menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Opkuisen laten staan hoe doe je het best

Ga naar meest recente reactie

marero

Marero

met de herfst en winter op komst effe vragen wat julie doen met de vaste planten? nu snoeien of in het voorjaar?
de éénjarigen? uitdoen of gewoon laten afsterven?
voor de exoten heb ik al opgezocht dat ze allemaal naar binnen moeten voor de eerste nachtvorst, plaats is al voorzien,
de dahlias das na de eeerste nachtvorst uitdoen dacht ik, maar moet ik die eerst laten drogen of niet? mag de grond eraan blijven of nie?
de cannas vant zelfde (staan nog schoon te bloeien)
eucalyptus gunni stond verleden jaar in kuip en heeft de wionter op het terras doorgebracht en was deraan omdat ik hem zogoe had ingepakt( pot) dak hem geen water kon geven fatsoenlijk, dus helemaal verdroogd
nieuwe gekocht en staat nu in volle grond en is deze zomer meer dan 2 meter gegroeid, kan allang niemeer aan den bovenkant, moet die beschutting hebben aan zijn voeten of zal ik maar hopen op het beste, staat wel in de zuidenwind,
acer heeft die bescherming nodig?
zaterdag 8 oktober 2011 - 19:01
Pieter2

Pieter2

Ik laat alles staan tot in maart. Stengeltjes, rottend plantmateriaal, etc. is goed voor het tuinleven. Voor sommige vaste planten raden ze dan weer aan de bloemstengels af te knippen zodat ze daar geen energie maar aan geven. Ook eenjarige laat ik gewoon wegrotten. Voor de rest hoef ik nooit iets speciaals te doen om te laten overwinteren.
zaterdag 8 oktober 2011 - 19:09
Roeli

Roeli

Beste Marero
Als je met acer de japanse esdoorn bedoelt,hoef je er niets aan te doen.
De eucalyptus moet je bij strenge vorst wel beschermen. Bollen die uit de grond moeten, heb ik niet. Verder laat ik alles staan zoals het staat. Als er sneeuw is gevallen kan je tuin er weer heel mooi uit zien. De afgestorven delen beschermen de plant en onder die handel schuilen en overwinteren kleine diertjes, waar de vogels je dan weer dankbaar voor zijn. En ja, kuipplanten moeten naar binnen.

groetjes Roeli
zaterdag 8 oktober 2011 - 19:11
LauraK

LauraK

De vaste planten die bovengronds afsterven laat ik ook staan tot aan het voorjaar.
Het geeft niet alleen wat structuur in de tuin (mooi als er sneeuw op ligt!), maar
biedt ook vaak een schuilplaats aan insecten, als lieveheersbeestjes e.d. En er
zijn vast nog wel meer goede redenen te bedenken...

Groeten van Laura.
zaterdag 8 oktober 2011 - 19:38
LauraK

LauraK

Hahaha, dat wilde ik nu net niet zeggen... Ik dacht meer in termen als "lui mens"
e.d. over mezelf!

Grinnikende groeten van Laura.
zaterdag 8 oktober 2011 - 20:21
Rita1960

Rita1960

hi dan ben ik ook erg lui

exoten staan op 10 na onder dak hier..

dahlia's idd na de eerste nachtvorst eruit halen..zoveel mogelijk grond eraf en laten drogen en dan op een koele vorstvrije plaats bewaren. (in kist, papier of stro)

Canna's: uitspitten en matig vochtig bewaren wel vorstvrij. bijv in een vuilniszak..

en voor de rest blijft alles in de tuin tot het volgend voorjaar. Hebben de vogels nog de zaden en ik het (uit-)zicht op de vogels

zaterdag 8 oktober 2011 - 21:20
Roeli

Roeli

Ik ben het met jullie eens. Nu lekker makkelijk.
Maar o. als het voorjaar wordt. Dan moet de hele zooi er alsnog uit en heb je een pens vol werk.
Maar daar denken we nu nog niet aan.
Al hoewel, van mij mag het voorjaar komen. Ik vind dit weer om te huilen.
zaterdag 8 oktober 2011 - 22:11
marero

Marero

kan dus veel laten staan maar de rozen zal ik toch moeten inkorten want die staan torenhoog nog te bloeien, en de ipomoea ga ik ook uittrekken want die zaait zich nu al honderduit
zondag 9 oktober 2011 - 12:17
Polplastron

Polplastron

Rozen inkorten heeft enkel zin als je schrik hebt dat ze 's winters schade zouden oplopen door zware sneeuwval of wind. Ik laat waar mogelijk de stengels gewoon staan. Nu snoeien vergroot de kans op invriezen.

Groeten,

Pol
zondag 9 oktober 2011 - 12:31
marero

Marero

ik knip de rozen op zo tussen de 80 cm en de100 voor de winter omdat ze echt veel te groot zijn en kapot zouden waaien, en ze staan langs het pad en kblijf der altijd met mijn trui inhangen ook
de eigenlijke snoei die is voort voorjaar als ze beginnen uitlopen dacht ik, kweet alleen nog nie juist wat ik met de klimrozen aanmoet maar kheb een snoeiboek voor rozen gekocht dus zal het daar wel in vinden zekers
zondag 9 oktober 2011 - 14:07
Polplastron

Polplastron

Ja, in de boeken vind je inderdaad heel wat nuttige info! Let er wel op dat boeken niet geactualiseerd worden: in veel literatuur wordt nog altijd aangeraden om schuin te snoeien, ondertussen wordt dit echter door de meeste rozenliefhebbers niet meer gedaan. Een rechte snede is qua oppervlak minder groot dan een schuine waardoor de kans op infecties kleiner is. De theorie dat water minder snel zou blijven staan op een schuine snede klopte eigenlijk hoedanook enkel als de stengels recht omhoog groeiden, in andere gevallen maakte het zowiezo niet uit!

Groeten,

Pol
zondag 9 oktober 2011 - 16:27
marero

Marero

ah bedankt, in mijne boek staat inderdaad nog schuin knippen
maandag 10 oktober 2011 - 01:12
cetinel

Cetinel

buurman heeft zijn rozen al gesnoeid,ik doe dat pas in het voorjaar...
verder laat ik alles lekker zijn gang gaan....
het stikt nu al van de vogelkes tussen mijn kapotgaande planten...
maandag 10 oktober 2011 - 18:38
renate67

Renate67

Ik laat ook bijna alles staan, alleen wat nu met regen en wind over de paden in de weghangt kort ik in. Ook rozen laat ik nu doen, ik ga toch niet VOOR de herfst en de winter alle rozenbottels eruit knippen!! ik ben daar gek ziet er veel te mooit uit, die verschillende kleuren en vormen.
Ik ga alleen vrijdag proberen of ik nog een paar zonnebloemen kan binnenhalen, dan bewaar ik ze een tijdje voor de vogels en krijgen ze die van de weinter weer terug.
Renate
woensdag 12 oktober 2011 - 00:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon