menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schema gemaakt voor het watergeven van planten

Ga naar meest recente reactie

sbeetje

Sbeetje

Goeieavond tuinliefhebbers

Ik vraag me al een paar jaar af hoe ik een plant correct water moet geven. Ervaren plantenliefhebbers "voelen aan" wanneer een plant water moet hebben. Niet altijd even makkelijk vind ik persoonlijk, droge potgrond is soms relatief.

Na wat uitpluiswerk en wat testjes heb ik een schema gemaakt om uw plant (redelijk) correct water te geven. Het schema is terug te vinden op de beginpagina van mn site (eerst even de opmerkingen lezen op mn site, heel belangrijk!)

http://exoticparadise.webs.com/

Ik begrijp dat dit systeem niet volledig waterdicht is, maar ik heb er toch intussen al meer dan een half jaar succes mee, dus het kan mss voor sommigen een handig hulpmiddel zijn.

Alle opmerkingen en suggesties zijn welkom!

grtjes

Sam
dinsdag 15 februari 2011 - 21:53
sbeetje

Sbeetje

je hebt gelijk hoor, birdwatcher "zucht" die reclame is strontvervelend. Om nog maar te zwijgen over die achtergrondmuziek die ik nog steeds niet weggekregen heb.
woensdag 16 februari 2011 - 12:18
Polplastron

Polplastron

Een handleiding voor correct watergeven is erg moeilijk omdat verschillende factoren meespelen: temperatuur, luchtvochtigheid, grootte van pot en plant en de aard van de potgrond.

Groeten,

Pol
woensdag 16 februari 2011 - 13:44
sbeetje

Sbeetje

ik heb dit intussen ook al gemerkt, Pol
Heb bijna onze citroenboom verloren door het schema te gebruiken.
Bij de ene plant werkt het wel, de andere weer niet. Er is nog werk aan de winkel...
donderdag 24 maart 2011 - 12:49
Polplastron

Polplastron

Ik denk dat je met werk aan de winkel er ook niet gaat geraken hoor.

Mijn tiengebodenplantjes (Maranta leuconeura) stonden in de woonkamer in een grote pot en ik gaf ze iedere week wel 2 liter water (bij het verversen van het aquarium). Als ik eens een weekje oversloeg, zag je dat meteen aan de plantjes.

Door verbouwingen was de grote pot op onze slaapkamer terecht gekomen waar het veel koeler is. De planten hebben al twee maanden geen water meer gehad, de kluit is kurkdroog, maar toch zien ze er nog goed uit.

Raar, maar waar!

De planten zijn dus in rust gegaan en hebben dus geen water nodig gehad. Bij een iets hogere temperatuur hadden ze al lang dood geweest door de droogte.

Je kan dus, mijns inziens, geen waterdicht schema voor watergeven maken (Sorry voor de onbedoelde woordspeling. )

Groeten,

Pol
donderdag 24 maart 2011 - 19:30
Rita1960

Rita1960

Pol ,je hebt -groot- gelijk

mijn 'kamer'-planten krijgen water naar behoefte.. 't is wel afhankelijk van de standplaats enz. enz...


donderdag 24 maart 2011 - 20:07
hentv

Hentv

Hoi

ik werk ook al jaren met een schema voor water en mest ,maar bepaal bij iedere plant hoeveel water dat hij krijgt en dat is dus afhankelijk van potgrote ,standplaats en is een plant aan de groei of juist in rust.

Gr Hent

maandag 28 maart 2011 - 23:58
Polplastron

Polplastron

Helemaal mee akkoord!
dinsdag 29 maart 2011 - 14:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon