menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat hebben julie voor voorzorgsmaatregelen met deze storm en rukwinden

Ga naar meest recente reactie

jufnaatje

Jufnaatje

Met de storm die raasde, heb ik even een deel van de planten in de schuur gezet en een deel staat binnen... (mijn arme ma, met een jungle in d'r huiskamer...)

Tuinbabbel

donderdag 15 juli 2010 - 15:59
minouke

Minouke

Schuilen
In mei zet ik overal steunen in betonijzer.
verkopen ze in brico's en die plooi ik dan naar gewenste lengte en hoogte, verroesten en zie je niet veel meer als de planten groter worden.
Ofwel gaas vastgehouden aan de hoeken met bamboestokjes.
Of gewoon koord tussen 2 bamboestokjes.

Ik doe dit vooral in mei dan kunnen de planten nog op een natuurlijke manier ertussen groeien.
donderdag 15 juli 2010 - 16:10
jufnaatje

Jufnaatje

@Lein: oef, ben blij dat ik niet de enige ben En ik heb ook (8) tomaten in de chuur staan

@Minouke: Heb je daar foto's van??
donderdag 15 juli 2010 - 16:21
minouke

Minouke

nu troost je 't is hier een catastrofe geweest, gisteravond is er hier een windhoos voorbij getrokken en al wat niet gesteund was ligt plat.

Maar ben zojuist dus een paar foto's gaan maken van die geplooide betonijzers.
Ik plooi die met behulp van een bankvijs (of hoe je dat ook heet) en dat gaat gemakkelijk.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

als je gaas gebruikt, dat is een stuk dat je plat op de grond zet , aan de 4 hoeken steek je stokken en zo schuif je die hoger naarmate de plant groeit.
De plant groeit dus tussen de gaten
donderdag 15 juli 2010 - 16:36
LauraK

LauraK

Hier ook de Brugmansia's naar binnen: voor de rest heb ik omgevallen planten in
potten rechtop moeten zetten en wat takken (van Hibiscussen e.d.) moeten opbinden
of afknippen. De dikke boomtakken kwamen hier langsgewaaid!
[afbeelding verwijderd niet-https]
(Dit is direct achter onze tuin.)

Groeten van Laura.
donderdag 15 juli 2010 - 20:44
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Nou Laura jouw foto had hier in de tuin gemaakt kunnen zijn. Overal takken die van de bomen zijn gewaaid. Er is veel stuk gewaaid en dan gaat het om bomen die je niet binnen kunt zetten. We zijn er de hele dag druk mee geweest. Het is een jaar met extreme verschijnselen: een koude start, dan lange droogte en nu deze storm en buien. Gelukkig is de natuur heel veerkrachtig. Het is zeker lekker opgefrist! Groeten Martje
donderdag 15 juli 2010 - 21:14
Rita1960

Rita1960

hier zijn de tomatenplanten gistermiddag in de schuur gezet en de mooiste kuipplanten zijn in de carport gezet.

Vanmiddag de kuipplanten weer naar buiten gezet en morgenvroeg, leve de vakantiedagen, gaan de tomatenplanten weer naar buiten.

Hier gelukkig geen takken van de bomen gewaaid, maar de border in de voortuin ligt geheel plat

groetjes,

Rita
donderdag 15 juli 2010 - 21:52
Knovos

Knovos

binden binden en nog eens binden. Het is hier een wirwar van ijzeren stokken en bamboe stokjes en groen draad. Maar gelukkig zie je er bijna niks van. Op tijd plaatsen en dan groeit alles er mooi doorheen.
donderdag 15 juli 2010 - 22:13
minouke

Minouke

neen beslist geen tuinjaar
vrijdag 16 juli 2010 - 14:33
hildavw

Hildavw

En de "hondsdagen" moeten nog komen.

Een stukje uit een artikel :

Wanneer de Hondsdagen precies zijn, is onbepaald. De meeste verhalen gaan uit van de periode 20 juli tot en met 20 augustus. Andere houden op 18 juli tot 18 augustus of de vier weken vanaf 16 juli. Het is in ieder geval de periode met de hoogste luchtvochtigheid van het jaar. Juist die vochtigheid speelt in de zomer een belangrijke rol in het ontstaan van buien. Vrijwel iedere bui in de Honsdagen kan veel regen geven. En doordat buien 's zomers vaak langzaam verplaatsen, kan dat problemen geven. Normaal gesproken wordt de kans op buien goed berekend en voorspeld, maar hoeveel regen er kan vallen is moeilijk. Kleine afwijkingen in de luchtvochtigheid kunnen er voor zorgen dat er na 1 of 2 dagen afwijkingen in de voorspelling ontstaan. Een onschuldige regenbui kan dan een hoosbui worden, met onweer als toetje. Daarom moet in de zomer vooral de vochtigheid worden bijgehouden en steeds worden getoest aan de laatste berekeningen.

Dat belooft nog wat...
vrijdag 16 juli 2010 - 19:48
minouke

Minouke

ojee ojee ojee.... heb ik dan zo vals gezongen om toch een beetje regen te hebben 't is wel meer dan ik wou.

en dan de wind ... nooit gezien
De pannen vlogen overal rond, glas van de serres
de bomen stonden bijna horizontaal.
De regen sloeg onder de dakpannen door en piste gewoon binnen langs plafonds en muren.
bij ons was het na een dag weer in orde alleen 2 muren in de living moeten weer herschilderd worden.
Maar sommigen huizen zagen hun volledig dak wegvliegen;
Op TV spraken ze van mini tornado's in Geetbets waar rummen dus een deelgemeente van is.

toch al mijn 5de natuurgeweld... ik word zo stilaan expert in het aanpakken van crisissituaties
vrijdag 16 juli 2010 - 20:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon