menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuw gazon

Ga naar meest recente reactie

route66

Route66

ik liet door een erkend tuinier mijn gazon verwijderen , en een nieuw gazon aanleggen met graszoden . Daartoe heeft hij machinaal het oude gras verwijderd, daarna de nodige aarde aangevuld, en de nieuwe zoden erop gelegd . Ik heb de eerste veertien dagen, iedere dag, gesproeid, en na 2 weken het gras gemaaid , op een lengte van 2.5 cm . Bij de aanleg van het gazon heeft de tuinier onder de nieuwe graszoden, grondverbeteraar in de aarde gemengd en meststof .
Ik betaalde mijn factuur onmiddellijk . (1700 euro )
Na ongeveer 1 maand kwamen de eerste droge vlekken, eerst klein, dan grotere,,,tot diameter 80 cm. De tuinier erbij geroepen, en die beweerde dat de vlekken van katten zouden zijn . Een toestel aangekocht om de katten met geluid, en lichflitsen weg te jagen . Nog steeds de droge vlekken in het gazon .

Wat kan ik als klant doen ? Heb ik recht op garantie op een goed gazon ? Wat zijn de verplichtingen van de tuinier ? Zou de reden de opvulling van de aarde kunnen zijn (vervuilde aarde ?) , teveel bodemverbeteraar ? De meststof onder de zoden ? Ik vrees dat de tuinier me in de steek laat met het probleem , dus wil ik wel weten waar ik sta, en wat ik als verweer heb .
donderdag 10 juli 2014 - 23:41
Patrikc

Patrikc

http://grasdokter.blogspot.be/2012/05/gele-bruine-en-dorre-plekken-in-het.html

Hier een beetje info betreffende vlekken in gazon, het is niet mogelijk over uw concreet geval iets te zeggen van achter scherm en klavier.

Het lijkt mij dat toch alles volgens de regels van de kunst gedaan is, voor mij heb je te kort gemaaid maar wellicht is dat toch niet de oorzaak van de bruine vlekken.

Oh ja, 'erkende' tuiniers bestaan niet hoor
vrijdag 11 juli 2014 - 08:54
route66

Route66

met 'erkende tuinier ' bedoel ik een ervaren, gediplomeerd vakman . Niet een "doe het zelver ' . Ik liet mijn graszoden speciaal aanleggen in plaats van het zelf te willen uitvoeren, net omdat ik wilde dat mijn gazon er perfect zou uitzien . En zie,,,nog nooit in mijn leven zo'n triestig uitziend gazon gehad .Vraag is overigens moet die vakman mijn gazon herstellen ? Is daar ergens een regelgeving over ?
vrijdag 11 juli 2014 - 10:05
Bombycilla

Bombycilla

Als je dat niet in het contract opgenomen hebt ,lijkt mij niet dat je ergens recht op hebt.
Wat zou hij moeten doen de katten vangen? :0229
vrijdag 11 juli 2014 - 11:01
minouke

Minouke

Dat kan niet van katten zijn, dan zou iedereen dat hebben.
Hier lopen in de directe omgeving 8 katten rond en wij hebben dat probleem niet.
vrijdag 11 juli 2014 - 11:05
route66

Route66

mijn vermoeden gaat ib de richting van "slechte" aarde die hij toevoerde
vrijdag 11 juli 2014 - 11:23
Wannus

Wannus

Geduld hebben.
Jonge graszoden die besproeid worden of niet besproeid , hebben
hetzelfde probleem , dus ligt het niet aan te veel of te weinig water geven.
Maar iedere dag water geven denk ik dat je meer slecht doet dan goed .
Graszoden die er een tweetal maanden liggen zijn nog niet aan de grond gehecht ,
en kun je nog optillen , misschien is dat het probleem , ik weet het niet .
Ik ken mensen die verleden jaar hetzelfde probleem hadden met hun
jonge graszoden , droge plekken . Nu een jaar later is dat volledig aan het
herstellen en zijn ze steevast aan de grond gehecht .
Dus zou ik zeggen geduld hebben .




vrijdag 11 juli 2014 - 17:16
Tuinman65

Tuinman65

Route66 schrift niks over diepere grondbewerkingen.
Daar zou de fout wel eens kunnen liggen.
Wannus, graszoden die volgens de regels zijn geplaatst en de eerste 3 weken zijn behandeld zoals het hoort zijn niet meer zo maar op te tillen hoor na die tijd.
Die moeten dan voldoende geworteld zijn.
En mensen die graszoden laten leggen hebben geen geduld, anders zouden ze laten zaaien.

Leo
vrijdag 18 juli 2014 - 23:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon