menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is lavendel een moeilijke plant

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Hallo lieve tuinplantenbloemenkenners

In mijn nieuw aan te leggen tuintje wil ik graag lavendel zetten
ik heb een lange strook van ongeveer 15 cm breed.

Mijn vraag is, hoever moet je deze uit elkaar planten?
ik wil er graag een zogenaamde blauwe lekker reukende plant neer zette
vraagt dit veel onderhoud?
heeft hij/zij speciale grond nodig, en hoe onderhoud je hem het beste,?

o ja. is het er al de tijd voor?

of heeft er iemand een ander idee, het mag niet breed uitgroeien, welke plant zou anders beter geschikt zijn?

veel vragen he, maar ik verwacht van jullie zeker goede tips,alvast bedankt
donderdag 28 augustus 2008 - 21:48
Lino

Lino

15 cm is erg smal hoor voor lavendel

Moet het echt 15 cm blijven of kan je uitbreiden?

Lino
vrijdag 29 augustus 2008 - 08:47
fastmario

Fastmario

lavandel groeid veel te snel om maar over 15 cm breed te beschikken
niet doen!!!!!
vrijdag 29 augustus 2008 - 09:58
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi corrielat,

15 cm is wel een hele smalle strook om iets op te zetten. Ik denk dat het sowieso al moeilijk zal zijn om een geschikt plantje te vinden op die breedte.
Lavendel krijgt al heel snel en diameter van om en bij de 50 cm. En als hij in bloei staat kan hij toch bijna een meter hoog worden. Ik vind het geen veeleisende plant zolang je maar goed snoeit en niet teveel water geeft. Je mag ze zeker niet te dicht bij elkaar zetten gezien de sterke groei. Ik heb om de 30 cm een struikje gezet.
Het is mss wel een goed idee om een te zoeken naar de verschillende soorten lavendel want er zijn ook relatief kleine soorten.

Alvast veel succes met je zoektocht.
vrijdag 29 augustus 2008 - 10:56
an

An

wanneer moet je eigelijk lavendel snoeien en hoe kort?
vrijdag 29 augustus 2008 - 11:00
summerspookje

Tekst aangepast

Summerspookje

ik heb over 2 jaar ook lavendel gezet , op een lengte van 20m, en 80 cm breedte, ik heb ze met een tussen schot van 30cm geplant , vorig jaar waren ze prachtig, ik heb ze ook gesnoeid volgens de deskundige uitleg van het forum, en inderdaad kwamen ze prachtig omhoog , zonder houterige stengels,
de bloemen kwamen ook ,maar in mondjes maat, niet om te gillen , in jullie , na de veelvuldige regen was het weinige van bloem , weg ,en de blaadjes verslinst, een zielig hoopje , ik heb ze nu ,uit koleire, op zijn oost vlaams gezegd gesnoeid tot 5 cm boven de grond, ze krijgen nog een kans tot volgend jaar om hun best te doen ,anders kieper ik ze eruit, ik heb ook volgens raad van dit forum, van de weinige goeie takken, gestekt, en tot mijn verbazing staan die er goed bij.
en lavendel word inderdaad heel breed, en neemt nogal wat plaats in, 15 cm breedte is zeker teweinig, ze overlappen elkaar .ik hoop dat ge iets vind ,om op die plaats te zetten , er zullen nog wel andere planten zijn zeker die winterhard zijn, op google gaat ge dat zeker vinden , er staan zelf de hoogtes en breedte bij, esem heeft onlangs naar zo een kwekery geweest van bloemen , en die waren zeer nauwkeurig met de beschrijving , tussen de topics gaat ge die site wel terug vinden

groetjes

summer
vrijdag 29 augustus 2008 - 11:20
fastmario

Fastmario

wanneer moet je eigelijk lavendel snoeien en hoe kort?

ik snoeide eens na de eerste bloei
niet te veel af net onder de steeltjes van de bloemen
mooi terug en vorm
dan krijg je een veel mindere 2de bloei en dan net voor de winter snoeide ik ze nog maals maar dan veel dieper tot net tegen verhoute gedeelte
zo gaat hij minder vlug schuren en kapot gaan daaraan
vrijdag 29 augustus 2008 - 11:54
an

An

na de bloei wist ik maar ik wist nou niet mer of je ze in de herfst of voor de winter kort moest snoeien
heb hem nog maar 1 jaar staan en vorig jaar was ik het vergeten om te snoeien
vrijdag 29 augustus 2008 - 12:18
Eniavaswen

Eniavaswen

Je moet lavendel 2 keer per jaar snoeien. 1 keer in vorm snoeien na de bloei, maar niet te diep, zodat de plant nog terug kan uitlopen voor de winter en er zo minder kans is op winterschade. In de lente als de lavendel terug begint uit te lopen moet je hem heel sterk terugsnoeien, maar er moeten wel nog sterke knoppen overschieten op uit te lopen.
Mijn lavendel heeft tot nu toe toch altijd al mooi gestaan en lang gebloeid, maar ik tuinier wel op heel doorlatende grond.
vrijdag 29 augustus 2008 - 13:16
Lino

Tekst aangepast

Lino

na de bloei wist ik maar ik wist nou niet mer of je ze in de herfst of voor de winter kort moest snoeien
heb hem nog maar 1 jaar staan en vorig jaar was ik het vergeten om te snoeien

De tweede snoei na de winter (= letterlijk na 21 maart)! anders kan hij kapotvriezen.

Nu is ie uitgebloeid en knip je de bloeiaren en wat uitschieters af zodat hij een mooie vorm heeft. Eind maart begin april snoei je erg diep terug (echt halveren of méér, niet bang zijn)
Deze foto nam ik van mijn nieuwe lavendelplantjes, toen ik ze de eerste keer snoeide (in april)
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 29 augustus 2008 - 16:56
corrielat

Corrielat

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden,

Ik kan nog verbreden tot 35 cm,
maar misschien zal ik naar iets anders moeten uitkijken,

ik weet alleen nog niet wat,

iemand een idee?
alle suggesties zijn welkom.
vrijdag 29 augustus 2008 - 22:09
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

Pieris 'Forest Flame' is ook een prachtig struikje dat je naar believen kunt snoeien!
Het staat bovendien ook nog het jaarrond mooi!
vrijdag 29 augustus 2008 - 23:50
summerspookje

Summerspookje

lino, bedankt voor uw mooie lavendel te laten zien , zo ben ik weer eens met mijn neus in de waarheid geduwd, DAT IK HET WEER VERKORVEN HEB,ik zal volgend jaar dan nog eens proberen,met de stekjes die ik genomen heb , daar heb ik de raad ook voor gevolgd van het forum

groetjes

summer
zaterdag 30 augustus 2008 - 12:11
Lino

Lino


Ik kan nog verbreden tot 35 cm,
maar misschien zal ik naar iets anders moeten uitkijken,

35 cm dat is al mooi. daarin kan lavendel wel staan (als hij een beetje over de rand mag groeien).

Pieris japonica idd. is ook wel mooi.

Of Erica?
zaterdag 30 augustus 2008 - 16:58
Esem

Esem

Om Lavendel mooi te laten uitgroeien mag je toch rekenen op een 50cm breette.
De rest is allemaal al gezegt.
Lavendel houd van droge arme grond.

Eddy,
zaterdag 30 augustus 2008 - 18:28
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Droge arme grond?

Laat ik nu vandaag juist heel de grond, (die echt schraal en arm was)
opgehoogd hebben met grond uit mijn kippenren en verder aangevuld met potgrond.

Dus eigenlijk kan ik hier geen lavendel plaatsen.

Maar geen probleem hoor, ik ga straks stekken uit mijn eigen tuin halen, daar staat genoeg, alleen weet ik nu nog niet wat,

Maar je kent naturlijk mijn gezegde alles komt goed, als God het beliefd.
zaterdag 30 augustus 2008 - 23:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon