menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlaanderen is 20000 bomen rijker

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Dat is toch iets om blij mee te zijn ... allé zegt nu zelf


Gelezen in de krant

Vlaanderen is 20.000 bomen rijker
zo 06/11/2011 - 20:46
Er zijn vandaag in Vlaanderen, gespreid over de vijf provincies, 20.000 bomen geplant. Dat gebeurde door vrijwilligers van Pasar, de vrijetijdsorganisatie van het ACW.
"Vlaanderen is één van de bosarmste regio's in Europa. Onze bossen zijn bovendien klein en versnipperd. En terwijl andere bosarme regio's in Europa aan een duidelijke inhaalbeweging bezig zijn, komt er hier nauwelijks bos bij. En daar wil Pasar verandering in brengen", motiveert woordvoerster Leen Berthels van Pasar.


In totaal 151 plaatselijke afdelingen organiseerden wandelingen langs bosarme gebieden om de eis voor meer bos kracht bij te zetten. "In een zeventigtal gemeentes werden ook bomen geplant. Andere afdelingen organiseerden een symbolische actie", vertelt Berthels. "Ze plantten een symbolische boom of overhandigden een boom aan het gemeentebestuur om de eis voor meer bos in hun buurt kracht bij te zetten."

Pasar had bij de lancering van de boomplantactie gehoopt dat er 10.000 bomen zouden worden geplant. Door het grote succes van de actie zijn er dat uiteindelijk 20.000 geworden.


zondag 6 november 2011 - 21:54
Pieter2

Pieter2

Mijn mening: Vanuit het oogpunt van natuurwaarde geeft dit niet veel meerwaarde. Jonge bossen bevatten de minste biodiversiteit van alle natuurtypes. Beschermen van bijvoorbeeld heideterreinen, slikken en schorren, houtkanten, oude bossen,... tegen industrialisering en urbanisering is nuttig. Maar dit is buiten de kennis van dergelijke verenigingen die alleen maar de media willen halen.
zondag 6 november 2011 - 22:06
BOSVROUW

BOSVROUW

Ik denk, 20.000 keer meer zuurstof in de toekomst!
maandag 7 november 2011 - 09:08
minouke

Minouke

elk bos is begonnen met een klein boompje

zoals elke cent het begin is van een fortuin

en stel dat iedereen nu zelf 1 boompje plant, alleen al in Vlaanderen maakt dat +/-
6.000.000 bomen bij

maandag 7 november 2011 - 09:21
Polplastron

Polplastron

Die bomenplantacties zijn enkel een doekje voor het bloeden:

1) In Vlaanderen bestaat er zoiets als "zonevreemde" bossen: dat wil zeggen dat een bos dat nu aangeplant is, waarschijnlijk over een paar jaar weer moet geruimd worden omdat er huizen moeten worden gebouwd.

2) Regelmatig nog worden hele rijen bomen langs wegen gekapt omdat ze "ziek" zijn.

3) Hoewel je voor het vellen van bomen meestal een kapvergunning moet hebben, wordt daar in Vlaanderen heel veel tegen gezondigd en "vallen" er regelmatig bomen om.

Resultaat 20 000 bomen geplant tegenover ? gesneuveld.

Beter is het inderdaad volgens mij om bestaande gebieden (en niet enkel bossen) goed te blijven beheren en beschermen ... Maar daar staan we volgens mij in Vlaanderen nog niet zo heel ver in ...

Groeten,

Pol
maandag 7 november 2011 - 16:37
Pieter2

Pieter2

Nog iets aan toevoegen: het artikel heeft het over versnipperde bossen. Wat doet het ACW: over verschillende gemeenten 20.000 bomen aanplanten (=evenveel versnippering). 20.000 lijkt enorm maar dat is het totaal niet. Productiebossen worden vaak geplant met plantafstand van 1x1m dus, 20.000 bomen = 2ha versnipperd bos. Stel dat ze dan nog 2x2m geplant zijn heb je nog maar 8ha versnipperd bos. Echt niet indrukwekkend als je er even bij nadenkt.
maandag 7 november 2011 - 18:58
piet1

Piet1

JA Minouke, dat is goed nieuws. Dat zijn 20.000 boompjes die er gisteren niet waren. En diegene die zegt dat een 'jong' bos geen waarde heeft, als je nu geen boompjes plant zullen er binnen zovele jaren geen bomen meer zijn! Helaas hebben bomen niet het eeuwige leven. Maar er moet meer gebeuren, inderdaad de waardevolle gebieden met bomen of bossen moeten met respect worden behandeld.
Ik heb dagdagelijks te maken met aanvragen voor het kappen van bomen. En vergunningen worden niet zomaar gegeven. Of het handelt over zieke of dode bomen of er moet een heel goede reden zijn om een toelating te krijgen tot het kappen van gezonde bomen. En als je een dergelijke vergunning krijgt gaat er meestal als voorwaarde instaan dat er moet gecompenseerd worden dwz dat er bv. minstens zoveel bomen van een bepaalde soort moeten heraangeplant worden binnen het jaar. Wanneer deze regel altijd zou worden toegepast in Vlaanderen dan behouden wij het huidig aantal bomen en brengt een dergelijke actie alleen maar extra bomen bij. Voor mij mogen er nog meer van die acties komen.
Groeten
Piet
maandag 7 november 2011 - 20:53
Polplastron

Polplastron

Wanneer deze regel altijd zou worden toegepast in Vlaanderen ...

Maar dat gebeurt helaas echt niet ... Ik ken genoeg gevallen waar een half bos gerooid werd om een tuin aan te leggen rond een of andere grote villa. Van kapvergunning was in dergelijke gevallen niet echt sprake. Vaak wordt voor twee bomen een kapvergunning gevraagd en doet men er meteen 10 om ...

Verder blijf ik bij mijn punt dat deze boomplantacties maar een pleister op de wonde zijn t.o.v. de grote kaalslag die gebeurd om nieuwe woonwijken, industrie, wegen e.d. aan te leggen. Allemaal heel nuttig en nodig, maar wel wrang als je ziet hoeveel onbewoonde bouwvallen er hier in de buurt staan die eigenlijk evengoed kunnen worden gesloopt en herbouwd.

Overigens zijn bomen niet het enige wat telt: ook vele andere planten hebben erg nuttige eigenschappen. Als je dan ziet met hoe weinig fantasie gemeenten vaak hun rotondes en perken beplanten ... Ietwat ecologisch alternatief zou niet slecht zijn.

Maar ja ... Ik ben dan ook een van de laatste eco-fundamentalisten op dit forum hé! LOL Dus neem mijn mijmeringen maar voor wat ze zijn ...

Vriendelijke groeten,

Pol
maandag 7 november 2011 - 20:59
BOSVROUW

BOSVROUW

Ook in onze gemeente word er onvoldoende gecontroleerd op het rooien van bomen zonder vergunning; Er moet eerst een klacht neergelegd worden. Zeer bevorderlijk om je buur tot vriend te houden. Wel koopt men momenteel gronden op om een groene gordel te creeren om het wild van het ene bos(je) naar het andere een veilige doorgang te geven. Alsook de naaldbossen die aangeplant zijn voor de mijnbouw, worden vervangen door gemengde loofbossen. Er staat ongeveer 10 jaar, een draad rond, zodat de reeen ze niet kunnen beschadigen. Ik heb er al zo 2 aanplantingen zien groeien en raap er nu al kastanjes.
maandag 7 november 2011 - 22:46
Hippifan

Hippifan

Inderdaad. Goed werk!! Hoe meer bomen, hoe meer zuurstof, hoe meer groen, hoe meer vogels, beesten hoe meer....

dinsdag 8 november 2011 - 17:26
jdcoster

Jdcoster

Ter illustratie van het groenbeleid in Vlaanderen ...

http://www.petities24.com/red_het_bos_bij_de_kalmthoutse_heide

En nog:
Op de dag dat Minouke dit publiceerde werden er op een schooldomein in Assebroek minstens 15 mooie linden, die het straatbeeld bepaalden, onherstelbaar verminkt onder het mom van 'knotten' en dit zonder kapvergunning.
Ik heb er de groendienst bij gehaald en dat mocht omdat ze ooit (8 à 10 jaar geleden eens geknot werden. Ondertussen was er van dat knotten niets meer te merken en hadden die bomen een prachtige kruin gekregen.
Had de ambtenaar van de groendienst de werken laten stil leggen, dan moest er later toch een vergunning verleend worden bij aanvraag.
Van sommige van die linden staan daar nu gewoon cylindrische stamstompen, recht afgezaagd op 2,5 m.

Precies één jaar eerder werd er op datzelfde domein een eik van minstens 50 jaar oud geveld, ook zonder kapvergunning. Omdat het op een feestdag was heb ik de politie daarvan verwittigd. Zij hadden geen tijd om een vaststelling te doen. Nu één jaar later is de groendienst daar nog niet van op de hoogte. Ik heb diezelfde ambtenaar de wortelstronk getoond (ligt er nog steeds) en we hebben de jaarringen geteld. Men zou (?) er nu werk van maken.
Achteraf gezien is die boom moeten sneuvelen om daar op die plaats een reklamebord beter zichtbaar te kunnen plaatsen. Stel je voor.

Wat ik wil stellen is: er is wel een, denk ik, voldoende goede wetgeving maar er wordt niet gecontroleerd, niet gesanctioneerd. Een wanhopige passant in hoge nood die betrapt wordt bij het plassen tegen zo'n boom wordt beboet. Degene die zo'n monument van een boom en biotoop voor tal van levende wezens, vernietigd, niet.
Er wordt wereldwijd m.i. meer groen vernietigd per jaar dan er bij komt. Ik wordt er moedeloos van.

PS.
wat niet wegneemt dat ik ieder initiatief om wat bomen aan te planten uiteraard toejuig natuurlijk
woensdag 9 november 2011 - 10:55
Pieter2

Pieter2

Dat bomen en ook veel houtkanten verdwijnen zonder vergunning ben ik volledig mee eens. Begin zo ook maar iets te controleren... Maar voor bomen te knotten heb je geen vergunning nodig, en linde is perfect te knotten. Noem dat aub niet verminken. Knotlinden zijn zelfs mooier dan gewone lindes, gewoon al omdat er een historiek achter zit (kijk naar alle knotlindes aan de kappellen...). Dat is een deel van ons erfgoed.
woensdag 9 november 2011 - 19:06
Tuinman65

Tuinman65

Pol, in Zoersel is het zo te zien geen probleem om een kapvergunning te krijgen voor Amerikaanse eiken. Ziek of gezond, het maakt niet uit.
Ik ken 2 gevallen waar alle Am. eiken zijn gerooid MET vergunning voor allemaal. En die waren niet ziek.
Andere bomen aanplanten is blijkbaar ook geen must want in één van die gevallen is dat 3 jaren geleden gebeurd en nog steeds is daar geen enkele nieuwe boom geplant.
En 't gaat echt niet over een paar bomen.
donderdag 10 november 2011 - 19:20
Pieter2

Pieter2

Amerikaanse eiken zijn exoten...
vrijdag 11 november 2011 - 13:54
Tuinman65

Tuinman65

Het zijn inderdaad exoten. Maar mag dat een reden zijn om die zo maar te kappen?
In de wijk waar die bomen gekapt zijn staan honderden Am. eiken. Stel je voor dat iedereen die zo maar gaat laten verdwijnen, dan staat daar bijna niks meer.
En het zit er aan te komen want ik hoor daar her en der al stemmen opgaan om ook maar een aanvraag te doen : "Als zij het mogen, waarom wij dan niet".
Het ergste van al : er worden geen nieuwe bomen aangeplant. Als het al verplicht is dan is er geen controle op.
vrijdag 11 november 2011 - 18:18
minouke

Minouke

voor mij is een boom een boom.
En wat mij zo stoort is dat het normaal is dat we protesteren tegen het kappen van bomen in het buitenland bv Brazilië maar dat hier de bomen voor een niets maar gekapt worden.
In Brussel ging madammeke Grauwels een hele laan platanen laten kappen ... allé na veel protest mogen ze blijven staan en gaat ze de straatsteentjes anders laten leggen.
vrijdag 11 november 2011 - 18:46
Polplastron

Polplastron

Amerikaanse eiken zijn een pest op sommige plaatsen: deze bomen groeien heel snel en zaaien zich enorm uit. Dit gaat ten koste van inlandse bomen zoals o.a. onze eigen wintereik. In dat opzicht is het op sommige plaatsen wel te verantwoorden om deze bomen te kappen.

Bomen hebben anderzijds natuurlijk recht op leven en zijn ongeacht de soort waardevol als stukje groen in onze betonwildernis.

Groeten,
Pol
dinsdag 15 november 2011 - 11:50
minouke

Minouke

En Canada populieren?

hier zie je ze ook veel, weliswaar voor de kap omdat ze zo vlug groeien.
Kunnen die ook kwaad?


dinsdag 15 november 2011 - 12:20
Polplastron

Polplastron

Ik ben in deze zeker geen expert. Van de Amerikaanse eik weet ik dat nu toevallig omdat we een paar weken geleden met een gids door het bos gewandeld zijn n.a.v. de week van het bos. Die wist dit te vertellen. (Voordien wist ik het ook niet).

In elk geval is het zeker dat veel uitheemse soorten best wel schadelijk kunnen zijn voor de inheemse flora en fauna; vandaar vind ik het best wel logisch dat voor een exoot makkelijker een kapvergunning wordt gegeven dan voor een inheemse of streek-karakteristieke soort.

Maar zoals reeds gezegd zou men bij zoiets rekening moeten houden met verschillende factoren. Toen wij onze tuin gingen leeghalen, is de boswachter persoonlijk komen kijken om te zien welke bomen het waren en in welke staat ze waren. Erg moeilijk deed de man niet, maar hij keek toch wel nauwkeurig naar de staat waarin de bomen waren en hun standplaats.

Groeten,

Pol
dinsdag 15 november 2011 - 18:00
minouke

Minouke

bedankt Pol
dinsdag 15 november 2011 - 18:02
Pieter2

Pieter2

Canadapopulieren is een landbouwgewas, en in tegenstelling tot Amerikaanse eik zaaien die zich niet uit. Natuurwaarden is bij beide soorten te verwaarlozen.
dinsdag 15 november 2011 - 19:01
Tuinman65

Tuinman65

Akkoord Pol, in een bos of natuurgebied of waardevol landschap.
Maar in de tuinen waar ik het over had is daarvan geen sprake.
Ik zou er me nog kunnen bij neerleggen maar dat men tenminste verplicht ze te vervangen door streekeigen bomen.
dinsdag 15 november 2011 - 19:16
Polplastron

Polplastron

Akkoord Pol, in een bos of natuurgebied of waardevol landschap.
Maar in de tuinen waar ik het over had is daarvan geen sprake.
Ik zou er me nog kunnen bij neerleggen maar dat men tenminste verplicht ze te vervangen door streekeigen bomen.

Ik vermoed dat de zaden (eikels) vanuit tuinen ook makkelijk verspreid raken door vogels en andere dieren dus ik zou het ook daar kunnen snappen.

Dat men meer moet doen om het aanplanten van streekeigen bomen en hagen te promoten ben ik wel met je eens.

Groeten,

Pol
dinsdag 15 november 2011 - 20:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon