menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe tuinpol

Ga naar meest recente reactie

kurt

Kurt

Ja, ik ben er al een tijdje over aan het nadenken maar zoiets kost serieus wat geld en daarom heb ik er toch maar eerst een tuinpol van gemaakt.

Vul in en maak kans op een tuinboek: Zou U zich abonneren op een 3-maandelijks tuinadvies-magazine boordevol nieuwe tuin- en bloemschikinfo?

Via het forum ook graag jullie mening en reacties daarover.

Mvg,
Kurt
donderdag 16 augustus 2007 - 12:19
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Ja Kurt, vermoedelijk wel.
Zou je dan ook denken aan kleine tuintjes, en met kleine tuintjes bedoel ik rond de 100 m2, niet 500 zoals sommigen "klein" noemen.

groetjes

Hilda
donderdag 16 augustus 2007 - 12:39
annd6

Annd6

Kurt,

als het voldoende informatie zou bevatten die ik kan gebruiken dan denk ik van wel.
De meeste tuinmagazines gaan enkel over siertuinen en dan nog heel vaak over grote planten en tuinmeubelen enzo.
Moest het ook over kruiden- en moestuinzaken gaan zoals de nieuwsbrief, ja dan wel denk ik.
Zeker als het een betaalbaar tijdschriftje is want af en toe durven ze daar nog al eens flinke prijzen opplakken op dat soort magazines

Groetjes
Ann
donderdag 16 augustus 2007 - 12:44
minouke

Minouke

ja , en ook romantische tuinen met veel rozen en borders
donderdag 16 augustus 2007 - 12:55
kurt

Kurt

De inhoud zou inderdaad aansluiten bij wat men ook op de website kan lezen maar dan nieuwe tuininfo die niet op de site staat.
Rubrieken zouden kunnen zijn:
biogroenten, vergeten groenten, bloemstuk(jes), cactussen of kamerplanten, recepten, snijbloemen, bloembollen, kalender, bomen, tropische planten, in de tuin van leden, nieuwe planten, kruiden, kinderklus, wetgeving ivm de tuin, dieren in de tuin, biotips, tuingedicht of rijm, ingezonden foto's van leden, redactielid in de kijker, kwekerij in de kijker, aankondiging open tuinen, voordrachten, bustrips, workshops met kortingen voor de abonnees, aankondinging en voorstelling van nieuwigheden op de site, tuinboek in de kijker (met grote korting voor de leden),...

Het boekje zou een 44 blz dik zijn in A4 formaat waarvan uiteraard een deel in kleur.
Voor abonnementen die 4 keer per jaar per post worden opgezonden zou het € 20 kosten, maar dan moeten er wel voldoende leden zijn want anders scheuren we daar ons broek aan.

Mvg,
Kurt
donderdag 16 augustus 2007 - 13:07
annd6

Annd6

Kurt,

dat vind ik zeker te doen, die prijs!
Zoveel onderwerpen, amai, ik heb er toch een heel aantal gezien die me interesseren!

Groetjes
Ann
donderdag 16 augustus 2007 - 13:33
martine

Martine

lijkt heel interessant te worden, met veel verschillende onderwerpen.
Martine
donderdag 16 augustus 2007 - 19:14
andre

Andre

Ben zeker een van u klanten

andre
donderdag 16 augustus 2007 - 19:28
hugo

Hugo

ik ook

groetjes
donderdag 16 augustus 2007 - 19:50
cetinel

Cetinel

dan ben ik ook klant hoor!!
donderdag 16 augustus 2007 - 20:56
jdcoster

Jdcoster

Doen! Als het maar een Vlaamse versie wordt, want Nederland is al zo goed bedeeld op dat vlak, met beregoede tijdschriften weliswaar, maar ik mis er onze open tuinen in en onze kwekerijen en onze ...
donderdag 16 augustus 2007 - 21:13
Adrienne

Adrienne

Oke Kurt, schrijf me al maar vast in
Ik kijk er al naar uit !!!!
donderdag 16 augustus 2007 - 22:08
berenice

Berenice

enne ikke ook he KURT
altijd iets bij te leren
grts berenice
donderdag 16 augustus 2007 - 22:10
Tomateboer

Tomateboer

Kurt, zoals je weet vindt ik het een superidee!
Het zou echt een kers op de taart zijn voor alles hier, nog mooier,...
Vele groetjes
Angelo
donderdag 16 augustus 2007 - 22:23
kurt

Kurt

Fijn te horen dat jullie daar toch voor open staan. Het is niet de bedoeling een magazine zoals Bloemen en Planten of Groei en Bloei uit te geven, maar een TUINmagazine met de nadruk op de kwalitatieve inhoud en niet boordevol reclame zoals de meeste. Dat laatste houdt dan wel in dat ik meer leden zal moeten kunnen hebben om uit de kosten te geraken.
Maar met zoveel positieve reacties... en mensen die ons echt steunen, vermoed ik toch dat we het moeten proberen. Wellicht vanaf 2008 en met uitgifte begin maart, begin juni (open tuinen aankondigen), begin september, begin december (kerststukjes,...)

Ik hou jullie zeker op de hoogte en indien jullie nog goede ideeën zouden hebben of op de een of andere manier denken te kunnen meewerken... laat het me dan zeker eens weten.

Bedankt voor de support.
Mvg,
Kurt
donderdag 16 augustus 2007 - 22:55
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Hallo Kurt,
Ik ben ook geintereseerd, alleen wat hierboven door een lid van tuinforum schrijft om het alleen belgies te houden zie ik niet zo zitten.
De tuinbladen die hier in de winkels liggen zijn allemaal hetzelfde, niet interessant, idd. veel reclame waar je als hobbytuinier niet veel aan hebt.
Af en toe koop ik er zo een, maar valt altijd tegen, dus jullie opzet spreekt mij meer aan.
vrijdag 17 augustus 2007 - 08:12
minouke

Minouke

Wat JDCOSTER bedoel denk ik, is dat het wel verkocht word in Nederland maar meer met belgische adressen en tuinen, de tijdschriften die wij kennen hier zijn vooral op nederland gericht
vrijdag 17 augustus 2007 - 08:52
Ernas

Ernas

Hallo,
Schrijf mij ook maar in, heb ook interesse in een tuinmagazine met wat meer aandacht voor Belgische tuinen enz.. de prijs is ook ok.
Graag horen we van jou wanneer het eerste exemplaar te koop is !
Groetjes, en veel succes met het project,
Erna
vrijdag 17 augustus 2007 - 14:24
Sarah

Sarah

Hoi,
Nou ik ben ook van de partij hoor. En het mag best ook wat belgisch gericht zijn, alleen
wel graag duidelijke taal want ik kan niet al het belgisch volgen. Hoewel ik veel naar de vlaamse tv kijk heb ik toch vaak moeite met sommige benamingen.(begrippen)
Maar wil wel bijleren hoor. Misschien bij sommige worden het nederlandse woord erbij vermelden.
Groetjes en veel succes, ik kijk er al naar uit.

Sarah
vrijdag 17 augustus 2007 - 15:21
piet1

Piet1

Hallo
Ja daar zit iets in. Als het gaat over 'nieuwe' dingen, over wetenswaardigheden en actuele zaken. Het mag geen herhaling zijn van wat al diverse keren is gepubliceerd en wat gewoon op internet te vinden is. Ik zou zeggen dus een beperkt aantal pagina's voor een 'prijsje'. Maar ja dat laatste 'zonder reclame' zal niet makkelijk zijn. Misschien toch eens proberen, kunnen we op één of andere wijze helpen?
vrijdag 17 augustus 2007 - 20:30
PIRREWIET

PIRREWIET

ik wil ook wel een abonnement uw op uw tijdschrift kurt laat maar weten wanneer uw exemplaar klaar is

mvg pirrewiet
vrijdag 17 augustus 2007 - 20:53
Lilian

Lilian

Kurt, mij mag je ook inschrijven
ik kijk er al naar uit

groetjes lilian
vrijdag 17 augustus 2007 - 22:00
jdcoster

Jdcoster

Wat JDCOSTER bedoelt denk ik, is dat het wel verkocht wordt in Nederland maar meer met Belgische adressen en tuinen, de tijdschriften die wij kennen hier zijn vooral op Nederland gericht

Juist, meer moet men daar niet achter zoeken.
En als ik onze Nederlandse vrienden hiermee kan gerust stellen. Belgisch als taal bestaat niet en Vlaams is een verzameling dialecten. De standaardtaal van de Vlamingen is het Nederlands. Het komt wel voor dat bepaalde woorden die Vlamingen gebruiken in het Noorden minder gekend zijn en omgekeerd, maar dat komt evengoed voor met de Zeeuwen en inwoners van Overijssel bijvoorbeeld.
Ik pleit er bij deze dan ook voor, voor de verstaanbaarheid hier steeds algemeen Nederlands te gebruiken. Al het andere hoort thuis in Chatrooms en in het SMS-jes verkeer vind ik.
zaterdag 18 augustus 2007 - 00:20
hildavw

Hildavw

Sarah,
Ik zou voorstellen dat je de woorden die je niet begrijpt eens op het forum zet.
Wij zullen dan wel trachten er het juiste woord bij te plaatsen.
Zo leren we allemaal iets bij !

groetjes
Hilda
zaterdag 18 augustus 2007 - 11:52
Catgarden

Tekst aangepast

Catgarden

Op de tuinpol had ik "ik weet het niet" aangekruist. Maar nu ik van Kurt lees wat er allemaal zal instaan en voor een schappelijke prijs zou ik me er zeker voor abonneren.

Iemand (ben vergeten wie) maakte aan het begin van deze topic de opmerking dat er te weinig over moestuinen en zo instaat in de magazines van nu.
Gardener's World (verbonden aan het BBC2 tuinprogramma) schrijft wel over groenten en ook minder bekende rassen schrijft, ook interessante series over insecten in de tuin of vogels, series over schadelijke insecten in de tuin, series over hoe je een stuk tuin best samenstelt voor snijbloemen enz... Je moet er natuurlijk engels voor kennen en zels af en toe bereid zijn om woorden op te zoeken zoals engelse benamingen van vogels of insecten. Maar na een tijdje ken je al die termen en leest het vlot.
Het is maandelijks, kost wel 6,50 euro dus niet zo goedkoop maar wel veel dikker dan vb Bloemen en Planten. Je vindt het niet in alle boekenwinkels maar als je in je buurt een beetje rondzoekt vindt je wel eentje die het magazine verkoopt.
Er moeten in mijn gemeente veel tuinfanaten zijn die dit boekje lezen want ik koop het in een supermarktje in mijn gemeente en in Oostende (ik woon op 20 km van Oostende en ga er regelmatig winkelen), waar veel engelstaligen wonen en op vakantie komen, zijn er ook een paar boekhandels die het verkopen.
Voor mij is dat momenteel het enige tuinmagazine die echt de moeite loont en heel informatief is en heel verscheiden van info.
zaterdag 18 augustus 2007 - 12:30
krissie

Krissie

Kurt,
voor mij ook dik ok
begin al maar te zwoegen,want ge gaat er komen
met uw aantal leden
groetjes
Krissie
zaterdag 18 augustus 2007 - 18:24
kurt

Kurt

Hallo
Ja daar zit iets in. Als het gaat over 'nieuwe' dingen, over wetenswaardigheden en actuele zaken. Het mag geen herhaling zijn van wat al diverse keren is gepubliceerd en wat gewoon op internet te vinden is. Ik zou zeggen dus een beperkt aantal pagina's voor een 'prijsje'. Maar ja dat laatste 'zonder reclame' zal niet makkelijk zijn.


Ja, de nadruk moet liggen op nieuwe info die uiteraard niet op de site zal terug te vinden zijn.
Als het nodig is om het financieel haalbaar te maken, zal ik uiteraard kijken om er enkele sponsors in te plaatsen.

Misschien toch eens proberen, kunnen we op één of andere wijze helpen?

Mail me gerust ( info @ tuinadvies.be ) indien je denk leuke of creatieve ideeën te hebben of als je actief wenst mee te werken of te schrijven.
Alle hulp is welkom

Mvg,
Kurt
zaterdag 18 augustus 2007 - 18:43
Jeannette1

Jeannette1

Hai Kurt,

Ger en ik sluiten ons bij de meerderheid aan en willen zeker een abonnement hebben op jouw toekomstige blad.

Met Hilda ben ik het ook eens, denk A.U.B. ook aan de kleinere tuintjes van de rijtjeshuizen etc.

Ook de mensen in de grote steden willen een lief tuintje hebben.

Vast bedankt en alle suc6 van de wereld gewenst!

Groetjes, Jeannette
zaterdag 18 augustus 2007 - 19:38
minouke

Tekst aangepast

Minouke

ja, ik kijk er al naar uit
zaterdag 18 augustus 2007 - 19:49
boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Hallo Kurt,

Ik vindt je inisiatief en bedoeling zeer goed maar doe aub. niet wat alle andre nederlandstalige tijdschriften doen, want daar heb ik dus echt een hekel aan. Zo vind je bv. in 8 op de 12 tijdschriften hoe je buxsus moet snoeien, alstubieft als je het nu nog niet kent dan leer je het nooit. Of een artiekel "er zijn weer veel paarse bloemmetje" met een lage rij van foto,s en enkel de naam, maar over de herkomst, verzorging enz... is er geen letter te bespeuren, als je het mij vraagt totaal waardeloos. En daar ik ook geaboneerd ben op enkle engelse tijdschriften vind ik 8 op de 10 keren hetzelfde artiekel soms ook nog slecht vertaald terug een maand daarna. Vind je een goed artiekel, halverwege het artiekel, dat is dan ook het einde, lees je en voor bijkomende info gelieve je te melden bij firma X. Ik begrijp dat je sponsors kan nodig hebben maar laat die aub. los van je artiekel.
Een goed model en technisch hoogstaand tijdschrift vind ik "the Garden" van het RHS. Let wel ik zeg model, je moet dit nu niet klakkeloosgaan over pakken en ik weet ook wel dat het RHS een organisatie is met wereldwijd veel aanhang en dus ook een grote omzet heeft en dus meer mogelijkheden.
In een goed tijdschrift vind je volgens mij iets over:
-Volledige info over een bepaalde plant, dit kan ook groenten en fruit zijn, liefst dan ook nog een plant niet zo goed bekend, tot welke familie deze behoort verzorging enz...
-Een historisch artiekel over een belangrijk persoon uit de botanie van liefst Belgie of de lage landen, een ontdekkingsrijziger, kweeker, botanisch kunstenaar enz...
-Buitenland in het kort, dit kan van alles zijn wat met botanie te maken heeft.
-Een botanische tuin, diens geschiedenis, doel, problemen, en vooruitzicht naar de toekomst
-Wat vindt je in de prive tuin, en dat hoeft niet van 10 ha tuin te zijn, soms kan Louis zijn tuinkaboter even intersand zijn, als er maar iets zinnigs over verteld wordt.
-Wat er reild en zeild in de groenten tuin, gaande van opa's trukken doos tot de laatste nieuwe technieken.
-ziekten en ongedierte, wat kan kwaad wat niet, hoe ga je te werk om dit te voorkomen
- lezers post
Dit zijn maar enkle voorbeelden maar dan wordt het pas echt intersand en kan je mij onmiddelijk inschrijven voor een abonoment.
Ps. nog even dit, ik lees dat vele mensen ongeveer op de zelfde lijn zitten als ik, maar ik denk dat Kurt ook alle hulp gaat nodig hebben om iets boeiends in elkaar te steken, dus schrijfs zelf ook eens iets liefst met wat foto's. Heb je kinderen, kleinkinderen die moeten vast wel ook nog spreekbeurten geven op school, spoor ze aan iets te maken wat ook als artiekel kan gebruikt worden in Kurt's tijdschrift, als het dan gepubliceerd wordt zullen je (klein)kinderen vast ook wel fier zijn dat ze hierin geslaagd zijn. Kortom help Kurt, zo komt een tijdschrift tot stand door ons en voor ons.

Groetjes,
Danny
zondag 19 augustus 2007 - 13:27
Tine

Tine

Danny, aan herhaling ontkom je nooit. Dat zie je ook op alle tuinforums, ook deze, dat dezelfde vraag nogal eens herhaald wordt. Een enkele keer wordt dan gezegd dat je het kunt vinden als je ZOEKEN aanklikt, maar meestal wordt er met evenveel plezier door alle leden erop ingegaan en , soms , voor de zoveelste keer , vertelt hoe alles zit. Dat krijg je als het forum nieuwe leden krijgt en vooral als er mensen met vragen komen die nog nooit een tuin hebben gehad. Ik stoor me er niet zo aan. Zo zit dat ook met tuinbladen. Eens in de zoveel jaar krijg je herhalingen.Voor de vaste leden is dat vaak minder leuk maar voor de nieuwe leden hebben is het nieuw.

Tine.
zondag 19 augustus 2007 - 15:59
ines

Ines

Ben zeker een abonnee, ik stik al van de boeken en tijdschriften maar de nieuwsgierigheid blijft!
Laat maar komen zou ik zeggen en ik stel mijn tuin en creativiteit ter U beschikking als U die nodig hebt.
zondag 19 augustus 2007 - 20:49
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Hilda,

Wat betekent bv Ambetant? (ambetante eksters: brutaal?)
maandag 20 augustus 2007 - 22:25
Adrienne

Adrienne

ha, goei vraag ambetant = vervelend.
een ampetante vlieg, eentje die vervelend om je oren zoemt.
Maar misschien staat het elders in ons landje
of bij onze Nederlandse vrienden nog voor iets anders.


En Ines, toch nog altijd beter dan de roddelboekskes of tv blaadjes hé.

Ik kijk er alvast naar uit.
maandag 20 augustus 2007 - 22:33
boomvaren

Boomvaren

Danny, aan herhaling ontkom je nooit. Dat zie je ook op alle tuinforums, ook deze, dat dezelfde vraag nogal eens herhaald wordt. Een enkele keer wordt dan gezegd dat je het kunt vinden als je ZOEKEN aanklikt, maar meestal wordt er met evenveel plezier door alle leden erop ingegaan en , soms , voor de zoveelste keer , vertelt hoe alles zit....
Tine.


Beste tine,

Voor een forum is het normaal dat dingen herhaald worden. Het woord forum wilt zeggen discutiegroep of chat groep als dat tegenwoordig zo hip klinkt. Het is dus normaal dat bij regelmaat topics herhaald worden.
Maar een magazine mag niet in herhaling vallen, het onderwerp kan het zelfde zijn maar het artiekel moet een ander aspect van het onderwerp behandelen. Voldoe je hier niet aan dan pleeg je bedrog tenopzichte van je lezers, want dan betalen ze twee keer voor de zelfde informatie.
Net hetzelfde met het copieren van anderstalige artiekel, ze pakken zelfs dezelfde foto's over en de vertaaling lijkt soms gedaan door een student van het tweede middelbaar. De orginaliteit van zo'n magazine is in mijn ogen beneden alle pijl. Ik zeg niet dat je een anderstaalig artiekel als informatie bron mag gebruiken maar vertel dan ook op zijn minst waar je de informatie vandaan hebt gehaald.
Trouwens over tuinen en planten kun je zoveel schrijven dat de nood voor copieren eigenlijk nihil is. Het beste bewijs is The Garden van de RHS en BBC gardeners world, ik heb nog nooit in deze tijdschriften een copie terug gevonden uit een ander tijdschrift en elk artiekel geeft je ook een profesionele bespreking over een onderwerp en zegt meer dat het mooie zijn paarse bloemetjes.
Ik denk dat dat ook de meeste onder ons van het tijdschrift verwachten samen met een belgische identiteit en een oog voor mider spectaculaire maar toch praktische onderwerpen, zoals de groententuin, de kleine tuin, doe het zelf tips, en info over minder bekende plantgroepen. Een populair artiekel mag ook wel eens, maar mag zeker de overtoon niet halen zoals dat nu gebeurt in de meeste Nederlands talige tuintijdschriften.
Ik zie liever 4 goede orginele en profesionele tijdschriften, dan 12 van slechte kwaliteit met steeds dezelfde topic. Het zal zeker voor Kurt een uitdaging worden, maar met wat steun van ons zal het wel lukken.

groetjes,
Danny
vrijdag 24 augustus 2007 - 00:41
Tine

Tine

Danny, je hebt gelijk dat je een forum niet kunt vergelijken met een blad, maar toch ontkom je ook met een blad niet aan herhalingen. Deze hoeven niet letterlijk te zijn , maar wat onderwerpen betreft, wordt er toch regelmatig teruggegrepen, met dien verstande , dat hetzelfde onderwerp op een wat andere manier wordt belicht. Dat is eigenlijk wat ik bedoelde. Ik bedoelde geen plagiaat of letterlijke herhalingen, alleen dat een onderwerp vaker bekeken en toegelicht kan worden en dat kan soms prettig en verfrissend zijn, maar ook vervelend.

Tine
vrijdag 24 augustus 2007 - 09:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon