menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat heerlijk dat er af en toe wat mislukt in mijn tuin

Ga naar meest recente reactie

FransNL

FransNL

Klachten over dat er wat mislukt komen regelmatig voor op dit forum. Zaadjes die slecht kiemen . Planten die niet goed willen groeien . Enge beestjes die onze groenten opvreten terwijl wij die liever zelf zouden willen 'opvreten' . Schimmels die onverwacht toeslaan terwijl je al visioenen had van bergen aardappels of tomaten. Zo kun je nog veel meer 'ellende' bedenken. Klagen mag en het zou wel raar zijn als dat hier niet voor zou komen.

Bij mij mislukt er ieder jaar wel weer eens wat van mijn oogst of bloemetjes en het klinkt misschien vreemd dat ik dat niet eens zo erg vind. Het is juist leuk om te ontdekken waardoor dat nu weer eens komt. Welk insect of soort schimmel zit daar nu weer achter en hoe ging zoiets in zijn werk en hoe zou ik dat een volgende keer kunnen voorkomen. Als je alleen maar zaadjes in de grond zou hoeven te leggen , af en toe schoffelt en daarna kunt oogsten , zou voor mij de meeste lol er af zijn. Als alles probleemloos zou gaan zou mijn tuin gedegradeerd zijn tot een simpel groente- en fruitfabriekje . Ik denk niet dat ik het dan nog leuk zou vinden.
woensdag 3 maart 2010 - 00:51
FransNL

FransNL

Juist Batdah, al doende leert men en je blijft altijd bijleren terwijl je denkt er al heel wat van af te weten. Toevallig was het laatste wat ik bijgeleerd heb van jou afkomstig. Ergens in een topic , niet zo lang geleden , heb je het over jouw pelargoniums die aangetast werden door larven van de taxuskever. Nooit gedacht dat larven van een taxuskever pelargoniums konden aantasten en toen ik de symptomen las en nog wat verder ging zoeken op het web viel eindelijk het kwartje (of moet ik frankske zeggen of toch maar euromuntje ). Ieder jaar krijgt na verloop van tijd een gedeelte van de pelargoniums in mijn tuin die aantasting en ik wist dus tot voor kort niet waar dat door veroorzaakt werd.
woensdag 3 maart 2010 - 01:33
Mandy

Mandy

Misschien is het juist bij "beginners" zoals ikzelf dat je het erg vind als iets mislukt.
Je hebt zo je best gedaan: zaaien, verpotten, water en voeding geven, dan eindelijk naar buiten, het groeit... ja het groeit nog beter en dan......foute boel.....

Of je zaait bloemen en er wil maar niets opkomen....... je geeft niet op... dus een 2e keer...... vol verwachting klopt mijn hart....... nee, er komt echt niets......Zinnia's bv......

Er zijn gelukkig zaadjes genoeg die WEL opkomen en het erg goed doen, dus dat verzacht het wel een beetje.... enne..... volgend jaar probeer je het gewoon weer opnieuw...... Dan ben je tenslotte weer een ervaring rijker en misschien weet je tegen die tijd ook wat er verkeerd is gegaan.....
woensdag 3 maart 2010 - 02:04
livarno

Livarno

Vorig jaar had ik voor het eerst een moestuin. Aan het eind van het seizoen was ik helemaal blij met wat ik allemaal heb kunnen verbouwen aan groenten en aardappelen. Meer dan verwacht. Vond mijn tuin er supertof uitzien.

Maar toen ik hier op t forum een keer opnoemde wat er allemaal geslaagd en wat er mislukt was... toen schrok ik een beetje van het aantal mislukkelingen... aangevreten chinese kool, larve van de meikever bij de sla, rode bietjes te dicht op elkaar gezet waardoor ze klein bleven, worteltjes te laat gezaaid... dus ook niet volgroeid, bloemkool dat niet wilde groeien, kalebas die niet rijp is geworden.

Eigenlijk waren er maar twee dingen echt gelukt, de aardappelen en sperzieboontjes (en OK de gezaaide afrikaantjes en stokrozen zijn ook gelukt).

Maar blijkbaar gaf dat wel zoveel voldoening dat ik toch hardstikke enthousiast ben geworden/ gebleven. Heb t idee dat ik er veel van geleerd heb.
Kan dit jaar dan ook niet wachten totdat ik weer kan beginnen.... tuurlijk weer met het idee dat ik het nu helemaal goed (beter) ga doen... en dat het nu wel gaat lukken..........
En natuurlijk weet ik dat dat niet zo is.... er mislukt altijd wel wat ... maar misschien ligt daar juist wel de uitdaging.... zoals Frans zegt. ... als alles probleemloos verloopt dan is het helemaal niet leuk...



woensdag 3 maart 2010 - 09:24
Jorg

Jorg

Tja, geen tuin zonder onkruid, plagen en ziekten, als je maar plezier hebt gehad voor dat het mislukte dan is het eigenlijk geen mislukking Ik denk altijd maar volgend jaar beter.
woensdag 3 maart 2010 - 10:13
printemps

Printemps

Omdat ik maar een kleine tuin heb ben ik soms ook al eens blij als er iets kapot gaat anders kan ik nooit eens iets nieuws kopen/planten

Mijn en terras samen is maar 41m²
Dus niet veel plaats hé



mvg
woensdag 3 maart 2010 - 14:12
Matabish

Matabish

Nu ik dat hier allemaal lees moet ik bekennen dat ik mij eigenlijk nog nooit 'dik' gemaakt heb om mislukkingen.
Als er iets fout gaat denk ik meteen aan wat ik volgende keer zal planten of doen op de vrijgekomen plaats.
Dit zal nog maar het derde jaar zijn dat ik groentjes in de tuin heb en ik vind het reuze dat de meesten het goed doen!
Al heb ik wel véél minder oogst dan jullie natuurlijk!
De planten die het niet goed goed pak ik bij de strot: "Kom jongens, jullie worden compost voor de anderen!!"
En ze vliegen vlùg op de composthoop want ik heb weinig geduld ermee!!
Ik loop nu alweer twee dagen door het huis te dansen omdat alle vijf m'n 'puntpaprikazaadjes' uitkomen, zàààlig!
Dat weegt honderd keer op tegen een probleem in de tuin voor mij, maar ik moet er niet van leven natuurlijk.
Het is pure hobby...
In ieder geval wens ik jullie allemaal nog véél genot van de tuin dit jaar.

Hartelijke groetjes,
Matabish.
donderdag 4 maart 2010 - 01:06
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik vind het wel leuk als je het gevoel krijgt dat je leert uit je fouten. Voor de derde keer aan het zaaien en het ziet er elke keer beter uit.
Het beestje dat mij het meeste last bezorgd heet 'kindje'. Heel schattig als ze afkomen met een bloemetje voor mama, maar als ik dan zie dat mijn bakje met zaailingen helemaal omgewoeld is, kost het me toch wat moeite om met een glimlach 'dank je' te zeggen.
Gelukkig zijn er meestal wel genoeg plantjes die ik wel nog verder kan opkweken.

Groetjes, Karen
donderdag 4 maart 2010 - 12:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon