menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe is jullie koop gedrag nadat die bacterie er is

Ga naar meest recente reactie

an

An

hoe is jullie koop gedrag met bv komkommers,sla,tomaten,spruitjes,tauge en zo
het is nog steeds niet bewezen waar het wel in zit ,

kopen jullie alles ,of koop je bepaalde producten niet meer ,
of koop je bepaalde producten uit andere landen niet meer,
ben nieuwsgierig naar jullie

ik koop momenteel geen buitenlandse groenten en fruit meer uit een ander land
ik heb vrijdag nog tauge gegeten(wel gekookt)
en zaterdag nog hollandse sla en tomaten.

wat kopen jullie wel en niet dus.
dinsdag 7 juni 2011 - 14:25
Pieter

Pieter

Ik koop en eet tomaten, komkommers etc zoals vroeger, ook rauw, maar goed gewassen. Vorige week had ik 's avonds zin in een snack en heb ik een heerlijke rauwe Spaanse kumato tomaat gegeten. Land van herkomst: in mijn ogen niet belangrijk. Kan evengoed een klein Belgisch bedrijf zijn dat exclusief levert aan een verdeler in Noord Duitsland bij wijze van spreken. Zolang de bron niet zeker is kan je niets uitsluiten, maar om daar alles te laten vallen? Ik zou zeggen: denk ook eens aan de vele hardwerkende mensen met een tuinbouwbedrijf: blijf gewoon kopen wat je vroeger kocht, maar was het desnoods eens extra.
dinsdag 7 juni 2011 - 14:38
marero

Marero

ik doe ook nie mee aan de massahysterie, daarvoor eet ik te graag groenten, kheb juist tomaatjes en icebergsla meegebracht en tkomt van ...tatatata....spanje
dinsdag 7 juni 2011 - 15:16
Tarragon

Tarragon

Idem hier. Koop- noch eetgedrag zijn gewijzigd.

Mijn moeder zei vaak: "wie bang is, krijgt er ook"

En ik durf probleemloos rauw vlees te eten. Maar ik weet dan ook dat mijn slager het van een goede, fatsoenlijke en betrouwbare bron betrekt.
dinsdag 7 juni 2011 - 15:22
Matabish

Matabish

Doe ik ook niet aan mee, 't is regelmatig wat anders om de mensen bang te maken...vergeten ze hun andere miserie!
't Is in elk geval ín-triestig voor al die mensen die zomaar lukraak beschuldigd worden en daardoor hun zaak naar de verdoemenis zien gaan.
Maar wat geven ze dààr om... de ware schuldigen moeten zich toch indekken hé?
dinsdag 7 juni 2011 - 15:52
Sarah

Sarah

Ik blijf gewoon dat kopen wat ik normaal ook doe, eerst kokommer dan taugé dan weer dit dan weer dat. We kunnen straks helemaal niks meer eten. |Nee hoor ik doe er niet aan mee....
dinsdag 7 juni 2011 - 16:04
an

An

ben ik dan de enigste die oppast.
al hoe wel ik zaterdag gewoon sla heb gegeten met toaten en afgelopen vrijdag tauge
dinsdag 7 juni 2011 - 17:37
marero

Marero

ikke ook, als ge de normale hygiene in acht neemt dan zal er niet veel gebeuren dan anders
en ziek worden kunnen we allemaal
zag daarnet een docu over wat er allemaal op geld zit, zelfs bacteries waar je voedselvergiftiging van kan krijgen
handen wassen is daar goed voor zeg ik
stop met de mensen bang te maken voor niks
de wereld is naar de ***geweetwel*** we hebben het zelf gedaan en zullen er zelf de gevolgen van moeten dragen, en nog iets, moeder natuur zorgt voor evenwicht als ze de kans krijgt natuurlijk, en daar zijn wij goed in hé, de natuur dwarsbomen, zie maar eens hoeveel mensen er nog steeds maar blijven spuiten met chemischen brol in hun tuintje
tis maar een druppel op een gloeiende plaat, maar veel druppels maken....
dit heeft natuurlijk al niet veel meer te maken met het topic, kweet het maar tmoest even van het hart
shoot me
dinsdag 7 juni 2011 - 18:54
Gehenna

Gehenna

Uit puur protest eet ik ongewassen sla, komkommer en tomaat. Ik leef nog zi
Ik zeg al van in't begin dat er ne viezerik aan z'n gat krabt en dan de groenten snijd.
dinsdag 7 juni 2011 - 18:56
Polplastron

Polplastron

De een zijn dood is de ander zijn brood ...

Dus ... koop ik nu extra tomaten en komkommers. Ze zijn lekker goedkoop en als je ze met genoeg koopt krijg je zelfs nog korting ook! Vandaag heb ik ook sojascheuten gekocht en die waren heerlijk en ook goedkoop!

Ik vind het wel hemeltergend dat die boeren alles vernietigen omdat ze het niet kunnen verkopen. Dat is geen verwijt aan die boeren, maar wel aan onze maatschappij. Als je dan even denkt aan de theorie dat er te weinig voedsel op onze aarde is voor 8 miljard mensen en je combineert dat met het feit dat er op dit moment tonnen sla, tomaten, komkommer, soja, ... vernietigd worden?!?

Rare jongens, die mensen.

Groeten,

Pol
dinsdag 7 juni 2011 - 19:11
bakbeest

Bakbeest

Onveranderd,zolang mijn eigen teelt nog niet zover is,koop ik net zoveel als anders,wel schil ik nu meer,en was alles goed.
dinsdag 7 juni 2011 - 19:35
an

An

heb vandaag weer sla gegeten was niet heel veel ,chantal mijn gehandycapte dochter kreeg een kropje mee (zij werkt op dagcentrum in de tuin kant )
zaaien ,onkruid wieden enz,
.was voor mij nieuw want ik heb dat soort sla nog nooit gegeten was heerlijk
als julie weten hoe die sla heet ga ik hem ook zaaien,
[afbeelding verwijderd niet-https]
laat trots haar krop sla van haar werk zien

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 7 juni 2011 - 20:04
cetinel

Cetinel

zoooo,mooi kropje sla!(mooie dochter ook)
daar mag ze zeker trots op zijn,zeg da ik het gezegd heb!
tis volgens mij een soort kruising van een eikebladsla-gewone kropsla,maar dan de rode versie??
gewone eikeblad heeft nog iets meer de eikebladvorm dacht ik zo..
maar ziet er in ieder geval prima uit!!

en ik eet ook nog steeds alles als voorheen....
mijn koopgedrag is hoegenaamd niet veranderd....
dinsdag 7 juni 2011 - 20:12
Polplastron

Polplastron

Ja, alle respect voor die begeleiders in die dagcentra; ze doen waarlijk prachtige zaken met hun gasten!
dinsdag 7 juni 2011 - 20:19
an

An

dank je wel centinel .
anders zal ik het eens aan hun vragenwat ze gezaait hebben

ja daar hebben ze het druk mee ,

chantal die doet daar boodschappen met nog een paar clienten en begeleidsters,en ze moet koffie zetten ,afwassen,onkruidwieden ,planten en groente zaaien ,konijnen hok verschonenen eten geven kippen eten geven en verschonen, laatst moestens ze tegel sjouwen moest gestraat worden,snoeien etc etc,
best wel intensief en veel werk wat ze doen af en toe een filmpje kijken met slecht weer en ook zomaar ,,ze maken ook wandelingen etc etc
dinsdag 7 juni 2011 - 20:24
Rita1960

Rita1960

Oh An, wat een mooie krop sla heeft je dochter daar in haar handen.
'k mag hopen dat deze sla jullie erg goed heeft gesmaakt.. maar volgens mij kan dat bijna niet anders zijn.. vers en van eigen tuin.
en wat mooi dat ze de kant van de tuin/dieren heeft gekozen.

en op je vraag over het koopgedrag.. geen verschil hier..

groetjes,

Rita
dinsdag 7 juni 2011 - 21:07
an

An

ja Rita hij was erg lekker voor herhaling vat baar
ze zei al mam ik ga morgen weer sla mee nemen ,
ik ga zeker vragen wat voor sla dat was (zij telen in een grote glazen kassen ze hebben er 2 staan)
en van wege dat het geen stil zitter is maar een doener hebben ze haar aan de tuin kant gezet
en dat vind ze heerlijk hoeft ze niet stil te zitten op een stoel om dingen te maken
en ze vind het heerlijk om dieren te verzorgen thuis ook
gisteren had ik iets onkruid gewied en zij kwanm naar buiten mam ik help je wel,
toen ging ik koffie drinken halverwege en toen zei ze mam zullen we dat onkruid even verder weg halen dan zijn we klaar,
zal ik ook de schofel pakken
terwijl ik al geen zin meer had maar door haar enthausiasme ging ik ook weer verder,

niet verder vertellen hoor maar ik heb laatst een lekkere galia meloen terug gebracht omdat ie uit spanje vandaan kwam en ze dachten toen net dat die bacterie uit spanje ook kwam
o wat vond ik dat erg (vind ze zo lekker.
ik zie dat jullie er geen moeite mee hebben,
dinsdag 7 juni 2011 - 21:20
renate67

Renate67

Ik koop en eet gewoon groente, maar ik denk dat ik nu geen groente uit duitsland zou kopen maar volgens mij ligt dat hier in de winkel eigenlijk nooit.
(zij kopen hollandse groente, niet andersom)
Renate
woensdag 8 juni 2011 - 14:29
an

An

liddel en aldie hebben veel duitse dingen
woensdag 8 juni 2011 - 19:59
porphyrion711

Porphyrion711

ik eet nog steed Dezelfde hoeveelheid groenten , dat zowiezo al miniem is/was , Maar een komkommer en tomaatje gaan er ALTIJD goed in , Ehja , je kan het maar gehad hebben hé die EHEC bacterie in je lichaam
woensdag 8 juni 2011 - 20:02
cetinel

Cetinel

heb net tomaten en kokommers uit de lidl mee...anders had ik vandaag niks(morgen markt)
woensdag 8 juni 2011 - 20:21
Mandy

Mandy

Sla heb ik zelf......maar tomaten en komkommers koop ik (totdat ik ze zelf klaar heb..) heel gewoon......

Bij Lidl is het VLEES meestal uit Duitsland.......
woensdag 8 juni 2011 - 22:31
an

An

ik heb vandaag een lekkere bloemkool gekocht,jammie.
ik heb nog niks uit eigen tuin nu sla groeit nog tweede partij,
komkommers zijn onderweg (hoop ik bloeit wel,)
en voor de rest kan ik nu alleen even alleen zacht voedsel eten,
vanmiddag een baby papje en vanavond een kom lekkere champignonnen soep.
morgen als het lukt de bloemkool.
woensdag 8 juni 2011 - 23:01
Gehenna

Gehenna

Die sla ... ik krijg er honger van!
Dat heeft ze goed gedaan, ik wou dat ik ook zo ne schone sla kon kweken.
woensdag 8 juni 2011 - 23:09
an

An

ja ik heb vandaag gevraagt wat voor sla het nou precies is want hij was erg lekker
net even anders als een krop sla en ijsberg sla,
want dan ga ik hem ook zaaien,
mij lukt de sla ook niet altijd heb alleen nog maar mijn kleinduimpje kunnen oogsten verder nog niet heb 5 andere kropjes staan en die zijn nog niet zo ver en verder heb ik nog niks.
dus mij gaat het ook niet zo goed af maar zei hebben glazen kassen 2 geloof ik en ze werken op buikhoogte niet laag bij de grond en daar hebben ze bakken met aarde staan en daar telen ze in en hebben in de buiten hebben ze veldjes waar ze dingen in kunnen zetten en zo.
woensdag 8 juni 2011 - 23:20
an

An

ik schil ook de komkommers maar niet altijd want sommige vinden het schilletje er om juist lekker,
sla was ik altijd in azijn
donderdag 9 juni 2011 - 08:17
Mandy

Mandy

Azijn? Waar is dat voor An?

Is dat tegen de beestjes? ( of tegen de bacterien )

Ik leg de slabladeren altijd eventjes in ZOUTwater.... daar leggen de beestjes die er eventueel inzitten ook het loodje van.......

(off-topic: is het meegevallen An?)
donderdag 9 juni 2011 - 08:23
porphyrion711

Porphyrion711

@ mandy , daar smaakt je Sla toch zout van niet?
donderdag 9 juni 2011 - 10:26
an

An

nee daar gaat je sla niet zout van smaken het is zover ik weet en denk want ik doe het ook nog wel eens dat de beestjes zoals blad luis en zo er dood van gaan en drijven dan in je water,

Mandy ik gebruik gewone azijn daar gooi ik eenflinke scheut van in mijn water
en dat is dan voor bacterieen en beestjes en sla blijft knapperig er van,
dus bijna het zelfde idee als jij met je zout,

ik geloof dat ze in de horeca (kleine restaurantjes )het ook met azijn doen,
ken iemand die in een restaurantje werkte van een bedrijf en daar spoelden ze ook sla met azijn voor de bacterieen en zo of het echt helpt weet ik niet
moet zeggen dat ik bijna altijd de laatste jaren vrij schone sla koop en heb als ik zelf heb.

heb ook wel eens in een krop sla rupjes zien lopen in de winkel nou dan koop iik die niet pak ik een andere (maar kijk wel heel goed)was toen ijsberg sla bij de aldie,
maar mijn buren hebben het ook gehad maar dan bij een gewone supermarkt dus
gewoon goed op letten wat je koopt.
donderdag 9 juni 2011 - 10:44
porphyrion711

Porphyrion711

nope , een bacterie meer of minder

Mijn medicatie zorgt daarvoor , dat ek ni te gauw ziek word.

moest ek die ni nemen , lag ek elke dag Ziek in bed ....

donderdag 9 juni 2011 - 10:55
an

An

ik maak alleen de sla zo schoon en misshien nog iets(verse spinazie en andijvie) maar voor de rest was ik gewoon met water
donderdag 9 juni 2011 - 11:42
Gehenna

Gehenna

Sla en mosselen wassen in zout water
Sla tegen de slakjes en mosselen omdat ze dan opengaan en het zand eruit spoelt.
donderdag 9 juni 2011 - 12:56
printemps

Printemps

Ik denk dat er veel mensen bij het koken hun eigen eten besmetten zonder het te weten
Bvb op een plank eerst rauw vlees snijden en dan nadien de tomaten
donderdag 9 juni 2011 - 18:09
cetinel

Cetinel

veel mensen weten wel dat ze dezelfde pla,k niet moeten gebruiken voor rauw vlees en dan groenten hoor,maar vaak maken ze wel de fout om een plank waar vlees heeft gelegen na het bakken te gebruiken om datzelfde(nu gare) stukske vlees te snijden.....
paar weekjes geleden nog was nichtje hier gewoon tijdens het barbequeen de spiesen op de plank aan het zetten(de gare spiezen welteverstaan)waar eerst het vlees was gesneden.
ze had het "proper" geveegd met keukenrol
toen ik haar vertelde dat dat tocj gevaarlijk was keek ze me heel raar aan: tis toch afgeveegd??
na de nodige uitleg zei ze: nooit bij stilgestaan,altijd zo gedaan ik zal er voortaan op letten....
donderdag 9 juni 2011 - 18:34
Rita1960

Rita1960

ik dacht hier even te schrijven dat ik nu alle groente en fruit door een sluis met radioactieve bestraling stuurde om de boel te steriliseren maar ik dacht dat dit hier in slechte aarde ging vallen ...

Nog even wachten Willy, en dan is het zover..

Is het je niet opgevallen dat alle milieuactivisten en organisaties die zich als zodanig voordoen, dat je hier op dit moment niets meer van verneemt over de kernramp in Japan??
Er zal wel een vette lobby bezig zijn om ze de mond te doen laten houden..

Ach en geigentellers worden ook hier straks verkocht voor weinig...

donderdag 9 juni 2011 - 19:09
an

An

mosselen omdat ze dan opengaan en het zand eruit spoelt
ik was gewoon de mosselen in water 1 of 2 x,
daarna gaan de dichte mosselen in een pan ,wat open is op tikken met de achter kant van je mes blijven ze opstaan dan moet je ze weg gaan sluiten ze langzaam of sluiten dan kunnen ze bij de andere dichte mosselen .
mosselen die beschadigd zijn en die na tikken niet dicht gaan altid weg gooien want die zijn niet goed meer (de mossel is dan dood ) en van die mosselen wordt je ziek,
mosselen die dicht zijn of door het tikken dicht zijn zijn nog levende mosselen en die zijn wel goed,
en dan bv met mosselgroente op zetten en als ze allemaal na het koken open gaan zijn ze goed ,
vroeger deden ze het ook wel met een kopere munt die lelijk was en als die weer helemaal gaaf was dan waren de mosselen gaar,
zo doe ik het kijk er heel goed mee uit,
donderdag 9 juni 2011 - 19:41
Rita1960

Rita1960

@ Willy,
't is niet alleen de warme thuiskomst maar ook de - bij tijd en wijle- subsidie's die gegeven worden om in dat knusse en warme huisje te wonen....

donderdag 9 juni 2011 - 19:55
Gehenna

Gehenna

Als je de mosselen eerst in zout water legt en daarna spoelt gaan ze terug dicht. Die dat niet dichtgaan gaan niet in de pan.
Als wij mosselen kopen dan gaan ze direct in een emmer met zout water ipv het pak in de frigo te leggen.

Wij hebben een glazen snijplank. Makkelijk af te wassen. Maakt alleen veel lawaai als je erop snijd.

@kernsterilisatie: ik eet geen blikvoer dus kan't mij niet bommen
vrijdag 10 juni 2011 - 10:22
an

An

eet bijna ook geen blikgroenten en zo wel af en toe glazen potten maar dat is toch bijna het zelfde volgens mij,
eet over het algemeen vers uit de supermarkt.
vrijdag 10 juni 2011 - 10:27
an

An

was de vriezer vergeten ,vries vaak in verse producten de ene keer meerr als de andere keer
vrijdag 10 juni 2011 - 10:45
Matabish

Matabish

We mogen weer alles eten hé, allé, hetgeen overblijft na de massavernietiging!
't Zou mogelijk, misschien, zou kunnen, in de groentenscheuten zitten...wel géén bewijs van gevonden, maar toch maar oppassen????????????
Wa's dàt allemaal voor gezever?
Waarschijnlijk weer een strategie om de prijzen hoog te houden, want het was een uitzonderlijk goed jaar voor groenten en fruit en dan wordt het weer té goedkoop!

't Kan me allemaal niet bommen, 'k moet toch ooit van iets dood!
vrijdag 10 juni 2011 - 14:06
hugo

Hugo

BTW ik gooide hier met een dikke kassei ... omdat deze methode al behoorlijk lang gebruikt wordt? werd? om oa voedsel in blik te steriliseren ... tenzij dat ondertussen al afgevoerd werd maar daar heb ik niets van gehoord

Willy, dat gebeurd nog steeds hoor, ook met sommige verse groenten die in de winkelrekken liggen, bacterien en schimmels worden gedood, deze ogen dan wel vers maar zijn het daarom niet,, ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat dit in de VS met alle groenten gebeurd of dat ze dat toch van plan waren sinds 2008

groetjes
vrijdag 10 juni 2011 - 14:14
cetinel

Cetinel

ik heb een nichtje en die doet in haar afwaswater altijd een flinke geut javel...
altijd,niet af en toe
zelfde met witte was...
vloeren worden gedweild met javel en alles dat afwasbaar is word daar mee gekuist....
vrijdag 10 juni 2011 - 15:32
Rita1960

Rita1960

arejasses, afwassen met javel.. dan gaat heel je eten er naar ruiken en smaken..
getver, nog afgezien van het feit dat je het rioolwater vervuild met deze troep..

deze mensen zouden meer belasting moeten betalen voor de waterzuivering..

en las but not least oud spreekwoord zegt: "roege swienen deien het best"

vrijdag 10 juni 2011 - 20:16
Mandy

Mandy

Lijkt me ook niet zo gezond..... al te steriel.....
vrijdag 10 juni 2011 - 20:25
an

An

wat is javel ?
ken dat niet.
vrijdag 10 juni 2011 - 20:31
Mandy

Mandy

klopt.... smerig spul... zo min mogelijk gebruiken.... heel slecht voor het milieu.....
vrijdag 10 juni 2011 - 20:38
an

An

dan dacht ik het toch goed.
vermoede zoiets al
vrijdag 10 juni 2011 - 20:49
summerspookje

Summerspookje

ik sluit me aan om verder de lekkere groente , komkommer,sla ,tomaatjes
te eten , in afwachting van mijn eigen bloei in de tuin , heb al 3 komkommers,en 9 tomaten,maar ik blijf kopen in de winkel, ik denk dat ze weer de economie willen verzieken, als het geen dieren zijn , dan maar groenten, ik had er echt hartzeer van als ik al die mooie groenten zag weg kieperen , zonde zeg [afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 13 juni 2011 - 12:44
Polplastron

Polplastron

Inderdaad; zonde! En zeker als je dan denkt aan al die hongersnood in de wereld!
maandag 13 juni 2011 - 20:32
Mandy

Mandy

Schandalig is het... nergens voor nodig toch..... paniekzaaiers......
maandag 13 juni 2011 - 20:35
Mandy

Mandy

Heel triest.....
dinsdag 14 juni 2011 - 09:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon