menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nen ouwen emaille stoof

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

die zit in mijne kop en ik krijg hem der nie uit....
gezien bij iemand en ik mag hem hebben.
wat is dan je probleem hoor ik je denken
awel,mijnen wederhelft...die gruwt van alles wat oud of ouderwets is,een wonder dat hij mij nog nie buitengegooid heeft
tis een beigegeel emaille houtstoof me nen oven in en ik ben er verliefd op,zucht!!
da zit daar al 2 jaar bij die mensen en telkens zeg ik: nie wegdoen hoor!! die is voor mij...er hebben al andere mensen achter komen vragen en ze hebben gezegd dat ze het eerst nog es aan mij moesten vragen.
boehoeee!! tis te zwaar,anders had ik zelf al om geweest...en hubbie vind het onzin.
waar ga je dat ding zetten????(in huis is geen optie met zoon,die zou dan constant vuurke stoken)
awel,in het magazijn!
a nee he!! ge ga nie mijn magazijn ook nog inpikken!! das voor mijn materiaal,zegt hij
en hoe meer ik eraan denk,hoe erger het word.
IK WIL DAT DING HEBBEN!!(mijn schoonzus wil het ook,maar die heb ik wijsgemaakt dat ze hem niet wegdoen )
ZUCHT
ze gaan binnenkort verhuizen,dus dat ding moet echt weg.....
ik zie me al zitten terwijl dat ding brand:kijkend naar een pruttelende pot van het een of het ander(tje als hij toch aanstaat kunt ge beter benutten die warmte)een moor met water aan de kook voor mijn kopje thee,boekske lezen in mijne schommelstoel.VERHIP! keb zelfs nog geen schommelstoel...
al die tomatensaus zoals van vandaag: da had ik dus met gratis energie kunnen koken hebben daarop: wij hebben altijd hout van de werven,veel palletten ook,die moet hij dan zien kwijt te raken.....
ik ga morgen mijn broer es vragen of hij hem niet kan brengen met camionetje van zijn werk,ik maak hem wel wijs dat echtgenoot niet kon wegens werken
en eens die hier is,moet echtgenoot hem wel accepteren...toch???? hee,ja toch??
zaterdag 17 september 2011 - 23:49
marero

Marero

goe gevonne en kzal mijne schommelstoel derneffe kome zetten, dan kan ik toezien terwijl gij een lekker kommeke thee maakt voor mij..oops, voor ons bedoelde ik wel hé,lol
kunde anders ventje nie wijsmaken dat hij een veranda moet aanbouwen vanachter??? das goed voor de plantjes die binnen moeten overwinteren en ge kunt ze lekker warm stoken met die stoof en ge kunt de veranda afsluiten voor zoonlief
zondag 18 september 2011 - 00:52
jdcoster

Jdcoster

Tuinbabbel?
zondag 18 september 2011 - 11:01
Mandy

Mandy

Goed idee

Een veranda aan het huis.... en dan heb je zo'n kachel echt wel nodig.....
zondag 18 september 2011 - 11:03
cetinel

Cetinel

Tuinbabbel?

a ja: al da hout dat in de TUIN ligt,da kan daarin verbrand...
ik kan zelfgekweekte groentes op koken en confituur maken van eigen fruit,bovendien kan ik erboven nog het een en ander drogen(een strengetje met pepers bijvoorbeeld,die je een eindje erboven ophangt)
heeft veel met de tuin te maken hoor,zo een kachel!
ik denk dat ikvandaag nog es ga kijken en zien of als alle losse onderdelen eraf zijn het niet wat minder zwaar is...
tis niet zo een grote namelijk....
en anders maar op broers schuldgevoel werken(weet ge nog,toen ge moest werken en ik voor uw kinderen heb gezorgd )
zondag 18 september 2011 - 11:10
cetinel

Cetinel

ah,als ik iemand vind die wil helpen inladen is het ook al goed,zal daar mischien wel een potige buurman of zo tegenkomen die wil helpen...
en eens thuis zieik wel hoe die uit de wagen geraakt(man voor voldongen feit zetten )
dat ding komt naar hier,one way or another
zondag 18 september 2011 - 11:20
LauraK

LauraK

Supergezellig die stoof, dus gewoon doen! Mijn man sputtert ook vaak
tegen met dit soort dingen, en een geweldig argument is dan: "Weet je wel wat
zoiets kost? En ik heb het zomaar gratis (of voor weinig) gekregen." Werkt hier
altijd! En nee, mijn man is geen Nederlander...

Groeten van Laura.

P.S. Wél een foto posten, hè Cetinel, als de stoof er eenmaal is!

Tuinbabbel

zondag 18 september 2011 - 11:21
mjohanna

Mjohanna

vroeger was een stoof onmisbaar om een beetje een prettig leven te hebben, zeker als men koud uit de TUIN binnenkwam
En tegenwoordig? in deze tijd van over consumtptie en wegwerp maatschappij, zijn mensen als jij onmisbaar om cultuur uit vervlogen tijden in stand te houden !

Gelukkig heb je dat zelf ook begrepen.
zondag 18 september 2011 - 11:28
cetinel

Cetinel

oolala,is die stoel voor mij geweldig voor bij mijn stoof.....
zondag 18 september 2011 - 11:28
cetinel

Cetinel

wa kan mij die cultuur bommen jong! ik wil gewoon die stoof
haha,grapje,ik begrijp wat je bedoelt.
ik vind de warmte van een kachel toch echt niet te vergelijken,om over de gezelligheid maar te zwijgen.
ik ben opgegroeid met een kolenkachel in huis....veel stof en werk(die kolen moesten ergens opgeslagen,een voorraadje in een bus naar binnen brengen,gaf veel stof bij het vullen etc)maar de gezelligheid ervan,als papa een verhaaltje vertelde in zijn zetel naaast de kachel en wij ervoor op de grond....regelmatig werd er een vel alufolie opgelegd en dan kon der vanalles op: toastjes maken,of kastanjes poffen,of worsten bakken.....
met guur weer binnenkomen en je warmen aan de warmte van zo een stoof...da gevoel krijg je nooit met centrale verwarming...een ketel die er standaard op stond en constant warm water voorradig was om snel een soepje of theetje te maken....
aaaahh! nostalgie!
het rare is: mijn man is ongeveer op dezelfde manier grootgebracht,maar die vereenzelvigd dat dus met een veel moeilijker leven(geen luxe,weinig geld etc)en legt de link dus naar andere zaken..
en hij heeft dus zoiets van: waarom moeite doen om een vuur aan te maken,hout te zagen,stof die in je longen komt,rook etc etc als ge met een knopje propere makkelijke warmte kunt krijgen....snob
zondag 18 september 2011 - 11:36
LauraK

LauraK

Ja, die stoel had ik speciaal voor jou neergezet, voor bij je stoof...
Ik googelde op 'schommelstoel', en kwam exemplaren tegen die eruit zagen
alsof het gewone stoelen waren waar gebogen balkjes onder gezet waren.
Kan jouw man dus vast zelf wel maken voor je... (Zie onder.)

En er zijn meerdere soorten warmte: functionele warmte en gezellige warmte!
Volgens mij snappen mannen dat niet altijd...

Groeten van Laura.

Tuinbabbel

zondag 18 september 2011 - 12:02
bakbeest

Bakbeest

Ik kan me niet echt een voorstelling maken van de stoof,maar wij hebben een kachel buiten staan,die onze dochter gemaakt heeft,waarin we 's avonds regelmatig op de veranda een vuurtje maken,en inderdaad,waarin al erg veel tuinafval (hout) pallets en andere zaken in zijn verdwenen.
En als je dan heerlijk buiten zit ,terwijl de regen op het dak tikt,lekker wat drinken erbij....................................ik zou zeggen Cetinel,gewoon ophalen,en uw man zal weldra alle voordelen er van in zien.

Tuinbabbel

zondag 18 september 2011 - 12:50
cetinel

Cetinel

amai gemaakt door dochter??!
prachtig,ik wou dat ik zoiets kon maken.....
lijkt me supergezellig daar!
zondag 18 september 2011 - 14:15
cetinel

Cetinel

staat al jaren te verkommeren in deze opbergplaats...
stof vergaard over ettelijke jaren en roest (vandaag nog es gaan kijken)
als ik ze zo zie ziet ie er miserabel uit...

Tuinbabbel

maandag 19 september 2011 - 18:23
cetinel

Cetinel

dat stof is makkelijk weg te kuisen,maar de roest baart me wel wat zorgen...gaat die met het branden niet weg eigenlijk??
voor de rest is het compleet(inclusief een oude strijkijzer die in een van de ovens steekt

Tuinbabbel

maandag 19 september 2011 - 18:33
cetinel

Cetinel

ja,het model vind ik ook mooi.
beetje poestwerk is op zich ook geen ramp,als hij maar goed brand.
als alle bucht erafgeveegd is zal ik waarschijnlijk een beter zicht op hebben.
maandag 19 september 2011 - 18:34
LauraK

LauraK

Da's een prachtstoof, Cetinel! Ik kan me goed voorstellen dat je die graag wil
hebben.

Voor zover ik het kan zien, ziet de stoof er best goed uit. Net zoals Lein zegt er
met de staalborstel (of zo'n metaal-achtig pannensponsje) overheen, en het knapt
al flink op. Stof eruit, en het vuur doet de rest, lijkt me.

Buren van mij hebben een houtkachel, en dat geeft toch wel zo'n behaaglijke en
gezellige warmte... Go for it, Cetinel!

Groeten van Laura.
maandag 19 september 2011 - 19:04
bakbeest

Bakbeest

Onze dochter werkt in de metaal,dus zo'n kachel maakt ze zo,ze kan ook prachtig siersmeden.We hebben er al een hekje van,en een paar plantenhangers,en een mooie krul aan de veranda waar een lantaarn aan hangt.
Nu snap ik het woord stoof,het is een fornuis op hout.Op zich kan je met een staalborstel kijken hoe ver hij "ingeroest" is, goed bostelen,en kijken of het staal nog goed is.Onder de emaille ,als daar roest zit is het wat moeilijker,dat gaat kapot knappen.
Eventueel kun je roestige delen wel vervangen.
Ik zou zeggen doen,en als je dan heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk buiten zit,het wordt lekker warm,en er zit een zalige cake in de stoof,keteltje water voor thee erop,dan kan je man toch alleen maar blij zijn???
maandag 19 september 2011 - 20:01
Mandy

Mandy

Dat is een mooie......

Als ie niets kost heb je nix te verliezen.. Haal hem snel naar huis toe.....

Schoonmaken, borstelen en branden ermee.........

Ik zie het al voor me........keteltje aant zingen, boekske in de hand, lekker theetje erbij en een zalige warmte... gaat niets boven een houtkacheltje... directe warmte....... zalig......kwil er ook wel een
maandag 19 september 2011 - 20:26
cetinel

Cetinel

Als ie niets kost heb je nix te verliezen.. Haal hem snel naar huis toe.....

dat dacht ik dus ook.....
mischien es rondkijken bij kringloopwinkels mandy(alhoewel ik daar soms wel verschiet van de prijzen)
of heb je iets anders in petto voor deze winter??

@bakbeest,handig zo een dochter!
maandag 19 september 2011 - 20:59
Mandy

Mandy

In het eerstvolgende durp zit een kringloop maar daar loop je meestal nog harder naar buiten dan naar binnen.... die is DUUR..... niet normaal.....echt niet leuk meer.....
maandag 19 september 2011 - 21:13
cetinel

Cetinel

hier is het er een van t stad,heb ik mijn 2 luchters van,en een set weckpotten,en een keulse pot,en een zinken gieter etc....kom daar regelmatig(meestal zonder medeweten van hubbie,die schaamt zich te pletter,raar mens)
leveren doen ze ook,voor 12,50 €(als je zelf geen vervoer hebt,heel handig)
maandag 19 september 2011 - 21:18
Mandy

Mandy

Waarschijnlijk is het hiet "te durps" om mooie dingen te vinden.....
maandag 19 september 2011 - 21:22
cetinel

Cetinel

Leuk dingetje Cetinel.....hoe werkt dat ???

je gaat me toch niet vertellen dat je niet weet hoe je een houtkachel aanmaakt??
beetje fijne houtstukjes(kranten kan ook prima)en daar wat grotere stukken hout,luciferke,effe hoesten,beetje blazen,herbeginnen etc tot je vuur aan is,of je steekt er gewoon een aanmaakblokje onder
af en toe"schudden" aan het hendeltje zodat de as naar beneden valt en na afkoeling de aslade onderaan leegmaken.
eens goed aan het branden zet je er een moor(keteltje) met water op en terwijl jij je warmt aan de kachel word je thee(of ouwerwetse opgietkoffie) voorbereid,verder zet je die gietijzeren strijkbout ook op de kachel kun je gelijk aan de slag
kastanjes of aardappelen in de oven poffen en ga zo maar door.
er zitten drie verwijderbare ringen op zodat als je het openmaakt je rechtstreeks contact hebt met het vuur(om sneller iets aan de kook te brengen) als je hier een rooster op legt en houtskool gebruikt heb je een prima barbequetje...je ziet,ik heb al ervaring met stoven
batdah en tuinfairy: ook leuke modellekes zeg!
batdah heeft exact dezelfde tafel als ik,en die stoelen zijn ook mijn stijl
maar het mooist vind ik toch je schouwgarnituur
dinsdag 20 september 2011 - 06:57
Mandy

Mandy

Die "schouwgarnituur" zoals jij het noemt ligt te wachten op de BBQ!!!!!!!
dinsdag 20 september 2011 - 10:36
Sandy

Sandy

Hi Cetinel,
Ik ben misschien een spelbreker, maaaar een vriendin van mij wou ook persé zo'n prachtig, mooi kacheltje. Enne ze kon niet wachten (anders had ze één van de onze gekregen), enne toen maar vlug zo'n ouderwetse stoof (leuvense stoof - een echt juweeltje) gekocht, enne na 2 jaar staat hij nog steeds bij hun in het schuurtje, net zoals de dag waarop ze hem gekocht hebben

Want ... kacheltje is wel mooi, maar niet in orde, veel te groot, enne helemaal niet zo praktisch met kinderen in huis
Arm kacheltje

Mss toch maar effe nog eens nadenken ! En wie gaat al dat hout kappen, klieven en binnenhalen ? Waar ga je al dat hout leggen ? Als je man het niet ziet zitten ?

We doen het zelf ook, maar daardoor weten we wel dat het immens veel werk is.
Het grote voordeel : Je hebt altijd 3x warm ervan : 1x afdoen; 1x klieven en wegleggen en dan nog eens opstoken
dinsdag 20 september 2011 - 19:42
cetinel

Cetinel

al dat hout word zowiezo al door man in stukken gezaagd omdat het anders te veel ruimte inneemt,gratis uitgedeeld aan mensen die wél een kachel hebben...hij is weeral een paar avonden bezig geweest een deel ervan te verbranden in een oude ijzeren ton...dus fikkie stoken vind hij wel leuk,hij vind alleen dus dat het zo wel goed is,heeft niet nog es een kachel te komen...
ik denk dan eerder: die kachel kan op het terras of in het magazijn..regelmatig een zak(na het kleineren word dat in grote geweven plastic zakken gestoken door hem)dichterbij halen draai ik mijn hand ook niet voor om...
tonnetje zit helemaal achteraan in de hof(100 meter ver ongeveer)
dichterbij is leuker voor ons,we kunnen errond zitten en er kan wat op ook...
het is niet de bedoeling om in huis te zetten,dus gevaarlijk dat de kinderen er tegen zouden vallen of zo is het niet direct..
nu is het dus zo dat als meneer vind dat de palletten toch echt weer de pan uitswingen,hij der begint op te stoken,nou dat kan dan best in een kacheltje vind ik...
dinsdag 20 september 2011 - 19:54
cetinel

Cetinel

tja,het blijft een vent he
maar verder is hij wel okee hoor(haha,ik doe nie anders dan klagenb lijkt het wel)
woensdag 21 september 2011 - 08:54
Sandy

Sandy

ja da's wel he ... als je dan toch al dat werk al doet (of je man) om het uit te delen, dan maar vlug dat stoofje halen !!! gezelligheid troef
Wij hebben zelfs een hele leuke buitenkachel, zalig, alleen hoort daar dan ook een glaasje wijn bij enz... ook zalig, maar minder gezond !
woensdag 21 september 2011 - 14:48
printemps

Printemps

Ik die 2de handswinkel aan de achterkant van de hu** staat er ook zo een gevalletje
Achter de toog aan de venster
Heb je al een slachtoffer gevonden ?? om ie te halen ??
woensdag 21 september 2011 - 16:36
cetinel

Cetinel

yep,broer gaat m dit weekend meebrengen
woensdag 21 september 2011 - 17:31
cetinel

Cetinel

zal dan te druk hebben met fikkie stoken
heb al een "moor" voor derop
efkes de terrastafel en stoelen anders plaatsen....
tis zo een geval met een "pot" erin heb ik al gezien,dus feitelijk meer voor kolen,maar ik stook der wel hout in,ze moeten dan iets kleiner gemaakt dan zoals in de ton.....
maar ik realiseerde me dus dat als je de ringen en de plaat verwijderd en er een rooster op legt,het een prima barbeque zou zijn.....
morgen efkes een passende kachelpijp halen,ondertussen ben ik naartsig op zoek naar een vurige naam voor mijn toekomstige huisgenoot...ik dacht aan alev(turkse vrouwennaam en betekent letterlijk: vlam word aléww uitgesproken,dat jullie het van het begin juist zeggen he haha ben helemaal in de ban van dat ding,dochter verklaart me nu al gek: gij ook,moet altijd gelijk overdrijven!! kunde nie normaal doen....
woensdag 21 september 2011 - 21:46
cetinel

Cetinel


alle dan,zal mijn best doen,mischien een foto van het kopje thee uit mijn "moor"
nog een paar daagjes geduld....
woensdag 21 september 2011 - 21:56
LauraK

LauraK

Wat een heerlijk vooruitzicht, Cetinel! De voorpret op zich is ook al leuk, zo ervaar
ik dat althans. Kwestie van kunnen fantaseren, en blij zijn met eenvoudige dingen!

Houtvuur geeft zo'n behaaglijke en gezellige warmte: het zal me niets verbazen als
de hele familie er straks rondom zit, en jij (bijna) wanhopig moet proberen er ook
in de buurt te gaan zitten...

Groeten van Laura.
donderdag 22 september 2011 - 09:32
cetinel

Cetinel

waarschijnlijjk.ik had(overenthousiast als ik was) al wat losse onderdelen meegebracht en die zaten dernet op het terras beetje te drogen nadat ik ze gepoetst had.de onderste la,de ovenschuif,aslade,kachelpook etc..
haal ik de jongste(8 jaar) van school en die vraagt: wa is da?? onderdelen van een kachel
een echte?? zo een me vuur??? vraagt hij.
ja zeg ik,ik ga der hout in branden.
en een ketel opzetten voor thee...
joepie!! ik wil al jaren een kachel,die zijn leuk! zegt hij....ik vind da leuker dan een chauffage...ja natuurlijk,mannekes van 8 jaar vinden vuurke stoken zo mogelijk nog leuker dan hun mama(van iets meer dan 8 jaar )
broer heeft minuutje geleden gebeld dat hij hier rond enen zal zijn...en vanaf dan hoor of zien jullie me nie meer kachel kuisen...vuurke stoken,vingers branden,effe poken,het gaat een mooi weekend worden,ideaal om savonds nog een tijd buiten te zitten dus.....
vrijdag 23 september 2011 - 20:51
Mandy

Mandy

Heerlijk, Cetinel, allemaal leuke vooruitzichten.... Veel plezier morgen en wees voorzichtig
vrijdag 23 september 2011 - 20:55
printemps

Printemps

Je weet weer wat te doen dit weekend
Veel plezier ermee
Je kan er ook bvb. haringen op bakken,dan stink uw heel huis/keuken en niet naar voor de rest van de week

Een tip

Zet er een emmer met water naast/in de buurt
Of beter nog een brand deken
Want kinderen en vuur gaan vaak niet zo goed samen
zaterdag 24 september 2011 - 13:59
Rita1960

Rita1960

goede berichten van huize Cetinel..

mooi dat zoonlief "aandacht en hulp van een derde krijgt" en jij wat meer "vrije" tijd hebt straks..
en aandacht aan de anderen kunt schenken op die momenten dat zij er om vragen.

en dan ook nog eens een "moor" ...

geniet ervan straks zou ik zo zeggen!
en ja.. warm is warm..en heet is heet..

zaterdag 24 september 2011 - 22:24
cetinel

Cetinel

geen passende kachelbuis gevonden
de opening van achter is er een die rechthoekig is,en alle buizen die ik tegenkwam waren rond....
zonder zo een buis "trekt " hij helemaal niet
dus nog efkes op zoek naar de juiste buis,bij gamma en euroshop hadden ze hem alvast niet,vanaag es efkes polsen bij een installateur van kachels en sierschouwen....
maar ik zou ik niet zijn als ik m toch al niet getest had met alle rook van dien en echtgenoot nog misnoegder dan eerst.....
en kids die natuurlijk de deur naar huis steeds openlieten,waardoor de rook lekker naar binnen vloog....
op den duur de bovenkant maar opengelaten,en op die manier minderde de rookontwikkeling aanzienlijk,maar ja,das geen kachel,das gewoon een open vuurke....ook gezellig,maar geen verandering met de ton vanachter.
de oven werd dus bijgevolg ook niet warm genoeg naar mijn goesting..
toch rooster opgelegd op het open bovenstuk en beetje kip en worstjes gebakken kinderen vonden het geweldig en echtgenoot keek nors
toevallig kwamen er ook een paar mensen op datzelfde moment.
heee,wat slim,leuk zeg! een kachel op het terras!!
bwah,veel te veel rook,zegt echtgenoot...allee da valt toch mee,zegt het bezoek.
het leek wel een complot
zijn eigenste neef kwam ook toevallig langs,hee oom wa slim! waar heb je die opgeduikeld??
ik heb niks opgeduikeld jong! zij kwam ermee af zegt hij...
ja en hij heeft er een hekel aan zeg ik
maar goed,eerlijk is eerlijk: het gaf wel veel rookontwikkeling,als dat niet fors verbetert met een buis,ga ik hem toch maar achteraan zetten,da was de optie van echtgenoot nadat hij verboden had dat ding te halen,en toen het hier toch was heeft gezegd dat dat ding niet aangaat,en daarna heeft hij gezegd dat ik dat zeker niet mocht gebruiken op het terras wegens rommel,vuiligheid,roet en rook...
en toen ik het toch deed zei hij dus: ik heb het je gezegd he!..en ik: wa,valt toch allemaal best mee (ben beetje veel eigenwijs)
maar mijn moor zat erop en heeft gekookt en ik heb drie keer thee van gemaakt
kom je niet vaak tegen: thee met rooksmaakje
maandag 26 september 2011 - 11:00
LauraK

LauraK

Klinkt gezellig allemaal, en je echtgenoot trekt vast wel bij...

Zouden er geen verloopstukken in de handel zijn, die van vierkant naar rond gaan,
zodat de afvoerbuis op de stoof aan te sluiten is? Of zelf een stuk kachelpijp zo
vervormen, dat 'ie er wel op past? Daar moet toch een mouw aan te passen zijn!

Groeten van Laura.
maandag 26 september 2011 - 11:05
Sandy

Sandy

Mannen draaien wel bij ... willen eerst hun gelijk toch halen en eens da gelukt, dan is hij de eerste om te zorgen dat het toch allemaal wel werkt zoals het moet enne ... de eerste om 's avonds erbij te gaan zitten !
maandag 26 september 2011 - 11:08
cetinel

Cetinel

da was ik ook aan het denken: zo een rond geval zelf aan de uitlaat van de kachel passend "vouwen" zodat ie derin past...
is vast wel ergens een oplossing voor,lijkt me vrij sterk dat het de enige kachel ter wereld zou zijn met een dergelijke uitlaat...
maandag 26 september 2011 - 11:09
cetinel

Cetinel

och ja...wat hij me allemaal al "verboden" heeft
maandag 26 september 2011 - 11:10
Sandy

Sandy

ach ja, ze willen natuurlijk ook wel iets zeggen he, al weten ze goed genoeg dat we dan toch niet luisteren !!!
Het idee van ... is toch ook al iets he
maandag 26 september 2011 - 11:28
cetinel
maandag 26 september 2011 - 11:39
cetinel

Cetinel

rond stuk pijp gehaald in een bocht,alsook een stukje rechte..
met een hamer met zachte dwang de rondte rechthoekig geklopt
mijn moor staat op en in tegenstelling tot gisteren al heel snel aan het "zingen " nu .
seffens thee dus
maandag 26 september 2011 - 15:01
cetinel

Cetinel

u vraagt,wij draaien

Tuinbabbel

maandag 26 september 2011 - 15:10
cetinel

Cetinel

yep! en nu de bovenkant dicht is,word de oven ook heet zeg,es effe denken wat daar in kan....gepofte aardappels ?
maandag 26 september 2011 - 15:15
cetinel

Cetinel

Zit jij met je terras aan de straatkant Cetinel? En nog geen klachten over de rook gehad van buren?
als da het geval was en ik daar stookte zou echtgenoot me gewoon de straat opkeilen vrees ik,die schaamt zich rot en zelf vind ik zoiets ook niet echt gepast dan.
die klinkers zijn er van onze half aangelegde oprit..is dus niet de straat..die is een 25 meterkes verder en zoals je ziet is mijn liefdevol "ons terras" genaamde plaats ook verre van af,maar ach: we kunnen er zitten.en met betrekking tot de rook:volgens echtgenoot gaan de buren last hebben van de rook en klagen...buurman wou enkel weten waar ik die buis vandaan heb want hij heeft er ook een nodig,toch denk ik dat ik mijn stoofke naar achteren ga verplaatsen later,en dan een picknicktafelke erbij....
maandag 26 september 2011 - 16:34
cetinel

Cetinel

hehe,we dronken thee en aten gepofte kastanjes daarnet...
maar strijken doe ik vooralsnog met mijn electrische stoomstrijkijzer(als het er dan al eens van komt,want ik haat strijken)
dus wie interesse heeft in een strijkijzer in gietijzer" zo goed als nieuw "
voor een klein prijsje is hij van jou
maandag 26 september 2011 - 16:38
Rita1960

Rita1960

dus wie interesse heeft in een strijkijzer in gietijzer" zo goed als nieuw "
voor een klein prijsje is hij van jou

wordt dan wel een beetje erruuggg duur aan verzendkosten

maandag 26 september 2011 - 19:10
Mandy

Mandy

Wat een ontzettend leuk ding, Cetinel...... Ik hoop dat je er heel vaak gezellig omheen kan zitten met zijn allen en maar heerlijk theedrinken en lekkere dingen eten........



Goed gedaan trouwens met die pijp.... respect
maandag 26 september 2011 - 19:26
mjohanna

Mjohanna

als ge dat strijkijzer nou eens heet op de slakken zet tussentijds ?

is het toch van dienst

Groeten uit Ne Limburg
Marian
maandag 26 september 2011 - 19:29
cetinel

Cetinel

maar ik lust geen escargots
lijkt me humaner om onder mijne kalosh snel te pletten dan
maandag 26 september 2011 - 19:37
LauraK

LauraK

Zo bij jullie in de tuin ziet de stoof er nog veel mooier uit! Wat maakten ze vroeger
toch mooie en duurzame dingen...

Geniet maar fijn van de stoof, de thee en alle lekkernijen die je erin bereidt!
Gelukkig mooi weer voorspeld, voor de hele week.

Groeten van Laura.
maandag 26 september 2011 - 20:13
Sandy

Sandy

en nu wij allemaal heel jaloers zijn, ..... komen wij bij jou een kopje thee drinken. Staat gelijk je hele terras en oprit en tuin vol

nee hoor cetinel, was maar een grapje, maar het ziet er wel heel leuk uit
maandag 26 september 2011 - 20:38
cetinel

Cetinel

kan best hoor! heb veel plaats ....
en mijn moor is ook groot genoeg!en bij een tekort aan stoelen,stapelen we wel een paar palletten opeen,daar kunnen dan ook weer telkens 2 personen zitten
maandag 26 september 2011 - 20:40
cetinel

Cetinel

nou,gaan staan hoeft niet hoor...der staan muren van paletten nog elders in de tuin ook,eer die allemaal opgestookt zijn,zijn we alweer ettelijke dagen verder,en de tuinslang is er ook nog
dinsdag 27 september 2011 - 09:02
cetinel
dinsdag 27 september 2011 - 10:11
cetinel

Cetinel

derjuist soep gekookt op mijn stoof
stoel derbij,thee derbij,en stoken en koken
ik ruik al drie dagen naar rook (wees gerust,ik ga elke dag onder de douche hoor!)
ik vroeg me eigenlijk af(voor als mijn hout op is ) of pellets ook goed zouden branden hierin,of moet je daar een echte pelletkachel voor hebben?? men zegt toch dat die milieuvriendelijker zijn dan gewoon hout(wat me nogal vreemd lijkt omdat die ook van houtafval zijn gemaakt)
dinsdag 27 september 2011 - 14:06
cetinel

Cetinel

het zijn de palletten die we nu opstoken,daar heb ik hele stapels van liggen(komen van de werven) en die heeft echtgenoot gekleineerd..
ook die met spijkers belanden dus in de kachel(vallen inderdaad door het rooster,maar afgekoelde as gewoon in de vuilbak en klaar is kees)
maar ik had het dus over pellets,een soort geperste staafjes kleine langwerpige korreltjes die geperst wordden van houtstof.....
dinsdag 27 september 2011 - 14:24
jdcoster

Jdcoster

Er bestaan daarvoor chatprogramma's, zelfs kachelfora ...

http://www.kachelforum.nl/forum.html

maar vervuil ons Tuinadviesforum daar toch niet mee.
dinsdag 27 september 2011 - 15:58
cetinel

Cetinel

nou ja zeg
gaan jullie me verbannen naar een kachelforum????
ik zie niet direct in waarom ik zou vervuilen?ik maak geen reclame,ik scheld niet en doe niet aan trolling....
tenzij u last heeft van de rook van de kachel zie ik niet direct een probleem.....
als ik een vraag stel of je op de kachel potten met zaadjes kunt doen ontkiemen,mag ik dan blijven?
dinsdag 27 september 2011 - 16:25
cetinel

Cetinel

ik heb toch efkes de forumregels nog es doorgenomen en zie nog steeds het probleem niet.
dit zegt kurt :

Wil je een luchtige babbel slaan of een mopje vertellen, dan kan dit steeds in het forumonderdeel tuinbabbel


tis wel geen mopje,maar een luchtige babbel is toch wel gepast hieromtrent,of niet soms?


wacht effe,ken je die van de kachel die niet branden wou???
hij was boos omdat ze hem steeds porden met een stok
ook was hij beetje depressief want zijn lief had hem verlaten: hij was niet vurig genoeg.
dinsdag 27 september 2011 - 16:39
printemps

Printemps

Nee nee nee niet stoken

@ tuinfairy

In Belgie is "stoken" iets zeggen waar er nadien ruzie van komt
dinsdag 27 september 2011 - 17:58
Rita1960

Rita1960



mooi blijven stoken Cetinel.. met je multifunctioneeltoestel!

da's beter dan die erg gesubsidieerde windmolens waarvan alleen de energiereuzen beter worden..
doe mij maar zonnepanelen.. vervuilen het landschap veel minder en worden hier -bijna- niet meer gesubsidieerd..

en bedenk ook.. de energiereuzen willen geen zonnepanelen.. en willen ook niet dat er energie teruggeleverd wordt aan het net... moeten ze betalen in plaats van betaald te worden

dinsdag 27 september 2011 - 20:23
cetinel

Cetinel

eigenlijk ben ik dus reuze ecologisch bezig
ik kan natuurlijk later ook snoeiafval uit de tuin in stoken,en de denneappels die overal verspreid liggen n de tuin..
dinsdag 27 september 2011 - 20:39
Rita1960

Rita1960

Maar dan wel in combinaties hé , én thee maken én koken én stoven én inmaken/ wecken én als terrasverwamer gebruiken en dat alles in één keer..
- nou ja.. 2 combi's al mooi genoeg

dinsdag 27 september 2011 - 21:12
Sandy

Sandy

Trouwens, waarom hoort dit niet op een tuinforum. Je stoof stook je toch ook in je tuin !!!!
woensdag 28 september 2011 - 20:06
mjohanna

Mjohanna

ik heb effe terug gekeken
dit topic is 751 keer aangeklikt en heeft 101 replays

kortom dit kachelt lekker door, beter als het gemiddelde topic

En als je bij zo'n topic de stoom uit de oren komt heb je niet te dicht bij het vuur ,maar waarschijnlijk op de kachel gezeten.


dus gewoon niet meer lezen en ons aan laten kachelen is de beste oplossing

nog wat in de tuin gedaan Cetinel ???


groeten uit Ne Limburg
Marian
donderdag 29 september 2011 - 19:31
cetinel

Cetinel

mwah in de tuin gisteren buxusjes geplant en vandaag nog es flink gewaterd...
daarnet nog wat lekker buiten gezeten na het eten,vraagt man: heb je de kachel vandaag ook aangestoken?? neuh,zeg ik...oh het rook alsof dat wel het geval was zegt hij langs zijn neus weg...
kids vroegen dan weer of we de kachel nog gingen aandoen nope,toch maar niie,als het wat frisser word mischien,maar zal van het weekend in de avond wel aangaan denk ik,lekker lang lummelen erbij in de avonduren met de geur van de brugmansias op de achtergrond,gemixt met een rookluchtje
donderdag 29 september 2011 - 22:22
Gehenna

Gehenna

WOW!
Prachtig stuk Cetinel! Dat vind ik nu eens zooo schoon zi! De stoof en zeker het feit dat iemand ze liefheeft en er zorg voor draagt. 't Zal wel zijn da!
Héél veel geluk ermee !

donderdag 29 september 2011 - 22:32
cetinel

Cetinel

tja,ik hecht me nu eenmaal aan oude dingen,vandaar dat ik nog bij mijne vent ben
die gaat ook al wa jaarkes mee,ziet er beetje antiek uit,maar "werkt" nog prima al duurt het opwarmen tegenwoordig iets langer
donderdag 29 september 2011 - 23:03
mjohanna
vrijdag 30 september 2011 - 07:55
hannibal

Hannibal

Voor alle duidelijkheid: ben pro stoof maar kijk ook eens naar deze site zodat er geen nutteloze burenruzies zouden ontstaan.
www.ovam.be › Home › OVAM › Overzichten › FAQ › Afval
Naar het schijnt staat er ook iets in Veldwetboek over want waar ik woon mag je niks op terras of tuin verbranden. Dan vraag ik me ook af: wat met barbecue want als je worstje te zwart verbrand is is dit ook kankerverwekkend!
vrijdag 30 september 2011 - 08:11
cetinel

Cetinel

wettelijk mag je ook helemaal n iet barbequen want "open vuur" en dan mag je worstje gewoon gaar gebakken zijn en niet verbrand...
maar ja,gelukkig is er enige nuance.
mijn nichtje kon vroeger in haar tuin niet barbequeen: de buren belden dan gelijk de politie,en die moet dan komen he.....en elke keer heeft de politie proberen bemiddelen,maar hielp niet,uiteindelijk hoefde het voor haar ook allemaal niet meer.......
ik heb gelukkig vooralsnog prima contact met buren en nog niks van gezegd,behalve smakelijk! en dergelijke....
der is trouwens nog wel een verschil tussen gewoon hout stoken en afval denk ik...als ge der vanalles tussen gaat smijten wat slecht brand of heel veel rook en roet veroorzaakt vraagt ge er ook beetje om(gelakt en geverfd hout en zo,of geperste platen,weet van sommigen dat die dat doen,met alle zwarte rook vandien)
vrijdag 30 september 2011 - 08:56
Sandy

Sandy

Spijtig genoeg heb je inderdaad mensen die op elke vuurtje stoken iets te zeggen hebben.
We hebben hier een bosje... net als onze buren. Maaar daar begint het al, onze buren zijn van de 'groen', wij ook maar anders. Dus andere buren gaan hun bosje opruimen en gooien het allemaal netjes op een vuurtje, 100 m van de huizen zoals voorgeschreven. De kinderen komen dan bij mij roepen dat het 'slechte' mensen zijn want ze stoken hun "vuil" (hout en braamstruiken dus) op. Maar ja, dat komt niet van die kinderen he...

Ondertussen probeer ik ons stuk proper te houden zonder braamstruiken wat dus onmogelijk is omdat onze buren (die de buren naast hun slecht vinden) dat niet doen. Maar als ik mijn uitgetrokken braamstruiken verbrand (anders komen de wortels terug uit) en in veilige omstandigheden dan bekijken ze ons weken nie !

Ach ja, begrijpen wie begrijpen kan !!! Ze hebben natuurlijk ook geen open haard omdat ze daarmee het milieu vervuilen. Maar verbruikten afgelopen jaar wel 2500 euro aan elektriciteit
vrijdag 30 september 2011 - 19:17
Sandy

Sandy

zo werkt dat he ... groen / milieuvriendelijk is "in" he !!!
Verlichting : gewone verlichting per drie (x 5) in de plafond ingewerkt (andere verlichting is niet leuk - ze kopen alle lampen op omdat ze binnen een paar jaar niet meer te verkrijgen zijn); 4 kinderen; was drogen in de droogkast; ... noem maar op (als je hun voetafdruk effe rekent?), maar de buren mogen geen vuurtje aan doen om hout op te ruimen/braamstruiken op te ruimen of effe gezellig bij het vuurtje te gaan zitten.
Trouwens ik vind het heel weinig van respect getuigen om oudere mensen 'slecht' te noemen.

Maar zo werkt het he, zij klagen en reclameren en anderen gaan zich daarnaar gedragen; ik heb echt schrik gekregen om vuurtje te maken; of mijn braamstruiken met gif te behandelen (zoiets dat enkel de bladeren raakt en niets anders). Maar als ze dat zien dan is het niet goed.


vrijdag 30 september 2011 - 19:40
Gehenna

Gehenna

Ah ja, het type 'ik koop A+ label toestellen en sorteer mijn afval dus ik ben groen' Jaja da's zoals die vroegere buur die zo groen was dat hij alle mogelijke verdelgers tegen onkruid en insecten in huis had.

Geef mij maar zo'n oude warme stoof ipv zulke buren
Enneu, volgens mij mag dat perfect als de schouwpijp maar hoog genoeg is.
vrijdag 30 september 2011 - 22:00
cetinel

Cetinel

kacheltje staat aan,en ik ga der nog wa neffest zitten se!
vrijdag 30 september 2011 - 22:11
Gehenna

Gehenna

*** STIKJALOERS ***
vrijdag 30 september 2011 - 22:38
Mandy

Mandy

Tis ook nog zo lekker buiten....... neem het er maar van.... volgende week is het mooie weer afgelopen.....
vrijdag 30 september 2011 - 22:45
cetinel

Cetinel

terug naar binnen kachel gloeit nog na,enne enkel hout van de palletten verbrand hoor!!(heb trouwens niks anders,en mijn tuinmeubelen opstoken lijkt me zo een zonde )
zaterdag 1 oktober 2011 - 01:24
printemps

Printemps

@ cetinel

Ik heb een goed idee voor U
Tegen de muur van het magazijn een afdakje (laten) maken (langs de huiskant)
Lange schoorsteen tegen de muur van magazijn
En daar uw stoof zetten,ze roest dan minder en dan kan je daar een buitenkeuken van maken en wa hout droog stockeren
zaterdag 1 oktober 2011 - 13:08
cetinel

Cetinel

eigenlijk wil ik hem uiteindelijk in het magazijn zetten......maar eerst echtgenoot nog wat "bewerken
zondag 2 oktober 2011 - 09:59
Mandy

Mandy

Dan kun je de hele winter lekker warm binnen zitten..........en maar doorstoken....
zondag 2 oktober 2011 - 10:06
cetinel

Cetinel

vandaag zegt hubbie:hij kan wel in het magazijn,boven,dan steekt hij een kachelpijp door het dak....
iedereen weet natuurlijk dat dat onzin is een kachel sleurt ge nie naar boven terwijl hij beneden kan staan.
tis natuurlijk een vooruitgang als ge weet dat hij eerst zei dat dat ding er nie inkwam,en dan zeker nie op het terras,en me daarna verbood het aan te steken...
zondag 2 oktober 2011 - 14:32
LauraK

LauraK

Geduld, Cetinel, geduld... Als mannen het idee hebben dat ze zelf iets
bedacht hebben (dankzij onze subtiele aanwijzingen), dan komt jouw plannetje er
echt wel door! En daarna vertellen ze trots aan jan en alleman hoe goed ze alles
toch wel bedenken, regelen en uitvoeren... Laat ze lekker in die waan, en bereik
aldus je doel!

Groeten van Laura.
zondag 2 oktober 2011 - 17:04
Rita1960

Rita1960

komt me zooooooo bekend voor die uitspraken van Laura...

groetjes,
Rita


zondag 2 oktober 2011 - 19:18
Mandy
zondag 2 oktober 2011 - 19:37
cetinel

Cetinel

tjee,wat zijn jullie allemaal sneaky.
ik krijg nooit niks gedaan van mijn echtgenoot
enkel wat HIJ goedvind gebeurt
zondag 2 oktober 2011 - 19:39
Rita1960

Rita1960

ja ja,
zondag 2 oktober 2011 - 20:24
cetinel

Cetinel

vuurke stoken brengt de oermens in ons naar boven,geeft ons het gevoel dat we kunnen overleven als het moet(wat een vals gevoel is,want de luxe die we gewend zijn.....amai)
maar af en toe lekker ouderwets doen is zaalig!
dinsdag 4 oktober 2011 - 09:03
LauraK

LauraK

En zeg nu eerlijk: het is toch vele malen leuker en gezelliger om samen rond een
vuur(tje) te zitten dan naast de centrale verwarming?

Groeten van Laura.
dinsdag 4 oktober 2011 - 09:55
cetinel

Cetinel

op die centrale verwarming duurt het nogal lang eer je kastanjes gepoft en je moorke met water gekookt zijn
en ge ziet geen knisperende vlammekes.
dinsdag 4 oktober 2011 - 10:09
LauraK

LauraK

Je gaat er ook niet gezellig omheen zitten en gesprekken voeren...
dinsdag 4 oktober 2011 - 10:16
cetinel

Cetinel

nope,je zit er meestal met je rug naar gekeerd(anders kijk je tegen een muur aan)
dinsdag 4 oktober 2011 - 10:17
cetinel

Cetinel

het word frisser,dé uitgelezen moment om vuurke te stoken toch??
zal snel maar wat brandhout droog wegleggen,want da ligt daar maar in de hof...
dinsdag 4 oktober 2011 - 12:07
Sandy

Sandy

@lein : ik spuit enkel gif op de braambessenstruiken, maar ondertussen proberen we ze ook uit te trekken en te maaien. Zo hopen we op termijn het onder controle te krijgen... 10 are braambessenstruiken uittrekken (?) en alle worteltjes die blijven steken komen opnieuw uit.

We hebben hier ook al een aantal dagen ons buitenkacheltje aangedaan om nog wat langer buiten te kunnen zitten, zaaaalig. Ons zoontje komt 's avonds al vragen of we vandaag gaan vuurtje maken buiten !!! Lijkt wel echt familie

Maar we doen het door de week niet, omdat we hem anders niet naar zijn bed krijgen, het is dan te gezellig buiten.
Maar ja, nu komen de 100.000 kaarsen ... we zijn er al gaan kopen bij ik*, zo voor de hele winter door te komen
dinsdag 4 oktober 2011 - 13:55
cetinel

Cetinel

ik zie waarschijnlijk zwart nu;zit al enkele uurkes te "stoken"
moorke heeft gekookt,paar keer thee van gedronken,kastanjes bij gepoft en daarnet roereikes gebakken(met tomaat) en buiten lekker opgegeten,zo met brood uit de pan...
soep voor vanavond is ook al klaar(ook op de stoof natuurlijk )en verder is mijn moor bjna aan de kook,dus straks weer thee
echtgenoot kwam thuis en keer voorwaar niet eens verongelijkt dat ik weer stook.....zou hij het al opgegeven hebben,of is hij gewoon te moe??
maandag 10 oktober 2011 - 17:27
LauraK

LauraK

Of de soep rook zo lekker dat hij het nut van de stoof nu ook wel in begint te zien!
Je stookt op gratis hout, en dat scheelt weer aan gas, misschien heeft meneer daar
ook al over nagedacht...

Groeten van Laura.
maandag 10 oktober 2011 - 19:36
cetinel

Cetinel

we hebben geen moeite gedaan om binnen te komen,hebben de nog warme soep buiten opgegeten,met zelfgebakken brood...
achteloos legt mijnheer toch wel een handvol kastanjes op de kachel zeker
zo een beetje onopvallen,dacht da ik het nie zzag omdat ik ergens mee bezig was
heb maar niks gezegd
maandag 10 oktober 2011 - 19:39
LauraK

LauraK

Nee joh, niets van zeggen, lekker zijn gang laten gaan, en binnen no time staat
jouw stoof beneden in het magazijn, waar je 'm graag wil hebben. Stoelen er
omheen, tafeltje(s) erbij, en het hele jaar door genieten van die stoof!
(Straks zit jouw echtgenoot daar met zijn vrienden lekker te relaxen, en te stoefen
over 'zijn' stoof! )

Groeten van Laura.
maandag 10 oktober 2011 - 19:44
cetinel

Cetinel

dochter komt hier net binnengestoven: mam tis buiten zaalig,ideaal weer om vuurke te stoken! laten we de kachel aandoen....
maar het hout zit helemaal vanachter en daar is geen licht....
kachel is trouwens nog maar anderhalf uur uit....
maandag 10 oktober 2011 - 21:01
cetinel

Cetinel

kwart voor vijf deze namiddag,mooi zonnig weer...lekker buiten boekske lezen....
wel fris
stoofke maar aangestoken....kwartierke later zit de moor te pruttelen en borrelen: thee!!
hmmm worstjes op een spiesje zullen de kids wel lusten...voorbereid,dan nog wa kipsates(uit diepvries) nichtje heeft salade gemaakt,ik heb aardappelen en aubergines in de oven gedaan...et voila! eten uit de stoof!!alles derop en deraan: gepofte aardappels,in de oven gegaarde aubergines en peperkes(voor het pikante) gebakken worstjes(alufolie op de kachel en bakken maar) en kipsateekes..thee natuurlijk derbij
buurvrouw kwam even piepen en wenste ons smakelijk eten,kreeg ook een sate en vond het lekker!
onze gezichten gloeiden en de rug had kou,maar leuk!toch lekker buiten gegeten en nog blijven napraten en stoken...
hm pannekoeken zouden nu wel lekker zijn..rond halfacht pannekoeken gebakken en alweer een pot thee gemaakt(de derde al deze avond )
tien na negen kwamen we weer binnen.....
voor herhaling vatbaar,ondanks de kou!!
vrijdag 21 oktober 2011 - 22:55
Mandy

Mandy

Kzie het allemaal voor me, Cetinel, wat een heerlijke gezelligheid......reken maar dat de kinderen zich dat allemaal zullen herinneren later....... goede herinneringen zijn heel veel waard.....


vrijdag 21 oktober 2011 - 23:28
LauraK

LauraK

Klinkt supergezellig en heerlijk! Brandend hout geeft toch zulke fijne warmte af...
Voor (of liever gezegd: tegen) koude ruggen misschien van die driehoekige
omslagdoeken gebruiken, voor de kids in een moderne uitvoering van fleecestof
of zo, dat is lekker behaaglijk. Is makkelijk zelf te fabriceren met een lap fleecestof
van de markt. Ik kan me goed voorstellen dat de buurvrouw op die gezelligheid
afkwam!

Groeten van Laura.
zaterdag 22 oktober 2011 - 08:34
Mandy

Mandy

Dat "ouwe stoofje" heeft al heel wat gezellige uurtjes opgeleverd
zaterdag 22 oktober 2011 - 09:08
marero

Marero

mmm...spijtig dat st niklaas nie wa dichterbij ligt of ik kwam met veloke effe buurten,lol
zaterdag 22 oktober 2011 - 14:59
marero

Marero

die zal wel mee aanschuiven, hihi
zaterdag 22 oktober 2011 - 22:30
Mandy

Mandy

Natuurlijk:
lekker eten, lekker theetje en lekkere warmte oh en niet vergeten lekkere gezelligheid...... niet te versmaden.......
zaterdag 22 oktober 2011 - 22:54
Mandy

Mandy



Volgens mij was dit "DE DEAL VAN HET JAAR"
zaterdag 22 oktober 2011 - 22:56
bakbeest

Bakbeest

Nou inderdaad,daar was ik ook wel nieuwschierig naar.Je man vindt het nu zeker wel heel erg nuttig??
zondag 23 oktober 2011 - 11:26
cetinel

Cetinel

hij doet mee,maar zwijgt verder.....anders krijgt hij natuurlijk een hele preek..
dochter zei nog efkes: wa doede gij hier,gi wou dat toch nie?? (hij deed maar of hij het niet goed gehoord had)
dochter vond in het begin ook da ik overdreef,dus zij heeft ook geen recht van spreken eigenlijk
zondag 23 oktober 2011 - 12:34
Mandy

Mandy

Beter niets zeggen want het is toch BEREGEZELLIG?????????


We maken allemaal weleens een mistake.......



zondag 23 oktober 2011 - 20:05
cetinel

Cetinel

awel tis dadde,en ik wist natuurlijk op voorhand wel dattem het nie ging wegsmijten,.....hij weet het niet,maar ik ken hem beter dan hijzelf......
zondag 23 oktober 2011 - 21:32
Mandy
zondag 23 oktober 2011 - 21:39
Rita1960

Rita1960

enuh die stoof he..., komt nog wel onderdak voordat de winter aanbreekt

en manlief... doet dat uit zichzelf.. vindt het stiekum, veel te mooi zo.. en maakt en passant nog een pijp naar buiten..



maandag 24 oktober 2011 - 21:19
cetinel

Cetinel

tja,wat moet hij anders op een vrije weekend??
maandag 24 oktober 2011 - 21:20
Rita1960

Rita1960

nou ehhh, je helpen je bruggen en andere attributen onder dak zetten

maandag 24 oktober 2011 - 21:28
printemps

Printemps

Tja, wat moet je doen in het week-end
En tis sebiet nog ne lange week-end ook
woensdag 26 oktober 2011 - 17:11
Rita1960

Rita1960

En tis sebiet nog ne lange week-end ook

???????????

woensdag 26 oktober 2011 - 19:31
Mandy

Mandy

De wekker niet verzetten tot de maandagmorgen ... dan heb je het hele weekend nog geen last ervan

woensdag 26 oktober 2011 - 19:39
Rita1960

Rita1960

't ja dom en blond aan deze kant

dat ene uur.. 'k was het even vergeten

woensdag 26 oktober 2011 - 20:21
Mandy

Mandy

" Ik vergeet het ook tot maandagmorgen"


woensdag 26 oktober 2011 - 20:42
Mandy

Mandy

En het is nu al zooooooo vreselijk vroeg donker 's avonds.........
vanaf zondag schieten we echt " de winter" in.....




woensdag 26 oktober 2011 - 22:19
cetinel

Cetinel

pffff tis nu al donker als ik s'morgens mijne kleine naar school rij....
en het merendeel van de bevolking is nog vroeger op pad....tis niet natuurlijk dat zeg ik!!
alle beestjes liggen dan nog te slapen en gelijk hebben ze.
woensdag 26 oktober 2011 - 22:24
Mandy

Mandy

En het duurt nog "8 hele weken" voordat we pas op het dieptepunt zijn.......

Waarom duurt de winter altijd zo lang en de zomer maar zo kort??????

woensdag 26 oktober 2011 - 22:29
cetinel

Cetinel

nu word ik beetje depri
woensdag 26 oktober 2011 - 22:31
Mandy

Mandy

DAAROVER kan ik de hele nacht wel doorjengelen...... zo baal ik ervan....

Misschien toch eens soliciteren naar het zonnige zuiden voor de komende 6 maanden
woensdag 26 oktober 2011 - 22:42
cetinel

Cetinel

heb je al een oplossing voor je verwarming mandy?
of sleep je je bed bij de AGA(zou ik wel doen namelijk )
als je een schouw hebt zou ik in jouw plaats opteren voor: EEN STOOF !
woensdag 26 oktober 2011 - 22:46
Mandy

Mandy

ben jij helderziende cetinel???

Morgen om 1uur komt de smid een houtkachel installeren ..... haha

Dus morgenmiddag vuurtje stoken......

Ik heb al wel een hele berg hout liggen, maar dat is nog te vers.....van dit jaar...


woensdag 26 oktober 2011 - 22:55
Mandy

Mandy

En Batdah...... ik haat de wintertijd nog 1000X zo erg als jij
woensdag 26 oktober 2011 - 22:57
Mandy

Mandy

Ik ging van de week met een oude dame ( die ik elke week bezoek) naar de kringloop... was ze nog nooit geweest en daar scoorde ik een leuk olielampje ( o,70eurocentjes haha)en dat staat gezellig elke avond te branden.......
donderdag 27 oktober 2011 - 17:38
Sandy

Sandy

winter, wintertijd ... wat zouden we er zonder doen ?
Als het altijd zomer was, hadden we geen 'ouwen emaille stoof' nodig om het lekker gezellig en warm te maken (ook al is het buiten ), winter is leuk om kacheltjes, kaarsjes, lampkes, kerstbomen, ... te zorgen en tegen dat we dat weer beu zijn .... is het weer zomer !!!
donderdag 27 oktober 2011 - 18:28
Mandy

Mandy

Nou, heel eerlijk gezegd, Sandy, ben ik het al na een paar weken meer dan beu




Ik stook liever mijn stoofje ( als ik er al een zou hebben staan buiten, nee dus) in de zomer, laat op de avond bv als het wat frisser gaat worden en koken erop kun je ook in de zomer doen..... nee, nee, mij overtuig je niet


donderdag 27 oktober 2011 - 18:45
cetinel

Cetinel

wat? winter,winteruur of een stoof??
staat nog aan de mijne,aan het nasmeulen...keb der mijn patatjes voor de puree op gekookt,en mijn groentetjes op klaargemaakt,de vis deed ik dan in de oven binnen,omdat je die kan afstellen
donderdag 27 oktober 2011 - 19:17
Mandy

Mandy

Heb IK dat??? ik zou niet durven....

En jij moet ook altijd het laatste woord hebben.........

(ik dacht dat dat voor vrouwen bestemd was!!!)
donderdag 27 oktober 2011 - 19:34
Rita1960
donderdag 27 oktober 2011 - 19:59
marero

Marero

jamaar is de wintertijd nu nie de juiste tijd?? we hebben der toch een zomertijd bijgekregen in den tijd dacht ik?? of ben ikke verkeerd?
donderdag 27 oktober 2011 - 23:36
Mandy

Mandy

De wintertijd is inderdaad de "juiste" tijd.... Maar de zomertijd die dus een uur verschilt voelt prettiger aan voor heel veel mensen omdat het EN in de zomer EN in de winter in de avond een uur langer licht blijft ( zou blijven).........
vrijdag 28 oktober 2011 - 00:48
LauraK

LauraK

In Oekraïne hebben ze besloten om het hele jaar door de zomertijd aan te blijven
houden. Ik vind dat een heel goed idee, dat hier ook prima ingevoerd zou kunnen
worden. Meteen in één klap de problemen opgelost voor mensen die er last mee
hebben tweemaal per jaar om te moeten schakelen, niemand verschijnt meer
ergens een uur te vroeg of te laat, en je blijft goed profiteren van het licht. Ik
stem vóór!

[Met mijn excuses aan Cetinel voor de off topic reactie!]

Groeten van Laura.
vrijdag 28 oktober 2011 - 09:31
Sandy

Sandy

als we dan met de zomertijd ook altijd zomer zouden hebben ... echt zomer, niet zo'n kwakkelgeval om dan, als het winter zou moeten zijn, plots met mooi weer aan te komen draven.

Het wordt toch donker hoor, of het nu een uurtje vroeger of later is ! Anders is het binnen een paar weken tot negen uur 's morgens donker, bah ook maar niks !
vrijdag 28 oktober 2011 - 12:11
Mandy

Mandy

Ja ja... en zodra het winter gaat worden heb je HELE dagen donker.....

word je dan effe helemaal gek.... en gedeprimeerd?????



vrijdag 28 oktober 2011 - 17:40
cetinel

Cetinel

moet je alsnog zovel moeite doen.....
is zeker geen optie om hier een echte zomer te krijgen? moet je es opletten hoeveel mensen er dan klagen.....pppfff warm,ja he,zoveel hoeft nu ook weer niet.
en droog jong! die nof lijkt wel een woestijn etc.....
even over de stoof....aangestoken,naar gekeken en op gekokkt
een ovengerecht,een soepje en vlees gebakken...
was al lang en breed donker toen ik binnenkwam.....
nog beetje van genieten zolang het redelijk weer is(als het giet heb je er niet veel aan he)
vrijdag 28 oktober 2011 - 23:20
Mandy

Mandy

Het was vandaag ook wel een uitgelezen dag om lang buiten te zitten...

Hier was het om 7 uur nog 16 graden...... heerlijk.....

Vanmiddag heerlijk buiten gezeten in het zonnetje... mooi zo'n strak blauwe lucht... nog even genieten.......

Ik vind het toch wel zo leuk dat je de stoof zo uitgebreid gebruikt.... hij is inderdaad wel aan jou besteed.....
vrijdag 28 oktober 2011 - 23:24
cetinel

Cetinel

tis geen versiering he
ik vind het gewoon leuk.....
en spontaan komen ze erbij zitten,en dan word er gebabbeld....over vanalles en nog wat.
dat heb je niet voor de tv.
vrijdag 28 oktober 2011 - 23:29
Mandy

Mandy

Nee, inderdaad, dat is zo'n dood ding....

Je hebt er een hoop gezelligheid en "aandacht voor elkaar" bij gecreeerd
Super

vrijdag 28 oktober 2011 - 23:32
Rita1960

Rita1960

ja, dar heb je een punt..

als iets geluid geeft moet de rest stil zijn.. en de TV is zo'n ding dat geluid en beeld geeft en dan is een gesprek niet meer mogelijk..

vandaar dat wij hier maar 1 tv hebben .. in de huiskamer en we zitten het meest in de keuken.. dus.. vele en lange gesprekken..

vrijdag 28 oktober 2011 - 23:34
Mandy

Mandy

En dat zijn er een heleboel met jou mee, Batdah.......

We willen graag 's avonds in de tuin zitten met een stoofke en wat geklets erbij.....
zaterdag 29 oktober 2011 - 00:15
Mandy

Mandy

Juist
zaterdag 29 oktober 2011 - 00:27
Mandy

Mandy

Gezellig
zaterdag 29 oktober 2011 - 01:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon