menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stevia Rebaudiana Bertoni wordt legaal

Ga naar meest recente reactie

kurt

Kurt

Ik heb gelezen dat stevia vanaf maandag in Europa wordt toegelaten als natuurlijk zoetmiddel.

Straf dat stevia het gewonnen heeft van de grote suikerlobby.
Stevia is een alternatief zoetmiddel waar diabetici al lang op zitten te wachten.

Stevia doet de alvleesklier insuline vormen en daardoor verlaagt de bloedsuikerspiegel naar normale waarden. Ook de bloeddruk wordt verlaagd.
In Zuid-Amerika wordt stevia zelfs officieel gebruikt om suikerziekte te behandelen. Mensen met diabetes-type 2 nemer er capsules met hoge doses stevia .

Hebben jullie al een steviaplant gehad of zijn jullie van plan er in de toekomst er aan te kopen?

Zelf heb ik er al bladeren van geproefd en ze smaken inderdaad zeer zoet.

Mvg,
Kurt

Tuinbabbel

maandag 14 november 2011 - 21:34
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Mmmm ik wist niet, dat de plant nog niet legaal was. Op de diverse speciale dagen hier in de tuin verkochten we haar ook! De smaak is inderdaad heel zoet en je moet het dus met beleid toepassen. In plaats van de gewone (niet gezonde) zoetjes voor in de koffie hebben wij hier ook zoetjes op basis van stevia.
maandag 14 november 2011 - 22:03
molleke32

Molleke32

Het werd tijd dat het hier legaal werd. In japan bestaat er al jaren coca cola met stevia ipv aspartaam. Die aspartaam is ik weet niet hoe ongezond. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor ze verschillende producten op de markt hebben met stevia.
maandag 14 november 2011 - 22:05
rialle

Rialle

Ik heb vorig najaar een paar plantjes Stevia via marktplaats gekocht maar heb ze jammer genoeg niet de winter door gekregen.
Heb ze natuurlijk wel geproefd en zijn idd ontzettend zoet.

Ben ook blij dat het eindelijk legaal wordt. Is toch niet normaal dat ze dat zo lang hebben tegen gehouden........wordt zo ongeveer op de rest van deze aardbol al gebruikt.

Groetjes Rialle
maandag 14 november 2011 - 22:29
kurt

Kurt

Ik was niet helemaal correct in mijn eerste bericht.
Stevia is vanaf maandag verwerkt in producten die in winkels worden aangeboden legaal. De plant op zich of zaden ervan dat mocht blijkbaar al.

De Oost-Vlaamse chocolatier Cavalier (Eeklo - waar ook Tuinadvies is gevestigd), is er als eerste in geslaagd om lekkere én gezonde Belgische chocolade te maken op basis van Stevia.

Stevia is een caloriearme zoetstof die bijdraagt tot een betere tandhygiëne en verhoogde insuline-efficiëntie. Dat wil zeggen dat de zoetstof bijzonder geschikt is voor iedereen die zijn dagelijkse suikerinname wil beperken en toch van chocolade wil genieten.

http://www.cavalier.be/nl/c/packageoverview

Tuinbabbel

maandag 14 november 2011 - 22:52
Detuinenindemen

Detuinenindemen

@Kurt, de stevia-zoetjes worden hier toch al lang verkocht in de natuurwinkels.
Nou ja, in elk geval is het prima voor ieders gezondheid als het in meer producten kan komen. De zoetjes smaken er niet minder om.
maandag 14 november 2011 - 23:04
rialle

Rialle

Hahahahaha reclame door de baas himself!!

Maar Belgische chocolade is niet te versmaden dus deze zijn beslist ook heerlijk.
Zou er ooit een echte BBQ komen Kurt dan mag je voor ons allemaal een bonbonnetje meenemen om te testen. Dat moet er toch af kunnen bij de chocolatier voor zo'n mooie reclame!!

Groetjes Rialle
maandag 14 november 2011 - 23:05
kurt

Kurt

Met dank voor deze nuttige link. Stevia zal dus snel in vele voedingsmiddellen worden aangeboden vermoed ik als we volgende tekst zien: Steviolglycosiden zijn enkel toegelaten in bepaalde voedselgroepen zoals gearomatiseerde niet-alcoholische dranken (limonade, melk- en sojadrankjes, …), bier, consumptie-ijs, groenten- en fruitbereidingen, confituur, chocolade, snoepgoed, kauwgom, ontbijtgranen, desserten, sauzen, voedingssupplementen en tafelzoetstoffen

Interessant was daar ook volgende tekst: Belangrijk om weten is dat de steviaplant zelf en de gedroogde blaadjes ervan nog steeds niet toegelaten zijn als levensmiddel of voedselingrediënt. De evaluatieprocedure in het kader van verordening (EG) Nr. 258/97 betreffende nieuwe voedingsmiddelen en nieuwe voedselingrediënten loopt nog steeds omdat de aanvrager nog niet voldoende toxicologische gegevens kon voorleggen die de veiligheid van deze producten aantonen.

Dat laatste zal nog vele jaren op zich laten wachten aangezien de suikerindustrie bij elke aanvraag een nieuwe tegenaanvraag zal indienen die dan op zijn beurt moet worden onderzocht.
maandag 14 november 2011 - 23:08
kurt

Kurt

Beste Martje en Rialle,

Verkocht men in NL reeds levensmiddelen op basis van stevia? In de coffeeshops zeker

Reclame maken mag je zeker en vast, zolang het maar met de topic te maken heeft. Wij zijn daar zeker niet streng in. Enkel nieuwe gebruikers kunnen dit pas na 50 berichten om te voorkomen dat men zich komt registreren om direcht reclame te maken voor hun eigen bedrijf waardoor de inhoud ervan niet interessant is. Dus als het past mag je dat gerust hoor.

Ik zal die chocoladefabriek even moeten contacteren zeker voor 14000 pralines voor de forumleden

Mvg,
Kurt
maandag 14 november 2011 - 23:15
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ik koop de zoetjes op basis van stevia in een keurige winkel hoor. Het is een natuurwinkel. Ik dacht dat dat in Nederland ook heel algemeen was/is.

Die pralines zijn zeker welkom! Laat je even weten als er een lading komt?
maandag 14 november 2011 - 23:27
sugar

Sugar

Die winkel is dus minder keurig dan je denkt.
Het is volgens mij volstrekt normaal dat de voedselveiligheid voorop komt. Het feit dat een product elders in de wereld wordt toegelaten is onvoldoende.

En aspartaam heeft indertijd net dezelfde toelatingscyclus moeten doorlopen en is niet ongezond (Vandaar de toelating (E951)). Het is niet natuurlijk, maar dat is niet hetzelfde als ongezond, zolang ze geen al te grote hoeveelheden inneemt (
dinsdag 15 november 2011 - 06:16
kurt

Kurt

Beste Martje,
Ik ben wel heel zeker dat jullie enkel in deftige winkels inkopen doen. In hoeverre die (wellicht Amerikaanse) chocolade er al mocht worden verkocht? In elk geval is het al vele jaren wel toegestaan in bv Amerika waar ze door dokters worden aangeraden.

@ Sugar: Voedselveiligheid komt op de eerste plaats en we herinneren ons een vroegere topic waarin Parodias hierover het volgende schreef: Amaai .. ik weet niet in hoeverre jullie al een een serieuze zoektoch hebben gedaan op google voor Stevioside en Steviol .. maar dat spul wil ik in mijn lijf NIET ! NOOIT ! al eens goed naar de chemische formule van dat spul gekeken ?


Dus goed onderzoek moet er vooraf zeker zijn.
dinsdag 15 november 2011 - 08:13
Sarah

Sarah

De zoetjes en andere artikelen van de Stevia waren ongeveer een jaar of anderhalf jaar geleden te koop op een tuinbeurs(fair). Toen was het ook plotseling legaal en daarna weer niet meer. Misschien zijn de zoetjes, die in de winkel waar Martje komt nog wel daarvan. Ben benieuwd hoelang het nu weer duurt voordat het weer niet meer mag.
dinsdag 15 november 2011 - 13:13
minouke

Minouke

Ik heb vrienden die hem hadden opgebeld, want nu herinnerde ik me dat we deze zomer bij hun dat geproefd hadden en zij halen het plantje wel naar binnen.
Zou de winter buiten niet overleven, ook zaaien gaat moeilijk.
dinsdag 15 november 2011 - 13:50
rialle

Rialle

Nee Stevia is niet winterhard. Ik had de (nog kleine) plantjes dan ook netjes binnen gezet voor de winter maar ze zijn ondanks water geven totaal verpieterd helaas.

Groetjes Rialle
dinsdag 15 november 2011 - 14:02
minouke

Minouke

oetsjie dan moet je die telkens kopen en stekken lukt dat dan?

groetjes
Chantal
dinsdag 15 november 2011 - 14:22
Rosanne

Rosanne

Deze staat in de serre (lees plastic koepel) in een hoekje waar weinig naar omgekeken wordt, kreeg water als ik zag dat hij zijn blaadjes liet hangen, en verder niets. Wel is het onder de plastic soms héél erg warm , misschien juist wat hij nodig heeft. Zaad zal ik er niet van hebben ondanks de vele bloemen, ik heb maar één plant staan.
Heb ik als klein plantje gekocht in eeen tuincentrum in juni ..zo maar....
Het wordt hoog tijd om de blaadjes te oogsten

Tuinbabbel

dinsdag 15 november 2011 - 14:30
minouke

Minouke

bedankt Rosanne voor de foto, als ik het volgende zomer eens tegenkomt ga ik dat eens kopen.
dinsdag 15 november 2011 - 14:36
Gehenna

Gehenna

Tja Parodias, mensen die zichzelf en hun kinderen nu al volproppen met snoep en frisdrank zullen dat na invoering van Stevia nog altijd doen. Ze houden nu ook geen rekening met dah van suikers. De verleiding om nog meer toe te staan zal zeer groot zijn!
Ik gebruik mijn stevia enkel voor de appelmoes en af en toe een zeer minimale hoeveelheid in thee. En als ik zo een piepklein stukje van een blad wil opeten ... da's mij veel te zoet, ik krijg het echt niet binnen.
Ik ben niet van plan om er een dagelijkse gewoonte van te maken net zoals ik niet van plan ben mij vol te proppen met suikerhoudende dranken en snoep. Ik verwacht dan ook een duidelijke etikettering op de producten.
dinsdag 15 november 2011 - 15:02
kurt

Kurt

Ter info:
Gisteren een groot artikel in de krant met als titel: Levenswerk Leuvense prof bekroond: Europa laat natuurlijke zoetstof STEVIA toe.

De prof. Jan Geuns zegt dat de plant niks dan voordelen biedt:

+ 300 keer zoeter dan suiker
+ nul calorieën
+ doet bloeddruk zakken
+ niet verslavend
+ vermindert glucosegehalte in het bloed
+ voorkomt aderverkalking
+ vermindert slechte cholestrol
+ verlaagt kans op kanker

Vanaf 3 december komen er producten op de markt.

Voor ons land zijn dat:
- de chocolade producten hierboven reeds vermeld
- bier waarbij suikergehalte wordt gereduceerd tot 0.3%
- limonade maar dan zonder suiker, zonder calorieën en zonder verzadigde vetzuren

woensdag 16 november 2011 - 09:21
rialle

Rialle

En weet je toevallig ook welke produkten dat in Nederland gaan zijn?

Groetjes Rialle
woensdag 16 november 2011 - 10:08
kurt

Kurt

@Rialle,

Dat stond er niet bij, maar als ik de advertenties die hier verschijnen bekijk denk ik dat er online al veel producten te bestellen zijn.

Zo zie ik hier oa advertenties
"Royaal assortiment kwalitatief hoog waardige steviaproducten"
"Zuivere stevia. Actie; vanaf € 25,- geen verzendkosten."
"Stevia van Sweetsugarfree Eenvoudig te bestellen,Ook afhalen"
...

Er waren er dus al heel wat te koop.
woensdag 16 november 2011 - 10:23
minouke

Minouke

Dit schreef BOSVROUW 2 november 2011 hier op het forum en vond het wel interessant om het hier nog eens te herhalen.

Overwinteren van de STEVIA:

Stevia staat in pot van ongeveer 15 cm doorsnee. Als je er meerdere wilt gebruik ik die lange bloembakken, hebben niet veel grond nodig, wel vruchtbare. Bijmesten doe ik zelden(gedroogde koemest).
Bij grondvorst gaat hij nog even in de serre. Kwestie om hem zo lang mogelijk op een natuurlijke manier de wintertijd door te laten brengen. Als het echt koud word komt hij binnen maar hoeft niet echt zeer warm staan. Tussen de 10 en 15 graden is voldoende.
Het stekken doe ik als hij te groot word. knip ze af op een 10 cm van de grond. Een paar takken worden gestekt, en de rest gedroogd en bewaard voor gebruik. De stekken gaan met stekpoeder in stekgrond. Heb hiermee nog niets anders geprobeert. doe dit ergens in de zomer. De stekken hebben geen extra warmte nodig, maar ik zet ze wel in de serre want ze hebben niet graag te natte voeten. Dus licht vochtig houden
Voor alleen het drogen kan het ook in de winter. De oude plant maakt nieuwe takken, en wordt voller. het drogen doe ik gewoon boven de kachel( niet erop) op een schoteltje of zeefje; je verpulvert ze met je vingers of stamper en bewaren in een bruin glazen fles of pot en luchtdicht afsluiten.
heb nog niet gebakken met Stevia, maar bij warme drankjes en yoghourt is het lekker. Het heeft wel een lichte nasmaak van zoethout! Je kan ook tabletjes via internet bestellen! Hopelijk kan je al wat verder!

met dank aan Bosvrouw
woensdag 16 november 2011 - 12:05
kurt

Kurt

Kunt ge trouwens eens een andere klok laten luiden dan de Geuns dreun??? neen zeker?


Beste,

Het is er enkel neergezet ter info met in het achterhoofd denkende: "Benieuwd wat Parodias hierop zal te zeggen hebben," want dan komt altijd de aap uit de mouw en net dat vind ik altijd interessant. Vandaar met dank voor uw bijdrage

Mvg,
Kurt
woensdag 16 november 2011 - 13:57
Gehenna

Gehenna

Voordelen hé. Ik dacht dat het gewoon een suikervervanger was? Blijkt dus ook nog zeer gezond te zijn.
Zeggen de blowers ook over hun plant. En toch worden zij ook ziek. Door de plant!

Voor mij is Stevia een suikervervanger waar je niet mee moet overdrijven. Ik ben totaal niet overtuigd dat die plant mijn insulinespiegel zal verbeteren of mij zal beschermen tegen kanker. Helemaal niet, geloof ik niet in. Net zomin als ik geloof dat stevioside zal zorgen voor nierfalen tenzij je 50% van je lichaamsgewicht gaat opvreten. Langs de andere kant ... wij zijn geen hamster, muis of rat.
En door die knaagdieren ben ik er vast van overtuigd dat het gezonder is dan aspartaam!

En ja ik ben falikant tegen ggo's. Maar je hebt ggo's en ggo's ...
woensdag 16 november 2011 - 14:22
kurt

Kurt

Gehenna, dat is een leuke redenering, maar wat zegt onze Tuinadvies-professor?
Wat is volgens Parodias het meest ongezond: aspartaam (volgens volksmond kankerverwekkend) of de stevioside?

Mvg,
Kurt
woensdag 16 november 2011 - 17:30
Gehenna

Gehenna

Dat ben ik me ook aan het afvragen Kurt.
Parodias leest heel veel wetenschappelijke rapporten en ik ben zeker dat hij al lang weet welk het ongezondst is gebaseerd op wetenschappelijke feiten.
woensdag 16 november 2011 - 19:50
minouke

Minouke

't is hier zo stil ... hallo

woensdag 16 november 2011 - 21:22
Gehenna

Gehenna

Tegenstrijdig
Tegenstrijdig
Tegenstrijdig
Tegenstrijdig
...

Smakelijk. Als ik twijfel in de kledingwinkel laat ik het ook waar het is.
Nog een geluk dat Stevia een leuk plantje is En passant zal ik wel eens een stukske blad in mijne mond steken. Ik ben toch al 40, niet het moment om nog aan kindjes te beginnen. En in't vervolg ne lepel rietsuiker in de appelmoes. Ik veronderstel dat de volgende generatie het mij kwalijk zal nemen als ze steriel blijken door mijn appelmoes.
Als ik stevioside wil zal ik wel een fleske kopen. Als ze allemaal gedecideerd zijn over al dan niet bestaande nevenwerkingen

O ja, ze zijn hem al aan't manipuleren ook. Wat was't? Minder stevioside en meer rebautiosides?

Aspartaam komt er toch ook niet in. Wel, da's onmogelijk, dus 'zo weinig mogelijk' is een betere uitdrukking.
Vergeet niet: Trop is te veel
donderdag 17 november 2011 - 19:20
rialle

Rialle

Waarom zijn alle antwoorden van Parodias verdwenen????
Ik vind zijn menig altijd erg interessant en wilde net de topic nog eens nalezen.......
Ik kan mij voorstellen dat hem dat in het verkeerde keelgat schiet!!

Ik denk dat Kurt het niet gedaan heeft want die stelt de mening van Parodias ook op prijs als ik het goed begrijp.....

Groetjes Rialle
maandag 21 november 2011 - 13:37
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Rialle hij heeft ze zelf verwijderd.
maandag 21 november 2011 - 13:43
kurt

Kurt

Beste Rialle,

Het klopt dat Parodias deze zelf heeft gemodereerd. De reden daarvoor is dat volgens hem ergens (wellicht in een andere topic vermoed ik) één of meerdere berichten van hem zijn gewist waardoor die topic(s) uiteraard uit hun context worden getrokken. Over welke topic(s) het gaat heb ik persoonlijk totaal geen idee.
Ik waardeer inderdaad zijn technisch onderbouwde visies zoals in deze topic zeker het geval WAS voordat hij ze zelf heeft gewist.

Parodias zal hier voorlopig niet op kunnen reageren daar ik voor de rust een tijdelijke ban van een week heb ingesteld op zijn account. (nadat hij een andere topic hierover had geopend, terwijl dat veel beter per PM was gegaan.) Afkoeling is dus zeker nodig en volledige schorsing dat heb ik afgeleerd na het schorsen van de vijf vorige trouwe leden die ik ook beter een tijdelijke ban had gegeven. Na vele jaren forum had ik blijkbaar te weinig schorsingservaring

Mvg,
Kurt
maandag 21 november 2011 - 13:58
minouke

Minouke

Ook ik heb totaal geen idee over welk topic of reactie het hier gaat.

en momenteel zijn er zelfs niet zoveel moderators aanwezig.

gr
Chantal
maandag 21 november 2011 - 14:08
corrielat

Corrielat

of iemand wel of niet bekwaam is op dit forum!!
als ik moderator was.......
ik zou geen kwetsende beledigende of gemene woorden dulden,
zonder verwittiging zouden ze verwijderd worden,
degene die het aangaat zou zeker weten wat er aan de hand is,
dit zou voor mij een forum,

met tips, kennis, leerzaam, maar vooral een gezellig forum moetem zijn, dan zou het voor iedereen prettig toeven zijn
en zouden er geen leden stoppen omdat ze zich hier er niet meer fijn bij voelen, en omdat ze niet gekwetst willen worden,

dinsdag 22 november 2011 - 21:10
minouke

Minouke

Volledig met je eens Corrie, hier gaat alles veel losser aan toe maar daarom geeft dat niet het recht aan sommige om andere belachelijk te maken of te denigreren.
Ik ben de laatste dagen eens gaan vergelijken met andere fora, wel daar moet je niet veel roeren om 'in je vijs' te krijgen.
't Was er soms zo erg dat ik me afvroeg hoe die nog leden hadden.

Moderator hier op tuinadvies is meer de topics in de juiste rubriek houden, nieuwe leden wat helpen bij foto plaatsen enz maar de laatste tijd was meer gendarme spelen dan iets anders.

En zoals je dit al zei, zo zou het in principe moeten zijn:
....met tips, kennis, leerzaam, maar vooral een gezellig forum moet zijn, dan zou het voor iedereen prettig toeven zijn....

en we zullen daar naar streven, een gezellig en leerrijk forum waar je ook nog eens kunt lachen, zoals we het altijd deden

groetjes
Chantal
dinsdag 22 november 2011 - 21:55
cetinel

Cetinel

ik ben er niet bepaald tegen dat er deftig met mekaar moet worden omgegaan,maar als er soms onbewust te sterk word gereageerd mag men daar toch op zijn minst eerst op gewezen worden??
en wat voor de een nikske voorstelt,kan voor een ander kwetsend zijn door een voorgeschiedenis of ervaring of zo....maar dat kan men niet rieken he.
en hoe jammer ik het ook vind om te moeten zeggen : dat vooral gezellige is er voor mij beetje af hoor....
ik heb het gevoel dat je echt op je tenen moet lopen om niks verkeerds te schrijven...en dan is het niet meer leuk.
spijtig...........

wat is auto moderatie??dat hij zijn berichten heeft weggehaald of zo?
donderdag 24 november 2011 - 00:53
minouke

Minouke

Cetinel, ja dat heeft hij zelf gewist.

ach dat is gelijk in een huishouden of huwelijk hé ups en downs, maar wat je daar schrijft dat je op je tenen moet lopen dat begrijp ik niet zo goed.
Er is aan jou toch nooit iets opgemerkt geweest.... zou het toch niet weten.
Ik vind dat er hier zelfs veel mag gezegd worden als ik dat vergelijk met andere fora amai ni! en dat weet je toch ook wel want ik kwam er jou ook tegen
Maar er is toch een topic geweest om te vragen wat beleefder met mekaar om te gaan, dat was toch al er op wijzen.

Neemt nu onze discussie, deze hier nu.... die is toch kalm, zonder elkaar te kwetsen
Dus dat kan toch ook, waarom dan mekaar denigreren, verwijten naar elkaar smijten, dat was toen pas niet leuk en nu is de rust terug gekeerd.
Die reacties toen zijn dus wel dadelijk gewist geweest, misschien daarmee dat je ze ook niet gelezen hebt.

Je bent hier nu sinds 2006, je weet toch ook dat dit wel een gezellig forum is waar je alles kwijt kunt en iedereen je kan helpen.

groetjes en het komt wel allemaal goed hoor
Chantal
donderdag 24 november 2011 - 07:03
corrielat

Corrielat

Cetinel,

ik zit hier ook al enkele jaartjes,
met eem kleine tussenstop, (wegens prive omstandigheden)
Toen ik een paar weken geleden terug kwam, viel ik net op de tijd in dat het hier zeer onrustig was,
ik voelde de spanning die hier heerste,
niet leuk, ik dacht zit ik wel op het forum waar er met respect tips en ideeen werden gegeven?
Ik heb even gedacht om over te stappen naar een ander forum.
Maar ik voelde daar geen vriendenband die ik hier wel voelde.
Gelukkig is de rust terug en zit ik weer ieder vrij uurtje hier op het forum.

En wat betreft, op je tenen lopen? nee hoor dat gevoel heb ik niet,
er kan nog rustig geplaagd worden, maar dat kan ook op een plezierige manier,
want het moet toch niet alleen tuinieren zijn, er moet ook gelachen kunnen worden.

groetjes corrielat
donderdag 24 november 2011 - 09:30
rialle

Rialle

Ik heb je afwezigheid hier gemerkt Cetinel en vind het bijzonder jammer dat je de vrijheid niet voelt die je hier toch eigenlijk echt wel hebt.
Het was idd onrustig hier en het is erg jammer dat er leden hebben moeten afhaken (al dan niet vrijwillig)!!
Maar ondanks dat ik alles meegekregen- en gelezen heb moet ik toch zeggen dat het weliswaar rustiger is hier, maar doordat er ook gezellige leden zoals Corrie weer terug zijn van weggeweest, ik toch nog altijd die gezellige sfeer voel. Ik heb me niet in de discussies gemengd en alles verbijsterend zien gebeuren..... Maar ik vind dit forum toch nog altijd 100x beter dan enig ander forum dan ook.....dus daarom blijf ik....ik zou het niet willen missen!

Heeeeel jammer Cetinel, dat jij dat anders ervaart want we willen jou ook niet missen!!

Groetjes Rialle
donderdag 24 november 2011 - 11:33
cetinel

Cetinel

nog voor ik hier terechtkwam was ik al actief op een ander forum: over kippen.
via een gedeelde interesse met iemand daar (over tuinieren dus)heb ik het hier ontdekt.
nu ben ik niet zo iemand die overal de discussie gaat zoeken en volgen,maar op dat kippenforum was ik wel intensief bezig,en dan zie je ook wel wat...
daar werd er ook wel eens iemand geband als die over de schreef ging,maar die kreeg eerst in zijn eigen topic een reactie dat waar die mee bezig is niet door de beugel kon...
bleef die verderdoen dan kreeg die een tijdelijke ban,die eerst werd aangekondigd: dus: ik heb je al gewaarschuwd maar je doet verder,indien je nu niet ophoud dan krijg je een tijdelijke ban....en indien die dus nderdaad verderdeed kreeg die een tijdelijke ban....als er dan schaduwaccaounts en zo werden geopend,of die stuurde anderen het forum op om voor hem of haar te spammen etc kon die een permanente ban krijgen.maar altijd kreeg die daar eerst een notie van,en er werd niemand anders geband omdat die de ban onterecht vond....alleen als die ook begon te schelden op de moderator omdat die bande en zo.en ook kreeg die eerst een waarschuwing
een collectieve ban heb ik daar nooit ofte nimmer geweten,en daar waren hevigere discussies hoor!
er was een plaats waar op voorhand gewag van werd gemaakt dat lid.... geband was en de reden erbij...
als iemand de discussie gemist had,kon die dat daar dus wel nog lezen ook al zat er ondertussen een slot op.
en in je eigen bericht werd er al zowiezo nooit gewist of door de moderator iets anders,of erbij geschreven,nu heb ik beetje het gevoel dat je niet zelf de volledige verantwoordelijkheid voor je berichtjes draagt...(want mischien is het welaangepast??)
dreigement van topic op slot te zetten werd ook altijd eerst doorgegeven.
daardoor wist je wel waar je aan toe was.
en inderdaad,ik heb hier geen discussie gehad(ik ben een braaf meisje )
maar ik heb toch ergens het gevoel: als zomaar je berichtjes wordden gewist dan kunnen anderen later ook niet oordelen of zij vinden dat de ban terecht was of niet.....en mischien denken ze dan dat ik een of ander rotmens ben,die weet ik veel wat heb uitgevreten...en als ze je dan elders op een ander forum tegenkomen zijn ze al vooringenomen.
dat transparante mis ik hier wel een beetje...plotseling zoveel leden weg,waarom??omdat ze zich hebben misdragen,maar je ziet dat nergens...nou dan kan je fantasie wel een serieus eindje op hol slaan als je er pas komt.
langs de ene kant is het mischien niet eerlijk te vergelijken met mijn kippenforum en vergelijk ik ze teveel,maar tot voor kort had ik hier dus ook een heel leuke tijd,en nu is het wat lauwtjes...
ook zijn er toch een paar"experts" weggevallen ddie wel wisten waarover ze het hadden....
het zal allemaal wel aan mij liggen,maar mijn leuke"clubje" is uiteengevallen en dat vind ik heel erg..
donderdag 24 november 2011 - 13:51
minouke

Minouke

Cetinel op dat kippenforum zaten misschien teveel hanen

maar delen wissen en veranderen dat gebeurt hier toch niet wel tekst volledig verwijderen
Moest wel want het hield maar niet op, hoe dikwijls moesten moderators en Kurt niet vragen om ermee op te houden ... ojee dat was dan weer genoeg om weer te herbeginnen.
Hebben we nooit of ter nooit meegemaakt en jij toch ook niet.

Toe laat wat van je plantjes tonen en vertel het ons veel leuker dan al die ruzies weer boven te halen

groetjes
Chantal
donderdag 24 november 2011 - 14:05
cetinel

Cetinel

kurt heeft wel degelijk berichtjes "aangepast" weet niet meer direct welke,en daar schreef hij dan wel bij dat hij een deel gewist had en zo,of de volledige tekst,en zijn redenering ervoor,maar het was dus wel gepost onder de naam van die persoon...en dat vind ik een beetje raar....
donderdag 24 november 2011 - 14:32
cetinel

Cetinel

ah ja,laat ook maar
donderdag 24 november 2011 - 14:41
minouke

Minouke

ja, maar dan vermelde hij het toch bij.
Of zoals reclame wordt ook wel gewist en dit met respect tegenover mensen die wel betalen voor reclame.
De grens tussen bv reclame of produkt aanraden is wel dunnekes maar ja, we proberen daar toch wel een middenweg te vinden.
Want in die topics die dan verwijderd werden zat ook erg veel reclame en werd er wel verkocht en die topic is dus verwijderd geweest of aangepast.
En blijkbaar waren ze op andere fora daar ook niet mee opgezet met die handel.

we laten het rusten hé
donderdag 24 november 2011 - 14:43
Esem

Esem

Ik heb op dit topic nog niet geantwoord,maar toch wil ik hier even dit op schrijven, dat ik het volledig eens ben met de laatste mails die geschreven zijn o.a. corrielat minouke en nog andere.

Een forum'(vind ik) is om elkaar verder te helpen in dingen waar je goed in bent.
Om andere tuinders de goede weg te laten bewandelen.

Tips en trick meegeven,ongeacht of het in tegespraak is met wat ze al dan niet verkondigen in de winkel,want niet alles wat ze vertellen moet je als waarheid aannemen,wat voor hen telt is de verkoop of het nu goed is of niet.

Waar ik me dan aan erger zijn ofwel een lid en of leden, die het formun gebruiken om hun zaak in de kijker te stellen,en schrijf je dan wat, dat beter is, en wat je zelf aan de lijve heb ondervonden of meegemaakt dan krijg je zo kritiek, omdat dit tegen hun winkel is.

Dit heeft natuurlijk helemaal niets met stevia te maken, maar vind het toch wel eens nodig om dit neer te schrijven.

Het is toch veel plezieriger om als één grote familie overeen te komen, dan wat ruzie te gaan maken.

Het leven is al zo kort hou het gezellig en geniet ervan.
Wat is er nu nog mooier dan onze hobby,leven in en met de natuur.

Groetjes aan alle die van het zelfde gedacht zijn.

E.
donderdag 24 november 2011 - 15:02
kurt

Kurt

Beste Cetinel,

Ik heb in een topic die uit de hand liep inderdaad ergens geschreven dat het moest ophouden en dat ik geen commentaren erover nog ging toelaten. Aangezien daaronder inderdaad toch nog iemand (weet niet meer wie hoor) zijn mening toch nog dacht te moeten geven (wat dus echt niet meer mocht). Had ik die reactie volledig gewist, dan kreeg ik 100% opmerkingen van anderen dat ik dat niet zomaar mocht doen zonder te melden waarom... dus heb ik enkel de tekst van die persoon gewist en het er netjes bijgeschreven dat we zijn mening waardeerden, maar het in die topic echt niet meer mocht (om de rust te proberen terug te krijgen) EN erbij vermeld dat ik dat bericht had gewist zodat iedereen dat 100% duidelijk kon zien (zoals men had gevraagd naar transparantie toe).

Daarvoor had ik nog nooit eerder iemands tekst moeten aanpassen. Daarvoor hadden we ook nog nooit eerder dergelijke uit de hand gelopen topics.

Daarnaast is er bijna niemand die alle topics heeft (kunnen) volgen waardoor ook bijna niemand weet hoe erg het wel geweest is en hoe verschrikkelijk erge scheldtirademails er naar bepaalde moderatoren werden verzonden. Daarvoor alleen al zou men op andere fora zonder enige verwittiging levenslang geband worden. Het was genoeg en toch werd het met de dag erger, vandaar dat ik heel hard heb moeten ingrijpen als nooit tevoren en tegen trouwe leden. Wees dus gerust dat we daar lang van hebben wakker gelegen zowel ervoor als erna. Zo'n zware beslissingen neem je zeker niet in een paar dagen tijd. Men viel echter tot drie verschillende moderatoren aan die jarenlang zeer goed werk hadden verricht op het forum. We hadden gewaarschuwd dat het moest ophouden of dat er sancties gingen volgen, maar het werd steeds erger. Het was dus kiezen tussen een forum met goede moderatoren of een forum met rumoerige leden die hun zin wilden doorduwen en wie zou er dan gaan modereren??? Moderatoren aanvallen doe je dus niet, niet hier en ook niet op andere forums en als je dan al iets hebt op te merken, dan kon men dat toch gewoon afhandelen per PM, maar men koos opgehitst door elkander voor de totale opstand en men gaf naar het eind ook zelf aan dat men er de brui ging aan geven op ons forum. Dat vergemakkelijkte het uiteraard voor ons om het niet verder te laten escaleren en er zelf de stekker uit te trekken vooraleer er meer schade kon worden aangericht.

Ik hoop dat deze tekst iets meer heeft kunnen verduidelijken. We zijn zeker niet strenger of anders geworden dan al de jaren ervoor hoor

Zolang het is zoals het altijd al geweest is, zullen ook wij reageren zoals we het hier al jarenlang hebben gedaan en is iedereen die op het forum anderen met respect benadert ook met minstens hetzelfde respect behandelen.

We hopen dan ook dat we weldra uw en anderen hun aangename verhalen opnieuw kunnen verwelkomen.

Mvg,
Kurt
donderdag 24 november 2011 - 15:26
cetinel

Cetinel

blij dat ik geen forumbeheerder ben,mij te ingewikkeld.
donderdag 24 november 2011 - 16:20
kurt

Kurt

beste Cetinel,

Het is inderdaad soms heel moeilijk al verliep het vele jaren vrij vlot en zonder problemen. De meeste tuin- en natuurliefhebbers zijn dan ook gemakkelijke, vriendelijke, geduldige en begripvolle mensen. Daardoor dat het er op dit forum veel aangenamer en sympathieker tussen de leden aan toe gaat dan op vele andere ernstiger forums waar men dan ook sneller moet ingrijpen.
Vele tuinsites zijn al met eigen tuinforums gestart, maar om redenen van oa het beheer zijn vele grote tuinsites daarmee gestopt.

Deze maand november raadpleegden er ruim honderduizend mensen ons tuinforum. Goed voor ruim 270000 bekeken onderwerpen. Daar waar er maandelijks ruim honderdvijftigduizend bezoekers zijn, zou het onlogisch zijn moest er daar nooit eens iets mislopen.

We doen dus en best en proberen zo objectief mogelijk te zijn, maar het blijft inderdaad zeer ingewikkelde materie .
donderdag 24 november 2011 - 17:10
hanninkj

Hanninkj

Kurt,

Dit is inderdaad een goed forum en laten we dit zo houden. Ik zit op vele forums zowel nationaal als internationaal en vind dat op de meeste forums netjes met elkaar omgegaan wordt.
Laten we alle discussies hier stoppen en weer met onze hobby bezig gaan.

Groeten,

Ton
donderdag 24 november 2011 - 20:02
corrielat

Corrielat

Gelijk heb je Ton,

Zoals wij brabanders zouden zeggen,
we pakken soamen een pilske
en houwen er mee op, tis allemol zever wor niemus iets on hi.
en durrum ophouwe
houdoe he.
donderdag 24 november 2011 - 20:08
minouke

Minouke

WAAAAATE!!! ben ook ne brabander maar ietskes verder
maar heb het wel verstaan zulle
donderdag 24 november 2011 - 20:12
corrielat

Corrielat

Hollandse brabanders en Belgische brabanders hebben ieder toch een ander dialect,
ik hoor de belgische liever dan de onze, maar ik versta niet alles van jullie
donderdag 24 november 2011 - 20:47
minouke

Minouke

wat je daar schreef vond ik toch wel erg gelijkend misschien als je het hoort spreken klinkt het anders.

En Belgisch mooier misschien omdat je het Nederlandse gewoon bent
donderdag 24 november 2011 - 20:59
Polplastron

Polplastron

Over de al dan niet terechte schorsingen is er in een ander draadje reeds een hele discussie geweest. Gezien een aantal mensen hier niet meer zijn om zich te verdedigen lijkt het mij ook niet aangewezen om hier nog veel verder over te gaan discussiëren. Dat sommige mensen hier geschorst zijn, vind ik een verlies voor het forum. Dat daarvoor echter misschien een heel goede reden was, kan ik niet beoordelen. Ik ben geen moderator.

Wel ben ik van mening dat als sommige draadjes op slot gaan omdat men teveel off-topic gaat (Wat, meen ik, de aanleiding was tot het gescheld van sommigen), het goed voorbeeld ook hier mag gegeven worden: kan dit draadje even worden opgekuist. Het onderwerp was Stevia. Mijn reactie mag dan ook meteen mee weggehaald worden.

Groeten,

Pol
donderdag 24 november 2011 - 21:29
cetinel

Cetinel

Kurt,

Dit is inderdaad een goed forum en laten we dit zo houden. Ik zit op vele forums zowel nationaal als internationaal en vind dat op de meeste forums netjes met elkaar omgegaan wordt.
Laten we alle discussies hier stoppen en weer met onze hobby bezig gaan.

Groeten,

Ton
niks meer aan toe te voegen.
terug over stevia dan maar...
vrijdag 25 november 2011 - 09:01
kurt

Kurt

Wij hebben wel ons verhaal toch eens deftig kunnen doen en hopen dat de rust nu voor lange tijd mag terugkeren. Het klopt wat Polplastron meldt dat de anderen nu niet echt meer kunnen reageren. Aangezien Parodias zijn goede bijdrages aan deze topic zelf heeft gewist is deze topic zijn leidraad dan ook helemaal kwijt en kan ik die om bovenstaande twee redenen ook best gewoon op slot zetten.

Hopelijk hoeven we er in de toekomst niet vaak meer op slot te zetten

Met veel dank voor jullie begrip en veel dank aan de moderatoren voor hun enorme, jarenlange goede inzet.

Mvg,
Kurt
vrijdag 25 november 2011 - 13:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon