menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onze saaie fauna

Ga naar meest recente reactie

Pieke

Pieke

Onze buurt is nog vrij nieuw. Nou ja, sinds 2003.

Er zijn niet heel veel dieren te bekennen, daar is de buurt nog te nieuw voor helaas. Hoewel het met andere nieuwe buurten wel anders zal zijn is het hier knap saai wat dieren betreft.

Ik heb alleen een keer een merel gezien...

1 eend
eksters
meesjes
duiven
1 Franse postduif die kwam als ik hem riep en op mijn hand vloog, hij liep ook binnen in huis, gezellig
1 vlaamse gaai
1 winterkoninkje...

Ook nog een keer een rat die helemaal door de tuin via tuinhek naar de poort ging en naar buiten (vond ik erg komisch).

We hebben al drie keer in de winter een muisje gehad, een veldmuisje meen ik, heel schattig.

Plus slakken. Naaktslakken en sagrijnslakken en heel af en toe een heuse echte tuinslak die natuurlijk vertroeteld moet worden.

Mieren hebben we ook. En als ik dan toch dieren tel: ook luizen en spinnen (veel spinnen) en mieren.
Maar dat is het.

Saai toch???



Hoe krijg ik meer dieren in de tuin?
vrijdag 26 augustus 2011 - 09:59
Pieter2

Pieter2

Google eens wat manieren om bepaalde soorten te lokken en pas die toe in je tuin. Ik heb gisteren nog een insectenhotel gemaakt. Laatst kwam ik om 01h snacht thuis en liep er een bunzing van uit mijn tuin de straat over (verplaatsen zich snachts over lange afstanden). Voor de rest vliegen hier savonds altijd 2 vliermuizen (leven die onze knotwilg of in het huis weet ik niet). En de algemene vogelsoorten (zwaluw, merel, eksters als de kersen rijp zijn, huismussen, kraaien, kauwen,... swinters zijn er dat meer omdat ik dan voer). Dit jaar eens kijken om zwaluwnesten te maken, waarvan de gemeente per nest subsidies geeft.

vrijdag 26 augustus 2011 - 10:52
Pieke

Pieke

Ik ga kijken naar rotsblokjes en zo, en ik wil ook meer planten natuurlijk. De tuin is nog niet zo oud dus ik kan nog vele kanten op.

Vleermuizen lijkt me geweldig en ik heb drie kleine knotwilgjes die nog maar 1 jaar in de grond staan. Dat kan dus nog wat worden toch???

In het voorjaar terugsnoeien is een goeie! Ik hoorde dat ze dan juist weer sapstroming krijgen en dat je ze dan kunt beschadigen maar dat is dus niet waar? Mooi, dan kunnen de vogels lekker nog wat dingen vinden.

Ik wist niet dat je het hele jaar mocht voeren al had ik dat een paar weken geleden van iemand gehoord. Dus ik ga kijken wat voor voer ik dan moet hebben en het bestellen (hier in de buurt is niet veel te krijgen).

Is de zwaluw algemeen??? In de stad toch niet zo, of wel? Nou ja misschien in parkachtige delen. Maar goed, ik weet niet veel van vogels alleen dat ik niet veel zwaluwen heb gezien. Ik streef naar mussen en winterkoninkjes (zucht ) en roodborstjes, oh! Daar had ik er ook een van...

Die bunzing lijkt me zo leuk, wat een verrassing! Ik hoop dat ik snel meer vogels krijg, ze zijn zo leuk. Onze drie katjochies lopen onder supervisie in de tuin en dan laten ze zich alleen vanaf een afstand zien. Hoewel er twee duiven doorhebben dat ze wat mak zijn... Dan grijp ik wel in want je weet maar nooit!

Bedankt voor de tips!

vrijdag 26 augustus 2011 - 12:07
Pieter2

Pieter2

Die knotwilg hier is ondertussen wel al 20 jaar oud, dus verwacht niet dat je snel vleermuizen krijgt in jonge knotwilgen. ze kunnen uiteraard wel in spleten tussen huizen wonen. ook zwaluwen en huismussen doen het goed in de stad hoor, het enige probleem is dat de huizen tegenwoordig weinig spleten hebben. je ziet dan ook enkel zwaluwen in de stad wanneer ze tussen de pannen en het onderdak kruipen. vogels voeren in de zomer zou ik niet doen, er is voldoende voedsel in de zomer en ze hebben absoluut geen hulp nodig. Als gevolg gaan de vogels afhankelijk worden van je voer, houdt er rekening mee dat het wilde beesten zijn. In de winter voeren met oliehoudende zaden en vetbollen is wel aangeraden.
vrijdag 26 augustus 2011 - 12:14
Pieter2

Pieter2

Ahzo birdwatcher, nu krijg ik er een ander zicht op. Zoveel kennis heb ik niet van vogels.

Het zijn dan gierzwaluwen en huismussen die ik in de stad onder de pannen zie kruipen. De boerenzwaluw is degene die op het platteland in de stallen zit. Het is juist die zwaluw die dan in mensgebouwde nesten gaat komen dan.

Oeverzwaluw lijkt me eerder zeldzaam? die weet ik maar op één plaats zitten.
vrijdag 26 augustus 2011 - 14:32
Pieke

Pieke

Ja, dat van dat in de zomer bijvoeren had ik ook gehoord, dat het juist goed was om dat wel te doen. Terwijl ik altijd dacht dat het niet goed was, maar zo leer ik dus ook steeds bij. Het is wel logisch: de vogels kunnen beter op kracht blijven.

Lijkt me zo fijn om meer musjes te zien. Ik zie er hier GEEN. Dat vind ik heel akelig. Heel lang geleden viel het me op dat er minder mussen waren. Ik heb daar een stadsbioloog over geschreven. Maar ik had het mis, er was niks aan de hand.

Jaren later bleek dat het wel zo was... ze hadden inmiddels onderzoek gedaan en het aantal mussen was inderdaad terug gelopen. Ik vond het zo triest, het zijn erg leuke vogels.

Ik ga kijken wat ik voor voer kan bestellen. Ik heb ook nog 'wintervoer' zonder vet, meer met meelwurmen erin en zaden, fruit. Dat zal ik nog neerleggen, had ik een paar weken geleden ook gedaan. Maar de eksters pikken alles in
vrijdag 26 augustus 2011 - 15:00
Heike

Heike

In onze vorige tuin kregen we ook altijd zwaluwen op bezoek...
Mooi om te zien hoe ze af en aan vliegen met materiaal en dat moesten ze bij ons niet ver zoeken aangezien er altijd een flinke modderpoel in onze tuin stond (voor de varkentjes).

Tuinbabbel

vrijdag 26 augustus 2011 - 15:37
Pieke

Pieke

Aaaaaaaaach! Wat geweldig! Ach wat leuk. Bedankt voor de foto, zo leuk!
vrijdag 26 augustus 2011 - 16:08
LauraK

LauraK

Een nobel streven, Pieke! Rechtsonder op deze bladzijde vind je de webshop
die bij deze site hoort. Daar hebben ze ook heel veel keuze in nestkastjes, vogelhuisjes,
-villa's en -flats, misschien is zoiets ook een optie voor in je tuin. Er staat me wel
iets bij over de opening van nestkastjes die op het oosten gericht zou moeten zijn,
maar hierbij kijk ik even vragend (virtueel dan toch) naar Birdwatcher, die daar
iets zinnigs over zou kunnen zeggen.

Groeten van Laurak. (Elke keer als ik een berichtje van jou zie, noem ik mezelf
ook al Laurak... Je bent niet de enige: op een tuinforum-uitstapje stelde ik
mezelf voor als Laura, en toen keek er iemand nogal vreemd, om daarna ineens
uit te roepen: "Oh, Laurák!" )
vrijdag 26 augustus 2011 - 17:52
Pieke

Pieke

Haha, Laurak ja. Heh heh heh... Zo grappig...

Ik ga mijn licht opsteken. Enneh... Vivara ken ik. Ik had vorig jaar iets besteld zelfs, dat voer met die meelwurmen dus. Prima bedrijf!

De trommelstokken die ik er kocht zijn echter niet opgekomen. Geen enkele! Da's toch raar he???

vrijdag 26 augustus 2011 - 18:36
Pieke

Pieke

Bedankt voor het meedenken Lein en voor je ijzeren geheugen!

Die dahlia lag in grond waar nooit water valt. En het is er erg zanderig.
De trommelstokknolletjes zaten in een grote bak. Dus twee heel verschillende grondsoorten. Ik weet niet waar het aan lag. Het is mij echt een raadsel!

vrijdag 26 augustus 2011 - 20:15
Rita1960

Rita1960

hoi,

ook hier zitten de boerenzwaluwen in onze stal.. de huiszwaluwen zijn er helaas niet meer bij ons. nest gevallen van 6 meter hoog.. te weinig goede bouwstoffen.. maar ze zitten wel bij een andere buur.. ( en een andere buur die heeft alle nesten eruit gestoten omdat de boeien zonodig ten tijde van het broeden geverfd moesten worden...)

gierzwaluwen zitten hier ook bij andere buren.. mooi dat die ze ook zitten laat..

nog een drietal weken en dan kan ik de stal schonen .. van de zwaluwpoep... de nesten laat ik zitten want ik vind ze zo verschrikkelijk mooi kwetteren en vliegen vangen doen ze ook evenals de katten aanvallen...

groetjes,

Rita

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 26 augustus 2011 - 21:06
Pieke

Pieke

Ik hoop dat die zwaluwen het goed blijven doen!
@Lein: ik heb tuinturf gekocht. Ik ga dat door de grond mengen, ook bij de appelboom want daaronder groeit alleen 'onkruid'. Dus er KAN wel iets groeien maar de anemoon wilde niet.

Wat leuk zeg, dat ze katten aanvallen. Nou ja ook wel zielig haha, maar wat dapper he.

Eksters dagen katten uit, dat is ook altijd leuk om te zien. Ze zijn dan met zijn tweetjes en er is niks aan de hand. Het is echter wel een sketch en dat weet de kat nog niet...

Dus een ekster gaat zogenaamd nonchalant 'per ongeluk' even wat eten in de buurt van de kat. De kat denkt 'heeeeeeee die besluip ik, heel zachtjes en in slow motion want dat kan ik'. Maar de ekster heeft het allang door, die doet het erom. Net als de kat er bijna is springt hij lachend en kekkend de lucht in.

Deze sketch is ook altijd leuk.
Personages: twee eksters en een kat.
Situatie: de kat is zeer aangetrokken tot de eksters. En de eksters willen een verzetje.

Ekster 1 doet alsof hij zielig is. Hij zit zielig in het gras en kan niks meer.

Een buitenkansje natuurlijk. De kat komt naderbij geslopen. En sluipt... sluipt... oogjes worden kleiner... oortjes gaan naar achteren... pootjes worden superzacht en staart wordt gestroomlijnd... zachtjes... voorzichtig...

En opeens vliegt de 'zielige' ekster lachend op. Kekkekkekkekkek! En de kat heeft het nakijken.

Maar... ondertussen landt ekster 2 die 'iets mankeert'. Daar is iets mee aan de hand, die kan niet goed meer vliegen, zoveel is duidelijk! Hij landt en blijft zitten, kan niet meer... Zo zielig...

Dus de kat denkt 'ik ga die pakken. Ik pak hem helemaal en dan pak ik hem nog een keer. Want dat kan ik. Vast. Ik ben een Wild Dier. Ik ben een Tijger.'

Hij begint te sluipen... en in slowmotion te sluipen... oortjes naar achteren... oogjes op half... sluip... sluip... voetjes zacht... ondanks trots inmiddels spierpijn... sluip...
En ekster 2 vliegt lachend omhoog. Er was niks!
Kat blijft perplex achter.

Dit heb ik ze heel vaak zien doen. De een 'zielig', wordt beslopen, vliegt omhoog, de ander stort 'zielig' neer, wordt beslopen, vliegt op. Heel grappig.

zaterdag 27 augustus 2011 - 10:47
LauraK

LauraK

Hahaha, prachtig beschreven verhaal, ik zie het helemaal voor me!
We hadden hier ook een (tamme) ekster, een paar dagen, en die was ook voor
de duvel niet bang. En hier in de woonwijk lopen (en vliegen) twee halfwilde
krielhaantjes. Ik was eerst bang dat ze ten prooi zouden vallen aan katten, totdat
ik van de week een zwarte kat op een holletje de straat over zag steken, gevolgd
door die twee parmantig stappende haantjes. Schitterend om te zien!

Groeten van Laura.
zaterdag 27 augustus 2011 - 14:28
marero

Marero

verleden zomer heb ik niet bijgevoederd en van de 2 nesten in de tuin heeft er juistgeteld 1 meesje het gehaald omdat de ouders één na één wegbleven, gepakt van een kat of omgekomen van zwakte dat weet ik natuurlijk niet.
dit jaar heb ik de ganze zomer doorgevoerd en der zijn 3 nesten in de tuin geweest, 1 van mussen en 2 van meesjes en ze hebben het allemaal gehaald, dus voor mij is de keuze snel gemaakt zenne, ze zijn nog zo lief die kleine donsjes
zondag 28 augustus 2011 - 00:03
Pieke

Pieke

Haha, ja het is altijd zo leuk om te zien, ze kunnen echt heel dapper en soms gewoon gek zijn. Gewoon gek of grootheidswaanzinnig en het werkt ook nog! Twee krielhaantjes die die kat achterna zitten, echt geweldig.

Die eksters zijn echt lefvogels hoor.

Toen ik kind was hadden we een vogel (ik weet niet meer wat voor een het was) die de kinderen op balkons aanviel. Hij verdedigde zijn territorium. En al kun je als mens tig keer zo groot zijn dan zo'n vogel, het is knap lastig als je EN de vogel niets aan wil doen EN jezelf wilt beschermen. Ik weet nog dat we gewoon maar een paar weken binnen zijn gebleven of naar binnen gingen als de vogel kwam. Duurde een jaar, volgend jaar niet meer gezien.

@Marero, ik ga dus ook doorvoeren!
zondag 28 augustus 2011 - 09:29
marero

Marero

op ne zekere moment was der dien dag juist een nest mezekes uitgeleid, en ventje was just aant stenen slijpen om dat raam eindelijk af te metsen en die frankaarden kwamen gewoon op zijne kop zitten en op zijne rug terwijl hij daar gebogen stond stof en wawaai te maken, echt waar
en smorgens als hij de voederplank gaat vullen opt terras zitten ze vlak ernaast in den boom soms wel met meer dan 10 te wachten tot hij klaar is en dan ist van woesj allemaal naart huizeke, en dan mogen wij der ne goeie meter af zitten aan tafel en de hond loopt onder tkotteke door, ze kennen haar goe en weten dat het geen kat is en dat ze niks doet dus zijn ze nie bang
en ik moet toch sowiezo voederen want de tortel die we hebben grootgebracht komt elken dag eten met vent en soms met jong, en aan die hun eten zitten ze ook, dus tmaakt toch nie uit, eten doen ze toch
gisteren wast ook leuk, ventje had op het onderste plankje hun nootjes gelegd en de zonnebloempitten, de nootjes waren bijna op en der komt een mezeke en die pakt een zonnebloempit, en dan ziet ze ineens dat er nog nootjes zijn dus smeet ze da pitje weg en pakte een nootje en vloog dermee naar den boom achter den hof, daar zitten ze altijd allemaal te eten van hun nootjes, die houden ze vast tussen hun pootjes, echt schattig om te zien
zondag 28 augustus 2011 - 17:29
Pieke

Pieke

Het is zo leuk om naar te kijken ja, ik hoop echt heel stevig dat er snel meer vogels in de tuin komen. Het geeft leven in de brouwerij. Ik zit op een wel heel saai plekje nu.

De enige die op mijn schouder springt is een van mijn roskes, vroeger sprong mijn eerste kat op mijn schouders en de tweede leerde dat ook al snel aan. Hee, mijn cavia's sprongen uit hun kooi op mijn schouder of rug. Hm...

Ik heb geen bochel of zo...

Hm...

zondag 28 augustus 2011 - 18:28
Stefan70

Stefan70

Hoi Pieke,

Als je de ruimte hebt is een gemengde haag van inheemse planten een aanrader : vb. een losse haag van vlier ,meidoorn ,haagbeuk ,taxus ,beuk,hondsroos ,sleedoorn.....
Katten en vogels zijn wel geen goede combinatie...

Groetjes ,

Stefan
maandag 5 september 2011 - 21:10
Pieke

Pieke

Jaaa, da's JOUW fauna Lein!!! Ik had het over MIJN saaie fauna. Ga me maar lekker maken met zo'n verhaal. Tsss... hoe is het mogelijk he.

Mijn katten vinden vogeltjes ook wel leuk om naar te kijken. Ik weet niet wat ze ermee zouden doen maar de kat van de buren sliep samen met de gevonden postduif, het kan dus goed gaan hahaha!

woensdag 7 september 2011 - 18:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon