menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hibiscus verplanten

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Hallo lieve tuinvrienden,

In mijn nieuw aan te leggen tuin wil ik graag mijn hibiscus op stam plaatsen,

kan ik die zomaar uit mijn tuin steken en verplaatsen?

Of moet ik nog wachten?

graag uw advies
dinsdag 2 september 2008 - 22:22
Fons

Fons

Met hibiscus nog wachten tot de bladeren afgevallen zijn, tenzij ge hem kunt uitspitten met een flinke kluit die niet uiteen valt want dat is een risico.
dinsdag 2 september 2008 - 22:29
corrielat

Corrielat

Bedankt Fons,

Ik kan hem wel flink met kluit uitspitten en in een bak verplaatsen, moet lukken.
dinsdag 2 september 2008 - 22:38
Matabish

Matabish

dat zal zeker lukken Corrie,

je moet de wortelkluit wel goed nathouden, dat hij zeker niet verdroogd en ook héél veel water gebruiken bij het verplanten!!
Eerst het plantgat volgieten, dan de plant erin en dichtgooien en verder nog een week of twee alle dagen gieten!
Zo lukt het zelfs met bloeiende planten!

Groetjes,
Matabish.
woensdag 3 september 2008 - 01:19
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Bedankt voor jullie raad,

dan ga ik ook bloeiende planten verplaatsen,
hier in mijn woonadres staan er genoeg, maar bij onze vakantiewoning staat nu alleen nog maar volop onkruid, vooral brandnetels, maar dat zal eerst veel prikkende vingers worden,
woensdag 3 september 2008 - 07:28
monique251

Monique251

Hallo Corrie,
Ook bij mij worden de planten gerust verpoot als ze in bloei staan. Ik geef ze de avond vóór ze verpoot gaan worden ruim water, zodat de wortels goed volgezogen zijn, maak het nieuwe plantgat bij voorkeur voordat de plant van zijn oude stek wordt gehaald en zorg ervoor dat het een mooi grondje is (nog even wat compost in het plantgat). Dan inderdaad verpoten en, zoals matabish al zei, veel water geven en goed in de gaten houden. Gaat tot nu toe goed.
En ik kan me voorstellen dat je opziet tegen de prikkende vingers van de brandnetels straks, maar de brandnetels zijn in ieder geval een teken dat je op een voedzame grond zit bij je vakantiewoning!
(altijd proberen de positieve kant te zien!)
Sterkte met het rooien van de brandnetels en veel plezier bij het aanplanten van je nieuwe tuin.
Groet, Monique
woensdag 3 september 2008 - 08:42
Matabish

Matabish

Hallo Corrie,

laat toch nog wat brandnetels staan als je van mooie vlinders houdt!! [afbeelding verwijderd niet-https]
Die zijn een belangrijke voedselbron voor de rupsen!!!
Bovendien zijn de nieuwe scheutjes héél lekker en razend gezond in de soep (net kervelsoep) of in een slaatje!!

Groetjes,
Matabish.
woensdag 3 september 2008 - 15:27
corrielat

Corrielat

Oke,

Dat lijkt mij een goed idee van een brandnetel te laten staan,

ik hou ervan om vlinders te lokken,

maar eten? dat weet ik nog niet hoor
woensdag 3 september 2008 - 22:27
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

Kijk es Corrie wat ik vond over de brandnetel...
"- Brandnetels, Overblijvende plant. 30 tot 150cm hoog.
Te vinden in bossen, langs wegen, hagen en bij gebouwen.

De lentescheuten en jonge zomerblaadjes laten sudderen. Het koken zal de brandharen vernietigen. Kan gebruikt worden voor thee en soep.
Brandnetels zijn rijk aan vitamine C. -"

http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.woodcraftsurvival.nl/plaatjes/voedsel/eetbare%2520planten/berkenboom.JPG&imgrefurl=http://www.woodcraftsurvival.nl/voedsel/eetbare_planten.htm&h
=588&w=400&sz=44&hl=nl&start=7&usg=__Lo6EM6l_4mbQ1Eg-IMaePhSQlAs=&tbnid=Z8ENwYMmJzjPHM:&tbnh=135&tbnw=92&prev=/images%3Fq%3Dberkenboom%26gbv%3D2%26hl%3Dnl


Hartelijke groetjes,
Matabish.
donderdag 4 september 2008 - 16:23
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hallo Corrie,

en van de brandnetels kun je o.a. ook een aftreksel maken welke tegen allerlei
"ongedierte" werkt. Zoals daar bijvoorbeeld is.. de bladluis. Je doodt er dan niet
de nuttige insekten ( o.a. het lieveheers-beestje) mee maar wel de schadelijke.
Ook kun je brandnetelgier gebruiken als (directe) bemesting.
Maar zet wel een wasknijper op je neus want het goedje ruikt behoorlijk

groetjes,

Rita
vrijdag 5 september 2008 - 18:02
summerspookje

Summerspookje

hallo ! nu ge het toch over hibiscus hebt ,ik heb een grote DIKKE struik ,vol bloemen en bladeren , ik zou daar een boom van willen maken , alléé een stam en dan de bloemen , hoe zou ik dat moeten doen ? wachten tot de bladeren afvallen , en dan de takken afknippen?(snoeien)ik heb van een hibiscusboom ,een andere soort,takjes geknipt,en in water gezet ,zou dat lukken, om te stekken?
en wat er over de brandnetels gezegd word, heel lekker en gezond , maar ik pluk de eerste brandnetels na de winter , de eerste fijne blaadjes, en voor thee, ,ze eerst in volle zon laten drogen , is het beste , en bij gebrek aan zon , in de microgolf

groetjes
summer
zaterdag 6 september 2008 - 12:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon