menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winde

Ga naar meest recente reactie

christiaantje

Christiaantje

Beste mensen,

Onderstaand een foto van een windeblad.
Sinds gisteren zitten er ineens allemaal kleine gaatjes in het blad.
Weet iemand misschien wat het is en waarmee het te bestrijden is?
Met vriendelijke groet, Chistiaantje

Tuinbabbel

maandag 5 augustus 2013 - 21:59
Marei

Marei

Waarom in godsnaam zou je dit gaan bestrijden; als je er last van hebt: ruk het uit, het is onkruid en komt vanzelf terug!!! (heel even zonder gaatjes)
maandag 5 augustus 2013 - 22:30
christiaantje

Christiaantje

Dit is geen wilde winde Marei, maar de 1 jarige soort die met veel geduld en liefde uit zaad is opgekweekt door een vriendin van me. Dat doet ze elk jaar. Ik krijg ook altijd een deel van haar, we zijn er beiden dol op. Prachtige rose, blauwe en paarse kleuren.
maandag 5 augustus 2013 - 22:38
Marei

Marei

Ik blijf er toch bij dat je dit soort dingen niet gaat bestrijden; volgend jaar dus: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Veel geluk ermee!
maandag 5 augustus 2013 - 22:51
Bombycilla

Bombycilla

Met Marei eens,er eet iets mee van jouw plantje,je hebt er zelf waarschijnlijk meer last van dan je plant.
maandag 5 augustus 2013 - 23:05
christiaantje

Christiaantje

Even voor de goede orde Marei.
Ik bestrijd zelf helemaal niets in mijn tuin. Ik ben van leven en laten leven.
Slakken vang ik en breng ik naar het parkje hier, mieren hebben vrijspel onder mijn terras, en mijn clematis zit onder de luizen.
Dat is mijn manier. Mijn vriendin daarentegen strooit en spuit er lustig op los.
Dat is haar manier. En zo doen we het allemaal op onze eigen manier.
maandag 5 augustus 2013 - 23:07
Marei

Marei

En zo is dat! Maar wie begon er hier nu eigenlijk over het bestrijden ergens van???
dinsdag 6 augustus 2013 - 08:42
christiaantje

Christiaantje

En wie begon er hier nu eigenlijk meteen een ongezouten mening te geven???
Ieder heeft recht op een eigen mening, maar...c
woensdag 7 augustus 2013 - 12:21
jdcoster

Jdcoster

U hebt gelijk dat u zich op de teen (om van andere lichaamsdelen maar te zwijgen ) getrapt voelt. De toon was inderdaad een beetje scherp maar die is wel verklaarbaar.
1) Het misverstand: Winde is een onkruid maar u had het beter pronkwinde genoemd en nog beter Ipomoea, dan had men meer met uw probleem meegeleefd.
2) U bent een beetje het slachtoffer van de lichte irritatie die er bij een aantal ervaren tuinliefhebbers stilaan ontstaat door de mentaliteit van de nieuwere tuiniers die bij ieder gaatje of vlekje bij een plant onmiddellijk aan bestrijden denken. Het liefst met een perfect aangepast chemisch middel.
De meest gebruikte trefwoorden hier, vooral in de rubrieken tuinaanleg, groenten en fruit, zijn: ziek, verdelgen, aangetast, bestrijden, ... .
Een soort symptomentherapie eigenlijk want men denkt in de laatste plaats aan beginnen bij het begin: voorkomen, zorgen voor een natuurlijk evenwicht, juiste plantkeuze aangepast aan de grondsoort, leren leven met de (soms grillige) seizoenen en vooral ... leren dat er voor ieder organisme in heel de schepping ook meteen een belagertje bestaat en dat men daar nooit niets zal kunnen aan veranderen.

Het klinkt een beetje belerend allemaal maar neem van mij aan dat zo'n gaatjes allemaal zo erg niet zijn. Ik heb een tuin vol planten en geen enkele is er echt perfekt. Toch ben ik een gelukkige mens.
woensdag 7 augustus 2013 - 13:58
christiaantje

Christiaantje

Kijk zo kan het dus ook. En het klinkt niet belerend hoor.
Ik ben hier tenslotte niet alleen om van alle prachtige tuinen hier te genieten, maar zeker ook om te leren.
Ik voel me ook niet op mijn tenen getrapt, ik ben tenslotte niet degene die bestrijdt. Maar ik kom vaker reacties tegen waarvan ik denk moet dat nou zo.
Mijn vriendin gebruikt geen chemische middelen, maar alles ecologisch.
Maar ja, is ecologisch wel zo ecologisch? Het is en blijft bestrijden, waarvan ik al eerder zei dat ik daar ook geen voorstander van ben. Maar ik laat de mensen wel in hun waarde.
Maar vriendelijk dank voor uw uitleg, weer wat geleerd!
Het heet dus pronkwinde oftewel Ipomoea.
En wat dat andere lichaamsdeel betreft (mits ik dat goed begrepen heb
)...ik ben een vrouwke
Nogmaals mijn dank dat u de moeite heeft genomen een en ander uit te leggen.
U bent hier wat mij betreft nu onze vredesduif.
donderdag 8 augustus 2013 - 12:13
RdB

RdB

Als met die ecologische bestrijdingsmiddelen gewoon die zooi uit het tuincentrum bedoeld wordt van een bekend merk: die zijn net zo chemisch hoor, alleen duurder.

Ruud
donderdag 8 augustus 2013 - 12:57
christiaantje

Christiaantje

Dan is ecologisch dus idd niet zo ecologisch als ze de mensen doen geloven.
donderdag 8 augustus 2013 - 13:04
Marei

Marei

"Weet iemand misschien wat het is en waarmee het te bestrijden is?"
"Mijn vriendin daarentegen strooit en spuit er lustig op los."
"Mijn vriendin gebruikt geen chemische middelen, maar alles ecologisch."
"ik ben tenslotte niet degene die bestrijdt"

Ik erger me niet, ik verbaas me slechts!!!
donderdag 8 augustus 2013 - 20:16
Bombycilla
donderdag 8 augustus 2013 - 23:10
christiaantje

Christiaantje

Nou nog 1 keertje dan Marei.
Zin 1 en 4: Ik bestrijd niet maar oordeel niet over mensen die dat wel doen.
Zin 2 en 3: Mijn vriendin spuit er ecologisch lustig op los.

En dan nu de essentie van dit hele verhaal:
Ik heb het topic geplaatst in de hoop dat er een zo natuurvriendelijk antwoord zou komen en mijn vriendin dus een keertje niet zou hoeven strooien en spuiten.
Maar jij leest het woord bestrijden en je ziet gelijk een rode lap voor de ogen.

Ik ben er nu wel een beetje klaar mee hier.
Ik wil je dan ook vriendelijk verzoeken, mocht ik weer een topic hier plaatsen, daar niet meer op te reageren, tenzij je met iets opbouwends komt.
Bij voorbaat dank.
vrijdag 9 augustus 2013 - 11:57
dauwtrapper

Dauwtrapper

maar ik heb nog geen antwoord gezien op de vraag. Wel een heleboel gekissebis. Wat verootzaakt die gaatjes in het blad van pronkwinde? rupsjes?
zaterdag 17 augustus 2013 - 22:04
Boerke

Boerke

Wij hebben doorlevende winde staan in de tuin . De gaatjes daar komen van zwarte slakjes. Maar ik zie dat deze precies in een bloempot staan .
De meeste foto's die hier op het forum gezet worden van bladeren,bloemen planten,enz. zijn meestal van de bovenkant . In dit geval zou ik het blad eens aan de onderzijde bekijken want het verraad zit meestal aan de onderzijde. En ook op verschillende tijdstippen van de dag . Vb. slakken komen bij nat weer en meestal 's avonds in actie .
Dus de meeste hier doen inderdaad gissingen wat het kan zijn en is niet direct het juiste antwoord.
En dat "gekissebis" dat ben ik al gewoon en neem ik er maar bij . Soms kan je er ook uit leren .
zondag 18 augustus 2013 - 09:34
christiaantje

Christiaantje

Beste Boerke,

Mijn vriendin kweekt ze op in potjes en daarna gaan ze bij haar en mij de volle grond in.
Ik heb idd. twee piepkleine donkere slakjes met een ovaal huisje gezien die ik nog nooit eerder had gezien. Alleen legde ik niet de link tussen de potjes en de slakjes.
Dus dat zullen dan idd de 'boosdoeners' zijn.
Dank voor uw antwoord en dus weer wat geleerd idd.

Met vriendelijke groet,
Christiaantje.




zondag 18 augustus 2013 - 10:27
dauwtrapper

Dauwtrapper

kijk Boerke, daar leren we van. Ik ben weer wat rijker.
Mijn dank voor uw reactie, het was mij een genoegen
groeten
Dauwtrapper
zondag 18 augustus 2013 - 20:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon