bij kwamen was het alarm in het kippen hok, ze kunnen er wel niet in maar het zou toch kunnen maar is anders een nuttig dier en een egel gaat wel met de eieren van door .
groetjes en dag
vrijdag 1 juni 2007 - 00:20
lisa

Lisa

ulanka, dit heb ik nog nooit gehoort, een egeltje dat kipen eet
is toch niet te filmen en ik maar denken het zijn lieve beestje
zo zie je maar weer ,op niets kun je nog bouwen

lisa
vrijdag 1 juni 2007 - 03:00
brompie

Brompie

Laten we er vanuit gaan dat het een egel is, HOE komt hij dan in je kippenhok.
Als dit bij andere dieren bekend word dan ben je gauw door je kippen heen.
Grt Brompie
vrijdag 1 juni 2007 - 03:24
ulanka

Ulanka

Mijn kippen lopen gewoon vrij rond in de tuin, wel een afgesloten groot stuk in de tuin rond een vijver, samen met eenden , ganzen en de wilde waterhoentjes . Ze kunnen wel op stok, en sommigen doen dat ook , maar deze kleine lag in het stro te slapen, waar ik hem dood met de vretende egel aangetroffen heb. Ja, de natuur is soms wreed he !

groetjes
ULANKA
vrijdag 1 juni 2007 - 15:06
Tomateboer

Tomateboer

Beste Angelo er zal denk ik toch iets van waar zijn gisteren als ik de twee egeltjes waren jongen, aan het kippen hok voor bij kwamen was het alarm in het kippen hok, ze kunnen er wel niet in maar het zou toch kunnen maar is anders een nuttig dier en een egel gaat wel met de eieren van door .
groetjes en dag


Ja sylvain, egels eten zeker de eieren van de kippen of alles waar ze maar aan kunnen in een nest.
Het zijn echte eidieven als je het zo stelt, maar dat een egel een kip opeet, staan ze zelfs verteld van op een kippenforum
grt
Angelo
zaterdag 2 juni 2007 - 05:38
Rodger

Rodger

Egels kunnen gewoon een draad over klimmen ,dat ondervind ik ieder jaar hier.
Mijn tuin is volledig afgesloten met draad waar een egel zeker niet doorkan en toch zitten ze hier ieder jaar .
Dat zou geen probleem zijn moest ik geen hond hebben.Gisteren was het weer prijs ,toen we de hond nog effen buiten lieten voor we slapen gingen hoorde ik hem blaffen en huilen .Toen ik ging kijken met de zaklamp zag ik dat hij tegen een egel tekeer ging .Zijn muil hing al vol bloed en ik heb de hond moeten oppakken en binnendragen hij zou hem doodgebeten hebben. Vanavond weer hetzelfde lawaai en geblaf.
De hond terug binnen ,en dan de egel over de draad gezet. De hond terug buiten gelaten .Enkele minuten later weer hetzelfde geblaf en gehuil.Een tweede egel in de tuin,weer de hond binnen en de egel over de draad gezet. Deze zullen wellicht niet meer terugkeren .
groetjes
rodger

zaterdag 2 juni 2007 - 06:15
annd6

Annd6

Roger,
je hond is toch oke?

Ik kijk nu toch lichtjes anders naar egels....
Groetjes
Ann
zaterdag 2 juni 2007 - 15:18
Rodger

Rodger

ja ja Ann,alleen al twee avonden een erg bloedende muil ,maar dat geneest wel .Maar toch leert hij het niet af,vorig jaar was ik er te laat bij en heeft hij er een dood gebeten. Zijn jachtinstinkt werkt serieus als hij zulke beesten tegen het lijf loopt,ook ratten hebben geen schijn van kans bij ons.Alleen op ons kiekskens heb ik hem getraind om ze gerust te laten.
zaterdag 2 juni 2007 - 15:44
annd6

Annd6

Tja, is ook typisch voor dat ras hé.
Toch goed om horen dat ie oké is
en de kippetjes ook
Ann
zaterdag 2 juni 2007 - 16:12
Bowie

Bowie

Ah als die ook al kunnen klimmen, dan begrijp ik nu ook hoe het komt dat er af en toe eentje bij mij langskomt.

Af en toe horen we hier ook de honden blaffen en grollen en als we gaan kijken dan zit er idd een egel. Die van ons doen er wel niks aan, ze staan er gewoon naar te blaffen.

We hebben die dan al een paar keer met de veger en vuilblik opgepakt en verzet achteraan in de hof, onder een boom die op een verhoog staat van 1m hoog.

Een beetje nadien: weer geblaf, die egel is gewoon teruggekomen. Hoe kan dat nu, mijn tuin is halfweg afgemaakt met een poortje (onderaan 3tal cm open), dit sluit aan op het tuinhuis, en rechts van het tuinhuis is er nog een afsluiting (genre Bekaert).

En toch komt die egel telkens weer terug naar het gras waar de honden lopen, het is alsof de egel met hun voeten speelt.

zaterdag 2 juni 2007 - 23:17
Santana

Santana

jammer dat ik geen video kan toevoegen anders zou ik iets laten zien!
vrijdag 11 september 2015 - 12:25
Paronoto

Paronoto

Ne "sjieken" hé, heeft zijn zondagpak aan

woensdag 30 september 2015 - 18:54
meiklokjesgroeiennietinmei

Meiklokjesgroeiennietinmei

BROMPIE
HOE komt hij dan in je kippenhok
wel, omdat egeltjes tunneltjes maken?? overal in en op kruipen
maandag 30 juli 2018 - 00:56
Boerke

Tekst aangepast

Boerke

Toeval of niet. Dit stond vandaag in de krant bij "Vraag van de week".
"Kunnen egels kippen doden?
zaterdag 25 augustus 2018 - 09:00
Boerke

Boerke

Nog eens proberen. De tekst was hier voor niet te lezen. Ik hoop nu van wel. Heb wat geknipt en geplakt en zullen nu zien.

Tuinbabbel

zaterdag 25 augustus 2018 - 09:14
Beestenboel

Beestenboel

Hier vannacht om 4u00. Het is niet de eerste keer dat ik een egel uit het kippenhok of kippenren zet. En dat mijn kippen dan hysterisch worden dat wist ik ook al. Maar vannacht heb ik de egel aan mijn kip zien hangen. Mijn verhaal is eigenlijk een kopie van het eerste verhaal hier. Ze is intussen al wat meer alert maar lopen doet ze niet. De dierenartsenpraktijk gaat hier pas om 9u00 open.
zaterdag 13 juli 2019 - 05:31
IngeDP

IngeDP

Gisterenavond om 22.40 heeft een egel onze kip uit haar hok gesleurd, gedood en voor een stuk opgegeten, om 2u deze nacht ging hij dan nog voor de tweede! Gelukkig waren we er op tijd bij, want ook deze had hij bij haar poot naar buiten gesleurd, echt ongelooflijk... Had ik ook nooit durven denken.
De egel heeft zelfs een keer of 4 mijn man proberen aan te vallen!
In 6 jaar hebben we dit nog nooit meegemaakt, het hok gaat vanaf nu ook wel dicht..
maandag 2 september 2019 - 13:21
janwesterh13

Janwesterh13

Vannacht 19 juli 2020, angstig geroep en gekakel vanuit het kippenhok, leek net een schreeuwend angstig kind. Meteen opgestaan en naar het kippenhok met een zaklamp. We hebben een aantal Maranshoenders van plm 4 maanden oud, dus al flinke dieren, een aantal slapen op stok en anderen slapen op de vloer. Ik zie allemaal veren, een jonge haan tegenover een egel en angstige en doodsbange hennen die zijn aangevallen door deze egel weggedogen in een hoek van het kippenhok. Veel lawaai en angstig geschreeuw. De egel buiten gezet. De schuurdeur was open, kippen kunnen in en uit lopen, maar er staan hekjes omheen. Niet zodanig afgesloten dat er geen egel bij kan. We wisten dat er twee egels verbleven op ons erf, maar dit hadden we niet verwacht. Het beeld dat wordt geschetst van een lief diertje klopt niet met de werkelijkheid. Ook dit gedrag hoort bij een egel. Een egel valt dus soms, net zoals ook door anderen beschreven, kippen aan.
maandag 20 juli 2020 - 16:58
sandrine2102

Sandrine2102

Op YouTube staat een video van een egel die een kip aanvalt. Toen ik dat deelde op Facebook aan de mensen zonder het filmpje verklaren de mensen me dat dit niet kan ze zijn zo schattig. Zelfs iemand die me een privé bericht stuurde en ik ken haar niet die zei dat ik niet goed.bij mijn hoofd was om dat te zeggen dat egels vegetariër zijn.
woensdag 8 september 2021 - 16:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon